Ψηφίζεται αύριο το νομοσχέδιο για τον «προσωπικό γιατρό», τον οποίο θα πληρώνουν οι πολίτες ● Στην... αναμόρφωση του θεσμού τσουβαλιάζονται και οι ανειδίκευτοι πτυχιούχοι των ιατρικών σχολών ή και αυτοί που θέλουν να αποκτήσουν ειδικότητα, ενώ ανοίγει η πόρτα και στους ιδιώτες.
Με την τρίτη προσπάθεια της κυβέρνησης να εφαρμόσει τον μέχρι σήμερα ατυχήσαντα θεσμό του «προσωπικού γιατρού», το νομοσχέδιο που ψηφίζεται αύριο ανοίγει διάπλατα την πόρτα στον ιδιωτικό τομέα, ενώ μετακυλίει τις ιατρικές δαπάνες στους πολίτες.
Με την τρίτη προσπάθεια της κυβέρνησης να εφαρμόσει τον μέχρι σήμερα ατυχήσαντα θεσμό του «προσωπικού γιατρού», το νομοσχέδιο που ψηφίζεται αύριο ανοίγει διάπλατα την πόρτα στον ιδιωτικό τομέα, ενώ μετακυλίει τις ιατρικές δαπάνες στους πολίτες.
Ο απαραίτητος οικογενειακός γιατρός, όπως είναι ο δόκιμος όρος παγκοσμίως, της κυβέρνησης της Ν.Δ., τσουβαλιάζει και τους ανειδίκευτους πτυχιούχους των ιατρικών σχολών ή και αυτούς που θέλουν να αποκτήσουν τον τίτλο ιατρικής ειδικότητας.
Απέχοντας έτη φωτός από τον σκοπό τού να λειτουργήσει ως «κύριος μοχλός για την ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας», όπως ανέφερε η εισηγητική έκθεση του νόμου 1397/83 για το Εθνικό Σύστημα Υγείας, δεν είναι παρά ακόμα ένα όχημα συρρίκνωσης των παροχών Υγείας και συγχρόνως επιπλέον επιβάρυνσης της τσέπης των ασθενών.
Σχεδόν δύο χρόνια και μία εκλογική διαδικασία μετά την ημερομηνία - ορόσημο που είχε τεθεί (1η Ιανουαρίου 2023) -με μόλις τους μισούς -56%- των πολιτών (5 εκατομμύρια πολίτες) να έχουν εγγραφεί στον «προσωπικό γιατρό» και το 60% των κενών σε γιατρούς να αφορά την Αττική-, η κυβέρνηση επανέρχεται στον ταλαίπωρο θεσμό αυτή τη φορά και με ιδιώτες γιατρούς που τώρα θα πληρώνει πανάκριβα από την τσέπη του ο ασφαλισμένος, αφού δεν θα τους αποζημιώνει το κράτος.
Το νομοσχέδιο με τίτλο «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού - Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας...», που ψηφίζεται αύριο, δεν είναι παρά ακόμα μία εξειδίκευση των μέτρων που προέβλεπε ο νόμος για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας της ίδιας κυβέρνησης που ψηφίστηκε προ διετίας, αλλά απέτυχε.
«Κόφτης»
Στόχος της κυβέρνησης είναι να λειτουργήσει ως άλλος ένας «κόφτης» σε βάρος των αναγκών των πολιτών, αφού περιορίζει την πρόσβαση σε αναγκαίες εξειδικευμένες ιατρικές πράξεις. Από τη στιγμή που συνδέεται με όρους περιορισμού του «κόστους» των ασθενών, χάνει το αναγκαίο και χρήσιμο περιεχόμενο που θα μπορούσε να έχει για την υγεία, αποτελώντας τον βασικό πυρήνα του αναπτυγμένου, στελεχωμένου και εξοπλισμένου κρατικού συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με κριτήριο την έγκαιρη, ασφαλή και αποτελεσματική αντιμετώπιση των αναγκών όλων των πολιτών, απολύτως δωρεάν σε όλα τα επίπεδα του κρατικού συστήματος Υγείας.
Ο προσωπικός γιατρός θα πληρώνεται από τους ασφαλισμένους, με την κυβέρνηση να βάζει τους ιδιώτες γιατρούς στους σχεδιασμούς της για την πετσοκομμένη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ), φορτώνοντας στους ασθενείς το ανεξέλεγκτο -αφού δεν βάζει καν πλαφόν- κόστος των αμοιβών τους. Eτσι έχουμε υπηρεσίες του επιπέδου «ό,τι να ‘ναι» και «απ’ όπου να ‘ναι», αρκεί το «κόστος» να είναι εντός των αντιλαϊκών δημοσιονομικών στόχων.
Στη νέα έκδοση του «προσωπικού γιατρού», η Ν.Δ. βαφτίζει τους γιατρούς που κάνουν το αγροτικό τους «προσωπικούς γιατρούς», τσουβαλιάζοντας στον θεσμό και τους ανειδίκευτους πτυχιούχους των ιατρικών σχολών ή και αυτούς που θέλουν να αποκτήσουν τον τίτλο ιατρικής ειδικότητας.
«Προσωπικοί γιατροί», όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, μπορεί να είναι: οι δημόσιοι, οι ιδιώτες, οι επί θητεία (π.χ. αγροτικοί γιατροί) και οι γιατροί με ιδιωτική αποζημίωση. Ολοι θα αξιολογούνται και θα αποζημιώνονται βάσει του ρόλου τους, ο οποίος είναι η πρόληψη -συμβουλές για αλλαγή τρόπου ζωής, σωστή διατροφή, άσκηση, διακοπή καπνίσματος κ.λπ.- αλλά και η προαγωγή υγείας -προληπτικές εξετάσεις, π.χ. μαστογραφία, HPV DNA test, εξέταση για προστάτη κ.λπ., δημιουργία και συντήρηση του ψηφιακού ιατρικού φακέλου του ασθενούς.
Μην ξεχνάμε τα επτά «Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας» που φέρνει η κυβέρνηση της Ν.Δ., την ώρα που η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας έχει ξηλωθεί με την υπογραφή της Ν.Δ. και δεν διαθέτει απλά Κέντρα Υγείας για να καλύψει τις ανάγκες του πληθυσμού. Ειδικότερα, τα πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας θα είναι συνδεδεμένα με τις Ιατρικές Σχολές (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Λάρισα, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη και Ηράκλειο), θα παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες Υγείας και θα αποτελούν «κέντρα» εκπαίδευσης των γιατρών. Ο ορίζοντας υλοποίησης είναι ώς το τέλος του 2024, ενώ τουλάχιστον 30 καθηγητές Ιατρικής θα ενταχθούν στο δυναμικό των νέων Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας. Σε αυτά τα Κέντρα Υγείας θα λειτουργεί και τηλεϊατρική για τις εξ αποστάσεως εξετάσεις.
«Ενας κέρβερος της πύλης του ΕΣΥ που θα αποτρέπει την πρόσβαση σε πιο εξειδικευμένες υπηρεσίες»
Παρέμβαση Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ)
Απόσπασμα της παρέμβασης του Πάνου Παπανικολάου, γενικού γραμματέα της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ) στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, στη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου.
«Ολες αυτές οι ρυθμίσεις για τον “προσωπικό γιατρό” της κυβέρνησης της Ν.Δ. της τελευταίας πενταετίας γυρίζουν γύρω γύρω και συνεχώς αποτυγχάνουν στον στόχο που διακηρύσσουν που είναι η ενίσχυση της δημόσιας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, για τον απλούστατο λόγο ότι, κατά τη γνώμη μας, δεν θέλουν να εξυπηρετήσουν αυτό τον σκοπό. Δεν θέλουν να εξυπηρετήσουν πραγματικά την ανάπτυξη της δημόσιας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας για τους ασθενείς και γενικότερα τον λαό.
Αυτό που θέλουν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις και κλιμακώνεται επί της σημερινής κυβέρνησης περιγράφεται στη δεύτερη αναθεώρηση του 3ου Μνημονίου με σαφήνεια: έναν γιατρό στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, στον οποίο δεν θα επιτρέπεται να κάνει τη δουλειά του, αλλά θα είναι απλά ένας «γραφειοκράτης», ένας κέρβερος της πύλης του Εθνικού Συστήματος Υγείας, ο οποίος θα αποτρέπει την πρόσβαση των ασθενών σε πιο εξειδικευμένες υπηρεσίες, με στόχο τη μείωση του κόστους. Ολα τα νομοθετήματα των τελευταίων ετών σε αυτό στοχεύουν και γι’ αυτό διαρκώς αποτυγχάνουν από τον στόχο που διακηρύσσουν.
Το νέο νομοθέτημα κάνει ένα βήμα παραπάνω, μία ακόμα συνταγή αποτυχίας. Αναθέτει καθήκοντα και ευθύνες Ειδικευμένων Γιατρών Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής, Ειδικής Παθολογίας ή Παιδιατρικής σε ανειδίκευτους γιατρούς, σε Ειδικευόμενους γιατρούς ακόμα και σε γιατρούς Υπηρεσίας Υπαίθρου. Δηλαδή, σε νέους πτυχιούχους, που δεν έχουν καν ξεκινήσει την εκπαίδευσή τους στην ειδικότητα!
Ετσι, έχουμε το οξύμωρο σχήμα από τη μία να έχουμε ακαδημαϊκή αναβάθμιση και Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας και από την άλλη να αναθέτουμε τον ρόλο του Ειδικευμένου Γιατρού Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής, Ειδικής Παθολογίας ή Παιδιατρικής σε νέους Πτυχιούχους Ιατρικής, οι οποίοι βρίσκονται σε αυτό τον αναχρονιστικό θεσμό της Υπηρεσίας Υπαίθρου που επιβιώνει ακόμα στη χώρα μας, ενώ φυσικά δεν υφίσταται σε καμία άλλη ανεπτυγμένη χώρα του κόσμου».
Ντάνι Βέργου
Πηγή: efsyn.gr
Απέχοντας έτη φωτός από τον σκοπό τού να λειτουργήσει ως «κύριος μοχλός για την ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας», όπως ανέφερε η εισηγητική έκθεση του νόμου 1397/83 για το Εθνικό Σύστημα Υγείας, δεν είναι παρά ακόμα ένα όχημα συρρίκνωσης των παροχών Υγείας και συγχρόνως επιπλέον επιβάρυνσης της τσέπης των ασθενών.
Σχεδόν δύο χρόνια και μία εκλογική διαδικασία μετά την ημερομηνία - ορόσημο που είχε τεθεί (1η Ιανουαρίου 2023) -με μόλις τους μισούς -56%- των πολιτών (5 εκατομμύρια πολίτες) να έχουν εγγραφεί στον «προσωπικό γιατρό» και το 60% των κενών σε γιατρούς να αφορά την Αττική-, η κυβέρνηση επανέρχεται στον ταλαίπωρο θεσμό αυτή τη φορά και με ιδιώτες γιατρούς που τώρα θα πληρώνει πανάκριβα από την τσέπη του ο ασφαλισμένος, αφού δεν θα τους αποζημιώνει το κράτος.
Το νομοσχέδιο με τίτλο «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού - Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας...», που ψηφίζεται αύριο, δεν είναι παρά ακόμα μία εξειδίκευση των μέτρων που προέβλεπε ο νόμος για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας της ίδιας κυβέρνησης που ψηφίστηκε προ διετίας, αλλά απέτυχε.
«Κόφτης»
Στόχος της κυβέρνησης είναι να λειτουργήσει ως άλλος ένας «κόφτης» σε βάρος των αναγκών των πολιτών, αφού περιορίζει την πρόσβαση σε αναγκαίες εξειδικευμένες ιατρικές πράξεις. Από τη στιγμή που συνδέεται με όρους περιορισμού του «κόστους» των ασθενών, χάνει το αναγκαίο και χρήσιμο περιεχόμενο που θα μπορούσε να έχει για την υγεία, αποτελώντας τον βασικό πυρήνα του αναπτυγμένου, στελεχωμένου και εξοπλισμένου κρατικού συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με κριτήριο την έγκαιρη, ασφαλή και αποτελεσματική αντιμετώπιση των αναγκών όλων των πολιτών, απολύτως δωρεάν σε όλα τα επίπεδα του κρατικού συστήματος Υγείας.
Ο προσωπικός γιατρός θα πληρώνεται από τους ασφαλισμένους, με την κυβέρνηση να βάζει τους ιδιώτες γιατρούς στους σχεδιασμούς της για την πετσοκομμένη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ), φορτώνοντας στους ασθενείς το ανεξέλεγκτο -αφού δεν βάζει καν πλαφόν- κόστος των αμοιβών τους. Eτσι έχουμε υπηρεσίες του επιπέδου «ό,τι να ‘ναι» και «απ’ όπου να ‘ναι», αρκεί το «κόστος» να είναι εντός των αντιλαϊκών δημοσιονομικών στόχων.
Στη νέα έκδοση του «προσωπικού γιατρού», η Ν.Δ. βαφτίζει τους γιατρούς που κάνουν το αγροτικό τους «προσωπικούς γιατρούς», τσουβαλιάζοντας στον θεσμό και τους ανειδίκευτους πτυχιούχους των ιατρικών σχολών ή και αυτούς που θέλουν να αποκτήσουν τον τίτλο ιατρικής ειδικότητας.
«Προσωπικοί γιατροί», όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, μπορεί να είναι: οι δημόσιοι, οι ιδιώτες, οι επί θητεία (π.χ. αγροτικοί γιατροί) και οι γιατροί με ιδιωτική αποζημίωση. Ολοι θα αξιολογούνται και θα αποζημιώνονται βάσει του ρόλου τους, ο οποίος είναι η πρόληψη -συμβουλές για αλλαγή τρόπου ζωής, σωστή διατροφή, άσκηση, διακοπή καπνίσματος κ.λπ.- αλλά και η προαγωγή υγείας -προληπτικές εξετάσεις, π.χ. μαστογραφία, HPV DNA test, εξέταση για προστάτη κ.λπ., δημιουργία και συντήρηση του ψηφιακού ιατρικού φακέλου του ασθενούς.
Μην ξεχνάμε τα επτά «Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας» που φέρνει η κυβέρνηση της Ν.Δ., την ώρα που η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας έχει ξηλωθεί με την υπογραφή της Ν.Δ. και δεν διαθέτει απλά Κέντρα Υγείας για να καλύψει τις ανάγκες του πληθυσμού. Ειδικότερα, τα πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας θα είναι συνδεδεμένα με τις Ιατρικές Σχολές (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Λάρισα, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη και Ηράκλειο), θα παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες Υγείας και θα αποτελούν «κέντρα» εκπαίδευσης των γιατρών. Ο ορίζοντας υλοποίησης είναι ώς το τέλος του 2024, ενώ τουλάχιστον 30 καθηγητές Ιατρικής θα ενταχθούν στο δυναμικό των νέων Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας. Σε αυτά τα Κέντρα Υγείας θα λειτουργεί και τηλεϊατρική για τις εξ αποστάσεως εξετάσεις.
«Ενας κέρβερος της πύλης του ΕΣΥ που θα αποτρέπει την πρόσβαση σε πιο εξειδικευμένες υπηρεσίες»
Παρέμβαση Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ)
Απόσπασμα της παρέμβασης του Πάνου Παπανικολάου, γενικού γραμματέα της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ) στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, στη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου.
«Ολες αυτές οι ρυθμίσεις για τον “προσωπικό γιατρό” της κυβέρνησης της Ν.Δ. της τελευταίας πενταετίας γυρίζουν γύρω γύρω και συνεχώς αποτυγχάνουν στον στόχο που διακηρύσσουν που είναι η ενίσχυση της δημόσιας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, για τον απλούστατο λόγο ότι, κατά τη γνώμη μας, δεν θέλουν να εξυπηρετήσουν αυτό τον σκοπό. Δεν θέλουν να εξυπηρετήσουν πραγματικά την ανάπτυξη της δημόσιας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας για τους ασθενείς και γενικότερα τον λαό.
Αυτό που θέλουν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις και κλιμακώνεται επί της σημερινής κυβέρνησης περιγράφεται στη δεύτερη αναθεώρηση του 3ου Μνημονίου με σαφήνεια: έναν γιατρό στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, στον οποίο δεν θα επιτρέπεται να κάνει τη δουλειά του, αλλά θα είναι απλά ένας «γραφειοκράτης», ένας κέρβερος της πύλης του Εθνικού Συστήματος Υγείας, ο οποίος θα αποτρέπει την πρόσβαση των ασθενών σε πιο εξειδικευμένες υπηρεσίες, με στόχο τη μείωση του κόστους. Ολα τα νομοθετήματα των τελευταίων ετών σε αυτό στοχεύουν και γι’ αυτό διαρκώς αποτυγχάνουν από τον στόχο που διακηρύσσουν.
Το νέο νομοθέτημα κάνει ένα βήμα παραπάνω, μία ακόμα συνταγή αποτυχίας. Αναθέτει καθήκοντα και ευθύνες Ειδικευμένων Γιατρών Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής, Ειδικής Παθολογίας ή Παιδιατρικής σε ανειδίκευτους γιατρούς, σε Ειδικευόμενους γιατρούς ακόμα και σε γιατρούς Υπηρεσίας Υπαίθρου. Δηλαδή, σε νέους πτυχιούχους, που δεν έχουν καν ξεκινήσει την εκπαίδευσή τους στην ειδικότητα!
Ετσι, έχουμε το οξύμωρο σχήμα από τη μία να έχουμε ακαδημαϊκή αναβάθμιση και Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας και από την άλλη να αναθέτουμε τον ρόλο του Ειδικευμένου Γιατρού Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής, Ειδικής Παθολογίας ή Παιδιατρικής σε νέους Πτυχιούχους Ιατρικής, οι οποίοι βρίσκονται σε αυτό τον αναχρονιστικό θεσμό της Υπηρεσίας Υπαίθρου που επιβιώνει ακόμα στη χώρα μας, ενώ φυσικά δεν υφίσταται σε καμία άλλη ανεπτυγμένη χώρα του κόσμου».
Ντάνι Βέργου
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου