Με την πολιτική της να μην «περπατάει» η κυβέρνηση αναπτύσσει μια ολοκληρωμένη τακτική για να «ψωνίσει» ψήφους με ανταλλάγματα (ενίοτε πενιχρά).
Είναι γνωστό ότι σε κάθε προεκλογική περίοδο το κόμμα που κατέχει την κυβερνητική εξουσία έχει ένα …προβάδισμα, το οποίο σχετίζεται με την αξιοποίηση του κρατικού μηχανισμού για τη προσέλκυση ψηφοφόρων. Το έχουμε δει άλλωστε με όλα τα κόμματα που βρέθηκαν στην κυβέρνηση. Για το 2023 η Νέα Δημοκρατία φαίνεται όμως ότι έχει σχεδιάσει να φτάσει αυτόν τον άτυπο κανόνα στο …έπακρο. Για τον λόγο αυτό έχει διαμορφώσει – όπως όλα δείχνουν- ένα «Πλήρη Οδηγό Εξαγοράς Ψηφοφόρων» τον οποίο και θα ξετυλίγει τους επόμενους μήνες, μέχρι να φτάσουμε δηλαδή στις εκλογές που – για την ώρα- προγραμματίζονται για το τέλος της Άνοιξης.
Είναι γνωστό ότι σε κάθε προεκλογική περίοδο το κόμμα που κατέχει την κυβερνητική εξουσία έχει ένα …προβάδισμα, το οποίο σχετίζεται με την αξιοποίηση του κρατικού μηχανισμού για τη προσέλκυση ψηφοφόρων. Το έχουμε δει άλλωστε με όλα τα κόμματα που βρέθηκαν στην κυβέρνηση. Για το 2023 η Νέα Δημοκρατία φαίνεται όμως ότι έχει σχεδιάσει να φτάσει αυτόν τον άτυπο κανόνα στο …έπακρο. Για τον λόγο αυτό έχει διαμορφώσει – όπως όλα δείχνουν- ένα «Πλήρη Οδηγό Εξαγοράς Ψηφοφόρων» τον οποίο και θα ξετυλίγει τους επόμενους μήνες, μέχρι να φτάσουμε δηλαδή στις εκλογές που – για την ώρα- προγραμματίζονται για το τέλος της Άνοιξης.
Αυτά ενώ το μεγαλύτερο προεκλογικό όπλο της Νέας Δημοκρατίας δεν είναι κάποια πολιτική πρόταση ή η παρουσίαση των πεπραγμένων της, ιδίως από την στιγμή που είναι στριμωγμένη τόσο από τα θέματα που αφορούν τις υποκλοπές όσο και από την συνεχώς κλιμακούμενη ακρίβεια. Η πραγματική της ισχύ είναι το «όπλο ρευστότητας» που ονομάζεται Ταμείο Ανάκαμψης. Άλλωστε έχει διαμορφώσει εδώ και πολύ καιρό έναν μηχανισμό πλήρους ελέγχου: Το έχει αναθέσει στον στενό συνεργάτη του πρωθυπουργού και αν.υπουργό Οικονομικών Θόδωρο Σκυλακάκη ενώ η νομοθεσία περί ατιμωρησίας των τραπεζικών στελεχών διασφαλίζει για το μέρους του που θα διατεθεί μέσω τους χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Έτσι λοιπόν ο Οδηγός Αγοράς Ψηφοφόρων του Κ.Μητσοτάκη μπορεί να κωδικοποιηθεί σε 4 πεδία:
— Το πρώτο πεδίο έγινε κάτι παραπάνω από σαφές με την ανακοίνωση του «food pass» ή «market pass» που ανακοίνωσε το Σάββατο στη συζήτηση του προϋπολογισμού ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το «tip» του ενός 20ευρου κατ΄ άτομο προφανώς δεν είναι ένα μέτρο που αντισταθμίζει τον τιμάριθμο όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός. Αποτελεί όμως ένα πρώτης τάξεως προεκλογικό κόλπο, προκειμένου «κάτι να πάρουν» οι ψηφοφόροι. Η πρόθεση αυτή άλλωστε προδίδεται από το χρονικό διάστημα στο οποίο θα εφαρμοστεί: Από τον Φεβρουάριο έως και τον Ιούλιο του 2023. Δηλαδή καλύπτει επακριβώς τους τελευταίους 6 μήνες πριν την λήξη της κυβερνητικής θητείας. Αυτό θα συνδυαστεί με τις υποσχέσεις για μία δεύτερη αύξηση στον κατώτατο μισθό μετά τον Μάϊο και την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης προκειμένου να δοθεί η εικόνα της αύξησης της διαθέσιμου εισοδήματος. Αυτά βέβαια στο επίπεδο της κυβερνητικής προπαγάνδας αφού στην πραγματική ζωή οι εταιρείες ενέργειας έχουν ήδη ανακοινώσει αυξημένα τιμολόγια για τον Ιανουάριο ενώ οι μεγάλες αλυσίδες ήδη ετοιμάζουν μαζική αύξηση τιμών που εύκολα θα απορροφήσει τις κυβερνητικές μικροπαροχές.
— Το δεύτερο επίπεδο της κυβερνητικής παρέμβασης είναι η «στοχευμένη μόχλευση» των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης για την Περιφέρεια. Το μεγάλο μέρος των πόρων αυτού του ταμείου (όπως προκύπτει με σαφήνεια από τον προϋπολογισμό) θα καταλήξει στις μεγάλες επιχειρήσεις μέσω άμεσων επιδοτήσεων ή ενίσχυσης του τραπεζικού τους δανεισμού. Το μικρό του, όμω,ς τμήμα που θα καταλήξει στην περιφέρεια η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να του δώσει το μεγαλύτερο δυνατό όφελος. Έτσι, ήδη από τον Νοέμβριο η Νέα Δημοκρατία έχει ξεκινήσει τις επισκέψεις κλιμακίων της ανά νομό. Τα κλιμάκια αυτά περιλαμβάνουν εκτός από τους τοπικούς βουλευτές, ένα στέλεχος του κομματικού μηχανισμού της Ν.Δ και συνήθως έναν γραμματέα υπουργείο, προσεκτικά επιλεγμένο ανά περιοχή. Η «τριάδα» αυτή προσεγγίζει ανά νομό τα «πρόσωπα κλειδιά» που κατά την εκτίμηση των τοπικών οργανώσεων καθορίζουν τους τοπικούς εκλογικούς συσχετισμούς, είτε πρόκειται για επιχειρηματικούς παράγοντες, είτε για αθλητικούς, είτε για επαγγελματίες με κομβικό ρόλο. Έτσι, σε αγαστή συνεργασία κόμματος και κυβέρνησης γίνονται οι ανάλογες «προσαρμογές» των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε να έχουν την μεγαλύτερη «αποτελεσματικότητα». Στην κατεύθυνση αυτή αξιοποιείται όλο το πλέγμα των κοινοτικών επιδοτήσεων και εξετάζεται κάθε δυνατότητα ένταξης σε κοινοτικά προγράμματα.
— Ο «τρίτος πυλώνας» της επιχείρησης εξαγοράς ψηφοφόρων, σχετίζεται με τις κεντρικές επαφές της κυβέρνησης με επιχειρηματικούς κλάδους που …άκρως ενισχύθηκαν την τελευταία 3ετία από την πολιτική της κυβέρνησης. Κάποιοι εξ αυτών καλούνται να συνδράμουν ευθέως με ενισχύσεις στον κομματικό μηχανισμό της Ν.Δ, ομως ένα μεγάλο μέρος καλείται να λάβει μέτρα συμβολής στην κυβερνητική προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις από την ακρίβεια. Με μέτρα όχι μόνιμα, αλλά που θα προσδιοριστούν χρονικά στην προεκλογική περίοδο. Κάπως έτσι φαίνεται να προκύπτουν π.χ οι κινήσεις στον τραπεζικό κλάδο που αφορούν την αύξηση των επιτοκίων καταθέσεων αλλά και της μείωσης κάποιων από τις πολλές προμήθειες που επιβάλλουν στις τραπεζικές κινήσεις των καταναλωτών. Τα μέτρα που προκύπτουν βέβαια είναι αμφίβολης αποτελεσματικότητα αφού όσον αφορά π.χ τα επιτόκια καταθέσεων θα αφορούν ποσά μεγαλύτερα από τις 100 ή 250 χιλιάδες ευρώ και δεν θα ξεπεράσουν την απόδοση του 1.8%, ενώ οι τραπεζίτες εμφανίζονται απρόθυμοι να αποκηρύξουν το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών που εισπράττουν. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η «έκτακτη εισφορά» των 60 εκατομμυρίων που δέχθηκαν να καταβάλλουν οι εφοπλιστές με αντάλλαγμα βέβαια την μείωση από 10% σε 5% της μείωσης της φορολογίας των μερισμάτων. Επίσης, θρυλείται πως απότοκο μιας τέτοιας προσπάθειας είναι και η φορολόγηση των διυλιστηρίων με 650 εκατομμύρια που θα χρηματοδοτήσουν το «market pass». Εξυπακούεται πως στην προσπάθεια συμμετέχουν οικειοθελώς οι πάροχοι ενέργειας που βρίσκονται σε … απευθείας σύνδεση με τα κρατικά ταμεία απορροφώντας τις συνεχείς κρατικές επιδοτήσεις.
— Όπως είναι εύλογα αντιληπτό, το να απευθυνθεί κανείς μαζικά σε ψηφοφόρους, προϋποθέτει την αξιοποίηση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Έτσι λοιπόν δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι λίγο πριν την εκπνοή του 2022 και την «είσοδο» στο προεκλογικό 2023 εμφανίστηκε και ψηφίστηκε στην Βουλή ένα νομοσχέδιο για την λειτουργία των ΜΜΕ και κυρίως την κατανομή της κρατικής διαφήμισης. Σε αυτό μεταξύ άλλων περιέχεται η άρση της υποχρέωσης των υπουργείων και εποπτευόμενων από το δημόσιο οργανισμών να παραθέτουν αναλυτικά σε κεντρικό επίπεδο την διαφημιστική τους δαπάνη. Έτσι, λοιπόν, να μην μπορούν πλέον να ανιχνευθούν εύκολα καταστάσεις «Λίστας Πέτσα». Επίσης το νομοθέτημα κάνει ορισμένα δωράκια στα τηλεοπτικά κανάλια, όπως τη δυνατότητα να περιλαμβάνουν στους εργαζόμενους που δηλώνουν και όσους μετέχουν σε εργολαβικές εταιρίες με τις οποίες συνεργάζονται. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα συγχώνευσης και εξαγοράς επιχειρήσεων ΜΜΕ με αντίτιμο διαφημιστικό χρόνο ο οποίος δεν θα δηλώνεται, δηλαδή με … «αέρα». Τέλος, δημιουργείται μια επιτροπή δεοντολογίας που εμμέσως πλην σαφώς θα βρίσκεται υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης. Με όλα αυτά διαμορφώνονται οι όροι ενός «μιντιακού» τοπίου προσαρμοσμένου στις προεκλογικές ανάγκες της Νέας Δημοκρατίας.
Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Πηγή: imerodromos.gr
Έτσι λοιπόν ο Οδηγός Αγοράς Ψηφοφόρων του Κ.Μητσοτάκη μπορεί να κωδικοποιηθεί σε 4 πεδία:
— Το πρώτο πεδίο έγινε κάτι παραπάνω από σαφές με την ανακοίνωση του «food pass» ή «market pass» που ανακοίνωσε το Σάββατο στη συζήτηση του προϋπολογισμού ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το «tip» του ενός 20ευρου κατ΄ άτομο προφανώς δεν είναι ένα μέτρο που αντισταθμίζει τον τιμάριθμο όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός. Αποτελεί όμως ένα πρώτης τάξεως προεκλογικό κόλπο, προκειμένου «κάτι να πάρουν» οι ψηφοφόροι. Η πρόθεση αυτή άλλωστε προδίδεται από το χρονικό διάστημα στο οποίο θα εφαρμοστεί: Από τον Φεβρουάριο έως και τον Ιούλιο του 2023. Δηλαδή καλύπτει επακριβώς τους τελευταίους 6 μήνες πριν την λήξη της κυβερνητικής θητείας. Αυτό θα συνδυαστεί με τις υποσχέσεις για μία δεύτερη αύξηση στον κατώτατο μισθό μετά τον Μάϊο και την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης προκειμένου να δοθεί η εικόνα της αύξησης της διαθέσιμου εισοδήματος. Αυτά βέβαια στο επίπεδο της κυβερνητικής προπαγάνδας αφού στην πραγματική ζωή οι εταιρείες ενέργειας έχουν ήδη ανακοινώσει αυξημένα τιμολόγια για τον Ιανουάριο ενώ οι μεγάλες αλυσίδες ήδη ετοιμάζουν μαζική αύξηση τιμών που εύκολα θα απορροφήσει τις κυβερνητικές μικροπαροχές.
— Το δεύτερο επίπεδο της κυβερνητικής παρέμβασης είναι η «στοχευμένη μόχλευση» των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης για την Περιφέρεια. Το μεγάλο μέρος των πόρων αυτού του ταμείου (όπως προκύπτει με σαφήνεια από τον προϋπολογισμό) θα καταλήξει στις μεγάλες επιχειρήσεις μέσω άμεσων επιδοτήσεων ή ενίσχυσης του τραπεζικού τους δανεισμού. Το μικρό του, όμω,ς τμήμα που θα καταλήξει στην περιφέρεια η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να του δώσει το μεγαλύτερο δυνατό όφελος. Έτσι, ήδη από τον Νοέμβριο η Νέα Δημοκρατία έχει ξεκινήσει τις επισκέψεις κλιμακίων της ανά νομό. Τα κλιμάκια αυτά περιλαμβάνουν εκτός από τους τοπικούς βουλευτές, ένα στέλεχος του κομματικού μηχανισμού της Ν.Δ και συνήθως έναν γραμματέα υπουργείο, προσεκτικά επιλεγμένο ανά περιοχή. Η «τριάδα» αυτή προσεγγίζει ανά νομό τα «πρόσωπα κλειδιά» που κατά την εκτίμηση των τοπικών οργανώσεων καθορίζουν τους τοπικούς εκλογικούς συσχετισμούς, είτε πρόκειται για επιχειρηματικούς παράγοντες, είτε για αθλητικούς, είτε για επαγγελματίες με κομβικό ρόλο. Έτσι, σε αγαστή συνεργασία κόμματος και κυβέρνησης γίνονται οι ανάλογες «προσαρμογές» των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε να έχουν την μεγαλύτερη «αποτελεσματικότητα». Στην κατεύθυνση αυτή αξιοποιείται όλο το πλέγμα των κοινοτικών επιδοτήσεων και εξετάζεται κάθε δυνατότητα ένταξης σε κοινοτικά προγράμματα.
— Ο «τρίτος πυλώνας» της επιχείρησης εξαγοράς ψηφοφόρων, σχετίζεται με τις κεντρικές επαφές της κυβέρνησης με επιχειρηματικούς κλάδους που …άκρως ενισχύθηκαν την τελευταία 3ετία από την πολιτική της κυβέρνησης. Κάποιοι εξ αυτών καλούνται να συνδράμουν ευθέως με ενισχύσεις στον κομματικό μηχανισμό της Ν.Δ, ομως ένα μεγάλο μέρος καλείται να λάβει μέτρα συμβολής στην κυβερνητική προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις από την ακρίβεια. Με μέτρα όχι μόνιμα, αλλά που θα προσδιοριστούν χρονικά στην προεκλογική περίοδο. Κάπως έτσι φαίνεται να προκύπτουν π.χ οι κινήσεις στον τραπεζικό κλάδο που αφορούν την αύξηση των επιτοκίων καταθέσεων αλλά και της μείωσης κάποιων από τις πολλές προμήθειες που επιβάλλουν στις τραπεζικές κινήσεις των καταναλωτών. Τα μέτρα που προκύπτουν βέβαια είναι αμφίβολης αποτελεσματικότητα αφού όσον αφορά π.χ τα επιτόκια καταθέσεων θα αφορούν ποσά μεγαλύτερα από τις 100 ή 250 χιλιάδες ευρώ και δεν θα ξεπεράσουν την απόδοση του 1.8%, ενώ οι τραπεζίτες εμφανίζονται απρόθυμοι να αποκηρύξουν το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών που εισπράττουν. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η «έκτακτη εισφορά» των 60 εκατομμυρίων που δέχθηκαν να καταβάλλουν οι εφοπλιστές με αντάλλαγμα βέβαια την μείωση από 10% σε 5% της μείωσης της φορολογίας των μερισμάτων. Επίσης, θρυλείται πως απότοκο μιας τέτοιας προσπάθειας είναι και η φορολόγηση των διυλιστηρίων με 650 εκατομμύρια που θα χρηματοδοτήσουν το «market pass». Εξυπακούεται πως στην προσπάθεια συμμετέχουν οικειοθελώς οι πάροχοι ενέργειας που βρίσκονται σε … απευθείας σύνδεση με τα κρατικά ταμεία απορροφώντας τις συνεχείς κρατικές επιδοτήσεις.
— Όπως είναι εύλογα αντιληπτό, το να απευθυνθεί κανείς μαζικά σε ψηφοφόρους, προϋποθέτει την αξιοποίηση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Έτσι λοιπόν δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι λίγο πριν την εκπνοή του 2022 και την «είσοδο» στο προεκλογικό 2023 εμφανίστηκε και ψηφίστηκε στην Βουλή ένα νομοσχέδιο για την λειτουργία των ΜΜΕ και κυρίως την κατανομή της κρατικής διαφήμισης. Σε αυτό μεταξύ άλλων περιέχεται η άρση της υποχρέωσης των υπουργείων και εποπτευόμενων από το δημόσιο οργανισμών να παραθέτουν αναλυτικά σε κεντρικό επίπεδο την διαφημιστική τους δαπάνη. Έτσι, λοιπόν, να μην μπορούν πλέον να ανιχνευθούν εύκολα καταστάσεις «Λίστας Πέτσα». Επίσης το νομοθέτημα κάνει ορισμένα δωράκια στα τηλεοπτικά κανάλια, όπως τη δυνατότητα να περιλαμβάνουν στους εργαζόμενους που δηλώνουν και όσους μετέχουν σε εργολαβικές εταιρίες με τις οποίες συνεργάζονται. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα συγχώνευσης και εξαγοράς επιχειρήσεων ΜΜΕ με αντίτιμο διαφημιστικό χρόνο ο οποίος δεν θα δηλώνεται, δηλαδή με … «αέρα». Τέλος, δημιουργείται μια επιτροπή δεοντολογίας που εμμέσως πλην σαφώς θα βρίσκεται υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης. Με όλα αυτά διαμορφώνονται οι όροι ενός «μιντιακού» τοπίου προσαρμοσμένου στις προεκλογικές ανάγκες της Νέας Δημοκρατίας.
Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Πηγή: imerodromos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου