Μπορεί το κυνήγι μαγισσών, αυτή η βάναυση δαιμονοποίηση αθώων ανθρώπων και κυρίως γυναικών, στην Ευρώπη να έχει σταματήσει εδώ και τρεις αιώνες, όμως στην Ινδία και σε άλλα μέρη του Κόσμου εξακολουθούν να πιστεύουν ότι υπάρχουν μάγισσες.
Τουλάχιστον 150 γυναίκες κάθε χρόνο καίγονται ζωντανές, απαγχονίζονται και ξυλοκοπούνται μέχρι θανάτου από τους γείτονες ή και από τους ίδιους τους συγγενείς τους , με την κατηγορία της χρήσης μαγείας. Παρά τη σωρεία νόμων και άλλων πρωτοβουλιών για την εξάλειψη αυτής της πανάρχαιας πληγής, το κυνήγι μαγισσών εξακολουθεί να υφίσταται σε αρκετές επαρχίες της χώρας όπως το Jharkhand στην ανατολική Ινδία. Εδώ και αιώνες αρκεί να καταστραφεί μια σοδειά, να στερέψει ένα πηγάδι, να πεθάνει μια αγελάδα ή κάποιος να αρρωστήσει και οι χωρικοί βρίσκουν κάποιον -σχεδόν πάντα μια γυναίκα- να κατηγορήσουν για μια κακοτυχία την αιτία της οποίας δεν καταλαβαίνουν.
Σήμερα, η δεισιδαιμονία υπάρχει ακόμα, αλλά πλέον, οι κατηγορίες για μαγεία είναι συχνά ένα εργαλείο καταπίεσης των γυναικών. Τα κίνητρα μπορεί να είναι η αρπαγή γης, ο εξοστρακισμός μιας γυναίκας για να ξεκαθαριστεί ένας λογαριασμός ή απλά για να δικαιολογηθεί η βία.
Σε ρεπορτάζ τους οι Νew York Times περιγράφουν τα δεινά μιας νεαρής γυναίκας που το 2021 δέχθηκε άγριο ξυλοδαρμό κατηγορούμενη για μαγεία. Τα προβλήματα της Durga Mahato, από το Jharkhand ξεκίνησαν όταν η κοπέλα αρνήθηκε τις σεξουαλικές προτάσεις ενός επιφανούς άνδρα στο χωριό. Τότε, αυτός, ο αδελφός του, η σύζυγός του και η κόρη τους την αποκάλεσαν μάγισσα πριν την παρασύρουν στο σπίτι τους και της επιτεθούν με κλωτσιές, μπουνιές και χαστούκια.
Μετά τον ξυλοδαρμό την έσυραν αναίσθητη στο χωριό και την πέταξαν σχεδόν γυμνή δίπλα από έναν ναό. Οι τέσσερις άνθρωποι που επιτέθηκαν στην άτυχη γυναίκα κατηγορήθηκαν από τις αρχές για «κυνήγι μάγισσας». Ο άνδρας και ο αδελφός του αφού πέρασαν μερικούς μήνες στη φυλακή αφέθηκαν ελεύθεροι με εγγύηση.
Όμως για την Mahato τα προβλήματα δεν τελείωσαν με τον άγριο ξυλοδαρμό. Η νέα γυναίκα έχει στιγματιστεί και ζει απομονωμένη από το σύνολο σχεδόν των κατοίκων του χωριού. Της απαγόρευσαν να κάνει μπάνιο στη λίμνη του χωριού και να αντλεί νερό από τη βρύση της κοινότητας.
Κατασκεύασαν έναν ξύλινο φράχτη γύρω από το σπίτι της για να την εμποδίζει να επισκέπτεται το χωριό και την κατηγορούν για διάφορα προβλήματα, όπως για παράδειγμα ο θάνατος μιας αγελάδας. Η κοπέλα εξακολουθεί να έχει προβλήματα υγείας ακόμη και σήμερα.
Το κυνήγι μαγισσών εξακολουθεί να υφίσταται σε σχεδόν δώδεκα περιοχές στα κεντρικά και ανατολικά μέρη της χώρας. Σύμφωνα με τους New York Times, οι γυναίκες που κατηγορούνται για μαγεία υφίστανται βασανιστήρια, όπως ο βιασμός, η δημόσια διαπόμπευση, το βγάλσιμο των νυχιών ή των μαλλιών, η κοπροφαγία. Πολλές βρίσκουν το θάνατο από ξυλοδαρμό, κάψιμο ή λυντσάρισμα.
Από το 2001 έως και το 2016 έχουν καταγραφεί σχεδόν 2.500 δολοφονίες με κίνητρο την υποτιθέμενη πρακτική της μαγείας.
Πολλές επαρχίες έχουν ψηφίσει νόμους κατά της πρακτικής αυτής. Σε κάποιες όπως το Αssam οι ποινές είναι πιο αυστηρές και μπορούν να επισύρουν και ισόβια κάθειρξη.
Σε άλλες όπως η Odisha, ενισχύουν την υπάρχουσα νομοθεσία με προσπάθειες ευαισθητοποίησης, όπως για παράδειγμα η δημιουργία μνημείων για τα θύματα σε αστυνομικά τμήματα.
Το κυνήγι μαγισσών είναι ιδιαίτερα συχνό στην ινδική επαρχία Jharkhand όπου το 2021 καταγράφηκαν 854 υποθέσεις διώξεων «μαγισσών», 32 από τις οποίες κατέληξαν σε θάνατο.
Στην προσπάθεια για την καταπολέμηση της πρακτικής αυτής, η επαρχία Jharkhand έχει αναπτύξει ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης των πολιτών.
Το Project Garima με τις 25 «ομάδες πρόληψης του κυνηγιού μαγισσών» οργανώνουν θεατρικές παραστάσεις στους δρόμους για την ευαισθητοποίηση των πολιτών. Επιτροπές προστασίας σε κάθε χωριό βοηθούν όσες γυναίκες επιβιώνουν από τη βίας, ενώ έχουν δημιουργηθεί κέντρα για την παροχή νομικής βοήθειας και βραχείας διαμονής για τα θύματα.
Δυστυχώς, όμως, η επιβολή του νόμου δεν γίνεται πάντα με αποτελεσματικό τρόπο.
Η Madhu Mehra, ιδρύτρια μιας οργάνωσης παροχής νομικών συμβουλών δήλωσε στους New York Times ότι η αστυνομία παρεμβαίνει συνήθως μόνο σε περιπτώσεις δολοφονίας ή απόπειρας δολοφονίας. Το γεγονός αυτό, όπως υποστηρίζουν οι ακτιβιστές σε συνδυασμό με τη δυσκολία αλλαγής των παγιωμένων πεποιθήσεων συμβάλει στη διατήρηση της πρακτικής αυτής.
Η Durga Mahato βρήκε παρηγοριά και βοήθεια στο πρόσωπο μιας άλλης γυναίκας που βασανίστηκε από τους συγχωριανούς της όταν την κατηγόρησαν για την ασθένεια ενός κοριτσιού. Η Chhutni Mahato (οι δύο γυναίκες δεν είναι συγγενείς) κατάφερε να ξεφύγει από τους βασανιστές της και σήμερα εργάζεται σε μια μη κυβερνητική οργάνωση. Μάλιστα, το έργο της για την εξάλειψης της πρακτικής αυτής έχει αναγνωριστεί από την ινδική κυβέρνηση.
Συχνά εισβάλλει στα αστυνομικά τμήματα και απαιτεί να ληφθούν μέτρα για υποθέσεις κυνηγιού μαγισσών. Τα θύματα την προσεγγίζουν πλέον από στόμα σε στόμα. Μέχρι σήμερα, έχει βοηθήσει περισσότερες από 150 γυναίκες στην επαρχία Jharkhand.
Πηγή: tvxs.gr
Σήμερα, η δεισιδαιμονία υπάρχει ακόμα, αλλά πλέον, οι κατηγορίες για μαγεία είναι συχνά ένα εργαλείο καταπίεσης των γυναικών. Τα κίνητρα μπορεί να είναι η αρπαγή γης, ο εξοστρακισμός μιας γυναίκας για να ξεκαθαριστεί ένας λογαριασμός ή απλά για να δικαιολογηθεί η βία.
Σε ρεπορτάζ τους οι Νew York Times περιγράφουν τα δεινά μιας νεαρής γυναίκας που το 2021 δέχθηκε άγριο ξυλοδαρμό κατηγορούμενη για μαγεία. Τα προβλήματα της Durga Mahato, από το Jharkhand ξεκίνησαν όταν η κοπέλα αρνήθηκε τις σεξουαλικές προτάσεις ενός επιφανούς άνδρα στο χωριό. Τότε, αυτός, ο αδελφός του, η σύζυγός του και η κόρη τους την αποκάλεσαν μάγισσα πριν την παρασύρουν στο σπίτι τους και της επιτεθούν με κλωτσιές, μπουνιές και χαστούκια.
Μετά τον ξυλοδαρμό την έσυραν αναίσθητη στο χωριό και την πέταξαν σχεδόν γυμνή δίπλα από έναν ναό. Οι τέσσερις άνθρωποι που επιτέθηκαν στην άτυχη γυναίκα κατηγορήθηκαν από τις αρχές για «κυνήγι μάγισσας». Ο άνδρας και ο αδελφός του αφού πέρασαν μερικούς μήνες στη φυλακή αφέθηκαν ελεύθεροι με εγγύηση.
Όμως για την Mahato τα προβλήματα δεν τελείωσαν με τον άγριο ξυλοδαρμό. Η νέα γυναίκα έχει στιγματιστεί και ζει απομονωμένη από το σύνολο σχεδόν των κατοίκων του χωριού. Της απαγόρευσαν να κάνει μπάνιο στη λίμνη του χωριού και να αντλεί νερό από τη βρύση της κοινότητας.
Κατασκεύασαν έναν ξύλινο φράχτη γύρω από το σπίτι της για να την εμποδίζει να επισκέπτεται το χωριό και την κατηγορούν για διάφορα προβλήματα, όπως για παράδειγμα ο θάνατος μιας αγελάδας. Η κοπέλα εξακολουθεί να έχει προβλήματα υγείας ακόμη και σήμερα.
Το κυνήγι μαγισσών εξακολουθεί να υφίσταται σε σχεδόν δώδεκα περιοχές στα κεντρικά και ανατολικά μέρη της χώρας. Σύμφωνα με τους New York Times, οι γυναίκες που κατηγορούνται για μαγεία υφίστανται βασανιστήρια, όπως ο βιασμός, η δημόσια διαπόμπευση, το βγάλσιμο των νυχιών ή των μαλλιών, η κοπροφαγία. Πολλές βρίσκουν το θάνατο από ξυλοδαρμό, κάψιμο ή λυντσάρισμα.
Από το 2001 έως και το 2016 έχουν καταγραφεί σχεδόν 2.500 δολοφονίες με κίνητρο την υποτιθέμενη πρακτική της μαγείας.
Πολλές επαρχίες έχουν ψηφίσει νόμους κατά της πρακτικής αυτής. Σε κάποιες όπως το Αssam οι ποινές είναι πιο αυστηρές και μπορούν να επισύρουν και ισόβια κάθειρξη.
Σε άλλες όπως η Odisha, ενισχύουν την υπάρχουσα νομοθεσία με προσπάθειες ευαισθητοποίησης, όπως για παράδειγμα η δημιουργία μνημείων για τα θύματα σε αστυνομικά τμήματα.
Το κυνήγι μαγισσών είναι ιδιαίτερα συχνό στην ινδική επαρχία Jharkhand όπου το 2021 καταγράφηκαν 854 υποθέσεις διώξεων «μαγισσών», 32 από τις οποίες κατέληξαν σε θάνατο.
Στην προσπάθεια για την καταπολέμηση της πρακτικής αυτής, η επαρχία Jharkhand έχει αναπτύξει ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης των πολιτών.
Το Project Garima με τις 25 «ομάδες πρόληψης του κυνηγιού μαγισσών» οργανώνουν θεατρικές παραστάσεις στους δρόμους για την ευαισθητοποίηση των πολιτών. Επιτροπές προστασίας σε κάθε χωριό βοηθούν όσες γυναίκες επιβιώνουν από τη βίας, ενώ έχουν δημιουργηθεί κέντρα για την παροχή νομικής βοήθειας και βραχείας διαμονής για τα θύματα.
Δυστυχώς, όμως, η επιβολή του νόμου δεν γίνεται πάντα με αποτελεσματικό τρόπο.
Η Madhu Mehra, ιδρύτρια μιας οργάνωσης παροχής νομικών συμβουλών δήλωσε στους New York Times ότι η αστυνομία παρεμβαίνει συνήθως μόνο σε περιπτώσεις δολοφονίας ή απόπειρας δολοφονίας. Το γεγονός αυτό, όπως υποστηρίζουν οι ακτιβιστές σε συνδυασμό με τη δυσκολία αλλαγής των παγιωμένων πεποιθήσεων συμβάλει στη διατήρηση της πρακτικής αυτής.
Η Durga Mahato βρήκε παρηγοριά και βοήθεια στο πρόσωπο μιας άλλης γυναίκας που βασανίστηκε από τους συγχωριανούς της όταν την κατηγόρησαν για την ασθένεια ενός κοριτσιού. Η Chhutni Mahato (οι δύο γυναίκες δεν είναι συγγενείς) κατάφερε να ξεφύγει από τους βασανιστές της και σήμερα εργάζεται σε μια μη κυβερνητική οργάνωση. Μάλιστα, το έργο της για την εξάλειψης της πρακτικής αυτής έχει αναγνωριστεί από την ινδική κυβέρνηση.
Συχνά εισβάλλει στα αστυνομικά τμήματα και απαιτεί να ληφθούν μέτρα για υποθέσεις κυνηγιού μαγισσών. Τα θύματα την προσεγγίζουν πλέον από στόμα σε στόμα. Μέχρι σήμερα, έχει βοηθήσει περισσότερες από 150 γυναίκες στην επαρχία Jharkhand.
Πηγή: tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου