Διανομείς και οδηγοί σε κορυφαίες πλατφόρμες απεργούν σήμερα σε Βρετανία και ΗΠΑ διεκδικώντας δικαιότερες αμοιβές και όρους εργασίας ● Οι Βρετανοί «ντελιβεράδες» έχουν υποστεί μείωση των αποδοχών τους κατά 40% σε πραγματικούς όρους από το 2018 ● Ο άγνωστος αλγόριθμος υπολογισμού των αμοιβών που υιοθετούν οι πλατφόρμες, τους εξαναγκάζει σε εξευτελιστικές αμοιβές.
Χιλιάδες οδηγοί οι οποίοι εργάζονται σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελίας φαγητού και παροχής επιβατικών υπηρεσιών σε Βρετανία και ΗΠΑ «γιορτάζουν» σήμερα την ημέρα των ερωτευμένων απεργώντας.
Διεκδικούν δικαιότερες αμοιβές και καλύτερους όρους εργασίας. Στη Βρετανία η εργασιακή κινητοποίηση έχει τη μορφή στάσης εργασίας -μεταξύ 17.00 και 22.00-, οργανώνεται από μια ομάδα βάσης, την Delivery Job UK που φέρεται να έχει περισσότερα από 3.000 μέλη, αρκετά των οποίων είναι Βραζιλιάνοι. Η απεργία αναμένεται να επηρεάσει τουλάχιστον 4 πλατφόρμες παραγγελίας φαγητού, μεταξύ των οποίων οι Deliveroo και Uber Eats.
Οι «ντελιβεράδες», μετά την απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου της Βρετανίας τον περασμένο Νοέμβριο, δεν θεωρούνται πια εργαζόμενοι αλλά αυτοαπασχολούμενοι εργολήπτες. Αυτό σημαίνει ότι οι εργοδότες τους δεν υποχρεούνται να τους καταβάλλουν το νόμιμο «εθνικό ωρομίσθιο διαβίωσης» των 10,42 λιρών την ώρα -που τον Απρίλιο αυξάνεται στις 11,44 λίρες.
Οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες τούς πληρώνουν συνήθως ένα κατ’ αποκοπήν ελάχιστο ποσό για κάθε παραγγελία που εκτελούν συν μια επιπλέον αμοιβή με βάση την απόσταση. Τα ποσά αυτά ποικίλλουν ανάλογα με την ώρα ενώ υπολογίζονται από αλγόριθμο ο οποίος όμως δεν είναι γνωστός στους οδηγούς. Τα δεδομένα χιλιάδων ταχυμεταφορέων που συλλέχθηκαν από την εφαρμογή Rodeo, έδειξαν ωστόσο ότι παρά τον υψηλό πληθωρισμό οι αμοιβές τους το 2022 και το 2023 μειώθηκαν.
Η Delivery Job UK υπογραμμίζει ότι οι διανομείς της αναγκάζονται αρκετές φορές να κάνουν δύσκολες παραδόσεις για «γελοία ποσά», μεταξύ 2,80 και 3,15 λιρών. Ο Κάλουμ Καντ, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Εσεξ και συγγραφέας για την οικονομία της περιστασιακής απασχόλησης, τονίζει από την πλευρά του ότι οι αλλαγές που έγιναν στον τρόπο αμοιβής των ταχυμεταφορέων είχαν αποτέλεσμα τη μείωση των αποδοχών τους κατά 40% σε πραγματικούς όρους από το 2018.
«Με ελάχιστη χρέωση 2,80 λιρών οι περισσότεροι μπορούν να κάνουν μόνο τρεις παραγγελίες την ώρα και στη συνέχεια πρέπει να αφαιρέσουν και τα έξοδά τους. Κάποιοι βγάζουν 7 λίρες την ώρα, οι οποίες στο Λονδίνο μετά βίας επαρκούν για να επιβιώσει κάποιος», λέει προσθέτοντας ότι αυτοί οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζονται συχνά ως… «αόρατοι και δεδομένοι».
Αρκετοί εξ αυτών είναι μετανάστες οι οποίοι λόγω της μειονεκτικής τους θέσης αδυνατούν να αμφισβητήσουν τους όρους εργασίας που τους επιβάλλονται. Στις ΗΠΑ, εν τω μεταξύ, η απεργία οργανώνεται από την Justice for App Workers, η οποία εκπροσωπεί πάνω από 130.000 οδηγούς και ντελιβεράδες σε όλη την Ανατολική Ακτή και τις Μεσοδυτικές Πολιτείες.
Η κινητοποίηση θα επηρεάσει τις εργασίες των Uber, Lyft, Doordash και άλλων εφαρμογών. Προβλέπει τη διακοπή των διαδρομών από και προς όλα τα αεροδρόμια 10 αμερικανικών μητροπόλεων, μεταξύ των οποίων το Σικάγο και το Μαϊάμι, για δύο ώρες -από τις 11.00 έως τις 13.00. Και εδώ ο… αλγόριθμος είναι από τις βασικές αιτίες της απεργίας. «Ενα χρόνο μετά την έναρξη της αλγοριθμικής τιμολόγησης από τις πλατφόρμες, οι οδηγοί έχουν δει απίστευτη μείωση της αμοιβής τους», εξηγεί η Νικόλ Μουρ, πρόεδρος του συνδικάτου Rideshare Drivers United με έδρα την Καλιφόρνια. «Εχουμε σιχαθεί να δουλεύουμε 80 ώρες την εβδομάδα προκειμένου να τα βγάλουμε πέρα», κραυγάζουν από την πλευρά τους οι οδηγοί.
Μπάμπης Μιχάλης
Πηγή: efsyn.gr
Διεκδικούν δικαιότερες αμοιβές και καλύτερους όρους εργασίας. Στη Βρετανία η εργασιακή κινητοποίηση έχει τη μορφή στάσης εργασίας -μεταξύ 17.00 και 22.00-, οργανώνεται από μια ομάδα βάσης, την Delivery Job UK που φέρεται να έχει περισσότερα από 3.000 μέλη, αρκετά των οποίων είναι Βραζιλιάνοι. Η απεργία αναμένεται να επηρεάσει τουλάχιστον 4 πλατφόρμες παραγγελίας φαγητού, μεταξύ των οποίων οι Deliveroo και Uber Eats.
Οι «ντελιβεράδες», μετά την απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου της Βρετανίας τον περασμένο Νοέμβριο, δεν θεωρούνται πια εργαζόμενοι αλλά αυτοαπασχολούμενοι εργολήπτες. Αυτό σημαίνει ότι οι εργοδότες τους δεν υποχρεούνται να τους καταβάλλουν το νόμιμο «εθνικό ωρομίσθιο διαβίωσης» των 10,42 λιρών την ώρα -που τον Απρίλιο αυξάνεται στις 11,44 λίρες.
Οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες τούς πληρώνουν συνήθως ένα κατ’ αποκοπήν ελάχιστο ποσό για κάθε παραγγελία που εκτελούν συν μια επιπλέον αμοιβή με βάση την απόσταση. Τα ποσά αυτά ποικίλλουν ανάλογα με την ώρα ενώ υπολογίζονται από αλγόριθμο ο οποίος όμως δεν είναι γνωστός στους οδηγούς. Τα δεδομένα χιλιάδων ταχυμεταφορέων που συλλέχθηκαν από την εφαρμογή Rodeo, έδειξαν ωστόσο ότι παρά τον υψηλό πληθωρισμό οι αμοιβές τους το 2022 και το 2023 μειώθηκαν.
Η Delivery Job UK υπογραμμίζει ότι οι διανομείς της αναγκάζονται αρκετές φορές να κάνουν δύσκολες παραδόσεις για «γελοία ποσά», μεταξύ 2,80 και 3,15 λιρών. Ο Κάλουμ Καντ, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Εσεξ και συγγραφέας για την οικονομία της περιστασιακής απασχόλησης, τονίζει από την πλευρά του ότι οι αλλαγές που έγιναν στον τρόπο αμοιβής των ταχυμεταφορέων είχαν αποτέλεσμα τη μείωση των αποδοχών τους κατά 40% σε πραγματικούς όρους από το 2018.
«Με ελάχιστη χρέωση 2,80 λιρών οι περισσότεροι μπορούν να κάνουν μόνο τρεις παραγγελίες την ώρα και στη συνέχεια πρέπει να αφαιρέσουν και τα έξοδά τους. Κάποιοι βγάζουν 7 λίρες την ώρα, οι οποίες στο Λονδίνο μετά βίας επαρκούν για να επιβιώσει κάποιος», λέει προσθέτοντας ότι αυτοί οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζονται συχνά ως… «αόρατοι και δεδομένοι».
Αρκετοί εξ αυτών είναι μετανάστες οι οποίοι λόγω της μειονεκτικής τους θέσης αδυνατούν να αμφισβητήσουν τους όρους εργασίας που τους επιβάλλονται. Στις ΗΠΑ, εν τω μεταξύ, η απεργία οργανώνεται από την Justice for App Workers, η οποία εκπροσωπεί πάνω από 130.000 οδηγούς και ντελιβεράδες σε όλη την Ανατολική Ακτή και τις Μεσοδυτικές Πολιτείες.
Η κινητοποίηση θα επηρεάσει τις εργασίες των Uber, Lyft, Doordash και άλλων εφαρμογών. Προβλέπει τη διακοπή των διαδρομών από και προς όλα τα αεροδρόμια 10 αμερικανικών μητροπόλεων, μεταξύ των οποίων το Σικάγο και το Μαϊάμι, για δύο ώρες -από τις 11.00 έως τις 13.00. Και εδώ ο… αλγόριθμος είναι από τις βασικές αιτίες της απεργίας. «Ενα χρόνο μετά την έναρξη της αλγοριθμικής τιμολόγησης από τις πλατφόρμες, οι οδηγοί έχουν δει απίστευτη μείωση της αμοιβής τους», εξηγεί η Νικόλ Μουρ, πρόεδρος του συνδικάτου Rideshare Drivers United με έδρα την Καλιφόρνια. «Εχουμε σιχαθεί να δουλεύουμε 80 ώρες την εβδομάδα προκειμένου να τα βγάλουμε πέρα», κραυγάζουν από την πλευρά τους οι οδηγοί.
Μπάμπης Μιχάλης
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου