Γιάννης Μυλόπουλος: «Δεν μπορούμε παρά να καταψηφίσουμε έναν προϋπολογισμό που δεν έχει αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, δεν συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης για την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας και που, με δεδομένη την επέλαση της κλιματικής κρίσης, εγκαταλείπει την περιφέρεια στο έλεος των ακραίων φαινομένων και των φυσικών καταστροφών που επαπειλούνται»
Η παράταξη «ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας» καταψήφισε τον προϋπολογισμό του 2025 που εισηγήθηκε η διοίκηση της Περιφέρειας κατά την σχετική ειδική συνεδρίαση, εστιάζοντας την κριτική της στα παρακάτω σημεία και υποβάλλοντας, αντίστοιχα, συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιστροφή της σημερινής αρνητικής κατάστασης:
1. Ο προϋπολογισμός δεν έχει αναπτυξιακό προσανατολισμό και αναπτυξιακή προοπτική.
Η ΠΚΜ από 2η που ήταν κάποτε στην Ελλάδα ως προς το ΑΕΠ, αμέσως μετά την περιφέρεια Αττικής, κατρακύλησε τα τελευταία χρόνια στην 8η θέση ανάμεσα στις 13 περιφέρειες. Με το ΑΕΠ της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να βρίσκεται σήμερα μόλις στα 13.400 ευρώ/χρόνο, πολύ κάτω δηλαδή του μέσου όρου των ΑΕΠ των ελληνικών περιφερειών, που είναι 17.400 ευρώ/χρόνο, βρίσκεται σήμερα στο 77% του μέσου ΑΕΠ των ελληνικών περιφερειών.
Αλλά και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας βρίσκεται σήμερα μόλις στο 53% του μέσου όρου του ΑΕΠ των ευρωπαϊκών περιφερειών, όταν ο αντίστοιχος δείκτης για την περιφέρεια Αττικής βρίσκεται στο 90% του μέσου ευρωπαϊκού όρου.
Αντίστοιχη αρνητική πορεία έχει ακολουθήσει και ο δείκτης της ανεργίας στην περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, που τρέχει με ρυθμούς διπλάσιους σε σχέση με εκείνους της Αττικής και τριπλάσιους σε σχέση με τον μέσο δείκτη των ευρωπαϊκών περιφερειών.
Όλα αυτά τα στοιχεία είναι δείκτες αναπτυξιακής υστέρησης της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας σε σχέση με τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας. Η δικαιολογία της οικονομικής κρίσης δεν μπορεί να ισχύει επιλεκτικά και μόνο για τη δική μας περιφέρεια, τη στιγμή που η σύγκριση γίνεται με τις υπόλοιπες 12 ελληνικές περιφέρειες που επλήγησαν εξ ίσου με την ΠΚΜ.
Στον φετινό προϋπολογισμό δεν υπάρχει πουθενά αναπτυξιακός σχεδιασμός, ικανός να ανατρέψει την αρνητική πορεία που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η ΠΚΜ.
Το μόνο που διακρίνει κανείς στον φετινό προϋπολογισμό είναι μια διαχειριστική λογική κατανομής κονδυλίων για την κάλυψη επιμέρους αναγκών. Όμως η κάλυψη επιμέρους αναγκών από μόνη της δεν εγγυάται την αντιστροφή της σημερινής αρνητικής αναπτυξιακής πορείας.
2. Ο προϋπολογισμός δεν υπηρετεί τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η ύπαιθρος στην ΠΚΜ υποβαθμίζεται και ερημοποιείται οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά και δεν υπάρχει πουθενά καμία προσπάθεια αναστροφής αυτής της αρνητικής πορείας.
Η πρωτογενής παραγωγή αποδυναμώνεται, καθώς δεν υπάρχουν ούτε ενισχύσεις για την αγροτική ανάπτυξη, ούτε εγγειοβελτιωτικά έργα και έργα εκσυγχρονισμού της αγροτικής παραγωγής.
Αντίθετα, τη θέση του παραγωγικού αγροτικού πληθυσμού παίρνουν σήμερα ενεργειακά μονοπώλια στα οποία εκχωρούνται οι βουνοκορφές, τα σπάνια οικοσυστήματα και η καλλιεργήσιμη γη.
Οι ιδιωτικοποιήσεις δημόσιας γης και οικοσυστημάτων ενισχύουν την απόκλιση της περιφέρειας από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης, προϋπόθεση για την οποία είναι η διατήρηση και προστασία των κοινών αγαθών.
Αλλά και η σιδηροδρομική υστέρηση και απομόνωση της ΠΚΜ τόσο από την υπόλοιπη Ελλάδα, όσο όμως και από τις γειτονικές μας χώρες και την υπόλοιπη Ευρώπη ενισχύει την απόκλιση από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Τέλος ο υπερτουρισμός στη Χαλκιδική, που αφενός υπερβαίνει τη φέρουσα ικανότητα των οικοσυστημάτων της, όπως αντανακλάται στην απειλή της λειψυδρίας και αφετέρου μειώνει το όφελος για τον τόπο μας, όπως καταθέτουν οι ξενοδόχοι και οι άνθρωποι του τουρισμού, δεν απαντάται με αναπτυξιακά σχέδια για τον επαναπροσανατολισμό του τουριστικού μοντέλου σε βιώσιμη κατεύθυνση στον φετινό προϋπολογισμό.
Δεν είναι τυχαίο ότι η ΠΚΜ έρχεται 10η ανάμεσα στις 13 ελληνικές περιφέρειες ως προς την επίτευξη των Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης, (SDG’s).
Ποια είναι τελικά η απάντηση της ΠΚΜ και πως αυτή αποτυπώνεται στον προϋπολογισμό για την περιβαλλοντική, αναπτυξιακή και κοινωνική υποβάθμιση της περιφέρειας, όπως και για την ερημοποίηση της υπαίθρου;
Που είναι οι χρηματοδοτήσεις για νέα αναπτυξιακά έργα που θα υποστηρίξουν ένα νέο παραγωγικό μοντέλο που θα αναστρέψει την αρνητική αναπτυξιακά πορεία και την απόκλιση της ΠΚΜ από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης;
3. Ο προϋπολογισμός δεν υπηρετεί τον στόχο της προσαρμογής στην κλιματική κρίση. Η ΠΚΜ, με δεδομένη την επέλαση των ακραίων φαινομένων της κλιματικής κρίσης θα έπρεπε ήδη να έχει αλλάξει μοντέλο αντιπλημμυρικής θωράκισης και προστασίας.
Παρά ταύτα, στον προϋπολογισμό δεν αποτυπώνεται πουθενά ούτε σημαντική οικονομική ενίσχυση για τη γενναία χρηματοδότηση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, ούτε όμως και καμία απομάκρυνση από το παραδοσιακό και σήμερα αποδεδειγμένα ατελέσφορο και ανεπαρκές μοντέλο παραγωγής αντιπλημμυρικών έργων.
Η προσαρμογή στις συνθήκες της κλιματικής κρίσης και η στροφή σε έναν ολοκληρωμένο αντιπλημμυρικό σχεδιασμό σε επίπεδο λεκάνης απορροής δεν αποτυπώνεται ούτε στον φετινό προϋπολογισμό. Στον οποίον τα αντιπλημμυρικά έργα εξακολουθούν να αποτελούν αποσπασματικές και τοπικές παρεμβάσεις, στο πνεύμα της προ κλιματικής κρίσης εποχής.
Σε τι διαφέρει ο φετινός προϋπολογισμός ως προς την αντιπλημμυρική προστασία, από εκείνους των προηγούμενων ετών, που δεν ελάμβαναν υπόψη τις ανάγκες της κλιματικής κρίσης;
Για την προσαρμογή της αντιπλημμυρικής προστασίας στις νέες ακραίες συνθήκες της κλιματικής κρίσης υποβάλαμε συγκεκριμένη πρόταση τον Φεβρουάριο, για την αλλαγή του μοντέλου της αντιπλημμυρικής προστασίας και την αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για την ενίσχυση των πόρων για τον αντιπλημμυρικό σχεδιασμό. Η πρότασή μας για σύσταση Ειδικής Διαπαραταξιακής Επιτροπής, Task Force, που θα κινητοποιήσει τις προϋποθέσεις για τη μετάβαση στην προσαρμογή μας στην κλιματική αλλαγή, έγινε αποδεκτή από τον περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα.
Πλησιάζει όμως ένας χρόνος από τότε και ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί η πρότασή μας.
Με ιδιαίτερη ανησυχία διαπιστώνεται σήμερα, λοιπόν, ότι για μια ακόμη χρονιά η ΠΚΜ θα μείνει ανοχύρωτη απέναντι σε έναν προδιαγεγραμμένο και προεξαγγελθέντα πλημμυρικό κίνδυνο, με ευθύνη της διοίκησης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας.
4. Συνεχίζεται και στον φετινό προϋπολογισμό η ίδια αδιαφανής και με γνώμονα όχι αξιοκρατικά κριτήρια κατανομή κονδυλίων για τη χρηματοδότηση συλλόγων και εκδηλώσεων. Για μια ακόμη χρονιά, συνεχίζεται η ίδια αναχρονιστική τακτική της διάθεσης μέρους του προϋπολογισμού κατά το δοκούν από τους αντιπεριφερειάρχες.
Αυτό πρέπει κάποτε να σταματήσει και να θεσμοθετηθούν διαδικασίες που να διασφαλίζουν την διαχείριση του δημόσιου χρήματος με κανόνες διαφάνειας και αξιοκρατίας.
Για όλους αυτούς τους λόγους, η παράταξη ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ καταψήφισε τον προϋπολογισμό που έφερε στο Περιφερειακό Συμβούλιο η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καταθέτοντας συγχρόνως προτάσεις για την υπέρβαση των σημερινών παθογενειών.
1. Ο προϋπολογισμός δεν έχει αναπτυξιακό προσανατολισμό και αναπτυξιακή προοπτική.
Η ΠΚΜ από 2η που ήταν κάποτε στην Ελλάδα ως προς το ΑΕΠ, αμέσως μετά την περιφέρεια Αττικής, κατρακύλησε τα τελευταία χρόνια στην 8η θέση ανάμεσα στις 13 περιφέρειες. Με το ΑΕΠ της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να βρίσκεται σήμερα μόλις στα 13.400 ευρώ/χρόνο, πολύ κάτω δηλαδή του μέσου όρου των ΑΕΠ των ελληνικών περιφερειών, που είναι 17.400 ευρώ/χρόνο, βρίσκεται σήμερα στο 77% του μέσου ΑΕΠ των ελληνικών περιφερειών.
Αλλά και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας βρίσκεται σήμερα μόλις στο 53% του μέσου όρου του ΑΕΠ των ευρωπαϊκών περιφερειών, όταν ο αντίστοιχος δείκτης για την περιφέρεια Αττικής βρίσκεται στο 90% του μέσου ευρωπαϊκού όρου.
Αντίστοιχη αρνητική πορεία έχει ακολουθήσει και ο δείκτης της ανεργίας στην περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, που τρέχει με ρυθμούς διπλάσιους σε σχέση με εκείνους της Αττικής και τριπλάσιους σε σχέση με τον μέσο δείκτη των ευρωπαϊκών περιφερειών.
Όλα αυτά τα στοιχεία είναι δείκτες αναπτυξιακής υστέρησης της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας σε σχέση με τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας. Η δικαιολογία της οικονομικής κρίσης δεν μπορεί να ισχύει επιλεκτικά και μόνο για τη δική μας περιφέρεια, τη στιγμή που η σύγκριση γίνεται με τις υπόλοιπες 12 ελληνικές περιφέρειες που επλήγησαν εξ ίσου με την ΠΚΜ.
Στον φετινό προϋπολογισμό δεν υπάρχει πουθενά αναπτυξιακός σχεδιασμός, ικανός να ανατρέψει την αρνητική πορεία που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η ΠΚΜ.
Το μόνο που διακρίνει κανείς στον φετινό προϋπολογισμό είναι μια διαχειριστική λογική κατανομής κονδυλίων για την κάλυψη επιμέρους αναγκών. Όμως η κάλυψη επιμέρους αναγκών από μόνη της δεν εγγυάται την αντιστροφή της σημερινής αρνητικής αναπτυξιακής πορείας.
2. Ο προϋπολογισμός δεν υπηρετεί τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η ύπαιθρος στην ΠΚΜ υποβαθμίζεται και ερημοποιείται οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά και δεν υπάρχει πουθενά καμία προσπάθεια αναστροφής αυτής της αρνητικής πορείας.
Η πρωτογενής παραγωγή αποδυναμώνεται, καθώς δεν υπάρχουν ούτε ενισχύσεις για την αγροτική ανάπτυξη, ούτε εγγειοβελτιωτικά έργα και έργα εκσυγχρονισμού της αγροτικής παραγωγής.
Αντίθετα, τη θέση του παραγωγικού αγροτικού πληθυσμού παίρνουν σήμερα ενεργειακά μονοπώλια στα οποία εκχωρούνται οι βουνοκορφές, τα σπάνια οικοσυστήματα και η καλλιεργήσιμη γη.
Οι ιδιωτικοποιήσεις δημόσιας γης και οικοσυστημάτων ενισχύουν την απόκλιση της περιφέρειας από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης, προϋπόθεση για την οποία είναι η διατήρηση και προστασία των κοινών αγαθών.
Αλλά και η σιδηροδρομική υστέρηση και απομόνωση της ΠΚΜ τόσο από την υπόλοιπη Ελλάδα, όσο όμως και από τις γειτονικές μας χώρες και την υπόλοιπη Ευρώπη ενισχύει την απόκλιση από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Τέλος ο υπερτουρισμός στη Χαλκιδική, που αφενός υπερβαίνει τη φέρουσα ικανότητα των οικοσυστημάτων της, όπως αντανακλάται στην απειλή της λειψυδρίας και αφετέρου μειώνει το όφελος για τον τόπο μας, όπως καταθέτουν οι ξενοδόχοι και οι άνθρωποι του τουρισμού, δεν απαντάται με αναπτυξιακά σχέδια για τον επαναπροσανατολισμό του τουριστικού μοντέλου σε βιώσιμη κατεύθυνση στον φετινό προϋπολογισμό.
Δεν είναι τυχαίο ότι η ΠΚΜ έρχεται 10η ανάμεσα στις 13 ελληνικές περιφέρειες ως προς την επίτευξη των Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης, (SDG’s).
Ποια είναι τελικά η απάντηση της ΠΚΜ και πως αυτή αποτυπώνεται στον προϋπολογισμό για την περιβαλλοντική, αναπτυξιακή και κοινωνική υποβάθμιση της περιφέρειας, όπως και για την ερημοποίηση της υπαίθρου;
Που είναι οι χρηματοδοτήσεις για νέα αναπτυξιακά έργα που θα υποστηρίξουν ένα νέο παραγωγικό μοντέλο που θα αναστρέψει την αρνητική αναπτυξιακά πορεία και την απόκλιση της ΠΚΜ από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης;
3. Ο προϋπολογισμός δεν υπηρετεί τον στόχο της προσαρμογής στην κλιματική κρίση. Η ΠΚΜ, με δεδομένη την επέλαση των ακραίων φαινομένων της κλιματικής κρίσης θα έπρεπε ήδη να έχει αλλάξει μοντέλο αντιπλημμυρικής θωράκισης και προστασίας.
Παρά ταύτα, στον προϋπολογισμό δεν αποτυπώνεται πουθενά ούτε σημαντική οικονομική ενίσχυση για τη γενναία χρηματοδότηση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, ούτε όμως και καμία απομάκρυνση από το παραδοσιακό και σήμερα αποδεδειγμένα ατελέσφορο και ανεπαρκές μοντέλο παραγωγής αντιπλημμυρικών έργων.
Η προσαρμογή στις συνθήκες της κλιματικής κρίσης και η στροφή σε έναν ολοκληρωμένο αντιπλημμυρικό σχεδιασμό σε επίπεδο λεκάνης απορροής δεν αποτυπώνεται ούτε στον φετινό προϋπολογισμό. Στον οποίον τα αντιπλημμυρικά έργα εξακολουθούν να αποτελούν αποσπασματικές και τοπικές παρεμβάσεις, στο πνεύμα της προ κλιματικής κρίσης εποχής.
Σε τι διαφέρει ο φετινός προϋπολογισμός ως προς την αντιπλημμυρική προστασία, από εκείνους των προηγούμενων ετών, που δεν ελάμβαναν υπόψη τις ανάγκες της κλιματικής κρίσης;
Για την προσαρμογή της αντιπλημμυρικής προστασίας στις νέες ακραίες συνθήκες της κλιματικής κρίσης υποβάλαμε συγκεκριμένη πρόταση τον Φεβρουάριο, για την αλλαγή του μοντέλου της αντιπλημμυρικής προστασίας και την αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για την ενίσχυση των πόρων για τον αντιπλημμυρικό σχεδιασμό. Η πρότασή μας για σύσταση Ειδικής Διαπαραταξιακής Επιτροπής, Task Force, που θα κινητοποιήσει τις προϋποθέσεις για τη μετάβαση στην προσαρμογή μας στην κλιματική αλλαγή, έγινε αποδεκτή από τον περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα.
Πλησιάζει όμως ένας χρόνος από τότε και ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί η πρότασή μας.
Με ιδιαίτερη ανησυχία διαπιστώνεται σήμερα, λοιπόν, ότι για μια ακόμη χρονιά η ΠΚΜ θα μείνει ανοχύρωτη απέναντι σε έναν προδιαγεγραμμένο και προεξαγγελθέντα πλημμυρικό κίνδυνο, με ευθύνη της διοίκησης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας.
4. Συνεχίζεται και στον φετινό προϋπολογισμό η ίδια αδιαφανής και με γνώμονα όχι αξιοκρατικά κριτήρια κατανομή κονδυλίων για τη χρηματοδότηση συλλόγων και εκδηλώσεων. Για μια ακόμη χρονιά, συνεχίζεται η ίδια αναχρονιστική τακτική της διάθεσης μέρους του προϋπολογισμού κατά το δοκούν από τους αντιπεριφερειάρχες.
Αυτό πρέπει κάποτε να σταματήσει και να θεσμοθετηθούν διαδικασίες που να διασφαλίζουν την διαχείριση του δημόσιου χρήματος με κανόνες διαφάνειας και αξιοκρατίας.
Για όλους αυτούς τους λόγους, η παράταξη ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ καταψήφισε τον προϋπολογισμό που έφερε στο Περιφερειακό Συμβούλιο η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καταθέτοντας συγχρόνως προτάσεις για την υπέρβαση των σημερινών παθογενειών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου