Διέρρευσαν, καταγγέλθηκαν, αλλά βρήκαν τον... δρόμο τους σε προς ψήφιση νομοσχέδιο, προσπερνώντας –βεβαίως, βεβαίως- τις προβλεπόμενες από τον νόμο διαδικασίες διαβούλευσης.
Οι διατάξεις επρόκειτο να προωθηθούν με τη μορφή τροπολογίας, το περιεχόμενο της οποίας είχε αποκαλύψει εγκαίρως η «Εφ.Συν.» (βλ. 3/3/2023: «Προσλήψεις “αρεστών” σε 7 Ανεξάρτητες Αρχές»). Οπως γράφαμε, η τροπολογία επρόκειτο να κατατεθεί σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών.
Μεσολάβησε, ωστόσο, η τραγωδία των Τεμπών και η αλλαγή πολιτικής ηγεσίας στο συγκεκριμένο υπουργείο και οι διατάξεις έμειναν στο «ψυγείο» μέχρι να βρεθεί άλλο νομοσχέδιο να τις ενσωματώσει – όπερ κι εγένετο, παρά τις διατυπωμένες αντιδράσεις στελεχών Ανεξάρτητων Αρχών.
Οι προωθούμενες διατάξεις έχουν εφαρμογή στις εξής Ανεξάρτητες Αρχές:
- Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων,
- Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων,
- Επιτροπή Ανταγωνισμού,
- Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων,
- Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (σ.σ. αναφέρεται με την παλαιότερη ονομασία της, παρότι στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναφέρεται το ορθό: Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων),
- Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (δεν συμπεριλαμβανόταν στη «λίστα» της αρχικής εκδοχής, αντιθέτως συμπεριλαμβανόταν η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς που αφαιρέθηκε), 7. Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.
Με το προωθούμενο καθεστώς η οικεία Ανεξάρτητη Αρχή θα συντάσσει προκηρύξεις για την κάλυψη θέσεων ΕΕΠ, οι προκηρύξεις θα στέλνονται προς έλεγχο νομιμότητας στο ΑΣΕΠ, το οποίο θα καλείται να προβεί στον τυπικό αυτόν έλεγχο εντός ενός μήνα και εάν παρέλθει άπρακτη η εν λόγω προθεσμία, θα «τεκμαίρεται η έγκριση του ΑΣΕΠ».
Οι αιτήσεις των υποψηφίων θα αξιολογούνται από μια πενταμελή Επιτροπή, με σύνθεση κατά τα 3/5 οριζόμενη από τον πρόεδρο της οικείας Αρχής. Δύο μέλη (από ένα μέλος που προέβλεπε η αρχική εκδοχή) θα είναι από το ΑΣΕΠ. Για τη θέση του προέδρου της Επιτροπής, παραμένει η πρόβλεψη για στελέχωσή της από μέλος της οικείας Αρχής. Από εκεί και πέρα, οι υποψήφιοι που η Επιτροπή «αξιολογεί ως επικρατέστερους» -διατύπωση που ευνοεί την επικράτηση υποκειμενικών κριτηρίων- θα καλούνται σε δομημένες συνεντεύξεις.
Απέναντι στο προωθούμενο καθεστώς έχουν αντιδράσει οι εργαζόμενοι των Ανεξάρτητων Αρχών, ζητώντας το ΑΣΕΠ να έχει τον πρώτο και κύριο λόγο. «Ο θεσμικός ρόλος του ΑΣΕΠ πρέπει να είναι σεβαστός από όλους. Αν το ζητούμενο είναι η επιτάχυνση προσλήψεων, αυτό μπορεί να επιτευχθεί από το ΑΣΕΠ», τονίζει στην «Εφ.Συν.» ο Διον. Λιναρδάτος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων Ανεξάρτητων Αρχών, οι οποίοι θα ζητήσουν να τοποθετηθούν στη Βουλή κατά την ακρόαση των φορέων.
Σημειώνεται ότι από την τελική εκδοχή των διατάξεων αφαιρέθηκε ο περιορισμός της σύμφωνης γνώμης της οικείας Αρχής ως προϋπόθεση για μετατάξεις και αποσπάσεις υπαλλήλων σε γραφεία κυβερνητικών στελεχών και πολιτικών κομμάτων.
Οριζόντια αδικία
Η αρχική εκδοχή των διατάξεων προέβλεπε επίσης τη χορήγηση μισθολογικών παροχών (προσωπική διαφορά) για υπαλλήλους ΕΕΠ των επτά Ανεξάρτητων Αρχών (βλ. «Εφ.Συν.» 7/3/2023: «Εντονες αντιδράσεις για τις επιλεκτικές παροχές»). Το Σωματείο Επιστημονικού Προσωπικού της Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ζήτησε με ανακοίνωσή του να προβλεφθεί η χορήγηση των παροχών και στις συνταγματικά κατοχυρωμένες Ανεξάρτητες Αρχές (ΑΠΔΠΧ, ΕΣΡ, ΑΔΑΕ, ΑΣΕΠ, Συνήγορος του Πολίτη), προειδοποιώντας ότι εάν το εν λόγω αίτημα δεν ικανοποιηθεί, θα απαντήσει με «περαιτέρω κινητοποιήσεις και ενδεχομένως με προσφυγές για παραβίαση του Ενωσιακού Δικαίου». Η απάντηση της κυβέρνησης; Αφαίρεσε το άρθρο για τη χορήγηση της προσωπικής διαφοράς.
«Ζητάμε να συμπεριληφθεί η προσωπική διαφορά για όλες τις Αρχές και για όλο το προσωπικό, ώστε να πάψουν οι ανισότητες μεταξύ νέων και παλαιών υπαλλήλων και να αντιμετωπίσουμε την υποστελέχωση των Αρχών, προσλαμβάνοντας νέο προσωπικό με οικονομικά κίνητρα μέσω της προσωπικής διαφοράς», τονίζει ο κ. Λιναρδάτος.
Πατούλης παρανομεί, Βορίδης νομιμοποιεί
Ο Γιώργος Πατούλης παρανομεί και ο Μάκης Βορίδης τον νομιμοποιεί, προσαρμόζοντας τον νόμο στα μέτρα του! Αντιλήψεις μιας Δεξιάς του προηγούμενου αιώνα αποτυπώνονται σε δύο άρθρα τού προς ψήφιση «νομοσχεδίου-σκούπα» του υπουργείου Εσωτερικών, τα οποία –περιττό, ενδεχομένως, να σημειωθεί- δεν πέρασαν προηγουμένως από διαβούλευση.
Το άρθρο 23 (στην ενότητα των «μεταβατικών διατάξεων») αναφέρει ότι «θεωρούνται νόμιμες» όσες συνεδριάσεις δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων πραγματοποιήθηκαν υπό τα περιοριστικά μέτρα για την αποφυγή της διάδοσης του κορονοϊού –δηλαδή αξιοποιώντας και τη δυνατότητα τηλεδιάσκεψης– μετά την Κοινή Υπουργική Απόφαση της 26ης Μαρτίου 2023, με την οποία σταματούσε η δυνατότητα εξ αποστάσεως συμμετοχής αιρετών σε συνεδριάσεις αυτοδιοικητικών οργάνων.
Στις 29 Μαρτίου 2023, η περιφερειακή αρχή Γ. Πατούλη συγκάλεσε περιφερειακό συμβούλιο (μοναδικό θέμα συζήτησης, ο απολογισμός πεπραγμένων έτους 2022) με μικτό τρόπο, δηλαδή και με διά ζώσης παρουσία και με τηλεδιάσκεψη, αν και αυτό δεν προβλεπόταν νομικά. Το αποτέλεσμα ήταν σύσσωμη η αντιπολίτευση να βρίσκεται στα έδρανα του περιφερειακού συμβουλίου και σύσσωμη η συμπολίτευση να βρίσκεται στις… οθόνες της, κατά την προσφιλή τακτική της περιφερειακής αρχής Γ. Πατούλη, με στόχο να αποφεύγει τον διάλογο και την πολιτική αντιπαράθεση. Η αντιπολίτευση κατήγγειλε ως παράνομη τη διαδικασία συνεδρίασης, ζήτησε την αναβολή της και την πραγματοποίησή της μόνο με φυσική παρουσία των περιφερειακών συμβούλων και μπροστά στην άρνηση της περιφερειακής αρχής αποχώρησε σύσσωμη.
Τώρα, με το κατατεθειμένο στη Βουλή νομοσχέδιο, η προ εβδομάδας συνεδρίαση όχι μόνο νομιμοποιείται, αλλά η περιφερειακή αρχή Αττικής θα μπορεί να συγκαλεί μεικτές συνεδριάσεις μία φορά τον μήνα (άρθρο 11) και να βάζει τον συγκροτημένο δημοκρατικό διάλογο στο... mute.
Στέργιος Ζιαμπάκας
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου