Σάββατο 31 Αυγούστου 2024

Συμβάσεις γαλέρας για τα λεωφορεία

ΟΔΗΓΟΥΣ - ΠΟΛΥΕΡΓΑΛΕΙΑ ΑΝΑΖΗΤΑ Η ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ 
Οι ατομικές συμβάσεις εργασίας που υπογράφουν οι οδηγοί στην κοινοπραξία «Συγκοινωνίες Α.Ε.» δείχνουν μια πρώτη εικόνα για τις… ανταγωνιστικές συμβάσεις εργασίας που μπορεί να δούμε και στις (πρώην) ΔΕΚΟ των επιβατικών μεταφορών.
Αλυσιδωτές αντιδράσεις καταγράφονται τις τελευταίες ημέρες με την εκκίνηση των δρομολογίων στην Ανατολική Αττική από την κοινοπραξία «Συγκοινωνίες Α.Ε.» και το ιδιόκτητο αμαξοστάσιο της ιδιωτικής εταιρείας στο Κορωπί, μετά την αποκάλυψη της «Εφ.Συν.» («“Ταφόπλακα” στις δημόσιες συγκοινωνίες» 28.8.2024) για τις επερχόμενες αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις σε ΟΑΣΑ και στις θυγατρικές ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ.
Οι προτεινόμενες ατομικές συμβάσεις εργασίας για τους οδηγούς στην Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής από ΚΤΕΛ και τουριστικά γραφεία δείχνουν μια πρώτη εικόνα για τις… ανταγωνιστικές συμβάσεις εργασίας που μπορεί να δούμε και στις (πρώην) ΔΕΚΟ των επιβατικών μεταφορών. Οι όροι που υπογράφουν οι οδηγοί για να εργαστούν στα λεωφορεία που καλύπτουν γραμμές της Ανατολικής Αττικής προβλέπουν μεν πενθήμερο σύστημα εβδομαδιαίας εργασίας 40 ωρών και είναι αορίστου χρόνου πλήρους απασχόλησης, όμως περιέχουν αρκετές ασάφειες και πρόσθετες εργασίες.
Η πρώτη ασάφεια ξεκινά από τον τόπο εργασίας, όπου αναφέρεται η Κόρινθος, αορίστως οι εγκαταστάσεις αμαξοστασίων και τα προγραμματισμένα δρομολόγια γραμμών της κοινοπραξίας συγκοινωνιών Αττικής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι προτεινόμενες μικτές αποδοχές για τους οδηγούς είναι 1.300 ευρώ για όσους οδηγούν 12μετρα και 1.400 ευρώ για όσους μπορούν να οδηγήσουν 18μετρες «φυσαρμόνικες», και θα καταβάλλονται έως τη 10η εργάσιμη μέρα του επόμενου μήνα, χωρίς να προβλέπει ρητά προκαταβολή ή δώρα Χριστουγέννων κ.λπ. Ως συλλογική ρύθμιση αναφέρονται οι εκάστοτε ισχύοντες όροι της ΕΓΣΣΕ – έτσι ώστε ακόμη κι αν υπάρξει συλλογική σύμβαση οδηγών λεωφορείων να... μην εφαρμόζεται.
Τα υπεραστικά ΚΤΕΛ έσπευσαν να προσαρμοστούν στον «ανταγωνισμό», με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση της Λάρισας, όπου ο πρόεδρος Βασίλης Μανδηλάς επιχειρεί να ξεγελάσει τους εργαζόμενους επικαλούμενος το άρθρο 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (το οποίο αναφέρεται στη... φωτεινή σηματοδότηση για την κυκλοφορία οχημάτων), επιβάλλοντας «περίοδο εργασίας» 13 ωρών καθημερινά και δύο φορές την εβδομάδα 15 ώρες, με ημερήσια οδήγηση 9 ή 10 ωρών! Δεξιά: Η σύμβαση εργασίας οδηγού λεωφορείου της «Συγκοινωνίες Α.Ε.»
Και... σφουγγάρισμα
Σύμφωνα με την ατομική σύμβαση, ο οδηγός «καταβάλλει κάθε προσπάθεια να επιδιορθώσει, επιτόπου, βλάβη του λεωφορείου, φροντίζει για τον κανονικό εφοδιασμό του λεωφορείου με καύσιμα, λιπαντικά, έλαια μηχανής και νερό, ελέγχει τον αέρα των ελαστικών και προβαίνει τακτικά στην επιθεώρησή τους για τη διαπίστωση της ασφαλούς κυκλοφορίας του».
Επίσης «φροντίζει για τη διατήρηση της καθαριότητας εντός του λεωφορείου», ενώ ο οδηγός της τελευταίας ημερήσιας βάρδιας φροντίζει και για τον εξωτερικό καθαρισμό (ευτυχώς, με αυτόματο μηχάνημα εξωτερικής καθαριότητας), ενώ θεωρείται αυτονόητο ότι οδηγεί και παραλαμβάνει το λεωφορείο από τα συνεργεία προγραμματισμένης ή έκτακτης συντήρησης ή βλάβης.
Στη σύμβαση προβλέπεται ότι κάθε παρεμφερής απασχόληση εντός των ορίων του συμφωνηθέντος ωραρίου δεν θεωρείται πρόσθετη εργασία και ρητά συμφωνείται ότι δεν θα οφείλεται γι’ αυτήν περαιτέρω αμοιβή για πρόσθετη εργασία, αλλά περιλαμβάνεται στις συμφωνηθείσες μικτές αποδοχές – στις οποίες συμπεριλαμβάνεται ο κατώτατος νομοθετημένος μισθός και όλα τα νόμιμα επιδόματα (προϋπηρεσίας, τέκνων κτλ).
Ρητά συμφωνείται επίσης ο συμψηφισμός στις υπέρτερες των νομίμων καταβαλλόμενες αποδοχές των αξιώσεων του μισθωτού για αμοιβή λόγω επιδομάτων που τυχόν δικαιούται βάσει όρου συλλογικής ρύθμισης, νόμου, υπουργικής απόφασης κ.λπ. όχι μόνο για υφιστάμενα επιδόματα, αλλά και για εκείνα που τυχόν θεσπιστούν αργότερα, ενώ οποιεσδήποτε παροχές σε χρήμα ή σε είδος καταβάλλει ο εργοδότης, ακόμη κι αν επαναλαμβάνονται τακτικά και μακροχρόνια, συμφωνούνται ότι είναι «εξ ελευθεριότητας» του εργοδότη και δεν αποτελούν μέρος των τακτικών αποδοχών (και μπορούν να ανακληθούν χωρίς να συνιστούν βλαπτική μεταβολή).
Από τη σύμβαση προκύπτει ότι ο οδηγός προσλαμβάνεται ως... πολυεργαλείο και δεν δικαιούται υπερωρίες κ.λπ. για πρόσθετη απασχόληση, «κατσαρές βάρδιες» (σπαστό ωράριο), «μαλλιαρές» κ.λπ., ούτε περιλαμβάνεται όρος για τα απαιτούμενα διαλείμματα.
Διαδοχή εταιρειών
Καθώς οι περισσότεροι οδηγοί που έχουν κληθεί να υπογράψουν τη νέα ατομική σύμβαση απασχολούνται ήδη στα λεωφορεία των ΚΤΕΛ που είχαν την ευθύνη αυτών των δρομολογίων μέχρι πρόσφατα, προκύπτει ανάγκη ρύθμισης της προϋπηρεσίας στον ίδιο εργοδότη ώστε να προσμετρηθεί σε τυχόν αποζημίωση που προκύψει μελλοντικά. Από τη σύμβαση που είναι στη διάθεση της «Εφ.Συν.» δεν προκύπτει τέτοιος όρος και καλό είναι να διευκρινιστεί ώστε να μη χρεωθούν αυτές οι νομικές «ασάφειες» σε πολιτικά πρόσωπα που έσπευσαν να στηρίξουν αυτή τη βίαιη εργασιακή αλλαγή, η οποία πατάει στην καταστροφή των εργασιακών σχέσεων του ΚΤΕΛ Αττικής και στον μονοπωλιακό έλεγχο των συγκοινωνιών.
Σημειώνεται ότι τυχόν υπερβάσεις του χρόνου οδήγησης που προβλέπουν οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί επιτρέπονται μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης και όχι σε μόνιμη βάση. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε στην πορεία εάν προκύπτουν πρόσθετες αμοιβές για πολύωρες υπερωρίες και εάν υπάρξει κάποιου είδους έλεγχος σε αυτό το ζήτημα.
■ Στο μεταξύ, «φωτιές» άναψε το δημοσίευμα για σχέδιο εθελούσιας σε ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, το οποίο όπως φαίνεται θα αφορά εργαζόμενους που είχαν προσληφθεί στην πρ. ΕΑΣ μέχρι το 1992 (ή το 1994 στην ΕΘΕΛ με διαφορετικό καθεστώς, σύμφωνα με άλλες πηγές) και ήδη καταγράφονται πληροφορίες για συνδικαλιστές στα μέσα σταθερής τροχιάς που «έχουν κλείσει θέση».
Και εισαγόμενοι οδηγοί στη Θεσσαλονίκη
Το νεοσύστατο σωματείο συμβασιούχων εργαζομένων στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης διαμαρτύρεται για την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού ανάθεσης αστικής και υπεραστικής συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης σε ιδιώτη πάροχο (εταιρεία), καταγγέλλοντας μεθόδευση για την αντικατάσταση 450 οδηγών –που σήμερα απασχολούνται με διαρκώς ανανεούμενες συμβάσεις ορισμένου χρόνου– με «προσωπικό (και οδηγούς) που θα γνωρίζει και θα μπορεί να ομιλεί και γενικότερα να επικοινωνεί με το επιβατικό κοινό στην ελληνική γλώσσα».
Το σωματείο εστιάζει στη συμφωνία κινητικότητας που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός, η οποία «θα επιτρέψει σε περισσότερους εργαζόμενους από την Ινδία, την Αρμενία, τη Γεωργία, τη Μολδαβία, τις Φιλιππίνες και το Βιετνάμ να έρθουν στην Ελλάδα με οργανωμένο τρόπο, χωρίς αναφορά σε συλλογικές συμβάσεις εργασίας ή σε υποχρέωση συνέχειας στην εργασία για τους ήδη εργαζόμενους του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Σερρών και Χαλκιδικής με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, σε περίπτωση ορισμού νέου παρόχου συγκοινωνιακού έργου».

Γιάννης Μπαζαίος
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: