Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2022

«Υποβάθμιση ΟΔΑΠ με σκοπό την εκχώρηση σε ιδιώτες»

Σαράντα οκτώ βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλουν μεταξύ άλλων την «υποβάθμιση, συρρίκνωση, υπονόμευση δημόσιου χαρακτήρα, εκχώρηση σε ιδιώτες» του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων.
Ερώτηση - γίγαντα και αίτηση κατάθεσης εγγράφων με θέμα «Η πραγματικότητα πίσω από τη δήθεν "αναπτυξιακή" πολιτική του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ, πρώην Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων): υποβάθμιση, συρρίκνωση, υπονόμευση δημόσιου χαρακτήρα, εκχώρηση σε ιδιώτες» κατέθεσαν 48 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, συμπεριλαμβανομένων και των τομεαρχών Πολιτισμού και Εσωτερικών, Σίας Αναγνωστοπούλου και Κώστα Ζαχαριάδη, στους υπουργούς υπουργούς Οικονομικών, Επικρατείας, καθώς και Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Στην ερώτησή τους που έχει δέκα σκέλη και 48 υποερωτήματα προς την κ. Μενδώνη, ένα ερώτημα προς τον κ. Σκυλακάκη και 3 ερωτήματα προς τον κ. Γεραπετρίτη, καταγγέλλουν μεταξύ άλλων ότι είναι «σαφής η πραγματική στόχευση της κυβέρνησης: αφ’ ενός η υποβάθμιση και συρρίκνωση του φορέα, που θα γίνει ακόμα μεγαλύτερη το επόμενο διάστημα μέσα από τη μετατροπή των δημόσιων μουσείων σε ανεξάρτητα νομικά πρόσωπα, αποκομμένα από τον ΟΔΑΠ, και αφ’ ετέρου η υπονόμευση του δημόσιου χαρακτήρα του, ανοίγοντας για τα καλά την κερκόπορτα της εκχώρησης σε ιδιώτες σημαντικών δραστηριοτήτων και της προστιθέμενης αξίας από τη διαχείριση των μνημείων και μουσείων».
Καταγγέλλουν επίσης ότι «από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων της η σημερινή υπουργός Πολιτισμού επιδόθηκε σε μια συνεχή προσπάθεια συκοφάντησης των φορέων της πολιτιστικής κληρονομιάς του ΥΠΠΟ, προκειμένου να εξυπηρετήσει προσωπικές μικροπολιτικές επιδιώξεις. Στο πλαίσιο αυτό, το ΤΑΠ υπέστη και αυτό άκομψη δυσφήμηση, απαξιώνοντας τους ανθρώπους του και το σπουδαίο έργο που είχαν φέρει σε πέρας».
Και αφού κάνουν μία πλήρη αναδρομή σε ό,τι υλοποιήθηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, παραθέτουν τα υποερωτήματά τους, ειδικά προς την υπουργό Πολιτισμού «ταξινομημένα» στις ενότητες: Ακριβή (πιστά) αντίγραφα, Πωλητέα (ευπώλητα προϊόντα και είδη εμπνευσμένα από την πολιτιστική κληρονομιά), Πωλητήρια, Ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop), Ελαιόλαδο με ένδειξη προέλευσης από την Ιερά Άλτη της Ολυμπίας, Εκδηλώσεις τοπικής γαστρονομίας σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, Ηλεκτρονικό εισιτήριο (e-ticket), Αναψυκτήρια, Προγραμματική Σύμβαση Πολιτισμικής Ανάπτυξης και ακίνητα Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου, Διοικητικό Συμβούλιο - Θέσεις ευθύνης – Στελέχωση.
Η (μακροσκελέστατη) ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ
Θέμα: Η πραγματικότητα πίσω από τη δήθεν «αναπτυξιακή» πολιτική του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ, πρώην ΤΑΠ): υποβάθμιση, συρρίκνωση, υπονόμευση δημόσιου χαρακτήρα, εκχώρηση σε ιδιώτες.
Ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ), πρώην Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠ), εισπράττει και διαχειρίζεται τα έσοδα από το δημόσιο αγαθό της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015 παρέλαβε το ΤΑΠ κυριολεκτικά ετοιμόρροπο. Κουρεμένα αποθεματικά από το PSI. Οφειλές απαλλοτριώσεων πολλών εκατομμυρίων. Επιβάρυνση με δάνεια δεκάδων εκατομμυρίων. Χρέη από τον Οργανισμό Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού (ΟΠΕΠ ΑΕ), ο οποίος το είχε υποκαταστήσει αλλά ύστερα από πολυετή κακοδιαχείριση οδηγήθηκε σε λύση και εκκαθάριση. Διαρροή τεράστιων ποσών προς το αμαρτωλό Ταμείο Αλληλοβοήθειας. Τραγική υποστελέχωση. Ελλιπέστατη τεχνογνωσία. Ελάχιστα έσοδα. Μηδαμινή χρηματοδότηση προς το υπουργείο Πολιτισμού. Κακοδιαχείριση και παθογένειες χρόνων που η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ δεν τις ακουμπούσε, συμπεριλαμβανομένης της επί σειρά ετών Γενικής Γραμματέως και σημερινής Υπουργού. Ένα σημαντικό δημόσιο ταμείο σε ομηρία του παλαιοκομματικού κράτους που είναι συνυφασμένο με τη Νέα Δημοκρατία και τις κυβερνήσεις που χρεοκόπησαν τη χώρα.
Απέναντι σε αυτή τη ζοφερή εικόνα, ο ΣΥΡΙΖΑ το 2019 παρέδωσε σειρά επιτευγμάτων.
• Ηλεκτρονικό εισιτήριο αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, ένα αίτημα χρόνων ανεκπλήρωτο από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, που αναβάθμισε σημαντικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τα εκατομμύρια των επισκεπτών, με τη δυνατότητα αγοράς μέσω διαδικτύου χωρίς αναμονή στα εκδοτήρια και αυτόματους πωλητές για την ταχύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών που εκδίδουν τα εισιτήριά τους επιτόπου, διασφαλίζοντας παράλληλα τα δημόσια έσοδα. Εγκαταστάθηκε σε 11 αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, καλύπτοντας το 40% των επισκεπτών και το 55% των εσόδων, μέσω κοινής χορηγίας της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος και του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, μαζί με ψηφιακό σύστημα για τα πωλητήρια (pos retail) και ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης επιχειρησιακών πόρων (erp).
• Αναδιοργανώθηκε το σύστημα έκδοσης εισιτηρίων στην Ακρόπολη που δέχεται πάνω από 3,5 εκατ. επισκεπτών το χρόνο (ενοποίηση των εισόδων της Δυτικής Κλιτύος και του Θεάτρου του Διονύσου, δημιουργία εκδοτηρίου ομαδικών εισιτηρίων για τους πιστοποιημένους επαγγελματίες του τουρισμού στο κτίριο επί της οδού Ρ. Γκάλι).
• Μέχρι τον Ιούνιο του 2019 επιτεύχθηκε τα μισά εισιτήρια της Ακρόπολης να εκδίδονται διαδικτυακά, στους αυτόματους πωλητές και στο εκδοτήριο της Ρ. Γκάλι, δηλαδή εκτός των ταμείων που βρίσκονται στις εισόδους, με αποτέλεσμα την ταχύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών, τη βελτίωση της εμπειρίας επίσκεψης, την αναβάθμιση της εικόνας της χώρας αλλά και τον αποτελεσματικότερο έλεγχο των εσόδων.
• Επιπλέον, εκπονήθηκε μελέτη και εγκρίθηκε από το ΚΑΣ για περαιτέρω λειτουργική αναβάθμιση των εισόδων της Ακρόπολης, με νέα εκδοτήρια στο κτίριο επί της Δ. Αρεοπαγίτου 20 - 22 πλησίον του σταθμού ΜΕΤΡΟ και εκδοτήρια ταχείας διέλευσης (fast lane) για όσους αγοράζουν το εισιτήριό τους διαδικτυακά, ώστε να μπορούν να προμηθεύονται εύκολα και γρήγορα εισιτήρια για δικαιούχους ελεύθερης εισόδου που συνοδεύουν (πχ οικογένειες με παιδιά).
• Προετοιμάστηκε ολοκληρωμένο πλάνο επέκτασης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους υπόλοιπους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία από τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, υπογράφηκαν οι πρώτες συμβάσεις επέκτασης και εγκρίθηκαν χορηγίες.
• Παράλληλα, θεσμοθετήθηκε με νομοθετική ρύθμιση η συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού με το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας, ώστε η επέκταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου να συνδυαστεί με τη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων σε δίκτυο οπτικών ινών για ευρυζωνικές υπηρεσίες τελευταίας τεχνολογίας.
• Νέα πολιτική για τις τιμές εισιτηρίων και τους δικαιούχους ελεύθερης και μειωμένης εισόδου, σύμφωνα με τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές.
• Διαγωνισμός design και παραγωγή καλαίσθητων και ποιοτικών πωλητέων (ευπώλητων προϊόντων και ειδών εμπνευσμένων από την πολιτιστική κληρονομιά), με τα οποία είναι εφοδιασμένα τα πωλητήρια μέχρι σήμερα. Διαγωνισμοί για προμήθεια κοσμημάτων, νομισμάτων, χάλκινων κλπ. Συνεργασία με Εφορείες Αρχαιοτήτων για προμήθεια προϊόντων εξειδικευμένων για τοπικά μουσεία. Συμφωνία συνεργασίας με το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών για προμήθεια έργων Ελλήνων εικαστικών εμπνευσμένων από την πολιτιστική κληρονομιά, με προσκλήσεις και διαφανείς διαδικασίες επιλογής.
• Αναγέννηση των εργαστηρίων στην Αθήνα και την Πέλλα που δημιουργούν τα μοναδικά πιστά αντίγραφα των αριστουργημάτων των μουσείων μας. Στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό. Αναδιοργάνωση της παραγωγής.
• Αναβάθμιση των πωλητηρίων. Κατάλληλη στελέχωση. Εξωραϊσμός και ανακαίνιση πολλών πωλητηρίων. Άνοιγμα κλειστών. Μόνιμη έκθεση για την ιστορία των αντιγράφων στον προθάλαμο του πωλητηρίου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, στην οποία συμπεριλαμβάνονταν έργα ιστορικής αξίας του Ελβετού καλλιτέχνη Εμίλ Ζιγερόν, συνεργάτη του Σλήμαν και του Έβανς. Συνεργασία με τη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή με θεματικές εκθέσεις στα πωλητήρια Δήλου και Δελφών για τις ανασκαφές στους εν λόγω χώρους και δημιουργία καρτ - ποστάλ και γραφικής ύλης.
• Για τα εργαστήρια και τα πωλητήρια υπήρξε σειρά θετικών δημοσιευμάτων ακόμα και στον αντιπολιτευόμενο προς την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ Τύπο. Τα οικονομικά αποτελέσματα υπήρξαν εντυπωσιακά, καθώς τα έσοδα των πωλητηρίων το πρώτο εξάμηνο του 2019 ήταν 40% αυξημένα σε σχέση με το παρελθόν. (βλ. απολογισμό τομέα πολιτιστικών προϊόντων, εργαστηρίων και πωλητηρίων που παραδόθηκε στην υπουργό Πολιτισμού μετά τις εκλογές, καθώς και σχετικά δημοσιεύματα σε Καθημερινή, Έθνος, Αυγή, ΕΦΣΥΝ).
• Παρουσία στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης μετά από πολλά χρόνια. Μάλιστα, το περίπτερο του ΤΑΠ, που συνάντησε την εξαιρετικά θετική ανταπόκριση των επισκεπτών, βραβεύτηκε από τη διοίκηση της ΔΕΘ HELEXPO για τον πρωτοποριακό τρόπο παρουσίασης και τη συμβολή του στην 83η ΔΕΘ.
• Παρουσίαση εκδόσεων, πιστών αντιγράφων και πολιτιστικών προϊόντων στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης 2019, σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.
• Νέα στρατηγική οπτικής ταυτότητας και επικοινωνίας (rebranding), μαζί με ανασχεδιασμό και αναβάθμιση της εφαρμογής διαδικτυακής έκδοσης εισιτηρίων και καμπάνια προβολής.
• Νέο θεσμικό πλαίσιο που αποτέλεσε τομή για την αξιοποίηση των αναψυκτηρίων αρχαιολογικών χώρων και μουσείων δίνοντας προτεραιότητα στην ποιοτική λειτουργία. Εκπόνηση, για πρώτη φορά στο υπουργείο Πολιτισμού, οικονομοτεχνικής και νομικής μελέτης για τα αναψυκτήρια με βάση διεθνή παραδείγματα και καλές πρακτικές. Διαμόρφωση καινοτόμου πλαισίου για τη διαχείριση μικρών αναψυκτηρίων από φορείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, το οποίο βρήκε εφαρμογή με απόλυτη επιτυχία στο Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας, του οποίου η διαχείριση ανατέθηκε σε τοπικό φορέα κοινωνικής ένταξης, μέσα από συνεργασία με τον Δήμο Λαρισαίων.
• Συμμετοχή του ΤΑΠ σε μεγάλη Προγραμματική Σύμβαση Πολιτισμικής Ανάπτυξης για την αναζωογόνηση της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου, ενεργού οικισμού που αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, με στόχο να αποτελέσει βιώσιμη πόλη με συγκριτικό πλεονέκτημα την αειφόρο διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η χρηματοδοτική συμβολή του υπουργείου Πολιτισμού για την πρώτη πενταετία ήταν 3,6 εκατ. Ευρώ εκ των οποίων τα 2,1 εκατ. από το ΤΑΠ, επιστρέφοντας στη Ρόδο σημαντικό μερίδιο από τα έσοδα των μνημείων και μουσείων της. Ταυτόχρονα, το ΤΑΠ συμμετείχε στην προγραμματική με την αξιοποίηση των ακινήτων που διαχειρίζεται στη Μεσαιωνική Πόλη. Η Προγραμματική Σύμβαση Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου έκανε πράξη ένα πάγιο αίτημα μετά τη λήξη της προηγούμενης που είχε υπογραφεί το 1984 από τη Μελίνα Μερκούρη. Εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΠ, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρόδου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου και προωθήθηκε στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
• Ξεκίνησε η υλοποίηση του προγράμματος αξιοποίησης των ακινήτων στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου μέσα από νέες ανοικτές διαγωνιστικές διαδικασίες. Ολοκληρώθηκε ο σχετικός δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός της πρώτης φάσης.
• Ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και της τεχνογνωσίας. Προκήρυξη για μόνιμο προσωπικό. Στελέχη από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, για πρώτη φορά στο ΤΑΠ. Προσλήψεις μεγάλου αριθμού εκτάκτων με αυξημένα προσόντα. Εξειδικευμένο προσωπικό μέσω του ειδικού προγράμματος απασχόλησης του ΟΑΕΔ για άνεργους πτυχιούχους ΑΕΙ και ΤΕΙ μέχρι 29 ετών.
• Διαφάνεια και χρηστή διαχείριση. Η οικονομικο-διοικητική λειτουργία του ΤΑΠ που το 2015 είχε παραληφθεί σε κατάσταση κατάρρευσης μπήκε σε τάξη.
• Σπάσιμο του φαύλου κύκλου με το διαβόητο Ταμείο Αλληλοβοήθειας.
• Αποπληρωμή των οφειλών απαλλοτριώσεων με διαφάνεια και αντικειμενικά κριτήρια.
• Λήψη μεριδίου από τα έσοδα του Μουσείου της Ακρόπολης για την αναβάθμιση των υπολοίπων δημόσιων μουσείων.
• Υπερδιπλάσια έσοδα σε σχέση με το 2014 (από 57 εκατ. το 2014, 119 εκατ. το 2018).
• Δεκαπλάσια χρηματοδότηση προς το υπουργείο Πολιτισμού (από 7 εκατ. το 2014, πάνω από 65 εκατ. το 2019, με τα 45 εκ. να έχουν ήδη εκταμιευτεί από τον Φεβρουάριο, για πρώτη φορά τόσο νωρίς).
• Αποθεματικό πάνω από 200 εκατ. που αποδείχτηκε πολύτιμη παρακαταθήκη της προηγούμενης κυβέρνησης στο ΤΑΠ και το υπουργείο Πολιτισμού, ώστε να ανταπεξέλθουν χωρίς κραδασμούς στη δραματική μείωση των εσόδων που προκάλεσε η πτώση του τουρισμού λόγω της πανδημίας.
Συνολικά, πρόκειται για ένα εντυπωσιακό στρατηγικό, διαχειριστικό και οικονομικό αποτέλεσμα, ειδικά αν συγκριθεί με την εγκατάλειψη και παρακμή που είχαν προηγηθεί (βλ. απολογισμό που παραδόθηκε από την Πρόεδρο του ΔΣ στην υπουργό Πολιτισμού μετά τις εκλογές).
Πραγματικοί καθημερινοί πρωταγωνιστές ήταν τα χωρίς κομματικά διαπιστευτήρια στελέχη της διοίκησης και το προσωπικό στα γραφεία, τα εργαστήρια και τα πωλητήρια. Αυτές, αυτοί και τα δημιουργήματά τους, η Ελλάδα της δουλειάς, της γνώσης και τη δημιουργίας, πρωταγωνιστούσαν στο δίγλωσσο σποτ “Εκμαγεύοντας” που μέχρι λίγο μετά τις εκλογές προβαλλόταν στους σταθμούς και τους συρμούς τους ΜΕΤΡΟ, στο δίκτυο προβολής του ΕΟΤ και στα αεροπλάνα και το in-flight entertainment app / stream της AEGEAN.
Από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων της η σημερινή υπουργός Πολιτισμού επιδόθηκε σε μια συνεχή προσπάθεια συκοφάντησης των φορέων και των υποδομών της πολιτιστικής κληρονομιάς του ΥΠΠΟ, προκειμένου να εξυπηρετήσει προσωπικές μικροπολιτικές επιδιώξεις.
Κατασκεύασε συστηματικά μια ψευδή εικόνα ότι παρέλαβε κατάσταση κατάρρευσης, την ίδια στιγμή που φιλοτέχνησε επιμελώς το προφίλ μιας δήθεν ικανής και αποτελεσματικής υπουργού που σπεύδει προσωπικά να δώσει λύσεις όπου χρειάζεται. Στο πλαίσιο αυτό, το ΤΑΠ υπέστη και αυτό άκομψη δυσφήμηση, απαξιώνοντας τους ανθρώπους του και το σπουδαίο έργο που είχαν φέρει σε πέρας.
Ενάμιση χρόνο μετά τις εκλογές, σε επικοινωνιακό κλίμα δήθεν μεταρρυθμιστικής απόπειρας, με τον Ν. 4761/2020 το ΤΑΠ μετονομάστηκε σε ΟΔΑΠ. Δύο χρόνια έχουν περάσει και πλέον είναι σαφής η πραγματική στόχευση της κυβέρνησης που είναι διττή: αφ’ ενός η υποβάθμιση και συρρίκνωση του φορέα, που θα γίνει ακόμα μεγαλύτερη το επόμενο διάστημα μέσα από τη μετατροπή των δημόσιων μουσείων σε ανεξάρτητα νομικά πρόσωπα, αποκομμένα από τον ΟΔΑΠ, και αφ’ ετέρου η υπονόμευση του δημόσιου χαρακτήρα του, ανοίγοντας για τα καλά την κερκόπορτα της εκχώρησης σε ιδιώτες σημαντικών δραστηριοτήτων και της προστιθέμενης αξίας από τη διαχείριση των μνημείων και μουσείων.
Συγκεκριμένα:
Όσον αφορά τα ακριβή (πιστά) αντίγραφα που φτιάχνονται με υψηλά καλλιτεχνικά στάνταρ και τεχνογνωσία, θεμελιώνοντας ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα για τον φορέα, στις προβλεπόμενες 26 θέσεις ΠΕ Γλυπτών, ΠΕ Ζωγράφων, ΠΕ Αγιογράφων και ΤΕ Συντηρητών Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης υπηρετούν μόλις τρεις υπάλληλοι, με το ποσοστό κενών θέσεων να είναι 88%, ενώ οι 2 θέσεις ΔΕ Συντηρητών Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης και οι 29 στις 30 θέσεις ΔΕ Τεχνιτών Εκμαγείων είναι κενές. Η ακραία υποστελέχωση των συγκεκριμένων κλάδων τακτικού προσωπικού και ο ελάχιστος αριθμός έκτακτου προσωπικού που προσλήφθηκε μετά το 2019 έχει ως αποτέλεσμα τα εργαστήρια του φορέα να φυτοζωούν και η παραγωγή των μοναδικών πιστοποιημένων αντιγράφων των αριστουργημάτων των μουσείων μας να βρίσκεται στο ναδίρ, ειδικά αν συγκριθεί με την άνθηση του 2019. Την ίδια στιγμή στο άρθρο 3, περ. α, του Ν. 4761/2020 προβλέπεται η διάθεση προς πώληση ακριβών (πιστών) αντιγράφων από ιδιώτες εμπόρους εκχωρώντας την προστιθέμενη αξία σε βάρος του Δημοσίου.
Σχετικά με τα πωλητέα (ευπώλητα προϊόντα και είδη που είναι εμπνευσμένα από την πολιτιστική κληρονομιά), δεν συνεχίστηκε η συμφωνία του 2019 με το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών για προμήθεια έργων Ελλήνων εικαστικών με προσκλήσεις και διαφανείς διαδικασίες επιλογής
Αναφορικά με τα πωλητήρια των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, δεν προβλέπεται καθόλου μόνιμο προσωπικό διαχειριστών και πωλητών, παρά μόνο επτά υπάλληλοι ειδικότητας Πωλητών Εκμαγείων με σχέση εργασίας ΙΔΑΧ που φυσικά δεν καλύπτουν ούτε κατ’ ελάχιστον τις πάγιες ανάγκες των πωλητηρίων. Ως αποτέλεσμα η λειτουργία των πωλητηρίων εξαρτάται αποκλειστικά από την πρόσληψη εκτάκτων.
Ταυτόχρονα, έχει εξαγγελθεί η λειτουργία των πωλητηρίων από ιδιώτη. Θα βρει μια πρώτη εφαρμογή σε νέο πωλητήριο στα πρώην ανθοπωλεία της Βουλής με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, σύμφωνα με σχετικές εξαγγελίες. Επίσης, πέρσι εξαγγέλθηκε ένα “άλλου τύπου” πωλητήριο στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, χωρίς να δοθούν περαιτέρω εξηγήσεις.
Η λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος του Οργανισμού δεν έχει υλοποιηθεί, παρότι έχει πολλαπλώς εξαγγελθεί. Το σχετικό site hhstore.gr εξακολουθεί να εμφανίζει το μήνυμα ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα του ΟΔΑΠ θα είναι «σύντομα κοντά σας».
Ο ΟΔΑΠ προχώρησε μέσα από συνεργασία με ιδιώτη στη διάθεση ελαιόλαδου με την ένδειξη επί της ετικέτας ότι προέρχεται από την Ιερά Άλτη της Ολυμπίας, στο πλαίσιο πομπώδους εξαγγελίας του πρωθυπουργού ότι με αυτόν τον τρόπο δήθεν θα αντιμετωπιστούν τα σοβαρά ζητήματα της πρωτογενούς παραγωγής και των ανθρώπων της στην Ηλεία μετά τις πυρκαγιές του 2021 (βλ. τη δήλωση του πρωθυπουργού “σας διαβεβαιώνω ότι το λάδι το οποίο μπορεί να παράγεται, σε συνεννόηση με μία ομάδα παραγωγών, μέσα από την Ολυμπία, μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο, δεν χρειάζεται να σας πω σε τι τιμή θα μπορεί να πουληθεί”). Το ελαιόλαδο, όμως, δεν κινήθηκε εμπορικά, με αποτέλεσμα αρχικά να τεθεί σε έκπτωση 65% (από 14 σε 5 Ευρώ η συσκευασία των 250 ml) και τελικά, επειδή και πάλι έμεινε αδιάθετο, να αποσυρθεί λόγω της επικείμενης λήξης του.
Παράλληλα, πέρσι υπήρξαν εξαγγελίες για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων τοπικής γαστρονομίας σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, χωρίς έκτοτε να έχει υπάρξει ουδεμία ενημέρωση.
Περνώντας στο ηλεκτρονικό εισιτήριο αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, μετά τις εκλογές δεν συνεχίστηκε η μέθοδος του 2019 για την επέκταση του συστήματος, με την οποία υλοποιήθηκε η εγκατάστασή του σε Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και Βασιλικούς Τάφους Βεργίνας ούτε η θεσμοθετημένη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού με το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας, ώστε η επέκταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου να συνδυαστεί με τη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων σε δίκτυο οπτικών ινών για ευρυζωνικές υπηρεσίες τελευταίας τεχνολογίας. Αν είχαν συνεχιστεί, σήμερα το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα είχε ήδη εγκατασταθεί στο σύνολο των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων από τις ίδιες τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού. Αντίθετα πέρσι εξαγγέλθηκε ΣΔΙΤ για την εγκατάσταση νέου συστήματος και την εκχώρηση της λειτουργίας του σε ιδιώτη.
Επίσης, δεν υλοποιήθηκε η αναβάθμιση της εφαρμογής διαδικτυακής έκδοσης εισιτηρίων και η καμπάνια προβολής που είχαν εκπονηθεί το 2019 και ήταν έτοιμα. Όπως δεν υλοποιήθηκε ούτε η εγκεκριμένη από το ΚΑΣ λειτουργική αναβάθμιση των εισόδων της Ακρόπολης, με νέα εκδοτήρια στο κτίριο επί της Δ. Αρεοπαγίτου 20 - 22 πλησίον του σταθμού ΜΕΤΡΟ και εκδοτήρια ταχείας διέλευσης - fast lane για όσους αγοράζουν το εισιτήριό τους διαδικτυακά, ώστε να μπορούν να προμηθεύονται εύκολα και γρήγορα εισιτήρια για δικαιούχους ελεύθερης εισόδου που συνοδεύουν, όπως οικογένειες με παιδιά. Ως αποτέλεσμα, με την ανάκαμψη του τουρισμού μετά την πανδημία δημιουργούνταν μεγάλες ουρές στις εισόδους της Ακρόπολης που θα είχαν αποφευχθεί.
Για τα αναψυκτήρια δεν λήφθηκε υπόψη η οικονομοτεχνική και νομική μελέτη επί της προηγούμενης κυβέρνησης για την πλέον ωφέλιμη μέθοδο αξιοποίησης των αναψυκτηρίων. Αντίθετα, στα 14 που λειτουργούσαν το 2019 προστέθηκαν άλλα 14 στα οποία, όμως, εφαρμόστηκε το προβληματικό μοντέλο της εκμίσθωσης μεμονωμένων αναψυκτηρίων, όπως γινόταν στο παρελθόν. Για τα υπόλοιπα εξαγγέλθηκε ότι θα εφαρμοστεί μελέτη από το πρόγραμμα τεχνικής βοήθειας της ΕΕ, με στόχο να φτάσουν συνολικά τα π. 60 μέσα στο 2022.
Το αναψυκτήριο της Ακρόπολης με τα εκατομμύρια επισκεπτών βρέθηκε για ακόμα φορά στο επίκεντρο αρνητικής δημοσιότητας για κερδοσκοπία σε βάρος της εξυπηρέτησης των επισκεπτών σύμφωνα με τηλεοπτικά ρεπορτάζ και δημοσιεύματα.
Σχετικά με τη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, μετά τις εκλογές δεν προχώρησε η σημαντική δουλειά που είχε ολοκληρωθεί επί της προηγούμενης κυβέρνησης για την Προγραμματική Σύμβαση Πολιτισμικής Ανάπτυξης. Έγιναν εξαγγελίες για άλλη προγραμματική με διαφορετικές κατευθύνσεις που γέννησαν εύλογες ανησυχίες για οπισθοδρόμηση σε μια ξεπερασμένη εμπορευματοποίηση και υπερτουριστικοποίηση, σε βάρος της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Όσον αφορά τα ακίνητα της Μεσαιωνικής Πόλης δεν συνεχίστηκε το πρόγραμμα αξιοποίησης που είχε ξεκινήσει να υλοποιείται επί της προηγούμενης κυβέρνησης. Αντί αυτού εξαγγέλθηκε νέο πρόγραμμα με μελέτη από το πρόγραμμα τεχνικής βοήθειας τη Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αναφορικά, με τη διοίκηση του ΟΔΑΠ, δύο χρόνια μετά την ψήφιση του 4761/2020 οι θέσεις προέδρου και αντιπροέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου παραμένουν μεταβατικές, με τοποθέτηση από την υπουργό Πολιτισμού εκτός των διαδικασιών επιλογής που προβλέπονται στο άρθρο 7, παρ. 2.
Όσον αφορά τις θέσεις ευθύνης, αυτές στελεχώθηκαν μετά την ψήφιση του νόμου με απευθείας αναθέσεις, χωρίς αδιάβλητη και αξιοκρατική διαδικασία επιλογής. Σημειώθηκαν περιπτώσεις τοποθέτησης χωρίς πτυχίο, αναπλήρωσης με παράλληλα καθήκοντα παρά την ύπαρξη προσωπικού με τα απαιτούμενα προσόντα, διακριτικής μεταχείρισης - ευνοιοκρατίας.
Σήμερα, έχει παρέλθει προ πολλού το όριο του ενός έτους σύμφωνα με το άρθρο 43, παρ. 1, του Ν. 4761/2020 για τη θητεία του προσωρινού Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης του ΟΔΑΠ που τοποθετήθηκε με απευθείας ανάθεση από την υπουργό Πολιτισμού. Επιπλέον, το επόμενο διάστημα λήγει και η διετής θητεία σύμφωνα με την παρ. 5 για τους προσωρινούς αναπληρωτές προϊσταμένους Διευθύνσεων και Τμημάτων που τοποθετήθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο και τον Πρόεδρο.
Ως προς τη στελέχωση, εντός του 2023 λήγουν οι αποσπάσεις που έχουν γίνει, δημιουργώντας σημαντικά υπηρεσιακά κενά.
Με βάση τα παραπάνω, λοιπόν,
Επειδή, τίθενται σοβαρά ζητήματα για το σύνολο των δραστηριοτήτων του ΟΔΑΠ που οδηγούν σε υποβάθμιση, συρρίκνωση, υπονόμευση του δημόσιου χαρακτήρα και εκχώρηση σε ιδιώτες,
Ερωτάται η κ. Υπουργός Πολιτισμού
1. Ακριβή (πιστά) αντίγραφα
• Ποιος είναι σήμερα ο αριθμός των εργαζομένων (μόνιμοι και έκτακτοι) στα εργαστήρια παραγωγής ακριβών (πιστών) αντιγράφων;
• Ποιος είναι ο όγκος παραγωγής σε σύγκριση με το 2019;
• Παράγονται νέα είδη ακριβών (πιστών) αντιγράφων σε σχέση με το 2019 και ποια;
• Έχει ενεργοποιηθεί ή πρόκειται να ενεργοποιηθεί το άρθρο 3, περ. α, του Ν. 4761/2020 για την πώληση ακριβών (πιστών) αντιγράφων από ιδιώτες εμπόρους εκχωρώντας την προστιθέμενη αξία του Δημοσίου και για ποια είδη ακριβών (πιστών) αντιγράφων;
• Πρόκειται να εκχωρηθεί πέραν της πώλησης και η παραγωγή σε εξωτερικούς αναδόχους;
• Σε ποια φάση βρίσκεται το ΙΕΚ τεχνιτών εκμαγείων που εξαγγέλθηκε πέρσι με στόχο να λειτουργήσει τον Σεπτέμβριο 2022;
2. Πωλητέα (ευπώλητα προϊόντα και είδη εμπνευσμένα από την πολιτιστική κληρονομιά)
• Για ποιο λόγο δεν συνεχίστηκε η συμφωνία με το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών για προμήθεια έργων Ελλήνων εικαστικών με προσκλήσεις και διαφανείς διαδικασίες επιλογής;
• Υπάρχουν στα πωλητήρια του ΟΔΑΠ νέες κατηγορίες και κωδικοί πωλητέων σε σχέση με αυτά που υπήρχαν ή είχαν δρομολογηθεί το 2019 και ποια;
• Έχει εφαρμοστεί το σύστημα της παρακαταθήκης για πωλητέα (πέραν των εκδόσεων) και με ποια αποτελέσματα;
3. Πωλητήρια
• Για ποιο λόγο στο Οργανόγραμμα του ΟΔΑΠ δεν προβλέπεται ικανό τακτικό προσωπικό πωλητών, ώστε να εξασφαλίζεται η πάγια λειτουργία της μιας βάρδιας των πωλητηρίων σε όλη τη διάρκεια του έτους και να απαιτούνται έκτακτοι πωλητές μόνο για τη διπλή βάρδια του διευρυμένου ωραρίου αρχαιολογικών χώρων και μουσείων της θερινής περιόδου;
• Έχουν λειτουργήσει επιπλέον πωλητήρια μετά το 2019 και ποια;
• Για ποιο λόγο αποξηλώθηκε η διδακτική έκθεση για την ιστορία των αντιγράφων στον προθάλαμο του πωλητηρίου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, στην οποία συμπεριλαμβάνονταν και έργα ιστορικής αξίας του Ελβετού καλλιτέχνη Εμίλ Ζιγερόν;
• Έχει επεκταθεί και σε άλλα πωλητήρια το ψηφιακό σύστημα για τα πωλητήρια (pos retail) πέραν αυτών στα οποία εγκαταστάθηκε στο πλαίσιο του έργου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου;
• Σχετικά με το πωλητήριο στα πρώην ανθοπωλεία της Βουλής που έχει εξαγγελθεί, ποια είναι τα δήθεν οφέλη σε σχέση με τη λειτουργία τους από τον ίδιο τον ΟΔΑΠ; Υπάρχει μελέτη ότι είναι συμφερότερη για το Δημόσιο η λειτουργία από ιδιώτη; Με ποια νομική μορφή θα γίνει η εκχώρηση της λειτουργίας σε ιδιώτη; Θα διεξαχθεί ανοικτή διαγωνιστική διαδικασία ή θα γίνει με απευθείας ανάθεση;
• Πώς θα λειτουργεί το “άλλου τύπου” πωλητήριο στο αεροδρόμιο που εξαγγέλθηκε πέρσι; Σε ποια φάση βρίσκεται;
4. Ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop)
• Για ποιο λόγο δεν λειτουργεί το διαδικτυακό κατάστημα του Οργανισμού, παρότι έχει πολλαπλώς εξαγγελθεί;
• Πότε αναμένεται να λειτουργήσει;
5. Ελαιόλαδο με ένδειξη προέλευσης από την Ιερά Άλτη της Ολυμπίας
• Πόσο παλιά είναι τα ελαιόδεντρα της Ιεράς Άλτης της Ολυμπίας; Πότε φυτεύτηκαν;
• Πόσα ελαιόδεντρα υπάρχουν στην Ιερά Άλτη; Ποια είναι η παραγωγικότητά τους σε ελαιόλαδο; Ποιας ποιότητας είναι το ελαιόλαδο που παράγεται από αυτά;
• Ποια ήταν η συνολική ποσότητα ελαιόλαδου προς διάθεση από τον ΟΔΑΠ ως “λάδι από τα ελαιόδεντρα του Ιερού του Δία - η Ιερά Άλτις - στην Αρχαία Ολυμπία”;
• Το ελαιόλαδο αυτό ήταν παραγωγής αποκλειστικά από ελαιόκαρπο της Ιεράς Άλτης συλλογής 2021; Ποιας ποσότητας, προέλευσης και έτους παραγωγής ήταν το πρόσθετο ελαιόλαδο;
• Είχε το ελαιόλαδο πιστοποίηση και από ποιον αρμόδιο φορέα;
• Με ποια διαδικασία έγινε η ανάθεση για την παραγωγή και την συσκευασία του ελαιόλαδου; Με ποια κριτήρια επιλέχθηκε η εταιρεία;
• Πόση ποσότητα πωλήθηκε και ποιο ποσό εισπράχθηκε;
• Πόσο ελαιόλαδο έμεινε αδιάθετο;
• Θα επαναληφθεί το εγχείρημα του ελαιόλαδου της Ολυμπίας; Θα επεκταθεί και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους; Με ποιο τρόπο θα γίνουν οι σχετικές αναθέσεις;
6. Εκδηλώσεις τοπικής γαστρονομίας σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία
• Πόσες και ποιες εκδηλώσεις τοπικής γαστρονομίας έχουν διεξαχθεί σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου Πολιτισμού; Ποιο ήταν το σχετικό έσοδο για τον ΟΔΑΠ; Ανταποκρίνονται στις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί;
7. Ηλεκτρονικό εισιτήριο (e-ticket)
• Για ποιο λόγο δεν συνεχίστηκε η μέθοδος του 2019 για την επέκταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με την οποία υλοποιήθηκε η εγκατάσταση του συστήματος σε Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και Βασιλικούς Τάφους Βεργίνας;
• Γιατί δεν υλοποιήθηκε η θεσμοθετημένη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού με το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας, ώστε η επέκταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου να συνδυαστεί με τη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων με δίκτυο οπτικών ινών για ευρυζωνικές υπηρεσίες τελευταίας τεχνολογίας;
• Σε ποια φάση βρίσκεται το ΣΔΙΤ ηλεκτρονικού εισιτηρίου που εξαγγέλθηκε πριν ένα χρόνο;
• Για ποιο λόγο δεν υλοποιήθηκε η αναβάθμιση της εφαρμογής διαδικτυακής έκδοσης εισιτηρίων και η καμπάνια προβολής που είχαν εκπονηθεί το 2019;
• Γιατί δεν υλοποιήθηκε η λειτουργική αναβάθμιση των εισόδων της Ακρόπολης που είχε εγκριθεί από το ΚΑΣ (νέα εκδοτήρια στο κτίριο επί της Δ. Αρεοπαγίτου 20 - 22 πλησίον του σταθμού ΜΕΤΡΟ και εκδοτήρια ταχείας διέλευσης - fast lane για όσους αγοράζουν το εισιτήριό τους διαδικτυακά, ώστε να μπορούν να προμηθεύονται εύκολα και γρήγορα εισιτήρια για δικαιούχους ελεύθερης εισόδου που συνοδεύουν, όπως οικογένειες με παιδιά), η οποία θα είχε συμβάλει καθοριστικά στη μείωση του χρόνου αναμονής;
8. Αναψυκτήρια
• Για ποιο λόγο δεν λήφθηκε υπόψη η οικονομοτεχνική και νομική μελέτη επί της προηγούμενης κυβέρνησης για την πλέον ωφέλιμη μέθοδο αξιοποίησης των αναψυκτηρίων αλλά αντίθετα εφαρμόστηκε το προβληματικό μοντέλο της εκμίσθωσης μεμονωμένων αναψυκτηρίων, όπως γινόταν στο παρελθόν;
• Επιτεύχθηκε ο στόχος που τέθηκε πέρσι για διπλασιασμό των αναψυκτηρίων που λειτουργούν σε π. 60; Εφαρμόστηκε η μελέτη από το πρόγραμμα τεχνικής βοήθειας της ΕΕ;
• Συνολικά πόσα και ποια αναψυκτήρια λειτουργούν σήμερα; Πόσα και ποια εξακολουθούν να είναι κλειστά;
• Λειτουργούν αναψυκτήρια με αυθαίρετη κατοχή ή χρήση;
• Με ποια σύμβαση λειτουργεί το αναψυκτήριο της Ακρόπολης; Έγινε διαγωνισμός, παρατάθηκε η παλιά σύμβαση του ΟΠΕΠ ή υπάρχει αυθαίρετη κατοχή ή χρήση; Σε ποιες ενέργειες προέβη ο ΟΔΑΠ και οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ για να διερευνηθούν και να επιβληθούν τα προβλεπόμενα για αρνητικές καταστάσεις που έφεραν και φέτος το καλοκαίρι το αναψυκτήριο στο επίκεντρο αρνητικής δημοσιότητας τηλεοπτικών ρεπορτάζ και δημοσιευμάτων;
• Υπάρχουν οφειλές από όσους έχουν την εκμετάλλευση των αναψυκτηρίων; Ποια αναψυκτήρια αφορούν και ποιου ύψους είναι;
• Η εξαίρεση του άρθρο 15 του ν. 4013/2011 που προστέθηκε στο άρθρο 4, παρ. 3 και 4, του Ν. 4761/2020 αφορά σε παράταση μισθώσεων μέχρι 12 χρόνια με απευθείας σύναψη σύμβασης χωρίς διαγωνισμό και σε εξώδικη αναπροσαρμογή μισθώματος; Έχει εφαρμοστεί η συγκεκριμένη διάταξη και για ποιες περιπτώσεις;
• Συνεχίστηκε μετά το 2019 η πολιτική της διαχείρισης μικρών αναψυκτηρίων από φορείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, με βάση το καινοτόμο πλαίσιο που διαμορφώθηκε και εφαρμόστηκε επί της προηγούμενης κυβέρνησης με απόλυτη επιτυχία στο Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας, του οποίου η διαχείριση ανατέθηκε σε τοπικό φορέα κοινωνικής ένταξης, μέσα από συνεργασία με τον Δήμο Λαρισαίων; Συνεχίζει να λειτουργεί το εν λόγω αναψυκτήριο με το ίδιο πλαίσιο του 2019;
9. Προγραμματική Σύμβαση Πολιτισμικής Ανάπτυξης και ακίνητα Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου
• Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα η υπόθεση της Προγραμματικής Σύμβαση Πολιτισμικής Ανάπτυξης της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου, τρία και πλέον χρόνια μετά τις εκλογές και την ακύρωση του σχεδίου που ήταν έτοιμο επί της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ;
• Πόσα ακίνητα της Μεσαιωνικής Πόλης έχουν αξιοποιηθεί επιπλέον εκείνων που ο σχετικός διαγωνισμός ολοκληρώθηκε επί της προηγούμενης κυβέρνησης;
• Πού βρίσκεται η περσινή εξαγγελία για την αξιοποίηση των ακινήτων της Μεσαιωνικής Πόλης Ρόδου με μελέτη από το πρόγραμμα τεχνικής βοήθειας της ΕΕ;
10. Διοικητικό Συμβούλιο - Θέσεις ευθύνης - Στελέχωση
• Πότε θα εφαρμοστεί η διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 7, παρ. 2, του Ν. 4761/2020 για την επιλογή προέδρου και αντιπροέδρου του ΔΣ του ΟΔΑΠ;
• Με δεδομένο ότι έχει παρέλθει προ πολλού το όριο του ενός έτους σύμφωνα με το άρθρο 43, παρ. 1, του Ν. 4761/2020 για τη θητεία του προσωρινού Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης του ΟΔΑΠ που έχει τοποθετηθεί με απευθείας ανάθεση από την υπουργό Πολιτισμού, ενώ το επόμενο διάστημα λήγει και η διετής θητεία σύμφωνα με την παρ. 5 για τους προσωρινούς αναπληρωτές προϊσταμένους Διευθύνσεων και Τμημάτων που έχουν τοποθετηθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο και τον Πρόεδρο, πότε θα διεξαχθεί αδιάβλητη αξιοκρατική διαδικασία επιλογής για τις θέσεις ευθύνης του φορέα;
• Με ποιο τρόπο θα καλυφθούν τα υπηρεσιακά κενά, που πρόκειται να δημιουργηθούν εξαιτίας της λήξεων των αποσπάσεων εντός του 2023;
• Εντάχθηκε ο ΟΔΑΠ σε πρόγραμμα κινητικότητας, όπως εξαγγέλθηκε πέρσι, και με ποιο αποτέλεσμα;
• Έχουν προκηρυχθεί θέσεις για την πρόσληψη μονίμων υπαλλήλων; Ποιος είναι ο σχετικός προγραμματισμός;
Ερωτάται ο κ. Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, υπεύθυνος για τη διαχείριση του Ταμείου Ανάκαμψης
Είναι συμβατή με τη βέλτιστη αξιοποίηση των πολύτιμων για τη χώρα πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης η χρησιμοποίησή τους για “πιλοτικά” εγχειρήματα, όπως έχει χαρακτηρίσει η υπουργός Πολιτισμού το πωλητήριο του ΟΔΑΠ στα πρώην ανθοπωλεία της Βουλής με εκχώρηση της λειτουργίας του σε ιδιώτη, με εντελώς αβέβαια αποτελέσματα και εξαιρετικά αρνητικό προηγούμενο από την κακοδιαχείριση του ΟΠΕΠ ΑΕ;
Ερωτάται ο κ. Υπουργός Επικρατείας
• Συμφωνεί με το γεγονός ότι μετά την παρέλευση δύο ετών από την ψήφιση του Ν. 4761/2020 εξακολουθούν να παραμένουν μεταβατικές οι θέσεις προέδρου και αντιπροέδρου του ΔΣ του ΟΔΑΠ με τοποθέτηση από την υπουργό Πολιτισμού εκτός των διαδικασιών επιλογής που προβλέπονται στο άρθρο 7, παρ. 2;
• Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε να τηρηθούν τα προβλεπόμενα στο νόμο σε σχέση με τις θέσεις προέδρου και αντιπροέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΔΑΠ και τις θέσεις ευθύνης;
• Πώς αξιολογεί το γεγονός ότι έχει παρέλθει προ πολλού το όριο του ενός έτους σύμφωνα με το άρθρο 43, παρ. 1, του Ν. 4761/2020 για τη θητεία του προσωρινού Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης του ΟΔΑΠ που τοποθετήθηκε με απευθείας ανάθεση από την υπουργό Πολιτισμού;
Επίσης, καλείται η αρμόδια υπουργός Πολιτισμού να καταθέσει μέσα στις προθεσμίες που προβλέπει ο κανονισμός της Βουλής τα παρακάτω:
1. Την υπουργική απόφαση του άρθρου 14, παρ. 2, του Ν. 4761/2020 για τη διαδικασία παραγωγής και επιλογής ειδών παραγωγής τρίτων που προορίζονται για πώληση και διάθεση από τα πωλητήρια του Ο.Δ.Α.Π. και τα θέματα που αφορούν στον τρόπο καταβολής τελών χρήσης και απόδοσης ποσοστών από τις πωλήσεις.
2. Όλες τις συμβάσεις του ΟΔΑΠ για τα πωλητέα είδη, με προμήθεια και επί παρακαταθήκη (πέραν των εκδόσεων), από τον Ιούλιο 2019 μέχρι σήμερα. Επίσης, τις συμβάσεις για την προμήθεια ειδών ένδυσης προσωπικού αρχαιολογικών χώρων και μουσείων (αρχαιοφυλάκων, προσωπικού καθαριότητας, εργατών).
3. Τη σύμβαση του ΟΔΑΠ με την εταιρεία στην οποία ανατέθηκε η παραγωγή και η συσκευασία του ελαιόλαδου που διατέθηκε εμπορικά με ένδειξη προέλευσης από την Ιερά Άλτη της Ολυμπίας. Επίσης, τις πιστοποιήσεις από αρμόδιο φορέα του συγκεκριμένου ελαιόλαδου (όχι γενικά της εταιρείας που το παρήγαγε και το συσκεύασε).
4. Υπηρεσιακές αναφορές και έγγραφα σχετικά με παράτυπη χρήση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε ταμεία αρχαιολογικών χώρων και μουσείων που έχει ως αποτέλεσμα τη διαρροή δημοσίων εσόδων.
5. Όλες τις συμβάσεις του ΟΔΑΠ με τις οποίες λειτουργούν τα αναψυκτήρια, συμπεριλαμβανομένων πρωτοκόλλων καθορισμού αποζημίωσης αυθαίρετης χρήσης. Επίσης, όλες τις συμβάσεις του ΟΔΑΠ για την εγκατάσταση αυτόματων πωλητών νερού.
6. Τη μελέτη για τα αναψυκτήρια από το πρόγραμμα τεχνικής βοήθειας της ΕΕ.
7. Τη μελέτη για τα ακίνητα της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου από το πρόγραμμα τεχνικής βοήθειας της ΕΕ.

Ναταλί Χατζηαντωνίου
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: