Η αρρωστημένη σχέση του Ελληνα με τον τζόγο είναι μια πολύ παλιά υπόθεση. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως για να ξεπληρώσουμε τα δάνεια του Τρικούπη οι ξένοι μάς υποχρέωσαν να έχουμε κρατικό μονοπώλιο όχι μόνο στα αναμφιβόλως είδη πρώτης ανάγκης, όπως στο πετρέλαιο, στα σπίρτα και στο αλάτι, αλλά και στις τράπουλες! Ηταν προφανώς και αυτές κάποιο είδος πρώτης ανάγκης για τον Ελληνα του 19ου αιώνα. Και βέβαια τζόγος και απάτη συχνά πάνε μαζί. «Επήγες κι έπεσες μες στους ατσίδες και σου τα τρώγανε οι παπατζήδες» στηλίτευε ένα λαϊκό τραγούδι του 1950, ενώ σε ένα άλλο, λίγο παλαιότερο, ο απατεώνας καλούσε τον φίλο του να πάρουν τα ζάρια, «να τα λιμάρουμε, να στρώσουμε κουβέρτα, να τους τα πάρουμε».
Κατά πάσα πιθανότητα η Εθνική Αρχή Παιγνίων της Γαλλίας δεν γνωρίζει τα ανωτέρω. Αυτό δεν την εμπόδισε όμως να ξεκινήσει, εν όψει του Μουντιάλ που οι τζίροι των στοιχημάτων αυξάνονται κατακόρυφα, μια «εκστρατεία ενημέρωσης» για τις αρνητικές πτυχές του τζόγου. Ετσι, μαζί με τα «σποτ» των εταιρειών «τυχερών παιχνιδιών» που εξηγούν πώς μπορεί κάποιος ξαφνικά να αποκτήσει πολλά λεφτά, ο τηλεθεατής βλέπει τις τελευταίες ημέρες και «σποτ» που εξηγούν πώς μπορεί κάποιος να χάσει και αυτά που έχει… να του τα πάρουν… να του τα φάνε. Ενδεχόμενο εξαιρετικά προβληματικό από κοινωνική άποψη, αφού σύμφωνα με δημοσκοπικές έρευνες το 60% του στοιχηματικού τζίρου προέρχεται από άτομα με οικονομικά προβλήματα και το 15% από άτομα που η σχέση τους με τον τζόγο είναι σχέση πάθους.
Επίσης το 30% των νέων μεταξύ 15 και 17 ετών εμφανίζονται να στοιχηματίζουν, κυρίως σε σχέση με το ποδόσφαιρο, με τον κίνδυνο του εθισμού να ελλοχεύει. Με βάση αυτά τα ανησυχητικά δεδομένα, που είναι λίγο-πολύ κοινά σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, οι Βρετανοί απαγορεύουν πλέον σε οποιονδήποτε αθλητή να διαφημίζει στοιχήματα ή τυχερά παιχνίδια, ενώ οι Βέλγοι απαγορεύουν τις σχετικές διαφημίσεις στα ημίχρονα των ποδοσφαιρικών αγώνων. Σε άλλες χώρες απαγορεύονται οι διαφημίσεις τζόγου που αφήνουν να εννοηθεί πως κερδίζει αυτός που είναι «έξυπνος» ή «γνώστης», όπως άλλωστε και οι διαφημίσεις που υπονοούν «ταξική αναβάθμιση» μέσω του τζόγου. Αλλωστε, όπως είναι γνωστό τοις πάσι, αν υπάρχει κάποιος που εκ του ασφαλούς βγαίνει κερδισμένος στα στοιχήματα είναι αυτός που τα διοργανώνει και όχι αυτός που στοιχηματίζει.
Μανώλης Σπινθουράκης
Πηγή: efsyn.gr
Επίσης το 30% των νέων μεταξύ 15 και 17 ετών εμφανίζονται να στοιχηματίζουν, κυρίως σε σχέση με το ποδόσφαιρο, με τον κίνδυνο του εθισμού να ελλοχεύει. Με βάση αυτά τα ανησυχητικά δεδομένα, που είναι λίγο-πολύ κοινά σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, οι Βρετανοί απαγορεύουν πλέον σε οποιονδήποτε αθλητή να διαφημίζει στοιχήματα ή τυχερά παιχνίδια, ενώ οι Βέλγοι απαγορεύουν τις σχετικές διαφημίσεις στα ημίχρονα των ποδοσφαιρικών αγώνων. Σε άλλες χώρες απαγορεύονται οι διαφημίσεις τζόγου που αφήνουν να εννοηθεί πως κερδίζει αυτός που είναι «έξυπνος» ή «γνώστης», όπως άλλωστε και οι διαφημίσεις που υπονοούν «ταξική αναβάθμιση» μέσω του τζόγου. Αλλωστε, όπως είναι γνωστό τοις πάσι, αν υπάρχει κάποιος που εκ του ασφαλούς βγαίνει κερδισμένος στα στοιχήματα είναι αυτός που τα διοργανώνει και όχι αυτός που στοιχηματίζει.
Μανώλης Σπινθουράκης
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου