Η «τομή» για την αποκάλυψη της φορολογητέας ύλης δεν είναι παρά ένας συμβιβασμός που πιέζει τους μικρούς και ρίχνει «στα χαμηλά» τους μεγάλους φοροφυγάδες
Μετά την αποτυχία του myData η κυβέρνηση επιστρέφει στα αντικειμενικά κριτήρια με την προσδοκία να μειώσει τη φοροδιαφυγή ● Με την αύξηση του φορολογητέου εισοδήματος εκτιμάται ότι πολλοί δικαιούχοι με ατομική επιχείρηση θα εξαιρεθούν των επιδομάτων από τα οποία το Δημόσιο προσδοκά ότι θα εξοικονομήσει 100 εκατ. ευρώ.
Με ένα νέο σύστημα και κριτήρια που έχουν σημείο αναφοράς ένα εύστοχο επικοινωνιακό εύρημα, το ύψος του κατώτατου μισθού, θα φορολογηθούν για τα εισοδήματα του 2023 χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες που θα υποβάλουν τις δηλώσεις τους το 2024. Η κυβέρνηση, μετά την αποτυχία του myData, επιστρέφει ουσιαστικά στα αντικειμενικά κριτήρια, βάζοντας «κουστούμι» 10.920 ευρώ σε όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες με την προσδοκία να μειώσει τη φοροδιαφυγή και να αποφύγει τη διαρκή γκρίνια των Βρυξελλών.
Ωστόσο, το αναμενόμενο όφελος από τα νέα μέτρα, που φαίνεται να επηρεάζουν καθοριστικά κυρίως τους ελεύθερους επαγγελματίες χαμηλών εισοδημάτων, συνολικά δεν θα ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ.
Το Δημόσιο εισπράττει σήμερα από τη φορολογία των ελεύθερων επαγγελματιών 1,709 δισ. ευρώ (1,331 δισ. από τον φόρο εισοδήματος και 378 εκατ. από το τέλος επιτηδεύματος). Με την εφαρμογή του νέου συστήματος προβλέπεται ότι τα έσοδα θα αυξηθούν κατά 874 εκατ. ευρώ, αλλά αν συνυπολογιστεί η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (σε μία διετία), τα έσοδα αυξάνονται μόνο κατά 606 εκατ. ευρώ. Ταυτοχρόνως με την αύξηση του φορολογητέου εισοδήματος εκτιμάται ότι πολλοί δικαιούχοι με ατομική επιχείρηση θα εξαιρεθούν των επιδομάτων από τα οποία το Δημόσιο προσδοκά ότι θα εξοικονομήσει 100 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικότερα, τα κέρδη από την επιχειρηματική δραστηριότητα των ελεύθερων επαγγελματιών μαζί με τυχόν εισοδήματα από μισθωτή εργασία που θα δηλώνουν ποσά κάτω από το ύψος του κατώτατου μισθού ή χαμηλότερα από τις αμοιβές των μισθωτών στις ατομικές επιχειρήσεις θα θεωρούνται από την Εφορία ψευδή.
Αυτό, σύμφωνα και με τις επεξηγήσεις που έδωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο Χάρης Θεοχάρης, σημαίνει ότι εφόσον ο κατώτατος μισθός «ανέρχεται σήμερα στα 780 ευρώ μηνιαίως και σε 10.920 ετησίως (780 χ 14 μήνες), οι ελεύθεροι επαγγελματίες δεν θα μπορούν να δηλώνουν κάτω από 10.920 ευρώ τον χρόνο. Στόχος του νέου τρόπου φορολόγησης «η αποκάλυψη της φοροδιαφυγής, που θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των εσόδων του Δημοσίου, από τη φορολογία των αυτοαπασχολουμένων, κατά 874 εκατ. ευρώ, με το τελικό ποσό μετά την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος το 2025 να κατεβαίνει στα 606 εκατ. ευρώ», εκτίμησε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης. Σύμφωνα δε με τα επίσημα στοιχεία που επανέλαβε, «το 71% των ελεύθερων επαγγελματιών δηλώνει εισόδημα χαμηλότερο από τον κατώτατο μισθό, ενώ το 4% είναι εκείνο που πληρώνει το 50% των φόρων από τη συγκεκριμένη κατηγορία φορολογουμένων».
To νομοσχέδιο «Μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής» που εγκρίθηκε χθες στα βασικά του σημεία από το υπουργικό συμβούλιο θα αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση και στη συνέχεια θα κατατεθεί στη Βουλή με στόχο να ψηφιστεί στην Ολομέλεια έως τα τέλη Δεκεμβρίου. Το κατώφλι κάτω από το οποίο η Εφορία θα αναγνωρίζει υποκρυπτόμενα εισοδήματα θα προσδιορίζεται με τη θέσπιση της αποκαλούμενης Ελάχιστης Αμοιβής.
Σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη, που αναδείχτηκε κυβέρνηση το 2019 και επανεκλέχθηκε θριαμβευτικά τον περασμένο Ιούνιο με σημαία τη μείωση της φορολογίας, τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι η πραγματική φορολογία στην Ελλάδα αυξάνεται. Τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας κατατάσσουν τη χώρα μας πέμπτη στο ύψος των φορολογικών εσόδων (μαζί με τις εισφορές αλληλεγγύης) ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2022. Γαλλία, Βέλγιο, Αυστρία και Φινλανδία καταλαμβάνουν τις τέσσερις πρώτες θέσεις στην Ε.Ε. με φοροέσοδα ίσα με το 43,6% έως το 48% του ΑΕΠ και ακολουθεί η Ελλάδα με ποσοστό 43,1% του ΑΕΠ. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι ενώ σε επίπεδο Ε.Ε. τα φορολογικά έσοδα ως ποσοστό του ΑΕΠ μεταξύ 2019 και 2022 έμειναν σταθερά (από 41% έως 41,2% του ΑΕΠ), στην Ελλάδα αυξήθηκαν από το 41,9% στο 43,1% του ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει ότι μεταξύ 2021 και 2022 η Ελλάδα είχε την τέταρτη υψηλότερη πραγματική αύξηση σε φορολογικά έσοδα μετά την Κύπρο, την Ουγγαρία και τη Γαλλία. Είναι προφανές ότι η ελληνική κυβέρνηση αξιοποίησε περισσότερο από πολλές άλλες χώρες της Ε.Ε. την ώθηση που έδωσε στα φορολογικά έσοδα ο πληθωρισμός που εξασφαλίζει υψηλότερα πλεονάσματα (πληθωρισμός της... δημοσιονομικής απληστίας μπορεί να χαρακτηριστεί αυτό). Και γι’ αυτό είναι από τις ελάχιστες κυβερνήσεις της Ε.Ε. που αρνείται πεισματικά να μειώσει τον ΦΠΑ και τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης σε βασικά αγαθά, ιδιαίτερα στα τρόφιμα. Αφού ο πληθωρισμός των τροφίμων στην Ελλάδα, από τους υψηλότερους στην Ε.Ε., γεμίζει τα κρατικά ταμεία, γιατί να του ταράξουμε την ευφορία;
Η ελάχιστη αμοιβή που θα εφαρμοστεί στις ατομικές επιχειρήσεις, εξαιρουμένων των αγροτών και των αυτοαπασχολουμένων με «μπλοκάκια», προσδιορίζεται ως εξής:
1. Για έναν αυτοαπασχολούμενο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη:
α) του ελάχιστου (βασικού) μισθού, ο οποίος προσαυξάνεται κατά 10% για κάθε 3 χρόνια εργασίας του ως αυτοαπασχολούμενος και έως τα 3 πρώτα έτη και
β) του ανώτερου ετήσιου μισθού (έως 30.000 ευρώ) που ο ελεύθερος επαγγελματίας καταβάλλει στο προσωπικό του (εάν έχει προσωπικό).
2. Η ελάχιστη αμοιβή, όπως αυτή προσδιορίζεται πιο πάνω, προσαυξάνεται με 2 τρόπους, σωρευτικά:
Α. με ένα ποσό ίσο με το 10% του ετήσιου κόστους μισθοδοσίας (μισθός, εργοδοτικές εισφορές, παροχές σε είδος) του προσωπικού που ο αυτοαπασχολούμενος απασχολεί στην επιχείρησή του, με ανώτατο όριο τις 15.000 ευρώ και
Β. όταν ο ετήσιος τζίρος του αυτοαπασχολούμενου είναι σημαντικά μεγαλύτερος από τον μέσο όρο του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ, υπολογίζεται με έναν συντελεστή ως εξής:
● 35% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 100% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων
● 70% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 150% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων
● 100% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 200% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων, με ανώτατο όριο τις 50.000 ευρώ.
Το σύστημα αυτό θα λειτουργήσει σε συνδυασμό με τις εξής διευκολύνσεις για ειδικές κατηγορίες και συγκεκριμένα:
● Ο χρόνος κατά τον οποίο ο ελεύθερος επαγγελματίας είχε παύση εργασιών δεν λογίζεται κατά τον υπολογισμό της ελάχιστης αμοιβής.
● Οι ελεύθεροι επαγγελματίες με νεοσύστατη επιχειρηματική δραστηριότητα θα έχουν τις ακόλουθες μειώσεις της ελάχιστης αμοιβής: 100% για τα τρία πρώτα χρόνια, 67% για τον 4ο χρόνο και 33% για τον 5ο χρόνο.
● Εάν ο ελεύθερος επαγγελματίας ασκεί τη δραστηριότητά του και έχει την κύρια κατοικία του σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους, η ελάχιστη αμοιβή θα μειώνεται κατά 50%.
● Eάν ο ελεύθερος επαγγελματίας έχει αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%, η ελάχιστη αμοιβή θα μειώνεται κατά 50%.
● Η ελάχιστη αμοιβή αποτελεί μαχητό τεκμήριο που μπορεί να αμφισβητηθεί από τον φορολογούμενο με βάση πραγματικά περιστατικά ή στοιχεία (π.χ. στρατιωτική θητεία, νοσηλεία σε νοσοκομείο, κράτηση σε φυλακή).
Τέλος επιτηδεύματος
Αντί της πλήρους κατάργησής του, την οποία είχε εξαγγείλει το 2019 η κυβέρνηση Μητσοτάκη για την περίοδο της πρώτης θητείας, υπόσχεται τώρα μέσω του νομοσχεδίου μία ασαφή και σταδιακή μείωση, χρησιμοποιώντας το τέλος ως κίνητρο για τη δήλωση των πραγματικών εισοδημάτων, ενώ η πλήρης κατάργησή του μετατίθεται για το τέλος της προσεχούς διετίας.
■ Για όλους όσοι δηλώνουν εισοδήματα υψηλότερα από την ελάχιστη αμοιβή, θα εφαρμοστεί από το 2024 μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 50%.
■ Οσοι δηλώνουν εισοδήματα χαμηλότερα από την ελάχιστη αμοιβή, θα έχουν μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 25%.
Ομως, πόσο ασφαλής είναι η βεβαιότητα του υπουργείου Οικονομικών ότι με την επιστροφή των συγκεκριμένων αντικειμενικών κριτηρίων θα αντιμετωπίσει τη φοροδιαφυγή των ελεύθερων επαγγελματιών και δη αυτών που ενώ έχουν υπέρμετρα υψηλά κέρδη ενδέχεται ακόμη και να τα υποβιβάσουν στο ύψος της Ελάχιστης Αμοιβής; Μήπως εν τέλει αυτό το νομοσχέδιο, που παρουσιάστηκε από τους Μητσοτάκη, Χατζηδάκη, Θεοχάρη και Πιτσιλή ως «η τομή» για την αποκάλυψη της φορολογητέας ύλης, δεν είναι παρά ένας συμβιβασμός που ναι μεν πιέζει τους «μικρούς» αλλά ρίχνει τους μεγάλους φοροφυγάδες στα χαμηλά, «αναγκάζοντάς» τους το πολύ-πολύ να πληρώσουν στην Εφορία λίγο παραπάνω και σχεδόν όσο ένας μισθωτός με μισθό πάνω από τον μέσο; Μήπως τελικώς αυτά τα μέτρα δεν μειώνουν αλλά αυξάνουν τη φορολογική ανισότητα;
Iδού ορισμένα στοιχεία του υπ. Οικονομικών που ίσως δικαιώσουν καταφατική απάντηση στα ανωτέρω ερωτήματα
Σε σύνολο 735.320 ελεύθερων επαγγελματιών:
● Οι 138.000 θα έχουν μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης κατά 560 ευρώ κατά μέσο όρο ο καθένας.
● Οι 124.000 δεν θα έχουν επιβάρυνση ή ελάφρυνση.
● Οι 473.000 θα πληρώσουν μεγαλύτερο φόρο, κατά μέσο όρο +1.444 ευρώ ο καθένας.
Παραδείγματα
1. Νέος αυτοαπασχολούμενος με 3.000 δηλωθέν εισόδημα. Είχε 270 ευρώ φόρο και θα συνεχίσει να έχει τον ίδιο φόρο χωρίς αλλαγή
2. Αυτοαπασχολούμενος με δηλωθέν 50.000 ευρώ, θα έχει σταδιακά μείωση από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος 650 ευρώ
3. Παλιός αυτοαπασχολούμενος με δηλωθέν 1.500 ευρώ, είχε 135 ευρώ φόρο και 650 ευρώ τέλος. Σύνολο 785 ευρώ. Με το νέο σύστημα θεωρούμε 14.196 ως εισόδημα και θα έχει αύξηση επιβάρυνσης κατά 1.038 ευρώ
4. Αυτοαπασχολούμενος με μηδέν δηλωθέν εισόδημα και μεγάλο τζίρο. Σήμερα πληρώνει μόνο τέλος επιτηδεύματος 650 ευρώ. Με τις προσαυξήσεις του εργοδοτικού κόστους και του μεγάλου τζίρου πηγαίνει σε 25.833 ευρώ φορολογητέο εισόδημα και έχει αύξηση στη φορολογία κατά 4.083 ευρώ.
5. Αυτοαπασχολούμενος με δηλωθέν 7.000 ευρώ και 200.000 τζίρο, είχε 630 ευρώ φόρο και 650 ευρώ τέλος. Σύνολο 1.280 ευρώ. Με το νέο σύστημα αναγνωρίζεται ως εισόδημα το ποσό των 14.619 ευρώ και επειδή έχει μεγάλο τζίρο, αυτό το ποσό θα προσαυξηθεί κατά 70%. Επομένως το φορολογητέο εισόδημα θα ανέλθει στο ύψος των 24.133 ευρώ. Δηλαδή, συνολικά θα έχει μια αύξηση στη φορολογική επιβάρυνση κατά 2.977 ευρώ.
«Και πώς θα προλάβετε μια πιθανή αλλαγή της νομικής μορφής της ατομικής επιχείρησης προκειμένου να αποφύγει την υψηλότερη φορολόγηση;» ρωτήθηκαν οι εκπρόσωποι του υπουργείου Οικονομικών. «Αν κάποιος κάνει μία ΙΚΕ, ενώ μέχρι τώρα είχε ατομική επιχείρηση, θα υπάρχει στο νομοσχέδιο μία διάταξη που θα τον προκαταλαμβάνει», απάντησε η γενική γραμματέας Φορολογικής Πολιτικής, Μαρία Ψύλλα, τονίζοντας ότι ακόμη κι αν κάνει αλλαγή «θα έχει την ίδια φορολογική μεταχείριση».
Στη μέγγενη χιλιάδες μικροεπαγγελματίες
«Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. προέβλεπε φορολογική ελάφρυνση 1.500 ευρώ για αυτοαπασχολούμενους και ατομικές επιχειρήσεις, η Ν.Δ. φέρνει ελάχιστο φόρο 1.700 ευρώ με νέα τεκμήρια και τη μη κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος», δήλωσε για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο ο Νίκος Παππάς, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και τομεάρχης Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.
«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντί να χτυπήσει τη φοροδιαφυγή, καθιστά το σύνολο των αυτοαπασχολουμένων και των ατομικών επιχειρήσεων “ένοχο” μιας δήθεν συλλογικής ευθύνης, που μας γυρνά στη ρητορική και στις πολιτικές των πρώτων μνημονίων. Η προσχηματική κυβερνητική προσπάθεια της “δίκαιης φορολόγησης” επιβάλλει, πλέον, ελάχιστο φόρο 1.100 ευρώ σε υψηλό τεκμαρτό εισόδημα σε όλους ανεξαιρέτως.
»Στην επιβάρυνση αυτή προστίθενται και τα 650 ευρώ του τέλους επιτηδεύματος, το οποίο ο κ. Μητσοτάκης υποσχόταν (από το 2018) να καταργήσει, αλλά το διατηρεί ώς σήμερα. Η κυβερνητική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ήταν και είναι σαφής. Αφορολόγητο στις 10.000 ευρώ για όλους ανεξαιρέτως, με όφελος έκπτωσης φόρου 900 ευρώ και επιπλέον ελάφρυνση 650 ευρώ από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Δυστυχώς, ο ανήφορος των μικρών και μεσαίων επιτηδευματιών δεν τελειώνει εδώ. Μετά την αύξηση των εισφορών κατά 9,6% το 2023, φαίνεται πως έρχεται νέα αύξηση της τάξης του 4% στις αρχές του 2024. Οι αυτοαπασχολούμενοι και οι μικρές επιχειρήσεις χρειάζονται στήριξη και δίκαιο φορολογικό σύστημα, όχι στοχοποίηση και επιπλέον άδικα βάρη», κατέληξε ο κ. Παππάς.
ΚΚΕ: «Ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση της Ν.Δ., με το νέο νομοσχέδιο και μάλιστα στο όνομα της δήθεν “φορολογικής δικαιοσύνης”, χαρατσώνουν απροκάλυπτα τους αυτοαπασχολούμενους ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ συνεχίζουν να αφήνουν στο απυρόβλητο τα αμύθητα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων», σημειώνει το ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του. «Νέα αδιέξοδα, χρέη και λουκέτα περιμένουν χιλιάδες μικροεπαγγελματίες, με την καθιέρωση οριζόντιου τεκμαρτού εισοδήματος ύψους 10.920 ευρώ και τους φόρους να εκτοξεύονται στα 1.590 ευρώ ετησίως (1.102 ευρώ φόρος εισοδήματος, 488 ευρώ τέλος επιτηδεύματος), ακόμα και σε χρονιές που καταγράφουν ζημιές» προσθέτει.
«Ο λογαριασμός φορτώνεται και πάλι στα πιο χαμηλά εισοδήματα, που εδώ και μία δεκαετία, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων –και πάλι στο όνομα της φοροδιαφυγής– φορολογούνται από το 1ο ευρώ και πληρώνουν “κεφαλικό φόρο” 650 ευρώ (τέλος επιτηδεύματος), σε εκείνους που δεν είναι εργοδότες (510.000 σε σύνολο 784.000 αυτοαπασχολούμενων), που ήδη στοιβάζονται στις λίστες οφειλετών της εφορίας και των τραπεζών, στις λίστες των πλειστηριασμών», αναφέρει το ΚΚΕ.
Χριστίνα Κοψίνη
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου