Με ταχύ ρυθμό θα διογκωθεί τα επόμενα χρόνια ο στόλος πλοίων μεταφοράς LNG και LPG των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς συνεχίζουν τις επενδύσεις σε νέο τονάζ, φτάνοντας, μάλιστα, σε αριθμό-ρεκόρ στη διάρκεια της περσινής χρονιάς, με τα στοιχεία να δείχνουν ότι θα συνεχιστούν τα ρεκόρ και για τη φετινή.
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις φαίνεται πως βρήκαν τους κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές προετοιμασμένους από πέρσι, με το βιβλίο παραγγελιών για πλοία LNG να είναι πολυσέλιδο στα κορεατικά και κινεζικά ναυπηγεία. Ρεκόρ παραγγελιών για ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG carriers καταγράφηκε το α’ εξάμηνο του 2022. H μεγάλη αύξηση στη δυνατότητα μεταφοράς φυσικού αερίου δεν μπορούσε να έρθει σε πιο κατάλληλη στιγμή για την Ευρώπη, με τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τον αγωγό Nord Stream 1, καθώς ο ρωσικός κολοσσός φυσικού αερίου Gazprom δήλωσε πως δεν μπορεί να εγγυηθεί την καλή λειτουργία του αγωγού, που εξυπηρετεί την Ευρώπη.
Σύμφωνα με τους οίκους, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει 15 δισ. δολ. τα τελευταία 5 χρόνια για ναυπηγήσεις LNG Carriers. Το παγκόσμιο ρεκόρ του 2021 φαίνεται πως ήδη έχει σπάσει από τις παραγγελίες τούς πρώτους έξι μήνες της χρονιάς. Ο αριθμός των παραγγελιών το πρώτο εξάμηνο ανήλθε στις 106. Το προηγούμενο ρεκόρ ήταν από το 2021 με 86 παραγγελίες, ποσοστό αύξησης 23,2%. Τα αμέσως προηγούμενα ήταν 71 παραγγελίες το 2004 και 70 το 2014.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων ελέγχουν πάνω από το 23% του παγκόσμιου στόλου LNG, μια συνολική επένδυση πάνω από 30 δισ. δολαρίων, ενώ το μισό σχεδόν έχει επενδυθεί τα τελευταία 5 έτη.
Το υψηλό κόστος ναυπήγησης μέσα στο χρονικό αυτό διάστημα είναι ένας ανασταλτικός παράγοντας. Στις αρχές Ιανουαρίου η ναυπήγηση ενός LNG Carrier, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, κόστιζε 211 εκατομμύρια δολάρια και τον Ιούνιο ανέβηκε έως και στα 240 εκατομμύρια, ποσοστό αύξησης 13,7%.
Χρονιά-ρεκόρ το 2021
Σύμφωνα με έκθεση του οίκου δεδομένων VesselsValue, το 2021 οι Έλληνες παρήγγειλαν 18 LNG carriers, συνολικής αξίας 3,63 δισ. δολαρίων, και 14 LPG carriers, αξίας 823 εκατ. δολαρίων. Όπως ανέφεραν οι αναλυτές, ήταν μια “εκρηκτική” αύξηση εν συγκρίσει με τις παραγγελίες για μόλις 1 LNG carrier και 4 LPG carriers που τοποθετήθηκαν το 2020.
Αυτοί οι αριθμοί κατατάσσουν τους Έλληνες στην πρώτη θέση της λίστας των εφοπλιστών με τις μεγαλύτερες επενδύσεις στους κλάδους των gas carriers, σε παγκόσμιο επίπεδο, για το 2021. Ακολουθούν οι Νοτιοκορεάτες με παραγγελίες αξίας 2,45 δισ. σε LNG carriers και 1,32 δισ. σε LPG carriers και οι Ιάπωνες με επενδύσεις αξίας 2,24 δισ. σε πλοία μεταφοράς LNG και 1,1 δισ. σε βαπόρια μεταφοράς LPG.
Η VesselsValue αποτιμά τον ελληνικό στόλο μεταφοράς LNG στα 19,1 δισ. δολάρια. Δεύτερος έρχεται ο ιαπωνικός στόλος, η αξία του οποίου υπολογίζεται σε 18,1 δισ. δολάρια, και έπεται ο κινεζικός με αξία 10,4 δισ. δολαρίων. Στην αγορά LPG ο ελληνικός στόλος κατατάσσεται στην τέταρτη θέση βάσει αξίας. Ειδικότερα, αποτιμάται στα 3,29 δισ. δολάρια. Ακριβότεροι στόλοι είναι ο κινεζικός (4,4 δισ. δολάρια), ο στόλος της Σιγκαπούρης (5,9 δισ. δολάρια) και ο ιαπωνικός (7,4 δισ. δολάρια).
Οι τελευταίες παραγγελίες του 2022
Ο όμιλος Capital, και πιο συγκεκριμένα η Capital Gas, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, έδωσε ακόμα δύο παραγγελίες στο βιβλίο ναυπηγήσεών του. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η χωρητικότητα του κάθε πλοίου θα είναι 174.000 κυβικά μέτρα και την κατασκευή θα αναλάβουν τα ναυπηγεία Hyundai Samho Heavy Industries. Το κόστος ναυπήγησης θα ανέλθει στα 240 εκατομμύρια δολάρια για κάθε πλοίο. Είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο του 2026.
Οι δύο αυτές παραγγελίες ανεβάζουν στα 14 τον αριθμό νεότευκτων LNG Carriers που έχει παραγγείλει η εταιρεία στα Hyundai Heavy Industries και Hyundai Samho από το 2018. Ο όμιλος Capital έχει επενδύσει συνολικά 3,3 δισ. τα τελευταία 4 έτη για τη δημιουργία ενός στόλου 14 νεότευκτων πλοίων που μεταφέρουν LNG.
Παραγγελία έβαλε πρόσφατα, κατά τη διάρκεια της έκθεσης των “Ποσειδωνίων”, η Maran Gas Maritime στην Daewoo Shipbuilding για δύο πλοία μεταφοράς LNG, αξίας 233,7 εκατομμυρίων δολαρίων. O όμιλος, με επικεφαλής τη Μαρία Αγγελικούση, έχει σε εξέλιξη ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα. Το συνολικό κόστος με τις νέες παραγγελίες του ομίλου ανέρχεται στα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Όλα τα πλοία είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, οι κορυφαίοι Έλληνες με πλοία LNG είναι:
Σύμφωνα με τους οίκους, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει 15 δισ. δολ. τα τελευταία 5 χρόνια για ναυπηγήσεις LNG Carriers. Το παγκόσμιο ρεκόρ του 2021 φαίνεται πως ήδη έχει σπάσει από τις παραγγελίες τούς πρώτους έξι μήνες της χρονιάς. Ο αριθμός των παραγγελιών το πρώτο εξάμηνο ανήλθε στις 106. Το προηγούμενο ρεκόρ ήταν από το 2021 με 86 παραγγελίες, ποσοστό αύξησης 23,2%. Τα αμέσως προηγούμενα ήταν 71 παραγγελίες το 2004 και 70 το 2014.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων ελέγχουν πάνω από το 23% του παγκόσμιου στόλου LNG, μια συνολική επένδυση πάνω από 30 δισ. δολαρίων, ενώ το μισό σχεδόν έχει επενδυθεί τα τελευταία 5 έτη.
Το υψηλό κόστος ναυπήγησης μέσα στο χρονικό αυτό διάστημα είναι ένας ανασταλτικός παράγοντας. Στις αρχές Ιανουαρίου η ναυπήγηση ενός LNG Carrier, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, κόστιζε 211 εκατομμύρια δολάρια και τον Ιούνιο ανέβηκε έως και στα 240 εκατομμύρια, ποσοστό αύξησης 13,7%.
Χρονιά-ρεκόρ το 2021
Σύμφωνα με έκθεση του οίκου δεδομένων VesselsValue, το 2021 οι Έλληνες παρήγγειλαν 18 LNG carriers, συνολικής αξίας 3,63 δισ. δολαρίων, και 14 LPG carriers, αξίας 823 εκατ. δολαρίων. Όπως ανέφεραν οι αναλυτές, ήταν μια “εκρηκτική” αύξηση εν συγκρίσει με τις παραγγελίες για μόλις 1 LNG carrier και 4 LPG carriers που τοποθετήθηκαν το 2020.
Αυτοί οι αριθμοί κατατάσσουν τους Έλληνες στην πρώτη θέση της λίστας των εφοπλιστών με τις μεγαλύτερες επενδύσεις στους κλάδους των gas carriers, σε παγκόσμιο επίπεδο, για το 2021. Ακολουθούν οι Νοτιοκορεάτες με παραγγελίες αξίας 2,45 δισ. σε LNG carriers και 1,32 δισ. σε LPG carriers και οι Ιάπωνες με επενδύσεις αξίας 2,24 δισ. σε πλοία μεταφοράς LNG και 1,1 δισ. σε βαπόρια μεταφοράς LPG.
Η VesselsValue αποτιμά τον ελληνικό στόλο μεταφοράς LNG στα 19,1 δισ. δολάρια. Δεύτερος έρχεται ο ιαπωνικός στόλος, η αξία του οποίου υπολογίζεται σε 18,1 δισ. δολάρια, και έπεται ο κινεζικός με αξία 10,4 δισ. δολαρίων. Στην αγορά LPG ο ελληνικός στόλος κατατάσσεται στην τέταρτη θέση βάσει αξίας. Ειδικότερα, αποτιμάται στα 3,29 δισ. δολάρια. Ακριβότεροι στόλοι είναι ο κινεζικός (4,4 δισ. δολάρια), ο στόλος της Σιγκαπούρης (5,9 δισ. δολάρια) και ο ιαπωνικός (7,4 δισ. δολάρια).
Οι τελευταίες παραγγελίες του 2022
Ο όμιλος Capital, και πιο συγκεκριμένα η Capital Gas, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, έδωσε ακόμα δύο παραγγελίες στο βιβλίο ναυπηγήσεών του. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η χωρητικότητα του κάθε πλοίου θα είναι 174.000 κυβικά μέτρα και την κατασκευή θα αναλάβουν τα ναυπηγεία Hyundai Samho Heavy Industries. Το κόστος ναυπήγησης θα ανέλθει στα 240 εκατομμύρια δολάρια για κάθε πλοίο. Είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο του 2026.
Οι δύο αυτές παραγγελίες ανεβάζουν στα 14 τον αριθμό νεότευκτων LNG Carriers που έχει παραγγείλει η εταιρεία στα Hyundai Heavy Industries και Hyundai Samho από το 2018. Ο όμιλος Capital έχει επενδύσει συνολικά 3,3 δισ. τα τελευταία 4 έτη για τη δημιουργία ενός στόλου 14 νεότευκτων πλοίων που μεταφέρουν LNG.
Παραγγελία έβαλε πρόσφατα, κατά τη διάρκεια της έκθεσης των “Ποσειδωνίων”, η Maran Gas Maritime στην Daewoo Shipbuilding για δύο πλοία μεταφοράς LNG, αξίας 233,7 εκατομμυρίων δολαρίων. O όμιλος, με επικεφαλής τη Μαρία Αγγελικούση, έχει σε εξέλιξη ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα. Το συνολικό κόστος με τις νέες παραγγελίες του ομίλου ανέρχεται στα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Όλα τα πλοία είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, οι κορυφαίοι Έλληνες με πλοία LNG είναι:
- Maran Gas Maritime, 34 – Μαρία Αγγελικούση*
- GasLog Ltd, 21 – Πήτερ Λιβανός
- Dynagas Holding Ltd, 16 – – Γιώργος Προκοπίου*
- GasLog Partners LP, 14 – Πήτερ Λιβανός
- Capital Gas, 7 Βαγγέλης Μαρινάκης*
- TMS Cardiff Gas, 7 – Γιώργος Οικονόμου*
- Thenamaris, 5 – Νικόλαος Μαρτίνος
- Minerva Marine, 5 – Ανδρέας Μαρτίνος
- Alpha Gas S.A., 5 – Άννα Αγγελικούση, Φραγκίσκος και Αντώνης Κανελλάκης
- Tsakos Energy Navigation, 4 – Παναγιώτης και Νικόλαος Τσάκος
- Capital Product Partners, 2 – Βαγγέλης Μαρινάκης
- Chandris, 2 – Οικ. Χανδρή
* Μέχρι τη δημοσιοποίηση των στοιχείων, έχουν προστεθεί και άλλα πλοία στον στόλο τους.
Πηγή: Capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου