Αυξάνονται καθημερινά οι καταγγελίες από υγειονομικούς στα Κέντρα Υγείας "για την παταγώδη αποτυχία στην πράξη, της ρύθμισης περί μεικτών πληρωμάτων" στα ασθενοφόρα. Τι αναφέρουν οι νοσοκομειακοί γιατροί.
Σοβαρά προβλήματα με τους στρατιωτικούς και τους πυροσβέστες που έχουν αποσπαστεί στα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας προκύπτουν καθημερινά, σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία (ΟΕΝΓΕ).
Σοβαρά προβλήματα με τους στρατιωτικούς και τους πυροσβέστες που έχουν αποσπαστεί στα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας προκύπτουν καθημερινά, σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία (ΟΕΝΓΕ).
Συγκεκριμένα, πρόσφατα το θέμα είχε αναδειχθεί από τους αγροτικούς γιατρούς των Κέντρων Υγείας Λεωνιδίου Κυνουρίας και Γυθείου Λακωνίας, ενώ αντιδράσεις υπάρχουν και από τους υγειονομικούς του Κέντρου Υγείας Βάμου Χανίων και όλων των υπόλοιπων ΚΥ της Κρήτης, όπως αναφέρουν οι νοσοκομειακοί γιατροί.
Κέντρο Υγείας Λεωνιδίου Κυνουρίας
Συγκεκριμένα, στο ΚΥ Λεωνιδίου Κυνουρίας οι διακομιδές των ασθενών στο κοντινότερο νοσοκομείο που απέχει περίπου 1 ώρα, «γίνονται με οδηγό από τον στρατό που δεν έχει καμία γνώση από χειρισμό ασθενούς και με ανειδίκευτο γιατρό, ο οποίος μόλις έχει τελειώσει το Πανεπιστήμιο. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να εκδηλωθούν επιπλοκές στη 1 ώρα που χρειάζεται η διακομιδή και αυτοί που έχουν οριστεί ως υπεύθυνοι από το υπουργείο Υγείας για να συνοδεύσουν τον ασθενή, να μην έχουν την επιστημονική γνώση, ώστε να αντιμετωπίσουν το περιστατικό», αναφέρει στο NEWS 24/7 ο Πάνος Παπανικολάου, Νευροχειρουργός και γενικός γραμματέας της ΟΕΝΓΕ.
Ο ίδιος εξηγεί ότι η καταγγελία από το συγκεκριμένο ΚΥ έγινε από γιατρούς πριν από 20 μέρες, όταν ενημερώθηκαν ότι οι 3 νεαροί από την αεροπορία που πήγαν να αναλάβουν καθήκοντα οδηγού σε ασθενοφόρο, δεν είχαν καμία εμπειρία.
«Οι 2 από τους 3 δεν είχαν οδηγήσει άλλο όχημα εκτός από το δικό τους ΙΧ», επισημαίνει ο κ. Παπανικολάου.
Οι γιατροί διαμαρτύρονται και για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς κατά τη διακομιδή τους, αλλά και για τις ευθύνες που φέρουν ο γιατρός και ο στρατιωτικός που εκτελούν τη μεταφορά του ασθενούς.
Κέντρα Υγείας Γυθείου Λακωνίας και Κρήτης
Παρόμοια είναι η κατάσταση, σύμφωνα με τις αναφορές της ΟΕΝΓΕ και στο ΚΥ Γυθείου Λακωνίας.
Οι γιατροί του ΚΥ είχαν επισημάνει, σύμφωνα με τον κ. Παπανικολάου, ότι «ένας ανεκπαίδευτος στρατιωτικός για οδηγός ασθενοφόρου και ένας αγροτικός γιατρός χωρίς εμπειρία σε διάσωση, είναι λάθος να αναλαμβάνουν καθήκοντα πληρώματος ασθενοφόρου».
Μάλιστα, σε αυτήν την περίπτωση, ενώ υπάρχει τομέας του ΕΚΑΒ στην περιοχή (με τηλεφωνικό κέντρο, ασθενοφόρα κ.λπ.), πολλές από τις κλήσεις για διακομιδές, τις παραπέμπει στα Κέντρα Υγείας.
«Ως εκ τούτου, τα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας καλούνται να κάνουν και τη δουλειά του ΕΚΑΒ και όχι μόνο για τις δευτερογενείς διακομιδές», σχολιάζει ο κ. Παπανικολάου.
«Όλο το προσωπικό του Βάμου στα Χανιά και γενικά όλα τα Κέντρα Υγείας της Κρήτης, έχουν στρατιωτικούς ανεκπαίδευτους, που καλούνται να κάνουν τον διασώστη με επικουρικό νοσηλευτή και αγροτικό γιατρό», λέει ο ίδιος.
«Η στελέχωση ασθενοφόρων με αναγκαστικές μετακινήσεις στρατιωτικών που δεν διαθέτουν την παραμικρή σχετική εμπειρία ούτε έχουν σχετική εκπαίδευση είναι επικίνδυνη για τους ασθενείς. Επίσης δυσχεραίνει το έργο γιατρών και νοσηλευτών των ΚΥ επιφορτώνοντάς τους με πρόσθετες ευθύνες που δεν τους αναλογούν», αναφέρει η ΟΕΝΓΕ στην ανακοίνωσή της.
Πρωτογενείς, δευτερογενείς και τριτογενείς διακομιδές
Οι πρωτογενείς διακομιδές ξεκινούν από τον τόπο του συμβάντος προς την υγειονομική μονάδα.
«Κάθε περιστατικό πρέπει να αντιμετωπίζεται από ειδικό που γνωρίζει, διότι πολλές φορές ο χρόνος που έχει ο ασθενής στη διάθεσή του είναι ελάχιστος», λέει ο κ. Παπανικολάου.
Αν κάποιος, για παράδειγμα, πέσει με το μηχανάκι, δεν φοράει κράνος και υποστεί κρανιοεγκεφαλική κάκωση, μέχρι να φτάσει στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών, ενδεχομένως να είναι αργά.
Κι αυτό διότι η προνοσοκομειακή φροντίδα που θα προσφέρει ο εξειδικευμένος γιατρός ή διασώστης του ασθενοφόρου, θα πρέπει να ξεκινήσει από τον τόπο του συμβάντος και είναι καθοριστική για την έκβαση.
«Αν μείνει ο εγκέφαλος μισή ώρα χωρίς επαρκή οξυγόνωση, μετά δεν μπορεί να γίνει τίποτα. Έχει κάνει βαριά ισχαιμία και ο τραυματίας μένει φυτό. Γι’ αυτό έχει τεράστια σημασία το εξειδικευμένο πλήρωμα στα ασθενοφόρα. Δεν είναι “εκτελούνται μεταφοραί από το ΕΚΑΒ”», εξηγεί ο ίδιος.
Οι δευτερογενείς διακομιδές αφορούν τη μεταφορά ασθενών από μία μονάδα υγείας σε μία άλλη.
Για παράδειγμα, αν δεν υπάρχει ΜΕΘ σε νοσοκομείο που βρίσκεται ασθενής που την έχει ανάγκη, θα πρέπει να μεταφερθεί ασθενής διασωληνωμένος με ασθενοφόρο.
Μάλιστα, τον Απρίλιο του 2023 είχε καταργηθεί μία επικίνδυνη, όπως τη χαρακτηρίζουν οι ειδικοί, διάταξη, η οποία προέβλεπε ότι τον βαριά ασθενή μπορεί να το συνοδεύει ακόμα και ειδικευόμενος που έχει κάνει έξι μήνες ειδικότητα.
«Προηγουμένως το αποτέλεσμα ήταν επί 18 μήνες και μέχρι να καταργηθεί η διάταξη, να έχουμε τραγωδίες στη διάρκεια διακομιδών και να επικρατεί μπάχαλο στα νοσοκομεία. Ξεσηκώθηκαν ακόμα και διευθυντές ιατρικών υπηρεσιών, οι οποίοι είναι και ορισμένοι από την κυβέρνηση», λέει ο κ. Παπανικολάου.
Και μπορεί να καταργήθηκε η διάταξη, όμως μέχρι σήμερα δεν αντικαταστάθηκε με κάποια άλλη.
Διευκρινίζεται ότι η διακομιδή βαριά πάσχοντος είναι σοβαρή ιατρική πράξη και πρέπει να γίνεται από γιατρό που έχει ειδική εκπαίδευση.
Κι αυτό διότι με ένα φρενάρισμα του ασθενοφόρου μπορεί να φύγει ο αναπνευστήρας και να χρειαστεί να γίνει εκ νέου διασωλήνωση.
Για παράδειγμα, είναι κάποιος υπεύθυνος σε πνευμονολογική κλινική. Του λέει το υπουργείο Υγείας, πήγαινέ τον στο “Βενιζέλειο” Ηρακλείου. Αν δεν τον πάει και πέθανε στον θάλαμο, θα φταίει ο γιατρός. Αν τον πάει και συμβεί κάτι κατά τη διάρκεια της διαδρομής, πάλι ο γιατρός που δεν είχε τις γνώσεις θα φταίει.
«Πριν από μερικές ημέρες στο νοσοκομείο της Λαμίας έπρεπε να γίνει μια τέτοια διακομιδή. Ο διοικητής διαλέξει τον γιατρό της πιο ακατάλληλης ειδικότητας. Έναν ορθοπεδικό. Ο γιατρός ζήτησε γραπτή εντολή. Ο διοικητής όμως δεν του έδωσε γραπτή εντολή για να μην έχει την ευθύνη. Παράλληλα, ο διευθυντής άσκησε πειθαρχική δίωξη στον γιατρό που δεν πήγε, ενώ ο ίδιος δεν έπαιρνε γραπτώς την ευθύνη», περιγράφει ο κ. Πανανικολάου.
Η ΟΕΝΓΕ για μια ακόμα φορά απαιτεί να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη και επικίνδυνη προχειρότητα με τα ασθενοφόρα.
Οι γιατροί ζητούν «να καλυφθούν τα κενά με προσλήψεις πιστοποιημένων διασωστών και οδηγών που θα έχουν εκπαιδευθεί επαρκώς ως βοηθοί διασώστες».
Γιάννης Δεβετζόγλου
Πηγή: news247.gr
Κέντρο Υγείας Λεωνιδίου Κυνουρίας
Συγκεκριμένα, στο ΚΥ Λεωνιδίου Κυνουρίας οι διακομιδές των ασθενών στο κοντινότερο νοσοκομείο που απέχει περίπου 1 ώρα, «γίνονται με οδηγό από τον στρατό που δεν έχει καμία γνώση από χειρισμό ασθενούς και με ανειδίκευτο γιατρό, ο οποίος μόλις έχει τελειώσει το Πανεπιστήμιο. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να εκδηλωθούν επιπλοκές στη 1 ώρα που χρειάζεται η διακομιδή και αυτοί που έχουν οριστεί ως υπεύθυνοι από το υπουργείο Υγείας για να συνοδεύσουν τον ασθενή, να μην έχουν την επιστημονική γνώση, ώστε να αντιμετωπίσουν το περιστατικό», αναφέρει στο NEWS 24/7 ο Πάνος Παπανικολάου, Νευροχειρουργός και γενικός γραμματέας της ΟΕΝΓΕ.
Ο ίδιος εξηγεί ότι η καταγγελία από το συγκεκριμένο ΚΥ έγινε από γιατρούς πριν από 20 μέρες, όταν ενημερώθηκαν ότι οι 3 νεαροί από την αεροπορία που πήγαν να αναλάβουν καθήκοντα οδηγού σε ασθενοφόρο, δεν είχαν καμία εμπειρία.
«Οι 2 από τους 3 δεν είχαν οδηγήσει άλλο όχημα εκτός από το δικό τους ΙΧ», επισημαίνει ο κ. Παπανικολάου.
Οι γιατροί διαμαρτύρονται και για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς κατά τη διακομιδή τους, αλλά και για τις ευθύνες που φέρουν ο γιατρός και ο στρατιωτικός που εκτελούν τη μεταφορά του ασθενούς.
Κέντρα Υγείας Γυθείου Λακωνίας και Κρήτης
Παρόμοια είναι η κατάσταση, σύμφωνα με τις αναφορές της ΟΕΝΓΕ και στο ΚΥ Γυθείου Λακωνίας.
Οι γιατροί του ΚΥ είχαν επισημάνει, σύμφωνα με τον κ. Παπανικολάου, ότι «ένας ανεκπαίδευτος στρατιωτικός για οδηγός ασθενοφόρου και ένας αγροτικός γιατρός χωρίς εμπειρία σε διάσωση, είναι λάθος να αναλαμβάνουν καθήκοντα πληρώματος ασθενοφόρου».
Μάλιστα, σε αυτήν την περίπτωση, ενώ υπάρχει τομέας του ΕΚΑΒ στην περιοχή (με τηλεφωνικό κέντρο, ασθενοφόρα κ.λπ.), πολλές από τις κλήσεις για διακομιδές, τις παραπέμπει στα Κέντρα Υγείας.
«Ως εκ τούτου, τα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας καλούνται να κάνουν και τη δουλειά του ΕΚΑΒ και όχι μόνο για τις δευτερογενείς διακομιδές», σχολιάζει ο κ. Παπανικολάου.
«Όλο το προσωπικό του Βάμου στα Χανιά και γενικά όλα τα Κέντρα Υγείας της Κρήτης, έχουν στρατιωτικούς ανεκπαίδευτους, που καλούνται να κάνουν τον διασώστη με επικουρικό νοσηλευτή και αγροτικό γιατρό», λέει ο ίδιος.
«Η στελέχωση ασθενοφόρων με αναγκαστικές μετακινήσεις στρατιωτικών που δεν διαθέτουν την παραμικρή σχετική εμπειρία ούτε έχουν σχετική εκπαίδευση είναι επικίνδυνη για τους ασθενείς. Επίσης δυσχεραίνει το έργο γιατρών και νοσηλευτών των ΚΥ επιφορτώνοντάς τους με πρόσθετες ευθύνες που δεν τους αναλογούν», αναφέρει η ΟΕΝΓΕ στην ανακοίνωσή της.
Πρωτογενείς, δευτερογενείς και τριτογενείς διακομιδές
Οι πρωτογενείς διακομιδές ξεκινούν από τον τόπο του συμβάντος προς την υγειονομική μονάδα.
«Κάθε περιστατικό πρέπει να αντιμετωπίζεται από ειδικό που γνωρίζει, διότι πολλές φορές ο χρόνος που έχει ο ασθενής στη διάθεσή του είναι ελάχιστος», λέει ο κ. Παπανικολάου.
Αν κάποιος, για παράδειγμα, πέσει με το μηχανάκι, δεν φοράει κράνος και υποστεί κρανιοεγκεφαλική κάκωση, μέχρι να φτάσει στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών, ενδεχομένως να είναι αργά.
Κι αυτό διότι η προνοσοκομειακή φροντίδα που θα προσφέρει ο εξειδικευμένος γιατρός ή διασώστης του ασθενοφόρου, θα πρέπει να ξεκινήσει από τον τόπο του συμβάντος και είναι καθοριστική για την έκβαση.
«Αν μείνει ο εγκέφαλος μισή ώρα χωρίς επαρκή οξυγόνωση, μετά δεν μπορεί να γίνει τίποτα. Έχει κάνει βαριά ισχαιμία και ο τραυματίας μένει φυτό. Γι’ αυτό έχει τεράστια σημασία το εξειδικευμένο πλήρωμα στα ασθενοφόρα. Δεν είναι “εκτελούνται μεταφοραί από το ΕΚΑΒ”», εξηγεί ο ίδιος.
Οι δευτερογενείς διακομιδές αφορούν τη μεταφορά ασθενών από μία μονάδα υγείας σε μία άλλη.
Για παράδειγμα, αν δεν υπάρχει ΜΕΘ σε νοσοκομείο που βρίσκεται ασθενής που την έχει ανάγκη, θα πρέπει να μεταφερθεί ασθενής διασωληνωμένος με ασθενοφόρο.
Μάλιστα, τον Απρίλιο του 2023 είχε καταργηθεί μία επικίνδυνη, όπως τη χαρακτηρίζουν οι ειδικοί, διάταξη, η οποία προέβλεπε ότι τον βαριά ασθενή μπορεί να το συνοδεύει ακόμα και ειδικευόμενος που έχει κάνει έξι μήνες ειδικότητα.
«Προηγουμένως το αποτέλεσμα ήταν επί 18 μήνες και μέχρι να καταργηθεί η διάταξη, να έχουμε τραγωδίες στη διάρκεια διακομιδών και να επικρατεί μπάχαλο στα νοσοκομεία. Ξεσηκώθηκαν ακόμα και διευθυντές ιατρικών υπηρεσιών, οι οποίοι είναι και ορισμένοι από την κυβέρνηση», λέει ο κ. Παπανικολάου.
Και μπορεί να καταργήθηκε η διάταξη, όμως μέχρι σήμερα δεν αντικαταστάθηκε με κάποια άλλη.
Διευκρινίζεται ότι η διακομιδή βαριά πάσχοντος είναι σοβαρή ιατρική πράξη και πρέπει να γίνεται από γιατρό που έχει ειδική εκπαίδευση.
Κι αυτό διότι με ένα φρενάρισμα του ασθενοφόρου μπορεί να φύγει ο αναπνευστήρας και να χρειαστεί να γίνει εκ νέου διασωλήνωση.
Για παράδειγμα, είναι κάποιος υπεύθυνος σε πνευμονολογική κλινική. Του λέει το υπουργείο Υγείας, πήγαινέ τον στο “Βενιζέλειο” Ηρακλείου. Αν δεν τον πάει και πέθανε στον θάλαμο, θα φταίει ο γιατρός. Αν τον πάει και συμβεί κάτι κατά τη διάρκεια της διαδρομής, πάλι ο γιατρός που δεν είχε τις γνώσεις θα φταίει.
«Πριν από μερικές ημέρες στο νοσοκομείο της Λαμίας έπρεπε να γίνει μια τέτοια διακομιδή. Ο διοικητής διαλέξει τον γιατρό της πιο ακατάλληλης ειδικότητας. Έναν ορθοπεδικό. Ο γιατρός ζήτησε γραπτή εντολή. Ο διοικητής όμως δεν του έδωσε γραπτή εντολή για να μην έχει την ευθύνη. Παράλληλα, ο διευθυντής άσκησε πειθαρχική δίωξη στον γιατρό που δεν πήγε, ενώ ο ίδιος δεν έπαιρνε γραπτώς την ευθύνη», περιγράφει ο κ. Πανανικολάου.
Η ΟΕΝΓΕ για μια ακόμα φορά απαιτεί να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη και επικίνδυνη προχειρότητα με τα ασθενοφόρα.
Οι γιατροί ζητούν «να καλυφθούν τα κενά με προσλήψεις πιστοποιημένων διασωστών και οδηγών που θα έχουν εκπαιδευθεί επαρκώς ως βοηθοί διασώστες».
Γιάννης Δεβετζόγλου
Πηγή: news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου