Οι τιμές στα είδη διατροφής δεν πτοούνται από τις πρωτοβουλίες Σκρέκα ● Αύξηση 9% τον Νοέμβριο Ελαφρά μείωση τον Νοέμβριο στο 3% σε ετήσια βάση σε σχέση με τον Νοέμβριο 2022 ● Πρώτες ενδείξεις για μείωση του Δείκτη διετίας λίγο κάτω από 12%.
Η πίεση από τις τιμές που νιώθουν τα λαϊκά νοικοκυριά είναι πολύ μεγαλύτερη, αφού ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή επεκτείνεται σε όλη την γκάμα των προϊόντων κι όχι μόνο σε αυτά που συμβάλλουν καθοριστικά στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Η πίεση από τις τιμές που νιώθουν τα λαϊκά νοικοκυριά είναι πολύ μεγαλύτερη, αφού ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή επεκτείνεται σε όλη την γκάμα των προϊόντων κι όχι μόνο σε αυτά που συμβάλλουν καθοριστικά στο «καλάθι του νοικοκυριού».
O Δείκτης Τιμών Καταναλωτή πέφτει, αλλά οι αυξήσεις των τιμών στα τρόφιμα εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλές, μεσοσταθμικά λίγο κάτω από το 10%. Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα από τα στοιχεία της χθεσινής ανακοίνωσης της ΕΛΣΤΑΤ για τον Νοέμβριο.
Συγκεκριμένα, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε τον Νοέμβριο κατά 3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 (δηλαδή σε ετήσια βάση), αλλά μειώθηκε σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα Οκτώβριο (3,4%). Ωστόσο, οι αριθμοί αυτοί καθεαυτοί δεν αποκαλύπτουν τι πραγματικά συμβαίνει.
Οπως έχουμε διευκρινίσει πολλές φορές, το αποτέλεσμα της σύγκρισης σε ετήσια βάση εξαρτάται από τα περσινά επίπεδα: όσο πιο χαμηλά αυτά, τόσο υψηλότερες οι τιμές φέτος. Για να έχουμε λοιπόν εικόνα για την πορεία του πληθωρισμού συνολικά, πρέπει να βλέπουμε τον πληθωρισμό διετίας 2022-2023 παίρνοντας ως βάση τον πληθωρισμό του 2021. Με βάση τα στοιχεία του παρατιθέμενου πίνακα, ο πληθωρισμός διετίας, που από την αρχή του έτους κινούνταν σε επίπεδα πάνω από 13%, άρχισε να μειώνεται οριακά τον Οκτώβριο και κατά μία μονάδα τον Νοέμβριο, οπότε και έπεσε λίγο κάτω από το 12%.
Ο ΔΤΚ είναι πολύ χαμηλότερος από την ακρίβεια. Η πίεση από τις τιμές που νιώθουν τα λαϊκά νοικοκυριά είναι πολύ μεγαλύτερη, αφού ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή περιλαμβάνει όλη την γκάμα των προϊόντων κι όχι μόνο αυτά που συμβάλλουν καθοριστικά στο «καλάθι του νοικοκυριού». Εκεί οι αυξήσεις τιμών είναι πολύ μεγαλύτερες, με χαρακτηριστική την περίπτωση των τροφίμων, που τον Νοέμβριο αυξήθηκαν κατά 9%.
Αυξήσεις δεικτών
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ:
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,0% τον μήνα Νοέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
● 9,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
● 2,6% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
● 6,4% στην ομάδα «Ενδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
● 1,5% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
● 5,5% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
● 2,8% στην ομάδα «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
● 3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
● 4,7% στην ομάδα «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
● 1,9% στην ομάδα «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
● 1,2% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
● 2,7% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
● 3,2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Πάνος Κοσμάς
Πηγή: efsyn.gr
Συγκεκριμένα, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε τον Νοέμβριο κατά 3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 (δηλαδή σε ετήσια βάση), αλλά μειώθηκε σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα Οκτώβριο (3,4%). Ωστόσο, οι αριθμοί αυτοί καθεαυτοί δεν αποκαλύπτουν τι πραγματικά συμβαίνει.
Οπως έχουμε διευκρινίσει πολλές φορές, το αποτέλεσμα της σύγκρισης σε ετήσια βάση εξαρτάται από τα περσινά επίπεδα: όσο πιο χαμηλά αυτά, τόσο υψηλότερες οι τιμές φέτος. Για να έχουμε λοιπόν εικόνα για την πορεία του πληθωρισμού συνολικά, πρέπει να βλέπουμε τον πληθωρισμό διετίας 2022-2023 παίρνοντας ως βάση τον πληθωρισμό του 2021. Με βάση τα στοιχεία του παρατιθέμενου πίνακα, ο πληθωρισμός διετίας, που από την αρχή του έτους κινούνταν σε επίπεδα πάνω από 13%, άρχισε να μειώνεται οριακά τον Οκτώβριο και κατά μία μονάδα τον Νοέμβριο, οπότε και έπεσε λίγο κάτω από το 12%.
Ο ΔΤΚ είναι πολύ χαμηλότερος από την ακρίβεια. Η πίεση από τις τιμές που νιώθουν τα λαϊκά νοικοκυριά είναι πολύ μεγαλύτερη, αφού ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή περιλαμβάνει όλη την γκάμα των προϊόντων κι όχι μόνο αυτά που συμβάλλουν καθοριστικά στο «καλάθι του νοικοκυριού». Εκεί οι αυξήσεις τιμών είναι πολύ μεγαλύτερες, με χαρακτηριστική την περίπτωση των τροφίμων, που τον Νοέμβριο αυξήθηκαν κατά 9%.
Αυξήσεις δεικτών
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ:
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,0% τον μήνα Νοέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
● 9,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
● 2,6% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
● 6,4% στην ομάδα «Ενδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
● 1,5% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
● 5,5% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
● 2,8% στην ομάδα «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
● 3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
● 4,7% στην ομάδα «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
● 1,9% στην ομάδα «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
● 1,2% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
● 2,7% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
● 3,2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Πάνος Κοσμάς
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου