Ιστορικό ρεκόρ καταγράφει αυτή την εβδομάδα το περιθώριο διύλισης πετρελαίου στην Ευρώπη, πάνω από τα 59 δολάρια ανά βαρέλι • Πανάκριβα και τα υγραέρια • Σε κίνδυνο οι εμπορευματικές μεταφορές.
Η πρεμιέρα διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης μεθαύριο Παρασκευή 14 Οκτωβρίου, με «καυτή» λιανική τιμή κοντά στο 1,5 ευρώ ανά λίτρο μετά την επιδότηση στα διυλιστήρια (1,70+ χωρίς επιδότηση), συμπίπτει χρονικά αυτή την εβδομάδα με το απόλυτο ρεκόρ περιθωρίων διύλισης πετρελαίου στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια τα τελευταία 15 χρόνια, ενώ μόλις πριν δύο εβδομάδες η κυβέρνηση συνιστούσε αλλαγή καυστήρων φυσικού αερίου με... πετρέλαιο.Σύμφωνα με δημόσια διαθέσιμα στοιχεία (π.χ. tradingview.com), το περιθώριο του ευρωπαϊκού πετρελαίου Gasoil 0,1% χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο («GZ1!» το τρέχον συμβόλαιο) βρέθηκε αυτή την εβδομάδα στα 59,56 δολάρια ανά βαρέλι Brent, δηλαδή κοντά στα... 430 δολάρια ανά μετρικό τόνο κι αυτό μεταφράζεται σε κέρδη χονδρικής της τάξης των 40 λεπτών ανά λίτρο, από τα οποία τα μισά θα αντικατασταθούν προσεχώς από κρατική επιδότηση, γι' αυτό και ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης η εκκίνηση διάθεσης θα είναι... «ήπια».
Οι τιμές των αερίων καυσίμων θέρμανσης δεν υστερούν. Διαμορφώνονται περισσότερο με το βλέμμα στον ανταγωνισμό του φυσικού αερίου, με τιμές 2,5 ή και 3 φορές πάνω από τα πραγματικά κόστη, αφού τα αέρια του LPG υγραερίου (βουτάνιο και προπάνιο) είναι άφθονα και γενικά φτηνά, αν και τελευταία το βουτάνιο έχει ξεφύγει.
Μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα έχουν ήδη προχωρήσει σε αντικατάσταση του φυσικού αερίου με υγραέρια, ενώ όσοι ετοιμάζονται να αλλάξουν σήμερα καύσιμο αντιμετωπίζουν ελλείψεις σε βασικά εξαρτήματα, μεγαλύτερο κόστος και χρόνους παράδοσης -π.χ. η παραλαβή θερμαινόμενου πύργου εξαέρωσης μπορεί να αγγίξει Φεβρουάριο (από Ιταλία) ή Μάρτιο (ΗΠΑ) με τιμές αυξημένες ώς 20%.
Τις τιμές στα υγραέρια συντηρεί και η ζήτηση από τα ίδια τα... διυλιστήρια. Μαθαίνουμε π.χ. ότι η Motor Oil χρησιμοποιεί πλέον ως καύσιμο στους πύργους το βουτάνιο που παράγει, αντί για φυσικό αέριο, και αγοράζει ποσότητες από τα ΕΛΠΕ/HelleniQ Energy για τα μίγματα υγραερίων του δικτύου Coral Gas.
Οταν το συμπιεσμένο φυσικό αέριο CNG κίνησης κοστίζει πλέον 3,20 ευρώ ανά κιλό στα εντός δικτύου (συνδεδεμένα με αγωγό) πρατήρια καυσίμων και σχεδόν 4,5 ευρώ ανά κιλό για τα πρατήρια εκτός δικτύου (τροφοδοσία με βυτία), το πρόβλημα αφορά και το υγραέριο «AutoGas». Αντίστοιχα, το σπιτικό 10κιλο υγραέριο κοστίζει περί τα 2,2 ευρώ ανά κιλό.
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΚΙΝΗΣΗΣ: Σε επιστολή της προς τον πρωθυπουργό η ομοσπονδία ιδιοκτητών φορτηγών, ΟΦΑΕ, σημειώνει ότι η ραγδαία αύξηση της τιμής πετρελαίου (βασικό στοιχείο κόστους στη βιοτεχνική παραγωγή και στη μεταφορά προϊόντων) ήταν η «χαριστική βολή» που έχει οδηγήσει πολλούς μεταφορείς στην ακινητοποίηση των φορτηγών τους, ενώ έχει φέρει όλους τους υπόλοιπους στα πρόθυρα οικονομικής κατάρρευσης.
Τα καύσιμα ήταν μέχρι πρόσφατα περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους ενός φορτηγού, με το ποσοστό σήμερα να αγγίζει το 70% λόγω των αυξήσεων σε καύσιμα και επίναυλους πλοίων -με μηδενική δυνατότητα μετακύλισης.
Οπως σημειώνουν, η πλειονότητα των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων λειτουργεί με αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, χωρίς πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικά εργαλεία και δεν έχουν αποθεματικά για να καλύψουν τα αυξανόμενα ελλείμματα ταμειακών ροών, σημειώνοντας πως «αν δεν λάβουν οικονομική στήριξη από την Πολιτεία, πολλοί θα αναγκαστούν να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τους και τελικά να οδηγηθούν στη χρεοκοπία εντός μηνών, αφήνοντας τεράστιο κενό στις αλυσίδες εφοδιασμού».
Premium παιχνίδια με κρατικές ενισχύσεις
Η αγορά χονδρικής στα καύσιμα «επιβεβαίωσε» με τον τρόπο της στο τέλος Σεπτεμβρίου την «επιθετική πολιτική τιμών» -άλλοι προτιμούν τον όρο «κερδοσκοπία με κρατικές ενισχύσεις» (δεν γνωρίζουμε ακόμη ποιον όρο προτιμά ο κ. Λιανός της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην εκκρεμή από τον περασμένο Ιούλιο έρευνα).
Οσο ίσχυαν τα κάθε είδους Fuel Pass και η επιδότηση των 12 λεπτών ανά λίτρο στη χονδρική τιμή διυλιστηρίου του πετρελαίου κίνησης, τα εσωτερικά «premium» (πρόσθετες χρεώσεις) που διαμορφώνουν τους τιμοκαταλόγους χονδρικής ήταν... υψηλότερα έως και 11,6 λεπτά ανά λίτρο.
Εχει ενδιαφέρον π.χ. ότι από την 1η Οκτωβρίου τα δημοσιευμένα στους τιμοκαταλόγους χονδρικής «premium» της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων έπεσαν από τα 49,00 δολάρια ανά Μ.Τ. στα 37,40, της αμόλυβδης 98 οκτανίων από τα 79,00 δολάρια στα 67,40 και της αμόλυβδης 100 οκτανίων από τα 138,00 δολάρια στα 126,40, ενώ το premium του πετρελαίου κίνησης μειώθηκε από τα 48,10 δολάρια, στα 42,20.
Γιατί; Γιατί σφίγγει η αγορά με την ολοκλήρωση του Fuel Pass 2 και η ζήτησή του είναι ανελαστική (με τεράστια περιθώρια διύλισης που... δεν εμφανίζονται σε τιμοκαταλόγους).
Επιπλέον παρακολουθώντας τις καθημερινές αυξήσεις στη χονδρική τιμή διαπιστώνεις ότι σε σύγκριση με την 1η Οκτωβρίου τα περιθώρια ξεπέρασαν αθροιστικά τα 159,73 ευρώ ανά κυβικό μέτρο στο πετρέλαιο κίνησης, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κρατικής επιδότησης των... 120 ευρώ ανά κυβικό στα διυλιστήρια.
Γιάννης Μπαζαίος
Πηγή: efsyn.gr
Η πρεμιέρα διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης μεθαύριο Παρασκευή 14 Οκτωβρίου, με «καυτή» λιανική τιμή κοντά στο 1,5 ευρώ ανά λίτρο μετά την επιδότηση στα διυλιστήρια (1,70+ χωρίς επιδότηση), συμπίπτει χρονικά αυτή την εβδομάδα με το απόλυτο ρεκόρ περιθωρίων διύλισης πετρελαίου στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια τα τελευταία 15 χρόνια, ενώ μόλις πριν δύο εβδομάδες η κυβέρνηση συνιστούσε αλλαγή καυστήρων φυσικού αερίου με... πετρέλαιο.Σύμφωνα με δημόσια διαθέσιμα στοιχεία (π.χ. tradingview.com), το περιθώριο του ευρωπαϊκού πετρελαίου Gasoil 0,1% χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο («GZ1!» το τρέχον συμβόλαιο) βρέθηκε αυτή την εβδομάδα στα 59,56 δολάρια ανά βαρέλι Brent, δηλαδή κοντά στα... 430 δολάρια ανά μετρικό τόνο κι αυτό μεταφράζεται σε κέρδη χονδρικής της τάξης των 40 λεπτών ανά λίτρο, από τα οποία τα μισά θα αντικατασταθούν προσεχώς από κρατική επιδότηση, γι' αυτό και ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης η εκκίνηση διάθεσης θα είναι... «ήπια».
Οι τιμές των αερίων καυσίμων θέρμανσης δεν υστερούν. Διαμορφώνονται περισσότερο με το βλέμμα στον ανταγωνισμό του φυσικού αερίου, με τιμές 2,5 ή και 3 φορές πάνω από τα πραγματικά κόστη, αφού τα αέρια του LPG υγραερίου (βουτάνιο και προπάνιο) είναι άφθονα και γενικά φτηνά, αν και τελευταία το βουτάνιο έχει ξεφύγει.
Μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα έχουν ήδη προχωρήσει σε αντικατάσταση του φυσικού αερίου με υγραέρια, ενώ όσοι ετοιμάζονται να αλλάξουν σήμερα καύσιμο αντιμετωπίζουν ελλείψεις σε βασικά εξαρτήματα, μεγαλύτερο κόστος και χρόνους παράδοσης -π.χ. η παραλαβή θερμαινόμενου πύργου εξαέρωσης μπορεί να αγγίξει Φεβρουάριο (από Ιταλία) ή Μάρτιο (ΗΠΑ) με τιμές αυξημένες ώς 20%.
Τις τιμές στα υγραέρια συντηρεί και η ζήτηση από τα ίδια τα... διυλιστήρια. Μαθαίνουμε π.χ. ότι η Motor Oil χρησιμοποιεί πλέον ως καύσιμο στους πύργους το βουτάνιο που παράγει, αντί για φυσικό αέριο, και αγοράζει ποσότητες από τα ΕΛΠΕ/HelleniQ Energy για τα μίγματα υγραερίων του δικτύου Coral Gas.
Οταν το συμπιεσμένο φυσικό αέριο CNG κίνησης κοστίζει πλέον 3,20 ευρώ ανά κιλό στα εντός δικτύου (συνδεδεμένα με αγωγό) πρατήρια καυσίμων και σχεδόν 4,5 ευρώ ανά κιλό για τα πρατήρια εκτός δικτύου (τροφοδοσία με βυτία), το πρόβλημα αφορά και το υγραέριο «AutoGas». Αντίστοιχα, το σπιτικό 10κιλο υγραέριο κοστίζει περί τα 2,2 ευρώ ανά κιλό.
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΚΙΝΗΣΗΣ: Σε επιστολή της προς τον πρωθυπουργό η ομοσπονδία ιδιοκτητών φορτηγών, ΟΦΑΕ, σημειώνει ότι η ραγδαία αύξηση της τιμής πετρελαίου (βασικό στοιχείο κόστους στη βιοτεχνική παραγωγή και στη μεταφορά προϊόντων) ήταν η «χαριστική βολή» που έχει οδηγήσει πολλούς μεταφορείς στην ακινητοποίηση των φορτηγών τους, ενώ έχει φέρει όλους τους υπόλοιπους στα πρόθυρα οικονομικής κατάρρευσης.
Τα καύσιμα ήταν μέχρι πρόσφατα περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους ενός φορτηγού, με το ποσοστό σήμερα να αγγίζει το 70% λόγω των αυξήσεων σε καύσιμα και επίναυλους πλοίων -με μηδενική δυνατότητα μετακύλισης.
Οπως σημειώνουν, η πλειονότητα των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων λειτουργεί με αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, χωρίς πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικά εργαλεία και δεν έχουν αποθεματικά για να καλύψουν τα αυξανόμενα ελλείμματα ταμειακών ροών, σημειώνοντας πως «αν δεν λάβουν οικονομική στήριξη από την Πολιτεία, πολλοί θα αναγκαστούν να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τους και τελικά να οδηγηθούν στη χρεοκοπία εντός μηνών, αφήνοντας τεράστιο κενό στις αλυσίδες εφοδιασμού».
Premium παιχνίδια με κρατικές ενισχύσεις
Η αγορά χονδρικής στα καύσιμα «επιβεβαίωσε» με τον τρόπο της στο τέλος Σεπτεμβρίου την «επιθετική πολιτική τιμών» -άλλοι προτιμούν τον όρο «κερδοσκοπία με κρατικές ενισχύσεις» (δεν γνωρίζουμε ακόμη ποιον όρο προτιμά ο κ. Λιανός της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην εκκρεμή από τον περασμένο Ιούλιο έρευνα).
Οσο ίσχυαν τα κάθε είδους Fuel Pass και η επιδότηση των 12 λεπτών ανά λίτρο στη χονδρική τιμή διυλιστηρίου του πετρελαίου κίνησης, τα εσωτερικά «premium» (πρόσθετες χρεώσεις) που διαμορφώνουν τους τιμοκαταλόγους χονδρικής ήταν... υψηλότερα έως και 11,6 λεπτά ανά λίτρο.
Εχει ενδιαφέρον π.χ. ότι από την 1η Οκτωβρίου τα δημοσιευμένα στους τιμοκαταλόγους χονδρικής «premium» της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων έπεσαν από τα 49,00 δολάρια ανά Μ.Τ. στα 37,40, της αμόλυβδης 98 οκτανίων από τα 79,00 δολάρια στα 67,40 και της αμόλυβδης 100 οκτανίων από τα 138,00 δολάρια στα 126,40, ενώ το premium του πετρελαίου κίνησης μειώθηκε από τα 48,10 δολάρια, στα 42,20.
Γιατί; Γιατί σφίγγει η αγορά με την ολοκλήρωση του Fuel Pass 2 και η ζήτησή του είναι ανελαστική (με τεράστια περιθώρια διύλισης που... δεν εμφανίζονται σε τιμοκαταλόγους).
Επιπλέον παρακολουθώντας τις καθημερινές αυξήσεις στη χονδρική τιμή διαπιστώνεις ότι σε σύγκριση με την 1η Οκτωβρίου τα περιθώρια ξεπέρασαν αθροιστικά τα 159,73 ευρώ ανά κυβικό μέτρο στο πετρέλαιο κίνησης, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κρατικής επιδότησης των... 120 ευρώ ανά κυβικό στα διυλιστήρια.
Γιάννης Μπαζαίος
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου