Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

Εγχειρίδια

Δίνουν και παίρνουν οι φήμες σχετικά με την τύχη του Δημόσιου Πανεπιστημίου μετά την ίδρυση ιδιωτικών. Διάβασα με έκπληξη ότι και το Τμήμα μας κινδυνεύει (μαζί με άλλα) να κλείσει! Σοβαρά ή αστεία, είναι μια ευκαιρία να στοχαστούμε πάνω στις παθογένειες και τα καρκινώματα που ταλανίζουν αυτό το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, διότι δεν πιστεύω να υπάρχει κανείς που πιστεύει ότι όλα βαίνουν καλώς. Το αντίθετο. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι πώς θα θεραπεύσουμε τα κακώς κείμενα, τα οποία χρησιμοποιούνται από τους επικριτές προκειμένου να το υποβιβάσουν.
Πάμε, λοιπόν. Εν αρχή ην το εγχειρίδιο. Τα τελευταία χρόνια έγιναν δύο, αλλά στην ουσία πάλι ένα είναι, δηλαδή αυτό που προτείνει ο διδάσκων, που συχνά είναι και δικό του. Ενθυμούμαι, όταν πρωτοήρθα στο Πανεπιστήμιο το 1990, έκανα, με βάση την εμπειρία από το εξωτερικό, την πρόταση να μη χρησιμοποιήσουμε ένα εγχειρίδιο αλλά να δουλέψουμε με βιβλιογραφία. Η αντίδραση των φοιτητικών παρατάξεων ήταν ανεξαιρέτως αρνητική. Μάλιστα, οι αριστερές παρατάξεις χρησιμοποίησαν το ταξικό επιχείρημα ότι έτσι θα αναγκάζονταν οι φοιτητές να αγοράσουν βιβλία. Απέσυρα την πρότασή μου και πρότεινα ένα εγχειρίδιο που είχε εκδοθεί το 1978...
Αναγκάστηκα, μετά από χρόνια, να συγγράψω εγώ ένα εγχειρίδιο επικαιροποιημένο, ώστε οι φοιτητές να εισάγονται στη συγκεκριμένη επιστήμη με βάση τα νέα επιστημονικά δεδομένα. Φυσικά, δίνω και περαιτέρω βιβλιογραφία, εξηγώντας ότι δεν υπάρχει ύλη για αποστήθιση (ούτε το εγχειρίδιο γράφτηκε με αυτή τη λογική), αλλά υπάρχει το γνωστικό αντικείμενο και οι διάφορες πηγές μαζί με το εγχειρίδιο, ένα σύνολο διαβασμάτων, από το οποίο καλούνται οι φοιτητές να διαμορφώσουν δική τους άποψη μέσω κριτικής ανάγνωσης και στοχασμού. Αδύνατον! Η προσκόλληση στην έννοια της «ύλης», δηλαδή συγκεκριμένες σελίδες εγχειριδίου προς αποστήθιση, παραμένει ακλόνητη... Η ανατροπή της μπορεί να επιτευχθεί μόνο στα προαιρετικά μαθήματα μεγάλων εξαμήνων και, βέβαια, στα μεταπτυχιακά.
Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν σταματά εδώ. Αυτή η ιστορία συνδέεται και με τα δίκτυα των εκδοτών, για τους οποίους είναι μια σημαντική πηγή εισοδήματος. Επιπλέον, αυτό το καθεστώς αποτελεί έναν εύκολο τρόπο οι διδάσκοντες να εκδίδουν βιβλία, αφού η υπόσχεση στον εκδότη ότι θα μοιραστεί ως σύγγραμμα αποτελεί εχέγγυο για μια θετική απάντηση. Ετσι, εκδίδονται ακόμα και διδακτορικές διατριβές ελαφρώς παραλλαγμένες, διότι ο νόμος απαγορεύει να προτείνεται διατριβή ως διδακτικό βιβλίο.
Με τούτα και με τ' άλλα, έχει διαμορφωθεί μια βιομηχανία παραγωγής εγχειριδίων, πολλά από τα οποία μπορεί και να μη συμπίπτουν ή να μην καλύπτουν ακριβώς το περιεχόμενο του μαθήματος. Εχουμε, επίσης, και τις περιπτώσεις μεταφρασμένων βιβλίων, αρκετά από τα οποία αναπαράγουν τον ακαδημαϊκό μεταπρατισμό ή είναι απλά ακαταλαβίστικες κακές μεταφράσεις.
Ολα αυτά ο νόμος ορίζει να εγκρίνονται από τη Γενική Συνέλευση των Τμημάτων, αλλά εκεί η έγκριση είναι κατά κανόνα δεδομένη εθιμικώ δικαίω.

Βασίλης Νιτσιάκος
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: