Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2025

Επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ερασιτεχνικού και του επαγγελματικού αθλητισμού»

Με το παρόν νομοσχέδιο, τριάντα δύο (32) σημείων, εισάγονται αναγκαίες και κρίσιμες διατάξεις που, μεταξύ άλλων, στοχεύουν στην:
  • επίλυση ζητημάτων εφαρμογής του αθλητικού νόμου, όπως η διευκόλυνση της διεξαγωγής αγώνων και της συγκρότησης καταστατικών οργάνων σωματείων που καλλιεργούν τα λιγότερα δημοφιλή αθλήματα,
  • ίση μεταχείριση, ως προς τις έννομες συνέπειες, της μη κατοχής -από ένα σωματείο- της ειδικής αθλητικής αναγνώρισης με τη μη εγγραφή του στο οικείο ηλεκτρονικό μητρώο,
  • ενίσχυση της ασφάλειας και της ευημερίας των αθλητών και των προπονητών,
  • ενίσχυση του ρυθμιστικού πλαισίου του επαγγέλματος του προπονητή αθλημάτων ατόμων με αναπηρία,
  • θεσμοθέτηση και εισαγωγή σε παραγωγική λειτουργία της ψηφιακής πλέον κάρτας υγείας αθλητή,
  • λείανση των ανισοτήτων που έχουν παρατηρηθεί στις επιβραβεύσεις αθλητών, οι οποίοι διακρίθηκαν σε Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες και ταυτόχρονα η επιτάχυνση της καταβολής προς αυτούς των οικονομικών επιβραβεύσεων,
  • αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «e-ΚΟΥΡΟΣ» για την ψηφιοποίηση του πίνακα διακριθέντων αθλητών,
  • βελτίωση του πλαισίου αδειοδότησης και ασφαλούς λειτουργίας των αθλητικών εγκαταστάσεων,
  • βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου για τον έλεγχο και την τήρηση του όρου της προσβασιμότητας στις αθλητικές εγκαταστάσεις για τα άτομα με αναπηρία και τα εμποδιζόμενα άτομα,
  • προστασία της σωματικής ακεραιότητας των χρηστών των αθλητικών εγκαταστάσεων,
  • νομοθετική καθιέρωση διαύλου επικοινωνίας μεταξύ της Εισαγγελικής Αρχής και της Εθνικής Πλατφόρμας Αθλητικής Ακεραιότητας (Ε.Π.ΑΘΛ.Α.),
  • επίλυση διαδικαστικών προβλημάτων και ερμηνευτικών ζητημάτων που ανέκυψαν στην πράξη κατά την εφαρμογή των ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση των φαινομένων βίας εντός και εκτός αγωνιστικών χώρων και την άσκηση των καθηκόντων της Διαρκούς Επιτροπής για την Αντιμετώπιση της Βίας (Δ.Ε.Α.Β.),
  • αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των εγκλημάτων που άπτονται του ν. 2725/1999 (Α’ 121) από έμπειρους εισαγγελικούς λειτουργούς,
  • επίτευξη της αναγκαίας ευελιξίας του Εθνικού Οργανισμού για την Καταπολέμηση του Ντόπινγκ (Ε.Ο.ΚΑ.Ν.) για την κατανομή και τη διενέργεια των ελέγχων ντόπινγκ σύμφωνα με τις διεθνείς επιταγές, και
  • λειτουργική αναβάθμιση και αξιοποίηση του περιβάλλοντος χώρου και των αθλητικών εγκαταστάσεων κλειστού στίβου και πετοσφαίρισης (βόλεϊ), που βρίσκονται στην Παιανία Αττικής.

Δείτε κάποιες απ' αυτές που παρουσιάζουν άμεσο ενδιαφέρον σε μερικά άρθρα του σχεδίου νόμου...
Άρθρο 4: Βιβλία σωματείων – Αντικατάσταση άρθρου 6 ν. 2725/1999
Αντικαθίσταται το άρθρο 6 του ν.2725/1999 και εναρμονίζεται η διάταξη περί των υποχρεωτικώς τηρουμένων από τα αθλητικά σωματεία βιβλίων με την ισχύουσα φορολογική νομοθεσία.
Στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης πλείστων διαδικασιών και εκσυγχρονισμού, με την παρούσα προτεινόμενη ρύθμιση, δίνεται επιπλέον η δυνατότητα στα σωματεία να τηρούν τα βιβλία τους σε ηλεκτρονική μορφή απλοποιώντας την τήρησή τους, ενώ εξαλείφεται ακόμα ένα γραφειοκρατικό εμπόδιο με την κατάργηση της θεώρησης τους από την Περιφέρεια.
Άρθρο 5 Συνέπειες μη εγγραφής ή μη επικαιροποίησης εγγραφής των αθλητικών σωματείων στο ηλεκτρονικό μητρώο του άρθρου 142 του ν. 4714/2020 - Τροποποίηση παρ. 1Α άρθρου 8 ν. 2725/1999
Τροποποιείται το άρθρο 8 του ν.2725/1999 και καθορίζεται ότι αυτοδίκαιη συνέπεια της μη εγγραφής ή της μη επιτυχούς επικαιροποίησης της εγγραφής των αθλητικών σωματείων επί δύο (2) συνεχόμενα έτη (αντί άπαξ) στο ηλεκτρονικό μητρώο του άρθρου 142 του ν. 4714/2020 είναι η διαγραφή τους από τα μητρώα της αντίστοιχης ένωσης ή ομοσπονδίας.
Δίδεται κατ’ αυτόν τον τρόπο μία δεύτερη ευκαιρία στα σωματεία που για οποιονδήποτε λόγο δεν κατάφεραν να επικαιροποιήσουν την έγγραφή τους στο e-ΚΟΥΡΟΣ, δηλαδή στο ηλεκτρονικό μητρώο του Υπουργείου Αθλητισμού που λειτουργεί στη Γ.Γ.Α.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τον κανόνα που ισχύει σήμερα, όταν ένα σωματείο παραλείπει να επικαιροποιήσει την εγγραφή του στον ΚΟΥΡΟ, διαγράφεται αυτομάτως από το μητρώο αυτό. Με την προτεινόμενη ρύθμιση η διαγραφή θα προκύπτει πλέον μόνον εφόσον η παράλειψη επικαιροποίησης διαρκέσει για δύο (2) συνεχόμενα έτη. Έτσι δίνεται η δυνατότητα διόρθωσης άδικων καταστάσεων που, σε αρκετές περιπτώσεις, προκύπτουν ακόμη και από παραδρομή ή αβλεψία ή και από τεχνικό πρόβλημα της τελευταίας στιγμής. Και κάνουμε λόγο για άδικες καταστάσεις διότι η διαγραφή από τον ΚΟΥΡΟ μπορεί να έχει καταστρεπτικές αγωνιστικές και οικονομικές συνέπειες για το αθλητικό σωματείο , αλλά και για τους αθλητές τους.
Άρθρο 12 Προϋποθέσεις επιχορήγησης αθλητικών φορέων – Αντικατάσταση παρ. 5Α άρθρου 50 ν. 2725/1999
Επέρχονται βελτιώσεις στο νεοθεσπισθέν σύστημα συμψηφισμού επιχορηγήσεων και χρηματοδοτήσεων προς αθλητικούς φορείς (σωματεία ή ομάδες) με οφειλές τους προς φορείς αθλητικών εγκαταστάσεων και τον ΕΟΚΑΝ.
Επισημαίνεται ότι το σύστημα αυτό θεσπίστηκε προσφάτως με τον ν. 5128/2024 (ΙΟΥΛΙΟΣ 2024) και οι ανάγκες για τις προτεινόμενες βελτιώσεις ανέκυψαν κατά την εφαρμογή του.
Άρθρα 14, 15, 16 ως προς την αδειοδότηση αθλητικών εγκαταστάσεων
Ως προς την διαδικασία αδειοδότησης των αθλητικών εγκαταστάσεων και σε συνέχεια σχετικών εκθέσεων της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας προέκυψε η ανάγκη προσθηκών και διευκρινίσεων στα σχετικά με την αδειοδότηση των αθλητικών εγκαταστάσεων άρθρα 56Α έως 56Γ του ν.2725/1999, στο πλαίσιο τόσο του ουσιαστικού ελέγχου συνδρομής των απαιτούμενων για την αδειοδότηση προϋποθέσεων και της αποτελεσματικής παρακολούθησης των αδειοδοτημένων αθλητικών εγκαταστάσεων, όσο και της ενίσχυσης του θεσμού της λογοδοσίας.
Άρθρο 17 Καθορισμός κλάδων άθλησης για αθλητές με αμοιβή – Τροποποίηση άρθρου 59 ν. 2725/1999
Με την τροποποίηση του άρθρου 59 του ν.2725/1999 επιδιώκεται η θεσμική ενίσχυση της ήδη ισχύουσας ρύθμισης για τη μετατροπή ενός πρωταθλήματος σε οργανωμένη επαγγελματικά διοργάνωση στο πλαίσιο της οποίας θα μπορούν να αγωνίζονται αμειβόμενοι αθλητές και αμειβόμενες αθλήτριες κατά περίπτωση.
Σύμφωνα με την προτεινόμενη ρύθμιση, για τη μετατροπή μίας αγωνιστικής κατηγορίας σε επαγγελματική θα πρέπει να διατυπώνεται προηγουμένως η γνώμη του σωματείου που εκπροσωπεί τους αθλητές και τις αθλήτριες του οικείου αθλήματος, εφόσον βέβαια υπάρχει τέτοιο σωματείο. Επιπλέον, χρήσιμο εργαλείο για τη διαπίστωση της οικονομικής βιωσιμότητας ενός τέτοιου εγχειρήματος θα αποτελεί πλέον το πληροφοριακό σύστημα «e-ΚΟΥΡΟΣ».
Άρθρο 18 Έλεγχος και τήρηση του όρου της προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία και εμποδιζόμενων ατόμων σε αθλητικές εγκαταστάσεις - Τροποποίηση παρ. 2 και 3 άρθρου 25 ν. 4373/2016
Τροποποιείται το άρθρο 25 του ν.4373/2016 και βελτιώνεται το ρυθμιστικό πλαίσιο για τον έλεγχο και την τήρηση του όρου της προσβασιμότητας στις αθλητικές εγκαταστάσεις για τα άτομα με αναπηρία ή τα εμποδιζόμενα άτομα, με την παροχή δυνατότητας έκδοσης πιστοποιητικού ως προς την αυτόνομη πρόσβαση, παραμονή και αποχώρηση ατόμων με κινητικά προβλήματα και σε Ελεγκτή Δόμησης εγγεγραμμένο στο Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης, δηλ. ιδιώτη μηχανικό, πέραν της αρμόδιας υπηρεσίας Πολεοδομίας, ώστε να καμφθεί η γραφειοκρατία και να επιταχυνθεί η σχετική διαδικασία.
Άρθρο 19 Προσεισμικός έλεγχος αθλητικών εγκαταστάσεων-Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 265 ν. 5037/2023
Τροποποιείται το άρθρο 265 του ν.5037/2023 και επεκτείνεται η δράση της διενέργειας πρωτοβάθμιου και δευτεροβάθμιου προσεισμικού ελέγχου και στις αθλητικές εγκαταστάσεις από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος υπό την εποπτεία του Οργανισμού Αντισεισμικής Προστασίας. Αυτό, που αποτελεί πρωτοβουλία πρωτοφανή για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, αποσκοπεί

  • στην πλήρη καταγραφή των αθλητικών εγκαταστάσεων (εθνικών, δημοτικών, ιδιωτικών κλπ), μέσω της εισαγωγής τους στην πλατφόρμα του ΟΑΣΠ και της υπαγωγής τους σε προσεισμικό έλεγχο,
  • στην αποτύπωση της κατάστασής τους σε ότι αφορά στη στατική επάρκεια, μετά την ολοκλήρωση του πρωτοβάθμιου προσεισμικού ελέγχου, ώστε να υπάρξει μια προτεραιοποίηση των επεμβάσεων και
  • στον προσδιορισμό και την δρομολόγηση των ενεργειών που απαιτούνται από Δήμους, Περιφέρειες, Πολιτεία για τις πιθανές επεμβάσεις ώστε οι εγκαταστάσεις να είναι ασφαλείς.

Προς τον σκοπό αυτό έχουν ήδη παραταθεί με σχετική ΚΥΑ οι άδειες λειτουργίας των αθλητικών εγκαταστάσεων έως και τις 28 Φεβρουαρίου 2025 και σ’ αυτό το δίμηνο θα πρέπει όλες οι αθλητικές εγκαταστάσεις να εισαχθούν από τους ιδιοκτήτες τους στην πλατφόρμα του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού & Προστασίας (ΟΑΣΠ) για προσεισμικό έλεγχο.

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΜΕ ΤΙΤΛΟ
«Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ερασιτεχνικού και του επαγγελματικού αθλητισμού» 

Δεν υπάρχουν σχόλια: