Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2025

Οι Έλληνες εφοπλιστές οι μεγαλύτεροι προμηθευτές του ρωσικού «σκιώδους στόλου»

Μέσα σε σχεδόν 3 χρόνια έχουν πωληθεί 230 γερασμένα τάνκερ στον ρωσικό «σκιώδη στόλο», τα οποία απέφεραν στους απανταχού εφοπλιστές έσοδα ύψους 6 δισ. δολαρίων • Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν πουλήσει περισσότερα από τα μισά.
Το πάρτι δισεκατομμυριών που επιδίδονται οι απανταχού εφοπλιστές ανά τον κόσμο, στον απόηχο των οικονομικών κυρώσεων στη Ρωσία, αποκαλύπτει διεθνής έρευνα που μεταδίδει ο Guardian. 
Οι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί εφοπλιστές ανά τον κόσμο έχουν πουλήσει στη Ρωσία από το 2022 τουλάχιστον 230 γερασμένα τάνκερ, αξίας 6 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με το βρετανικό μέσο.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι οι μεγαλύτεροι προμηθευτές (έχουν πουλήσει πάνω από τα μισά τάνκερ), καθώς φέρεται να έχουν πουλήσει 127 πλοία σε αγοραστές από την Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, το Βιετνάμ και τις Σεϋχέλλες, χώρες οποίες δεν έχουν επιβάλλει οικονομικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας για την εισβολή της στην Ουκρανία, και μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο ανενόχλητοι.
Ο συγκεκριμένος στόλος που αξιοποιείται για την εκπροσώπηση των ρωσικών συμφερόντων αποκαλείται από τη Δύση, «σκιώδης στόλος».
Η έρευνα αναφέρει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν πουλήσει τον μεγαλύτερο αριθμό τάνκερ (127 πλοία), οι εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου 22, και πλοιοκτήτες από τη Γερμανία και τη Νορβηγία 11 και 8 αντίστοιχα.
Τα περισσότερα από αυτά θα είχαν πωληθεί κανονικά για σκραπ σε πολύ χαμηλότερη τιμή, σχολιάζει ο Guardian.
Συνολικά, πλοιοκτήτες από 21 από τις 35 χώρες που έχουν επιβάλει κυρώσεις στο εμπόριο πετρελαίου με τη Ρωσία έχουν πουλήσει τάνκερ στον «σκιώδη στόλο», αποκαλύπτει η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από τον ολλανδικό ερευνητικό οργανισμό Follow the Money (FTM) και περιλαμβάνει δημοσιογραφικές ομάδες από εννέα χώρες.
Οι δυτικές κυβερνήσεις αναφέρουν ότι τα πλοία του «σκιώδη στόλου» χρησιμοποιούνται πέρα από τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, στην εκτέλεση κατασκοπευτικών δραστηριοτήτων για λογαριασμό της Μόσχας και για να χαρτογραφήσουν – και μερικές φορές να καταστρέψουν – ζωτικής σημασίας υποθαλάσσιες υποδομές.
Η ομάδα, σε συνεργασία με τη μη κυβερνητική Οικονομική Σχολή του Κιέβου (KSE), οι ερευνητές της οποίας πιστεύουν ότι ο «σκιώδης στόλος» των εκτιμώμενων 600 πλοίων μεταφέρει περίπου το 70% όλων των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου, ανέλυσε εκατοντάδες αρχεία ναυτιλιακών μεταφορών και μητρώων πλοίων.
Η έρευνα περιγράφει την περίπτωση δύο 15ετών τάνκερ που ανήκαν σε Έλληνες πλοιοκτήτες και πωλήθηκαν σε εταιρεία με έδρα το Ανόι, μετονομάστηκαν και άλλαξαν σημαία από Μαλτέζικη σε Παναμέζικη, και αργότερα φόρτωσαν 120 εκατομμύρια λίτρα ρωσικού πετρελαίου από το ρωσικό λιμάνι Ουστ-Λούγκα στη Βαλτική, κοντά στα σύνορα με την Εσθονία.
Αφού η G7 και η ΕΕ εισήγαγαν στα τέλη του 2022 ένα ανώτατο όριο τιμών πετρελαίου που απαγόρευε στις εταιρείες που είχαν έδρα στις χώρες αυτές να επιτρέπουν τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου πάνω από μια συγκεκριμένη τιμή, οι τιμές των πλοίων που θα μπορούσαν να είναι εγγεγραμμένα σε μη δυτικές δικαιοδοσίες εκτοξεύτηκαν στα ύψη.
Σύμφωνα με πάντα με τον Guardian, o βελγικός όμιλος θαλάσσιων μεταφορών CMB.Tech πούλησε πέντε δεξαμενόπλοια έναντι 135 εκατ. δολαρίων που κατέληξαν στο «σκιώδη στόλο» το 2022 και στις αρχές του 2023. Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε στη βελγική εφημερίδα De Tijd, η οποία είναι μέρος του κονσόρτιουμ, ότι δεν ήταν υπεύθυνη για τα πλοία μετά την πώληση.
Στα τέλη του 2023 η ΕΕ εισήγαγε νέους κανόνες που απαιτούν από τις εταιρείες που πωλούν πλοία σε τρίτες χώρες να ελέγχουν ότι αυτά δεν χρησιμοποιούνται για την παραβίαση κυρώσεων – αλλά 32 δεξαμενόπλοια ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας έχουν πωληθεί στον σκιώδη στόλο από τότε.
Πιο πρόσφατα, ΕΕ και ΗΠΑ πήγαν ένα βήμα παραπέρα, εν μέρει επειδή πολλά δεξαμενόπλοια του σκιώδους στόλου δεν έχουν δυτική ασφάλιση, δεν έμπαιναν ποτέ σε ευρωπαϊκά λιμάνια και άρα δεν μπορούν να ελεγχθούν, ενώ είναι τόσο παλιά που θα μπορούσαν να προκαλέσουν περιβαλλοντική καταστροφή.
Κάποια συγκεκριμένα δεξαμενόπλοια αποκλείονται πλέον από τα λιμάνια και τις υπηρεσίες της ΕΕ, εάν διαπιστωθεί ότι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο ή εμπλέκονται σε «επικίνδυνες ναυτιλιακές πρακτικές». Περίπου 70 έχουν μπει σε καθεστώς κυρώσεων από το μπλοκ, ενώ αναφορές αναφέρουν ότι θα ακολουθήσουν και άλλα 74.
Παρά ταύτα, δεν υπάρχουν αναφορές ότι εξετάζονται σχέδια για την θέσπιση ειδικών μέτρων που να απαγορεύουν την πώληση πλοίων στον «σκιώδη στόλο», εν μέρει εξαιτίας της αντίστασης κρατών μελών με σημαντικούς ναυτιλιακούς τομείς, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα.

Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: