Νέος «θρίαμβος» του... ελεύθερου ανταγωνισμού και των δυνάμεων της αγοράς: παγκόσμιο καρτέλ είχαν στήσει 4 κολοσσοί της βιομηχανίας αρωμάτων από την Ελβετία, τις ΗΠΑ και τη Γερμανία • «Συντόνιζαν από κοινού την τιμολογιακή πολιτική, απαγόρευαν στους ανταγωνιστές τους να προμηθεύουν κάποιους πελάτες τους και έβαζαν όρια στην παραγωγή μερικών αρωμάτων» • Ενδείξεις και για κοινή δράση σε βάρος των προμηθευτών τους.
Στον σύγχρονο καπιταλισμό των ελεύθερων αγορών και του υγιούς ανταγωνισμού -που ούτε ελεύθερος είναι ούτε υγιής- έχουμε δει καρτέλ και καρτέλ…
Στον σύγχρονο καπιταλισμό των ελεύθερων αγορών και του υγιούς ανταγωνισμού -που ούτε ελεύθερος είναι ούτε υγιής- έχουμε δει καρτέλ και καρτέλ…
Στην αγορά πετρελαίου, στην αγορά του χρυσού, στον χαλκό, στον σίδηρο, στο τσιμέντο, στα καύσιμα, στα ποτά, στα αναψυκτικά, στα άλευρα, στο ελαιόλαδο, στο γάλα, στον καφέ, στα βιβλία, στα καλλυντικά, στα προϊόντα πληροφορικής, στο λιανεμπόριο, στις τράπεζες και στις πάσης φύσεως υπηρεσίες του χρηματοπιστωτικού και μη τομέα, στα ναρκωτικά. Ακόμη και στα… ασανσέρ έχει υπάρξει καρτέλ. Το τελευταίο που περιμέναμε ήταν να δούμε καρτέλ και στα… αρώματα.
Τις 4 εταιρείες που εμπλέκονται σε αυτό «μυρίστηκαν» και ερευνούν οι αντιμονοπωλιακές αρχές της Ελβετίας, της Ε.Ε., των ΗΠΑ και της Βρετανίας. Πρόκειται για τις ελβετικές Givaudan, Firmenich –η οποία βρίσκεται σε διαδικασία συγχώνευσης με τον ολλανδικό όμιλο χημικών DSM–, τη γερμανική Symrise και την αμερικανική International Flavors & Fragrances (IFF). Οι εταιρείες φέρεται ότι «συντόνιζαν από κοινού την τιμολογιακή τους πολιτική, απαγόρευαν στους ανταγωνιστές τους να προμηθεύουν κάποιους πελάτες τους και έβαζαν όρια στην παραγωγή μερικών αρωμάτων».
Η ύψους 5,1 δισ. δολαρίων βιομηχανία αρωμάτων δημιουργεί και παρασκευάζει εκλεκτά αρώματα για γνωστούς οίκους μόδας, όπως οι Gucci, Calvin Klein και Hugo Boss, ενώ παράλληλα σχεδιάζει τις μυρωδιές, τα αρωματικά συστατικά εκατομμυρίων οικιακών προϊόντων πολυεθνικών κολοσσών, όπως η Procter & Gamble και η Colgate-Palmolive.
Τα εν λόγω αρωματικά συστατικά χρησιμοποιούνται σε καλλυντικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας, απορρυπαντικά, τρόφιμα, ποτά και προϊόντα καθαρισμού. Ο ιστότοπος της Firmenich αναφέρει χαρακτηριστικά ότι τα προϊόντα της χρησιμοποιούνται καθημερινά από τέσσερα δισεκατομμύρια καταναλωτές σε περισσότερες από 100 αγορές του κόσμου.
Το «βρόμικο» κουαρτέτο των αρωμάτων είχε αθροιστικά πέρυσι υπό τον έλεγχό του το 63% της παγκόσμιας αγοράς αρωμάτων, γεύσεων, αρωματικών χημικών ουσιών και συστατικών καλλυντικών. Από τη θέση του αυτή ήταν εύκολο να χειραγωγεί την αγορά και να επιβάλλει τις τιμές και τους όρους που μεγέθυναν τα περιθώρια κέρδους του.
Η επιτροπή ανταγωνισμού της Ελβετίας (COMCO), η ομάδα της επιτρόπου Ανταγωνισμού της Ε.Ε. και οι υπόλοιπες Αρχές ανταγωνισμού εισέβαλαν χθες και προχθές σε εγκαταστάσεις και γραφεία των εν λόγω εταιρειών, αναζητώντας αποδεικτικά στοιχεία. Η κοινή δράση τους υποδηλώνει, σύμφωνα με τους ειδικούς, ότι υπήρξαν πιθανότατα αρκετοί μήνες σχεδιασμού των «επιδρομών».
Οι έρευνες των αντιμονοπωλιακών αρχών φέρεται ότι δεν εστιάζουν μόνο στο πώς οι 4 εταιρείες στρέβλωσαν τον ανταγωνισμό προκειμένου να ανεβάζουν τις τιμές αλλά και στο αν αυτές ένωσαν τις δυνάμεις τους προκειμένου να πληρώνουν λιγότερα στους προμηθευτές τους για τις εισροές τους.
Η αποκάλυψη των ερευνών οδήγησε σε σημαντική πτώση των μετοχών των εταιρειών. Ο τίτλος της Givaudan υποχώρησε έως και 3,9% χθες στο Χρηματιστήριο της Ζυρίχης, ενώ ο αντίστοιχος της Symrise και 4,3% στη Φρανκφούρτη. Ομοίως η μετοχή της IFF που έκλεισε με πτώση 3% στις ΗΠΑ την Τρίτη υποχωρούσε ξανά ενδοσυνεδριακά.
Μπάμπης Μιχάλης
Πηγή: efsyn.gr
Τις 4 εταιρείες που εμπλέκονται σε αυτό «μυρίστηκαν» και ερευνούν οι αντιμονοπωλιακές αρχές της Ελβετίας, της Ε.Ε., των ΗΠΑ και της Βρετανίας. Πρόκειται για τις ελβετικές Givaudan, Firmenich –η οποία βρίσκεται σε διαδικασία συγχώνευσης με τον ολλανδικό όμιλο χημικών DSM–, τη γερμανική Symrise και την αμερικανική International Flavors & Fragrances (IFF). Οι εταιρείες φέρεται ότι «συντόνιζαν από κοινού την τιμολογιακή τους πολιτική, απαγόρευαν στους ανταγωνιστές τους να προμηθεύουν κάποιους πελάτες τους και έβαζαν όρια στην παραγωγή μερικών αρωμάτων».
Η ύψους 5,1 δισ. δολαρίων βιομηχανία αρωμάτων δημιουργεί και παρασκευάζει εκλεκτά αρώματα για γνωστούς οίκους μόδας, όπως οι Gucci, Calvin Klein και Hugo Boss, ενώ παράλληλα σχεδιάζει τις μυρωδιές, τα αρωματικά συστατικά εκατομμυρίων οικιακών προϊόντων πολυεθνικών κολοσσών, όπως η Procter & Gamble και η Colgate-Palmolive.
Τα εν λόγω αρωματικά συστατικά χρησιμοποιούνται σε καλλυντικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας, απορρυπαντικά, τρόφιμα, ποτά και προϊόντα καθαρισμού. Ο ιστότοπος της Firmenich αναφέρει χαρακτηριστικά ότι τα προϊόντα της χρησιμοποιούνται καθημερινά από τέσσερα δισεκατομμύρια καταναλωτές σε περισσότερες από 100 αγορές του κόσμου.
Το «βρόμικο» κουαρτέτο των αρωμάτων είχε αθροιστικά πέρυσι υπό τον έλεγχό του το 63% της παγκόσμιας αγοράς αρωμάτων, γεύσεων, αρωματικών χημικών ουσιών και συστατικών καλλυντικών. Από τη θέση του αυτή ήταν εύκολο να χειραγωγεί την αγορά και να επιβάλλει τις τιμές και τους όρους που μεγέθυναν τα περιθώρια κέρδους του.
Η επιτροπή ανταγωνισμού της Ελβετίας (COMCO), η ομάδα της επιτρόπου Ανταγωνισμού της Ε.Ε. και οι υπόλοιπες Αρχές ανταγωνισμού εισέβαλαν χθες και προχθές σε εγκαταστάσεις και γραφεία των εν λόγω εταιρειών, αναζητώντας αποδεικτικά στοιχεία. Η κοινή δράση τους υποδηλώνει, σύμφωνα με τους ειδικούς, ότι υπήρξαν πιθανότατα αρκετοί μήνες σχεδιασμού των «επιδρομών».
Οι έρευνες των αντιμονοπωλιακών αρχών φέρεται ότι δεν εστιάζουν μόνο στο πώς οι 4 εταιρείες στρέβλωσαν τον ανταγωνισμό προκειμένου να ανεβάζουν τις τιμές αλλά και στο αν αυτές ένωσαν τις δυνάμεις τους προκειμένου να πληρώνουν λιγότερα στους προμηθευτές τους για τις εισροές τους.
Η αποκάλυψη των ερευνών οδήγησε σε σημαντική πτώση των μετοχών των εταιρειών. Ο τίτλος της Givaudan υποχώρησε έως και 3,9% χθες στο Χρηματιστήριο της Ζυρίχης, ενώ ο αντίστοιχος της Symrise και 4,3% στη Φρανκφούρτη. Ομοίως η μετοχή της IFF που έκλεισε με πτώση 3% στις ΗΠΑ την Τρίτη υποχωρούσε ξανά ενδοσυνεδριακά.
Μπάμπης Μιχάλης
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου