Ανησυχίες για το ύψος των αποζημιώσεων που θα δοθούν στον ανάδοχο για την περίοδο 2020-2022 ● Η απόφαση του ΣτΕ για τον σταθμό Βενιζέλου, οι πανηγυρισμοί της Μενδώνη και της Αττικό Μετρό και τα χρονοδιαγράμματα που όλο αλλάζουν.
Tζάμπα πανηγυρισμούς πάνω σε πανάκριβο λογαριασμό έστησαν τις τελευταίες 48 ώρες το υπουργείο Πολιτισμού και ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό (Α.Μ.) με αφορμή τη δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ με την οποία απορρίφθηκαν οι αιτήσεις ακύρωσης των προσφυγών για τη μελέτη απόσπασης και επαναφοράς των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου. Ούτως ή άλλως βέβαια, και αρνητική να ήταν η απόφαση, τα αρχαία έχουν αποσπαστεί, οπότε το «έγκλημα στη Βενιζέλου» έχει συντελεστεί.
Ωστόσο τα «πανηγύρια» συνοδεύτηκαν πάλι από κούφια λόγια και γενικολογίες, αφού ούτε η υπουργός Λίνα Μενδώνη ούτε ο πρόεδρος της Α.Μ. Νίκος Ταχιάος είπαν τίποτα για: 1) την καθυστέρηση παράδοσης του έργου, 2) το τελικό κόστος του σταθμού για τον οποίο έλεγαν ότι, αποσπώντας τις αρχαιότητες, θα κοστίσει λιγότερο, 3) τις αποζημιώσεις που έχουν πληρωθεί την τελευταία τριετία στον ανάδοχο και μένει να πληρωθούν μέχρι να παραδοθεί το έργο.
Ας τα δούμε αναλυτικά. Η κ. Μενδώνη είπε πως «το έργο προχωρεί απρόσκοπτα, εντός των χρονοδιαγραμμάτων. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα αποδώσει στους Θεσσαλονικείς το έργο ολοκληρωμένο στο τέλος του 2023 με πέντε σταθμούς-μουσεία, αλλά και με τον μεγαλύτερο διεθνώς αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε ένα μείζον τεχνικό έργο». Είναι φιλότιμη η προσπάθεια της υπουργού να «διορθώσει» τον πρωθυπουργό, ο οποίος μόλις προχθές στη Θεσσαλονίκη μίλησε για ολοκλήρωση «τέλος του ’23-αρχές του ’24».
Αν το 2024 είναι μια «πικρή χρονολογία», σημειώνουμε ότι αυτή αφορά, ίσως, την ολοκλήρωση του έργου αλλά όχι τη μέρα που το μετρό θα τεθεί σε κυκλοφορία. Δηλαδή καλό 2025 και βλέπουμε. Οσο για την παράδοση του «μεγαλύτερου αρχαιολογικού χώρου», η Βενιζέλου ήταν τέτοιος χώρος όσο υπήρχαν εκεί τα αρχαία. Συνοπτικά διευκρινίζουμε ότι τα μουσεία δεν είναι αρχαιολογικοί χώροι. Απλά: άλλο πράγμα ο αρχαιολογικός χώρος της Βεργίνας, άλλο πράγμα το Πολυκεντρικό Μουσείο που εγκαινιάστηκε προσφάτως.
Ο χρόνος παράδοσης του έργου και το τελικό κόστος ήταν στη βασική «επιχειρηματολογία» του Κυριάκου Μητσοτάκη το 2019, όταν είχε ανακοινώσει ότι θα ξεπατωθούν τα αρχαία για το καλό της πόλης διότι και νωρίτερα θα παραδοθεί το έργο και δεν θα είναι «κολοβό» (ήταν η πρώτη λαϊκίστικη εξυπνάδα που είπε, ακολούθησαν πλήθος άλλων). Μόνο που υποσχόταν ολοκλήρωση τον Απρίλιο του 2023 και τον καιρό εκείνο, σύμφωνα με τη μοναδική μορφή χρονοδιαγράμματος που έχει παραδοθεί, θα… επιστρέψουν τα ξεπατωμένα. Για το τελικό κόστος του σταθμού Βενιζέλου, κουβέντα φυσικά από κανέναν.
Εσχάτως έγινε γνωστό ότι μέχρι το τέλος του 2019 η Α.Μ. έχει καταβάλει περίπου 300 εκατομμύρια για καθυστερήσεις στους αναδόχους. Παραμένει αναπάντητο πόσες αποζημιώσεις έχει καταβάλει στον ανάδοχο τη διετία 2020-2022.
Με βάση τα έγγραφα που η «Εφ.Συν.» έχει δημοσιεύσει, προέκυπταν αποζημιώσεις ύψους 1-1,5 εκατομμυρίου τον μήνα. Υπολογίζαμε μέχρι πρότινος έναν έξτρα λογαριασμό περί τα 50 εκατομμύρια, ωστόσο μεσολάβησαν οι δηλώσεις του τομεάρχη Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Νίκου Παππά ο οποίος, μιλώντας στο «Κόκκινο Θεσσαλονίκης 91.4», είπε ότι το ποσό θα φτάσει τα… 150 εκατομμύρια και συντόμως θα δοθούν στοιχεία. Είναι τόσο τρομακτικό που πραγματικά ευχόμαστε να είναι λάθος οι υπολογισμοί.
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr
Ωστόσο τα «πανηγύρια» συνοδεύτηκαν πάλι από κούφια λόγια και γενικολογίες, αφού ούτε η υπουργός Λίνα Μενδώνη ούτε ο πρόεδρος της Α.Μ. Νίκος Ταχιάος είπαν τίποτα για: 1) την καθυστέρηση παράδοσης του έργου, 2) το τελικό κόστος του σταθμού για τον οποίο έλεγαν ότι, αποσπώντας τις αρχαιότητες, θα κοστίσει λιγότερο, 3) τις αποζημιώσεις που έχουν πληρωθεί την τελευταία τριετία στον ανάδοχο και μένει να πληρωθούν μέχρι να παραδοθεί το έργο.
Ας τα δούμε αναλυτικά. Η κ. Μενδώνη είπε πως «το έργο προχωρεί απρόσκοπτα, εντός των χρονοδιαγραμμάτων. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα αποδώσει στους Θεσσαλονικείς το έργο ολοκληρωμένο στο τέλος του 2023 με πέντε σταθμούς-μουσεία, αλλά και με τον μεγαλύτερο διεθνώς αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε ένα μείζον τεχνικό έργο». Είναι φιλότιμη η προσπάθεια της υπουργού να «διορθώσει» τον πρωθυπουργό, ο οποίος μόλις προχθές στη Θεσσαλονίκη μίλησε για ολοκλήρωση «τέλος του ’23-αρχές του ’24».
Αν το 2024 είναι μια «πικρή χρονολογία», σημειώνουμε ότι αυτή αφορά, ίσως, την ολοκλήρωση του έργου αλλά όχι τη μέρα που το μετρό θα τεθεί σε κυκλοφορία. Δηλαδή καλό 2025 και βλέπουμε. Οσο για την παράδοση του «μεγαλύτερου αρχαιολογικού χώρου», η Βενιζέλου ήταν τέτοιος χώρος όσο υπήρχαν εκεί τα αρχαία. Συνοπτικά διευκρινίζουμε ότι τα μουσεία δεν είναι αρχαιολογικοί χώροι. Απλά: άλλο πράγμα ο αρχαιολογικός χώρος της Βεργίνας, άλλο πράγμα το Πολυκεντρικό Μουσείο που εγκαινιάστηκε προσφάτως.
Ο χρόνος παράδοσης του έργου και το τελικό κόστος ήταν στη βασική «επιχειρηματολογία» του Κυριάκου Μητσοτάκη το 2019, όταν είχε ανακοινώσει ότι θα ξεπατωθούν τα αρχαία για το καλό της πόλης διότι και νωρίτερα θα παραδοθεί το έργο και δεν θα είναι «κολοβό» (ήταν η πρώτη λαϊκίστικη εξυπνάδα που είπε, ακολούθησαν πλήθος άλλων). Μόνο που υποσχόταν ολοκλήρωση τον Απρίλιο του 2023 και τον καιρό εκείνο, σύμφωνα με τη μοναδική μορφή χρονοδιαγράμματος που έχει παραδοθεί, θα… επιστρέψουν τα ξεπατωμένα. Για το τελικό κόστος του σταθμού Βενιζέλου, κουβέντα φυσικά από κανέναν.
Εσχάτως έγινε γνωστό ότι μέχρι το τέλος του 2019 η Α.Μ. έχει καταβάλει περίπου 300 εκατομμύρια για καθυστερήσεις στους αναδόχους. Παραμένει αναπάντητο πόσες αποζημιώσεις έχει καταβάλει στον ανάδοχο τη διετία 2020-2022.
Με βάση τα έγγραφα που η «Εφ.Συν.» έχει δημοσιεύσει, προέκυπταν αποζημιώσεις ύψους 1-1,5 εκατομμυρίου τον μήνα. Υπολογίζαμε μέχρι πρότινος έναν έξτρα λογαριασμό περί τα 50 εκατομμύρια, ωστόσο μεσολάβησαν οι δηλώσεις του τομεάρχη Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Νίκου Παππά ο οποίος, μιλώντας στο «Κόκκινο Θεσσαλονίκης 91.4», είπε ότι το ποσό θα φτάσει τα… 150 εκατομμύρια και συντόμως θα δοθούν στοιχεία. Είναι τόσο τρομακτικό που πραγματικά ευχόμαστε να είναι λάθος οι υπολογισμοί.
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου