Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2022

Ο δημόσιος χαρακτήρας του Ταμείου του ΥΠΠΟΑ

Το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών καλείται να αποφασίσει αν το Ταμείο Αλληλοβοήθειας του υπουργείου Πολιτισμού είναι μια υπηρεσία στενά συνδεδεμένη με το Δημόσιο, κάτι που αρνούνται μεν οι κατηγορούμενοι, αλλά καταδεικνύεται τόσο από τα πεπραγμένα της διοίκησης του Ταμείου, που βρίσκεται στο εδώλιο, όσο και από τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και του ΑΣΕΠ.
Είναι ή όχι το Ταμείο Αλληλοβοήθειας του υπουργείου Πολιτισμού στενά συνδεδεμένο με το Δημόσιο και εξυπηρετεί τους σκοπούς του όσον αφορά την απόδοση ποινικών ευθυνών;
Αυτό μεταξύ των υπόλοιπων σοβαρών πτυχών της υπόθεσης καλείται να αποφανθεί η έδρα του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Αθηνών που δικάζει σε δεύτερο βαθμό την υπόθεση υπεξαγωγής των βιβλίων πρωτοκόλλου (έτη 2015-2016-2017) και των πρακτικών του Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς και το αδίκημα της διατάραξης λειτουργίας υπηρεσίας με την κατάληψη των γραφείων του Ταμείου.
Στο εδώλιο κάθονται οι επί δεκαπενταετία πρόεδρος και διευθυντής του Ταμείου, Ιωάννης Τσακοπιάκος και Γιώργος Βλαντής αντίστοιχα, καθώς και τα μέλη της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ, Π. Σταθουλόπουλος και Ι. Τζανάκης, οι τελευταίοι μόνο για το αδίκημα της διατάραξης υπηρεσίας. Η δίκη συνεχίζεται αύριο με τις καταθέσεις των μαρτύρων κατηγορίας.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, η αφαίρεση των βιβλίων πρωτοκόλλου και των πρακτικών του Δ.Σ. έγινε το 2018, όταν με απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού αντικαταστάθηκε ο διευθυντής του Ταμείου μετά την άρνησή του να παραδώσει βιβλία και στοιχεία στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο.
Τότε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων του ΥΠΠΟ προχώρησε σε κατάληψη του Ταμείου για 39 μέρες, με αίτημα την παραμονή του διευθυντή. Η κατάληψη, με την οποία απαγορεύτηκε στη νέα διευθύντρια να αναλάβει και μετά τη λήξη της οποίας διαπιστώθηκε ότι βιβλία πρωτοκόλλου, πρακτικά Δ.Σ. και φάκελοι σοβαρών υποθέσεων είχαν κάνει φτερά, στοιχειοθετεί το αδίκημα της διατάραξης υπηρεσίας, αλλά οι κατηγορούμενοι το αρνούνται ισχυριζόμενοι ότι το Ταμείο είναι «ιδιωτικός» φορέας.
Ωστόσο:
■ Το Ταμείο Αλληλοβοήθειας δεν έχει ούτε εγγεγραμμένα μέλη, ούτε ίδιους πόρους ούτε Γενική Συνέλευση που εκλέγει και ελέγχει τη διοίκηση. Το Διοικητικό Συμβούλιο και ο διευθυντής του Ταμείου είναι δημόσιοι υπάλληλοι του ΥΠΠΟ που ορίζονται από τον υπουργό Πολιτισμού και διαχειρίζονται αποκλειστικά δημόσιο χρήμα. Ο δε διευθυντής αποσπάται σ’ αυτό για πλήρη και αποκλειστική απασχόληση, κάτι που νοείται μόνο για υπηρεσία του Δημοσίου.
■ To 2016, όταν εργαζόμενοι του Ταμείου Αλληλοβοήθειας διεκδικούσαν να μην υποστούν τις μισθολογικές περικοπές του Δημοσίου, Ι. Τσακοπιάκος και Γ. Βλαντής υπέγραφαν εξώδικο προς τους εργαζόμενους σημειώνοντας ότι στο Ταμείο πρέπει να εφαρμόζονται οι διατάξεις που ισχύουν σε νομικά πρόσωπα του Δημοσίου ή επιχορηγούνται τακτικώς από κρατικούς πόρους. Υπογράφουν, επίσης, ότι στο πλαίσιο του ενιαίου μισθολογίου έχει αναγνωριστεί η προϋπηρεσία των εργαζομένων στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας ως προϋπηρεσία στο Δημόσιο.
■ Στη συνέχεια, όταν οι εργαζόμενοι διεκδίκησαν δικαστικά μισθολογικό καθεστώς ιδιωτικού τομέα, απόφαση Εφετείου έκρινε ότι το Ταμείο Αλληλοβοήθειας είναι φορέας του δημόσιου τομέα, συνεπώς ήταν νόμιμη η υπαγωγή τους στο μισθολογικό καθεστώς του Δημοσίου για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
■ Η υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη έχει υπογράψει απόφαση με την οποία πρώην υπάλληλος του Ταμείου Αλληλοβοήθειας προσλαμβάνεται ως μετακλητή για την υποβοήθηση της προέδρου του Οργανισμού Διαχείρισης Αρχαιολογικών Πόρων (πρώην Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων), με την αιτιολογία ότι έχει επαγγελματική εμπειρία και προϋπηρεσία στον δημόσιο τομέα. Πρόκειται για την κ. Ουρανία Παρανυχιανάκη και το γεγονός ότι ήταν υπάλληλος του Ταμείου Αλληλοβοήθειας σε διάθεση προς το ΤΑΠ (Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου του ΥΠΠΟ) αποδεικνύει τη στενή σχέση του με την εξυπηρέτηση των σκοπών του Δημοσίου.
■ Στο Ταμείο λειτουργεί παιδικός σταθμός για τα παιδιά των υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού. Κατά τη διάρκεια του λοκ ντάουν εξαιτίας του κορονοϊού, όταν ο σταθμός δεν λειτουργούσε, δεν εφαρμόστηκε το μέτρο της αναστολής του προσωπικού, όπως έγινε στον ιδιωτικό τομέα (με αποζημίωση 533 ευρώ). Έτσι, μπορεί ο σταθμός να ήταν κλειστός, αλλά οι υπάλληλοι παρέμειναν χωρίς αναστολή στις θέσεις τους και με τον πλήρη μισθό τους, όπως έγινε στον δημόσιο τομέα.
■ Σύμφωνα με γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία έχει γίνει αποδεκτή από την υπουργό Πολιτισμού, το Ταμείο Αλληλοβοήθειας είναι ιδιότυπη δομή ενταγμένη στην οργανωτική ενότητα του ΥΠΠΟΑ. Γιατί χρειάστηκε το Συμβούλιο να γνωμοδοτήσει; Στις 5/8/2019, δηλαδή προτού περάσει ένας μήνας από την υπουργοποίησή της, η Λίνα Μενδώνη απευθύνθηκε στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με το ερώτημα εάν ο τέως υφυπουργός, κ. Κώστας Στρατής, είχε την αρμοδιότητα διαταγής ΕΔΕ για τις υποθέσεις κακοδιαχείρισης του Ταμείου.Το ΝΣΚ έκρινε ότι το Ταμείο Αλληλοβοήθειας αποτελεί ιδιότυπη δομή του υπουργείου Πολιτισμού (δηλαδή δεν είναι ιδιωτικός φορέας) και ως εκ τούτου αποφάνθηκε ότι ορθώς ασκήθηκε πειθαρχικός έλεγχος αλλά επισήμανε ότι έπρεπε να ασκηθεί σε επίπεδο υπουργού και όχι υφυπουργού. Ουσιαστικά υπέδειξε, δε, στη Λίνα Μενδώνη να συνεχίσει την ΕΔΕ που διέταξε ο Κ. Στρατής. Για την ιστορία, η κυρία Μενδώνη ακύρωσε την αρχική ΕΔΕ και διέταξε άλλη, παραγγέλνοντάς τη σε διευθυντή υπηρεσίας του υπουργείου...
■ Η Ολομέλεια του ΑΣΕΠ δέχτηκε πλήρως τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ για τη νομική φύση του Ταμείου, επισημαίνοντας ότι οι εργαζόμενοι πληρώνονταν μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών του Δημοσίου. Αναφέρεται χαρακτηριστικά στην απόφαση «με την ανωτέρω παραδοχή, ότι δηλαδή το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού δεν αποτελεί νομικό μόρφωμα του ιδιωτικού δικαίου, αλλά ανήκει στο δημόσιο νομικό πρόσωπο του Κράτους και ειδικότερα στην οργανωτική ενότητα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού...».
■ Το 2018 οι... πομπές της διοίκησης Τσακοπιάκου - Βλαντή έφτασαν μέχρι τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, που ζήτησε να ελεγχθεί πειθαρχικά ο Ι. Τσακοπιάκος για αδικαιολόγητη απουσία από την υπηρεσία του για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του οκταμήνου. Ακολούθως η τότε υπουργός Λυδία Κονιόρδου παρέπεμψε τον Ι. Τσακοπιάκο στο Πειθαρχικό Συμβούλιο του ΥΠΠΟ και ο υφυπουργός Κ. Στρατής επέβαλε ποινή στέρησης μισθού στον Γ. Βλαντή γιατί ως διευθυντής του Ταμείου προσέφερε κάλυψη στον Ι. Τσακοπιάκο. Τότε δεν υπήρξε καμία ένσταση από τον Γ. Βλαντή και καμία επίκληση περί «ιδιωτικού τομέα», αλλά υπέστη αδιαμαρτύρητα την ποινή, δηλαδή σιωπηρά αποδέχτηκε ότι ελέγχεται πειθαρχικά ως δημόσιος υπάλληλος για τις υποθέσεις του Ταμείου.
Στις 24 Φεβρουαρίου η δίκη για τα κακουργήματα
Η εν εξελίξει δίκη δεν είναι η μόνη που αφορά το Ταμείο Αλληλοβοήθειας. Ακόμη μία, που αφορά κακουργήματα, προσδιορίστηκε να ξεκινήσει στις 24 Φεβρουαρίου 2023 στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Αθηνών. Αφορά τη διαβόητη υπόθεση των εικονικών (πλαστών) δανείων της περιόδου 2012-2014 (πρόεδρος Ι. Τσακοπιάκος και διευθυντής Γ. Βλαντής).
Συνολικά στο εδώλιο θα κάτσουν 14 άτομα κατηγορούμενα για συγκρότηση κι ένταξη σε εγκληματική οργάνωση, πλαστογραφία, ηθική αυτουργία σε πλαστογραφία, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, υπεξαίρεση από κοινού και κατ’ εξακολούθηση. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, οι κατηγορούμενοι αιτήθηκαν τη χορήγηση εικονικών δανείων στο όνομα 133 υπαλλήλων, χωρίς όμως οι «δανειολήπτες» έστω να… το γνωρίζουν. Οι πλαστές αιτήσεις εισάγονταν προς έγκριση στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου και γίνονταν δεκτές πάντοτε με ομόφωνη γνώμη των μελών του. Η ζημία σε βάρος του Δημοσίου από τα πλαστά δάνεια υπολογίζεται σε 282.500 ευρώ.

Γιώτα Τέσση
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: