Η κυβέρνηση μπορεί να ανέβαλε την πλήρη παράδοση των περιοχών Natura στις επενδυτικές «ορέξεις». Άλλαξε όμως πλήρως το σύστημα περιβαλλοντικών ελέγχων. Ιδίως για όσα ενδιαφέρουν άμεσα το εγχώριο κεφάλαιο.
Ο Αύγουστος που μόλις ξεκίνησε να θεωρείται γενικώς «μήνας διακοπών». Σίγουρα όμως όχι για τους «επενδυτές» που ενδιαφέρονται να παρακάμψουν τυχόν εμπόδια που σχετίζονται με την προστασία του Περιβάλλοντος. Αντιθέτως, μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος την προηγούμενη εβδομάδα, ανοίγονται γι’ αυτούς νέοι ορίζοντες με τις διατάξεις που εγκρίθηκαν από τον κοινοβούλιο και προβλέπουν ότι οι ελεγκτές των περιβαλλοντικών μελετών μπορεί πλέον να είναι και «με τη βούλα» υπάλληλοί τους!
Ο Αύγουστος που μόλις ξεκίνησε να θεωρείται γενικώς «μήνας διακοπών». Σίγουρα όμως όχι για τους «επενδυτές» που ενδιαφέρονται να παρακάμψουν τυχόν εμπόδια που σχετίζονται με την προστασία του Περιβάλλοντος. Αντιθέτως, μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος την προηγούμενη εβδομάδα, ανοίγονται γι’ αυτούς νέοι ορίζοντες με τις διατάξεις που εγκρίθηκαν από τον κοινοβούλιο και προβλέπουν ότι οι ελεγκτές των περιβαλλοντικών μελετών μπορεί πλέον να είναι και «με τη βούλα» υπάλληλοί τους!
Αυτά παρά το γεγονός πως ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Σκρέκας, μετά την πίεση που του ασκήθηκε από περιβαλλοντικές οργανώσεις αλλά και την αντιπολίτευση, αποφάσισε να αποσύρει το κεφάλαιο Γ’ του νομοθετήματος. Αυτό που προέβλεπε «ζωνοποίηση» των περιοχών Natura, έτσι ώστε μεγάλο μέρος αυτών (δηλαδή δάση και οικοσυστήματα) να μπορούν να αλλάξουν χρήση γης και να διατεθούν για … «ανάπτυξη». Μπορεί η ψήφιση των συγκεκριμένων διατάξεων να αναβλήθηκε, για να επανέλθουν σε άλλο νομοσχέδιο μετά από διαβούλευση, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν άρθηκαν άλλα σοβαρά εμπόδια για την άσκηση αντι-περιβαλλοντικής επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Πώς θα γίνονται πλέον οι έλεγχοι
Βασικότερη όλων η πρόβλεψη για τους περιβαλλοντικούς ελέγχους. Μία διαδικασία που είχε ήδη αποδώσει στους ιδιώτες ο προηγούμενος υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, λέγοντας μάλιστα την χαρακτηριστική φράση «στρώνουμε κόκκινο χαλί στους επενδυτές», ο νέος νόμος φρόντισε να την κάνει …ακόμη χειρότερη. Ο νόμος Χατζηδάκη προέβλεπε πως ιδιώτες αξιολογητές καταγραμμένοι σε μητρώο θα μπορούν να εμπλέκονται σε διαδικασίες αδειοδότησης υπό την εποπτεία της δημόσιας διοίκησης. Μια ρύθμιση που δέχθηκε έντονη κριτική για τα «παράθυρα» που ανοίγει. Ο νόμος Σκρέκα όμως φαίνεται ότι… «άνοιξε και τις πόρτες».
Στην ομιλία του, με την οποία έκλεισε η συζήτηση του νομοσχεδίου, ο υπουργός Περιβάλλοντος περιέγραψε επακριβώς την νέα διαδικασία: «Μιλάμε για ιδιώτες περιβαλλοντικούς ελεγκτές-αξιολογητές, που θα προσδιορίζεται με Προεδρικό Διάταγμα τι θα κάνουν και οι οποίοι υποβοηθούν. Τι θα κάνουν; Θα παραλαμβάνουν μια μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από έναν πιθανό επενδυτή, θα αξιολογούν, θα κάνουν όλη τη δουλειά, θα διερευνούν αν είναι σωστά δομημένη και εάν τελικά ικανοποιείται το θεσμικό πλαίσιο. Εάν δεν είναι σωστά εκπονημένη, θα επιστρέφεται ως απαράδεκτη σε αυτόν που την έχει υποβάλει προς διόρθωση με σημειώσεις, με παρατηρήσεις, ώστε τελικά η τελική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που θα φθάσει με την αξιολόγηση στην υπηρεσία, στην αρμόδια δημοτική αρχή είτε είναι η διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του Υπουργείου για Α1 κατηγορίας έργα και επενδύσεις είτε είναι η αποκεντρωμένη περιφέρεια γιαΑ2,να μπορεί τελικά να γίνει όλη αυτή η προεργασία, ώστε τελικά πολύ γρήγορα να μπορεί να εκδοθεί η απόφαση έγκρισης μεταβατικών όρων».
Με λίγα λόγια αυτός που ουσιαστικά θα αποφασίζει για την περιβαλλοντική συμβατότητα μίας επένδυσης θα είναι ένας ιδιώτης που θα έχει προσληφθεί από τον ίδιο τον επενδυτή.
Αποκαλυπτικές τοποθετήσεις
Όπως υποστήριξε ο Κώστας Σκρέκας η διάταξη αυτή ψηφίζεται γιατί «θα επιταχύνουμε πάρα πολύ τις αναρίθμητες επενδύσεις που έχουν καταθέσει οι ενδιαφερόμενοι, αλλά λόγω ελλιπούς ανθρώπινου δυναμικού στις αρμόδιες υπηρεσίες και μεγάλου όγκου επενδύσεων που ξεπερνά κάθε προσδοκία, τελικά αυτές καθυστερούν να υλοποιηθούν». Υποστήριξε μάλιστα πως «εμείς θέλουμε να υλοποιηθούν και θέλουμε από την άλλη πλευρά, βεβαίως, να προστατεύσουμε και το περιβάλλον. Και γι’ αυτό θέτουμε τον ιδιωτικό τομέα σε συνεργασία και σε σύμπραξη με τον δημόσιο τομέα με έναν τρόπο που διασφαλίζεται τελικά η προστασία του περιβάλλοντος, ώστε να προωθήσουν και να προχωρήσουν τις διαδικασίες για να υλοποιηθούν αυτές επενδύσεις».
Ενδεικτικές του πνεύματος της κυβέρνησης ήταν και οι τοποθετήσεις άλλων βουλευτών της Ν.Δ. Όπως για παράδειγμα του Βασίλη Βασιλειάδη που προσδιόρισε το… μέγεθος των επενδυτών που ευνοούνται με το νομοσχέδιο. Ανέφερε πως «μεγάλα έργα, ακριβά και υλοποιήσιμα σε βάθος χρόνου θα πρέπει να μένουν παγωμένα και πολλές φορές παγιδευμένα στα γρανάζια της γραφειοκρατίας». Μάλιστα θεώρησε μη αποδεκτό «για μία αλλαγή μικρής κλίμακας, για παράδειγμα, που μπορεί να έχει πυροδοτηθεί και από τις χρονοβόρες αυτές διαδικασίες, να καθυστερεί ένα μεγάλο έργο. Βάζουμε τάξη στις διαδικασίες, ξηλώνουμε αγκυλωμένους μηχανισμούς, εξορθολογούμε ελέγχους».
Επίσης όπως δήλωσε έτερος βουλευτής της Ν.Δ, ο Αθανάσιος Καββαδάς, θα υπάρχουν και στοιχεία του έργου που δεν θα ελέγχονται καθόλου. Χαρακτηριστικά σημείωσε ότι «απλοποιούνται οι διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων, σε περίπτωση μικρών τροποποιήσεων, για τη μείωση της γραφειοκρατίας. Αν δηλαδή σε ένα περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο έργο γίνουν κάποιες μικρές αλλαγές, αυτό θα μπορεί να υλοποιηθεί μόνο με ενημέρωση του σχετικού φακέλου, χωρίς επανάληψη της όλης διαδικασίας»!
Τι είδους επενδύσεις αφορά
Αξίζει να σημειωθεί πως τα παραπάνω ψηφίστηκαν σε μία μόνο συνεδρίαση της Βουλής την προηγούμενη εβδομάδα και σε ένα νομοθέτημα εκατοντάδων διατάξεων και τροπολογιών από 12 συνολικά υπουργεία. Επίσης αφορούν ένα τεράστιο πλέγμα επενδυτικού ενδιαφέροντος που «αγγίζουν» το σύνολο των δραστηριοτήτων τόσο των ξένων όσο και των εγχώριων επενδυτών.
Η διαδικασία αυτή αφορά εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, πλωτές τουριστικές υποδομές, εξορυκτικές δραστηριότητες, λατομεία, μεταλλεία, εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, εγκατάσταση μονάδων αφαλάτωσης, βιοτεχνικές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις υψηλής όχλησης, πάρκα κεραιών, τηλεπικοινωνίες, ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς. Οι αναφορά στις δύο τελευταίες δραστηριότητες δεν είναι καθόλου τυχαία αφού σύμφωνα με δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου τον Απρίλιο, η κυβέρνηση προτίθεται να νομοθετήσει είτε στο 2022, είτε στο 2023 για την αδειοδότηση τόσο των ραδιοφωνικών σταθμών πανελλαδικά, όσο και για τους τηλεοπτικούς σταθμούς της περιφέρειας.
Είναι ίσως περιττό να επισημάνει κανείς τι σημαίνει αυτό σε πολιτικό επίπεδο. Πλέον μόνον μία εγκριτική υπουργική απόφαση είναι το καθοριστικό στοιχείο για την εκτέλεση μιας επένδυσης και μάλιστα μεγάλης. Δημιουργείται δηλαδή ένα υπόβαθρο συναλλαγής της κυβέρνησης με επιχειρηματικά συμφέροντα ενώ από το φθινόπωρο ξεκινά μία άτυπη όσο και μακρά προεκλογική περίοδος.
Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Πηγή: imerodromos.gr
Πώς θα γίνονται πλέον οι έλεγχοι
Βασικότερη όλων η πρόβλεψη για τους περιβαλλοντικούς ελέγχους. Μία διαδικασία που είχε ήδη αποδώσει στους ιδιώτες ο προηγούμενος υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, λέγοντας μάλιστα την χαρακτηριστική φράση «στρώνουμε κόκκινο χαλί στους επενδυτές», ο νέος νόμος φρόντισε να την κάνει …ακόμη χειρότερη. Ο νόμος Χατζηδάκη προέβλεπε πως ιδιώτες αξιολογητές καταγραμμένοι σε μητρώο θα μπορούν να εμπλέκονται σε διαδικασίες αδειοδότησης υπό την εποπτεία της δημόσιας διοίκησης. Μια ρύθμιση που δέχθηκε έντονη κριτική για τα «παράθυρα» που ανοίγει. Ο νόμος Σκρέκα όμως φαίνεται ότι… «άνοιξε και τις πόρτες».
Στην ομιλία του, με την οποία έκλεισε η συζήτηση του νομοσχεδίου, ο υπουργός Περιβάλλοντος περιέγραψε επακριβώς την νέα διαδικασία: «Μιλάμε για ιδιώτες περιβαλλοντικούς ελεγκτές-αξιολογητές, που θα προσδιορίζεται με Προεδρικό Διάταγμα τι θα κάνουν και οι οποίοι υποβοηθούν. Τι θα κάνουν; Θα παραλαμβάνουν μια μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από έναν πιθανό επενδυτή, θα αξιολογούν, θα κάνουν όλη τη δουλειά, θα διερευνούν αν είναι σωστά δομημένη και εάν τελικά ικανοποιείται το θεσμικό πλαίσιο. Εάν δεν είναι σωστά εκπονημένη, θα επιστρέφεται ως απαράδεκτη σε αυτόν που την έχει υποβάλει προς διόρθωση με σημειώσεις, με παρατηρήσεις, ώστε τελικά η τελική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που θα φθάσει με την αξιολόγηση στην υπηρεσία, στην αρμόδια δημοτική αρχή είτε είναι η διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του Υπουργείου για Α1 κατηγορίας έργα και επενδύσεις είτε είναι η αποκεντρωμένη περιφέρεια γιαΑ2,να μπορεί τελικά να γίνει όλη αυτή η προεργασία, ώστε τελικά πολύ γρήγορα να μπορεί να εκδοθεί η απόφαση έγκρισης μεταβατικών όρων».
Με λίγα λόγια αυτός που ουσιαστικά θα αποφασίζει για την περιβαλλοντική συμβατότητα μίας επένδυσης θα είναι ένας ιδιώτης που θα έχει προσληφθεί από τον ίδιο τον επενδυτή.
Αποκαλυπτικές τοποθετήσεις
Όπως υποστήριξε ο Κώστας Σκρέκας η διάταξη αυτή ψηφίζεται γιατί «θα επιταχύνουμε πάρα πολύ τις αναρίθμητες επενδύσεις που έχουν καταθέσει οι ενδιαφερόμενοι, αλλά λόγω ελλιπούς ανθρώπινου δυναμικού στις αρμόδιες υπηρεσίες και μεγάλου όγκου επενδύσεων που ξεπερνά κάθε προσδοκία, τελικά αυτές καθυστερούν να υλοποιηθούν». Υποστήριξε μάλιστα πως «εμείς θέλουμε να υλοποιηθούν και θέλουμε από την άλλη πλευρά, βεβαίως, να προστατεύσουμε και το περιβάλλον. Και γι’ αυτό θέτουμε τον ιδιωτικό τομέα σε συνεργασία και σε σύμπραξη με τον δημόσιο τομέα με έναν τρόπο που διασφαλίζεται τελικά η προστασία του περιβάλλοντος, ώστε να προωθήσουν και να προχωρήσουν τις διαδικασίες για να υλοποιηθούν αυτές επενδύσεις».
Ενδεικτικές του πνεύματος της κυβέρνησης ήταν και οι τοποθετήσεις άλλων βουλευτών της Ν.Δ. Όπως για παράδειγμα του Βασίλη Βασιλειάδη που προσδιόρισε το… μέγεθος των επενδυτών που ευνοούνται με το νομοσχέδιο. Ανέφερε πως «μεγάλα έργα, ακριβά και υλοποιήσιμα σε βάθος χρόνου θα πρέπει να μένουν παγωμένα και πολλές φορές παγιδευμένα στα γρανάζια της γραφειοκρατίας». Μάλιστα θεώρησε μη αποδεκτό «για μία αλλαγή μικρής κλίμακας, για παράδειγμα, που μπορεί να έχει πυροδοτηθεί και από τις χρονοβόρες αυτές διαδικασίες, να καθυστερεί ένα μεγάλο έργο. Βάζουμε τάξη στις διαδικασίες, ξηλώνουμε αγκυλωμένους μηχανισμούς, εξορθολογούμε ελέγχους».
Επίσης όπως δήλωσε έτερος βουλευτής της Ν.Δ, ο Αθανάσιος Καββαδάς, θα υπάρχουν και στοιχεία του έργου που δεν θα ελέγχονται καθόλου. Χαρακτηριστικά σημείωσε ότι «απλοποιούνται οι διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων, σε περίπτωση μικρών τροποποιήσεων, για τη μείωση της γραφειοκρατίας. Αν δηλαδή σε ένα περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο έργο γίνουν κάποιες μικρές αλλαγές, αυτό θα μπορεί να υλοποιηθεί μόνο με ενημέρωση του σχετικού φακέλου, χωρίς επανάληψη της όλης διαδικασίας»!
Τι είδους επενδύσεις αφορά
Αξίζει να σημειωθεί πως τα παραπάνω ψηφίστηκαν σε μία μόνο συνεδρίαση της Βουλής την προηγούμενη εβδομάδα και σε ένα νομοθέτημα εκατοντάδων διατάξεων και τροπολογιών από 12 συνολικά υπουργεία. Επίσης αφορούν ένα τεράστιο πλέγμα επενδυτικού ενδιαφέροντος που «αγγίζουν» το σύνολο των δραστηριοτήτων τόσο των ξένων όσο και των εγχώριων επενδυτών.
Η διαδικασία αυτή αφορά εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, πλωτές τουριστικές υποδομές, εξορυκτικές δραστηριότητες, λατομεία, μεταλλεία, εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, εγκατάσταση μονάδων αφαλάτωσης, βιοτεχνικές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις υψηλής όχλησης, πάρκα κεραιών, τηλεπικοινωνίες, ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς. Οι αναφορά στις δύο τελευταίες δραστηριότητες δεν είναι καθόλου τυχαία αφού σύμφωνα με δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου τον Απρίλιο, η κυβέρνηση προτίθεται να νομοθετήσει είτε στο 2022, είτε στο 2023 για την αδειοδότηση τόσο των ραδιοφωνικών σταθμών πανελλαδικά, όσο και για τους τηλεοπτικούς σταθμούς της περιφέρειας.
Είναι ίσως περιττό να επισημάνει κανείς τι σημαίνει αυτό σε πολιτικό επίπεδο. Πλέον μόνον μία εγκριτική υπουργική απόφαση είναι το καθοριστικό στοιχείο για την εκτέλεση μιας επένδυσης και μάλιστα μεγάλης. Δημιουργείται δηλαδή ένα υπόβαθρο συναλλαγής της κυβέρνησης με επιχειρηματικά συμφέροντα ενώ από το φθινόπωρο ξεκινά μία άτυπη όσο και μακρά προεκλογική περίοδος.
Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Πηγή: imerodromos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου