Σε διαβούλευση του νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης-Αρδευσης
Προωθεί κατά κανόνα οικειοθελείς συγχωνεύσεις με οικονομικά κίνητρα, χωρίς να λείπουν οι εξαιρέσεις. ● Υποχρεωτική απορρόφηση από την ΕΥΔΑΠ όλων των παρόχων της Περιφέρειας Αττικής και αντίστοιχα από την ΕΥΑΘ για όλες τις περιοχές της Θεσσαλονίκης. ● Δεν προβλέπει καμία παρέμβαση για το μείζον πρόβλημα του ενεργειακού κόστους και της υποστελέχωσης.
Προωθεί κατά κανόνα οικειοθελείς συγχωνεύσεις με οικονομικά κίνητρα, χωρίς να λείπουν οι εξαιρέσεις. ● Υποχρεωτική απορρόφηση από την ΕΥΔΑΠ όλων των παρόχων της Περιφέρειας Αττικής και αντίστοιχα από την ΕΥΑΘ για όλες τις περιοχές της Θεσσαλονίκης. ● Δεν προβλέπει καμία παρέμβαση για το μείζον πρόβλημα του ενεργειακού κόστους και της υποστελέχωσης.
Δεν λύνει υφιστάμενα προβλήματα των Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρευσης-Αρδευσης (ΔΕΥΑ) της χώρας, δεν δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα, εξυπηρετεί ωστόσο τις γεωγραφικές «επεκτάσεις» των -εισηγμένων στο χρηματιστήριο- ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και ΕΥΑΘ Α.Ε. το περιβόητο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για τον «Εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών ύδρευσης», σύμφωνα με αυτοδιοικητικά στελέχη. Πρόκειται για το νομοσχέδιο που έχει αποτελέσει πεδίο σκληρών αντιπαραθέσεων μεταξύ Τοπικής Αυτοδιοίκησης και υπουργείου, το οποίο αναρτήθηκε στο opengov.gr το βράδυ της Πέμπτης και θα παραμείνει προς διαβούλευση μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου.
Το περιεχόμενο της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας του υπουργείου Περιβάλλοντος είχε διαρρεύσει πριν δει κανείς τις προβλέψεις του σε κείμενο. Οι αρχικώς προωθούμενες αναγκαστικές συγχωνεύσεις ΔΕΥΑ είχαν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων, καθώς και ξεκάθαρες προειδοποιήσεις για προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Εν τέλει, προβλέπει κατά κανόνα οικειοθελείς συγχωνεύσεις Δημοτικών Επιχειρήσεων, χωρίς να λείπουν οι εξαιρέσεις. Ειδικότερα, προβλέπεται η υποχρεωτική απορρόφηση από την ΕΥΔΑΠ όλων των παρόχων ύδρευσης-αποχέτευσης της Περιφέρειας Αττικής –συμπεριλαμβανομένων των Δήμων Αίγινας και Αγκιστρίου, καθώς και των Δήμων Καρύστου, Κέας, Κύμης-Αλιβερίου, Κυθήρων, Σπετσών, Τροιζηνίας-Μεθάνων και Υδρας– με τους τελευταίους επτά δήμους να έχουν δυνατότητα εξαίρεσης κατόπιν απόφασης του οικείου δημοτικού συμβουλίου εντός εξαμήνου. Ομοίως, επεκτείνεται και η ΕΥΑΘ σε όλες τις περιοχές του νομού Θεσσαλονίκης. Επιπλέον η ΕΥΑΘ θα είναι ο βασικός μέτοχος (με ποσοστό 52%) στην προς ίδρυση «Εταιρεία Αρδευσης Βόλβης-Λαγκαδά», στην οποία αποδίδεται η αρμοδιότητα του αρδεύσιμου νερού των δύο δήμων, οι οποίοι θα είναι μέτοχοι με ποσοστό 24% έκαστος.
Οφειλές
Οποιες περαιτέρω συγχωνεύσεις μεταξύ όμορων ΔΕΥΑ (ή με τις ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) προβλέπεται να γίνουν με οικειοθελή χαρακτήρα. Ωστόσο, όσες δημοτικές επιχειρήσεις επιλέξουν τις συγχωνεύσεις, θα επιδοτηθούν με ποσό που αντιστοιχεί στο 70% των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς παρόχους ενέργειας (οι υπόλοιπες ΔΕΥΑ θα επιδοτηθούν με το 30% των οφειλών). Πρόκειται για μια πρόβλεψη που -πέρα από τον προφανή τρόπο άνισης μεταχείρισης των ΔΕΥΑ της χώρας- έρχεται σύμφωνα με έμπειρους αυτοδιοικητικούς να προωθήσει διά της πλαγίας οδού τις συγχωνεύσεις, προσπαθώντας να τις εμφανίσει ως ελκυστικές σε τοπικές δημοτικές αρχές.
Το αυξημένο ενεργειακό κόστος αποτελεί το βασικότερο πρόβλημα των ελληνικών ΔΕΥΑ τα τελευταία χρόνια, μαζί με την υποστελέχωση. Σύμφωνα με αυτοδιοικητικά στελέχη, πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, το κόστος ενέργειας μιας ΔΕΥΑ ανερχόταν σε ποσοστό κάτω του 20% συγκριτικά με τον ετήσιο κύκλο εργασιών και σήμερα ανέρχεται στο 39%, δηλαδή έχει διπλασιαστεί. Στη δε περίπτωση που μια ΔΕΥΑ αντλεί νερό από γεωτρήσεις, το παραπάνω ποσοστό ξεπερνά ακόμη και το 50% του κύκλου εργασιών, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές.
Χρηματοδοτήσεις
Σε κάθε περίπτωση, αυτοδιοικητικοί τονίζουν ότι το προωθούμενο νομοσχέδιο δεν προβλέπει καμία παρέμβαση στο συγκεκριμένο ζήτημα, επομένως δεν έρχεται σε καμία περίπτωση να επιλύσει το μείζον θέμα του ενεργειακού κόστους, το οποίο απαιτεί γενναίες χρηματοδοτήσεις από πλευράς πολιτείας. Οσον αφορά την απόπειρα που κάνει το νομοσχέδιο να αντιμετωπίσει την υποστελέχωση των ΔΕΥΑ μέσω ετήσιων διαγωνισμών ΑΣΕΠ, αυτοδιοικητικοί προειδοποιούν ότι θα χρειαστούν πολύ περισσότερα τους ενός χρόνια για την κάλυψη των αναγκών των δημοτικών επιχειρήσεων σε προσωπικό.
Οι αλλαγές στον χάρτη των ΔΕΥΑ είχαν προκαλέσει έντονες τριβές μεταξύ αυτοδιοικητικών οργάνων (ΚΕΔΕ και ΕΔΕΥΑ) και κυβέρνησης. Στελέχη της Αυτοδιοίκησης βλέπουν αφενός μεν οπισθοχωρήσεις από πλευράς του υπουργείου Περιβάλλοντος, αλλά και… αδιαφορία στις προτάσεις που είχε καταθέσει ο αυτοδιοικητικός θεσμός. Από πλευράς δήμων είχε τονιστεί η ανάγκη η όποια νομοθετική πρωτοβουλία να λάβει υπόψη της όχι μόνο το πόσιμο, αλλά και το αρδεύσιμο νερό, στο οποίο εντοπίζουν τεράστιες σπατάλες. Δήμαρχοι επικαλούνται μελέτες ειδικών σύμφωνα με τις οποίες το 86% του νερού στην Ελλάδα καταναλώνεται σε αρδευτικές ανάγκες και το υπόλοιπο 14% ως πόσιμο. Σύμφωνα με αυτές τις εκτιμήσεις, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ έχουν σήμερα στην αρμοδιότητά τους το 2%-3% της συνολικής κατανάλωσης νερού.
Κριτήρια
Σε κάθε περίπτωση, η άποψη των εκπροσώπων των ΔΕΥΑ της χώρας αποτυπώνεται στη δήλωση του προέδρου της Ενωσης των Δημοτικών Επιχειρήσεων (ΕΔΕΥΑ) και δημάρχου Ρεθύμνης, Γιώργου Μαρινάκη, στην «Εφ.Συν.», από την οποία δεν λείπουν οι αιχμές: «Θα θέλαμε να απαντηθούν τα θέματα του ενεργειακού κόστους και της υποστελέχωσης και να μη θεωρούμε ότι είναι πανάκεια η όποια συγχώνευση χωρίς πόρους, προϋποθέσεις και κριτήρια.
Να μας πείσει ο νομοθέτης ότι ενδιαφέρεται για τις ΔΕΥΑ και όχι μόνο για τις ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, που κατά κύριο λόγο εξυπηρετεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Και ευελπιστούμε ότι για άλλη μια φορά, με τα θεσμικά μας επιχειρήματα, θα βοηθήσουμε την κυβέρνηση και το υπουργείο να φτάσουν σε μια πραγματική μεταρρύθμιση και όχι στην απορρύθμιση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρευσης-Αρδευσης, καθώς και στην προστασία του φυσικού πόρου, για το οποίο ουσιαστικά ουδεμία μέριμνα έχει το νομοσχέδιο. Στο τέλος της ημέρας, ασχολείται με το 2% του φυσικού πόρου, από το 12% που καταναλώνεται ως πόσιμο. Το νερό κατασπαταλείται σε άλλους τομείς και για αυτό δεν υπάρχει καμία μέριμνα».
Το νομοσχέδιο αναρτήθηκε προς διαβούλευση με φόντο την προσφυγή που έχει γίνει στο ΣτΕ κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) για την τιμολογιακή πολιτική του νερού.
Η προσφυγή έχει εκδικαστεί και αναμένεται η απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου της χώρας. Στόχος της αίτησης ακύρωσης της ΚΥΑ είναι να διαφυλάξει τον δημόσιο χαρακτήρα του βασικότερου αγαθού για την ανθρώπινη ζωή.
Στέργιος Ζιαμπάκας
Πηγή: efsyn.gr
Το περιεχόμενο της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας του υπουργείου Περιβάλλοντος είχε διαρρεύσει πριν δει κανείς τις προβλέψεις του σε κείμενο. Οι αρχικώς προωθούμενες αναγκαστικές συγχωνεύσεις ΔΕΥΑ είχαν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων, καθώς και ξεκάθαρες προειδοποιήσεις για προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Εν τέλει, προβλέπει κατά κανόνα οικειοθελείς συγχωνεύσεις Δημοτικών Επιχειρήσεων, χωρίς να λείπουν οι εξαιρέσεις. Ειδικότερα, προβλέπεται η υποχρεωτική απορρόφηση από την ΕΥΔΑΠ όλων των παρόχων ύδρευσης-αποχέτευσης της Περιφέρειας Αττικής –συμπεριλαμβανομένων των Δήμων Αίγινας και Αγκιστρίου, καθώς και των Δήμων Καρύστου, Κέας, Κύμης-Αλιβερίου, Κυθήρων, Σπετσών, Τροιζηνίας-Μεθάνων και Υδρας– με τους τελευταίους επτά δήμους να έχουν δυνατότητα εξαίρεσης κατόπιν απόφασης του οικείου δημοτικού συμβουλίου εντός εξαμήνου. Ομοίως, επεκτείνεται και η ΕΥΑΘ σε όλες τις περιοχές του νομού Θεσσαλονίκης. Επιπλέον η ΕΥΑΘ θα είναι ο βασικός μέτοχος (με ποσοστό 52%) στην προς ίδρυση «Εταιρεία Αρδευσης Βόλβης-Λαγκαδά», στην οποία αποδίδεται η αρμοδιότητα του αρδεύσιμου νερού των δύο δήμων, οι οποίοι θα είναι μέτοχοι με ποσοστό 24% έκαστος.
Οφειλές
Οποιες περαιτέρω συγχωνεύσεις μεταξύ όμορων ΔΕΥΑ (ή με τις ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) προβλέπεται να γίνουν με οικειοθελή χαρακτήρα. Ωστόσο, όσες δημοτικές επιχειρήσεις επιλέξουν τις συγχωνεύσεις, θα επιδοτηθούν με ποσό που αντιστοιχεί στο 70% των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς παρόχους ενέργειας (οι υπόλοιπες ΔΕΥΑ θα επιδοτηθούν με το 30% των οφειλών). Πρόκειται για μια πρόβλεψη που -πέρα από τον προφανή τρόπο άνισης μεταχείρισης των ΔΕΥΑ της χώρας- έρχεται σύμφωνα με έμπειρους αυτοδιοικητικούς να προωθήσει διά της πλαγίας οδού τις συγχωνεύσεις, προσπαθώντας να τις εμφανίσει ως ελκυστικές σε τοπικές δημοτικές αρχές.
Το αυξημένο ενεργειακό κόστος αποτελεί το βασικότερο πρόβλημα των ελληνικών ΔΕΥΑ τα τελευταία χρόνια, μαζί με την υποστελέχωση. Σύμφωνα με αυτοδιοικητικά στελέχη, πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, το κόστος ενέργειας μιας ΔΕΥΑ ανερχόταν σε ποσοστό κάτω του 20% συγκριτικά με τον ετήσιο κύκλο εργασιών και σήμερα ανέρχεται στο 39%, δηλαδή έχει διπλασιαστεί. Στη δε περίπτωση που μια ΔΕΥΑ αντλεί νερό από γεωτρήσεις, το παραπάνω ποσοστό ξεπερνά ακόμη και το 50% του κύκλου εργασιών, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές.
Χρηματοδοτήσεις
Σε κάθε περίπτωση, αυτοδιοικητικοί τονίζουν ότι το προωθούμενο νομοσχέδιο δεν προβλέπει καμία παρέμβαση στο συγκεκριμένο ζήτημα, επομένως δεν έρχεται σε καμία περίπτωση να επιλύσει το μείζον θέμα του ενεργειακού κόστους, το οποίο απαιτεί γενναίες χρηματοδοτήσεις από πλευράς πολιτείας. Οσον αφορά την απόπειρα που κάνει το νομοσχέδιο να αντιμετωπίσει την υποστελέχωση των ΔΕΥΑ μέσω ετήσιων διαγωνισμών ΑΣΕΠ, αυτοδιοικητικοί προειδοποιούν ότι θα χρειαστούν πολύ περισσότερα τους ενός χρόνια για την κάλυψη των αναγκών των δημοτικών επιχειρήσεων σε προσωπικό.
Οι αλλαγές στον χάρτη των ΔΕΥΑ είχαν προκαλέσει έντονες τριβές μεταξύ αυτοδιοικητικών οργάνων (ΚΕΔΕ και ΕΔΕΥΑ) και κυβέρνησης. Στελέχη της Αυτοδιοίκησης βλέπουν αφενός μεν οπισθοχωρήσεις από πλευράς του υπουργείου Περιβάλλοντος, αλλά και… αδιαφορία στις προτάσεις που είχε καταθέσει ο αυτοδιοικητικός θεσμός. Από πλευράς δήμων είχε τονιστεί η ανάγκη η όποια νομοθετική πρωτοβουλία να λάβει υπόψη της όχι μόνο το πόσιμο, αλλά και το αρδεύσιμο νερό, στο οποίο εντοπίζουν τεράστιες σπατάλες. Δήμαρχοι επικαλούνται μελέτες ειδικών σύμφωνα με τις οποίες το 86% του νερού στην Ελλάδα καταναλώνεται σε αρδευτικές ανάγκες και το υπόλοιπο 14% ως πόσιμο. Σύμφωνα με αυτές τις εκτιμήσεις, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ έχουν σήμερα στην αρμοδιότητά τους το 2%-3% της συνολικής κατανάλωσης νερού.
Κριτήρια
Σε κάθε περίπτωση, η άποψη των εκπροσώπων των ΔΕΥΑ της χώρας αποτυπώνεται στη δήλωση του προέδρου της Ενωσης των Δημοτικών Επιχειρήσεων (ΕΔΕΥΑ) και δημάρχου Ρεθύμνης, Γιώργου Μαρινάκη, στην «Εφ.Συν.», από την οποία δεν λείπουν οι αιχμές: «Θα θέλαμε να απαντηθούν τα θέματα του ενεργειακού κόστους και της υποστελέχωσης και να μη θεωρούμε ότι είναι πανάκεια η όποια συγχώνευση χωρίς πόρους, προϋποθέσεις και κριτήρια.
Να μας πείσει ο νομοθέτης ότι ενδιαφέρεται για τις ΔΕΥΑ και όχι μόνο για τις ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, που κατά κύριο λόγο εξυπηρετεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Και ευελπιστούμε ότι για άλλη μια φορά, με τα θεσμικά μας επιχειρήματα, θα βοηθήσουμε την κυβέρνηση και το υπουργείο να φτάσουν σε μια πραγματική μεταρρύθμιση και όχι στην απορρύθμιση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρευσης-Αρδευσης, καθώς και στην προστασία του φυσικού πόρου, για το οποίο ουσιαστικά ουδεμία μέριμνα έχει το νομοσχέδιο. Στο τέλος της ημέρας, ασχολείται με το 2% του φυσικού πόρου, από το 12% που καταναλώνεται ως πόσιμο. Το νερό κατασπαταλείται σε άλλους τομείς και για αυτό δεν υπάρχει καμία μέριμνα».
Το νομοσχέδιο αναρτήθηκε προς διαβούλευση με φόντο την προσφυγή που έχει γίνει στο ΣτΕ κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) για την τιμολογιακή πολιτική του νερού.
Η προσφυγή έχει εκδικαστεί και αναμένεται η απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου της χώρας. Στόχος της αίτησης ακύρωσης της ΚΥΑ είναι να διαφυλάξει τον δημόσιο χαρακτήρα του βασικότερου αγαθού για την ανθρώπινη ζωή.
Στέργιος Ζιαμπάκας
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου