Επιχειρήσεις διανομών της Gig Economy δοκιμάζουν νέα μοντέλα απασχόλησης, θολώνοντας τα όρια μεταξύ εξαρτημένης εργασίας και παροχής υπηρεσιών ● Διαμαρτυρίες από τους εργαζόμενους για μείωση αμοιβών.
Με τα χέρια λυμένα από τον νόμο Χατζηδάκη, οι επιχειρήσεις της Gig Economy («οικονομία των επί μέρους παραδοτέων» όπως αποδίδεται) δοκιμάζουν νέα μοντέλα απασχόλησης, θολώνοντας τα όρια μεταξύ εξαρτημένης εργασίας και παροχής υπηρεσιών. Eνα νέο σύστημα διαμόρφωσης ωραρίου και αμοιβών ξεκίνησε να εφαρμόζει η efood, με αλλαγές στον αλγόριθμο της ψηφιακής εφαρμογής στην οποία δουλεύουν οι freelancers.
Με τα χέρια λυμένα από τον νόμο Χατζηδάκη, οι επιχειρήσεις της Gig Economy («οικονομία των επί μέρους παραδοτέων» όπως αποδίδεται) δοκιμάζουν νέα μοντέλα απασχόλησης, θολώνοντας τα όρια μεταξύ εξαρτημένης εργασίας και παροχής υπηρεσιών. Eνα νέο σύστημα διαμόρφωσης ωραρίου και αμοιβών ξεκίνησε να εφαρμόζει η efood, με αλλαγές στον αλγόριθμο της ψηφιακής εφαρμογής στην οποία δουλεύουν οι freelancers.
Ενώ μέχρι τώρα διαμόρφωναν ελεύθερα το ωράριό τους, πλέον καλούνται να επιλέξουν από «διαθέσιμα slots» (χρονομερίδια) σε συγκεκριμένες περιοχές και ώρες, ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης. Ταυτόχρονα μειώνεται η αποζημίωση ανά παραγγελία - ώς και 30% όπως λένε οι εργαζόμενοι. Το επιχείρημα της efood, όπως παρουσιάζεται σε δημοσιεύματα, είναι ότι η μείωση των αμοιβών με το κομμάτι (η οποία -λένε- ότι δεν ξεπερνά το 15%) θα υπερκαλύπτεται από την αύξηση των παραγγελιών ανά εργαζόμενο, καθώς έτσι θα κατανέμεται πιο ορθολογικά ο φόρτος εργασίας και δεν θα διαγκωνίζονται περισσότεροι διανομείς για λιγότερη δουλειά.
Σύμφωνα με όσα έχουν προς το παρόν ανακοινωθεί, ο νέος πίνακας αμοιβών προβλέπει έξτρα αποζημίωση (0,36 ευρώ ανά παραγγελία) μόνο αφού έχεις παραδώσει από 301 και πάνω παραγγελίες σε ένα μήνα. Διαφορετικά θα καταβάλλεται η αναλογία του 15% του κατώτατου μισθού για αποζημίωση οχήματος, όπως προβλέπεται από τον νόμο. «Με αυτό τον τρόπο η εταιρεία καταβάλλει το ποσόν που την υποχρεώνει ο νόμος χωρίς επιβάρυνση, αφού το συμψηφίζει με τις μειώσεις», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Γιώργος Στεφανάκης, μέλος της διοίκησης του επιχειρησιακού σωματείου της efood και πρόεδρος του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού Αθήνας. Ο ίδιος θυμίζει ότι πριν από λίγους μήνες είχε προηγηθεί η αλλαγή στη διαμόρφωση των ωραρίων για τους μισθωτούς με μερική απασχόληση, οι οποίοι επίσης υποχρεώνονταν να επιλέγουν βάρδιες από πίνακες που όριζαν οι «area managers» - οι προϊστάμενοι κάθε περιοχής.
Το σωματείο είχε αντιδράσει με απεργιακές κινητοποιήσεις, αφού υποστήριζε ότι η αυθαίρετη (αλλά νόμιμη) αλλαγή στα ωράρια τους εξωθούσε είτε σε παραίτηση είτε να γίνουν freelancer, απεμπολώντας εργασιακά δικαιώματα. «Τώρα ήρθε η σειρά των freelancer, που για να βγάλουν αξιοπρεπές μεροκάματο πρέπει να δουλεύουν στις ώρες και στις περιοχές που ορίζει η efood, διαφορετικά θα πληρώνονται λιγότερο. Αυτό και μόνο αποκαλύπτει ότι η φύση της δουλειάς έχει χαρακτηριστικά εξαρτημένης εργασίας και όχι ελεύθερου συνεργάτη», συνεχίζει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού. Πάγια θέση του σωματείου είναι η πρόσληψη όλων των διανομέων με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου, ώστε να έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, αλλιώς «έχουν τις υποχρεώσεις του μισθωτού, χωρίς δικαιώματα μισθωτού».
Σύμφωνα με τον Βασίλη Στύλο, πρόεδρο του επιχειρησιακού σωματείου, η κίνηση της efood προλειαίνει το έδαφος για να προχωρήσει σταδιακά σε μείωση των μισθωτών και να τους αντικαταστήσει από «ελεύθερους συνεργάτες», που θα κάνουν την ίδια δουλειά πολύ πιο φθηνά.
Καταγγελία
«Το σκεπτικό πίσω από τη μείωση των αμοιβών με το κομμάτι είναι ότι ότι χειραγωγείς καλύτερα τους πεινασμένους» λέει ο ίδιος. Σύμφωνα με τα μέλη του σωματείου της efood, για να καταφέρει ένας «συνεργάτης»-διανομέας να πετύχει το μπόνους των 301 παραγγελιών τον μήνα θα πρέπει να διανύει ώς και 200 χιλιόμετρα καθημερινά σε 9ωρες - 10ωρες βάρδιες, παραδίδοντας περισσότερες παραγγελίες ανά ώρα, αυξάνοντας τους κινδύνους για εργατικά ατυχήματα. Εξάλλου είναι νωπός ακόμα ο θάνατος διανομέα της efood στο Χαλάνδρι, για τον οποίο υπάρχουν πολλά ερωτήματα.
Το σωματείο απευθύνει ερώτηση στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας και στην efood «να μας πουν ποιος πραγματικά σκοτώθηκε και κάτω από ποιες συνθήκες το βράδυ της 27/7/2022, ποια η σχέση του με αυτόν που η efood ανακοίνωσε ως νεκρό και ποια ήταν η σχέση εργασίας του». Οπως σημειώνουν «Ο νόμος Χατζηδάκη με το freelance μοντέλο άνοιξε την πόρτα και σε νέου τύπου “γαλέρες”. Τους κρυφούς ή φανερούς εργολάβους που υπενοικιάζουν την εφαρμογή σε οικονομικούς μετανάστες με “μαύρη εργασία” με 12ωρες βάρδιες και κανείς πραγματικά δεν γνωρίζει ποιος εργάζεται διότι επικρατεί η ομερτά»
Επόμενο βήμα για το σωματείο είναι η υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας, ενώ ανοιχτό παραμένει το θέμα των Μέσων Ατομικής Προστασίας και της καταλληλότητας του οχήματος, καθώς η σχετική εγκύκλιος από το υπουργείο Εργασίας και Μεταφορών φαίνεται να έχει «παγώσει». Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε με εκπροσώπους της efood, ζητώντας την άποψη της επιχείρησης, την οποία αναμένει.
Αφροδίτη Τζιαντζή
Πηγή: efsyn.gr
Σύμφωνα με όσα έχουν προς το παρόν ανακοινωθεί, ο νέος πίνακας αμοιβών προβλέπει έξτρα αποζημίωση (0,36 ευρώ ανά παραγγελία) μόνο αφού έχεις παραδώσει από 301 και πάνω παραγγελίες σε ένα μήνα. Διαφορετικά θα καταβάλλεται η αναλογία του 15% του κατώτατου μισθού για αποζημίωση οχήματος, όπως προβλέπεται από τον νόμο. «Με αυτό τον τρόπο η εταιρεία καταβάλλει το ποσόν που την υποχρεώνει ο νόμος χωρίς επιβάρυνση, αφού το συμψηφίζει με τις μειώσεις», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Γιώργος Στεφανάκης, μέλος της διοίκησης του επιχειρησιακού σωματείου της efood και πρόεδρος του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού Αθήνας. Ο ίδιος θυμίζει ότι πριν από λίγους μήνες είχε προηγηθεί η αλλαγή στη διαμόρφωση των ωραρίων για τους μισθωτούς με μερική απασχόληση, οι οποίοι επίσης υποχρεώνονταν να επιλέγουν βάρδιες από πίνακες που όριζαν οι «area managers» - οι προϊστάμενοι κάθε περιοχής.
Το σωματείο είχε αντιδράσει με απεργιακές κινητοποιήσεις, αφού υποστήριζε ότι η αυθαίρετη (αλλά νόμιμη) αλλαγή στα ωράρια τους εξωθούσε είτε σε παραίτηση είτε να γίνουν freelancer, απεμπολώντας εργασιακά δικαιώματα. «Τώρα ήρθε η σειρά των freelancer, που για να βγάλουν αξιοπρεπές μεροκάματο πρέπει να δουλεύουν στις ώρες και στις περιοχές που ορίζει η efood, διαφορετικά θα πληρώνονται λιγότερο. Αυτό και μόνο αποκαλύπτει ότι η φύση της δουλειάς έχει χαρακτηριστικά εξαρτημένης εργασίας και όχι ελεύθερου συνεργάτη», συνεχίζει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού. Πάγια θέση του σωματείου είναι η πρόσληψη όλων των διανομέων με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου, ώστε να έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, αλλιώς «έχουν τις υποχρεώσεις του μισθωτού, χωρίς δικαιώματα μισθωτού».
Σύμφωνα με τον Βασίλη Στύλο, πρόεδρο του επιχειρησιακού σωματείου, η κίνηση της efood προλειαίνει το έδαφος για να προχωρήσει σταδιακά σε μείωση των μισθωτών και να τους αντικαταστήσει από «ελεύθερους συνεργάτες», που θα κάνουν την ίδια δουλειά πολύ πιο φθηνά.
Καταγγελία
«Το σκεπτικό πίσω από τη μείωση των αμοιβών με το κομμάτι είναι ότι ότι χειραγωγείς καλύτερα τους πεινασμένους» λέει ο ίδιος. Σύμφωνα με τα μέλη του σωματείου της efood, για να καταφέρει ένας «συνεργάτης»-διανομέας να πετύχει το μπόνους των 301 παραγγελιών τον μήνα θα πρέπει να διανύει ώς και 200 χιλιόμετρα καθημερινά σε 9ωρες - 10ωρες βάρδιες, παραδίδοντας περισσότερες παραγγελίες ανά ώρα, αυξάνοντας τους κινδύνους για εργατικά ατυχήματα. Εξάλλου είναι νωπός ακόμα ο θάνατος διανομέα της efood στο Χαλάνδρι, για τον οποίο υπάρχουν πολλά ερωτήματα.
Το σωματείο απευθύνει ερώτηση στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας και στην efood «να μας πουν ποιος πραγματικά σκοτώθηκε και κάτω από ποιες συνθήκες το βράδυ της 27/7/2022, ποια η σχέση του με αυτόν που η efood ανακοίνωσε ως νεκρό και ποια ήταν η σχέση εργασίας του». Οπως σημειώνουν «Ο νόμος Χατζηδάκη με το freelance μοντέλο άνοιξε την πόρτα και σε νέου τύπου “γαλέρες”. Τους κρυφούς ή φανερούς εργολάβους που υπενοικιάζουν την εφαρμογή σε οικονομικούς μετανάστες με “μαύρη εργασία” με 12ωρες βάρδιες και κανείς πραγματικά δεν γνωρίζει ποιος εργάζεται διότι επικρατεί η ομερτά»
Επόμενο βήμα για το σωματείο είναι η υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας, ενώ ανοιχτό παραμένει το θέμα των Μέσων Ατομικής Προστασίας και της καταλληλότητας του οχήματος, καθώς η σχετική εγκύκλιος από το υπουργείο Εργασίας και Μεταφορών φαίνεται να έχει «παγώσει». Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε με εκπροσώπους της efood, ζητώντας την άποψη της επιχείρησης, την οποία αναμένει.
Αφροδίτη Τζιαντζή
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου