Τα στοιχεία που αποκάλυψε ο Guardian για "ειδικές σχέσεις" της Uber με πολιτικούς ανα τον κόσμο από το 2014, προκαλούν συνειρμούς για την Ελλάδα και την Νέα Δημοκρατία. Προβληματίζουν οι δηλώσεις στήριξης που έκαναν -τότε- ο Κυριάκος Μητσοτάκης αλλά και στελέχη που βρίσκονται σήμερα σε κορυφαίες κυβερνητικές θέσεις.
Πολιτικούς συνειρμούς για την Ελλάδα και την Νέα Δημοκρατία, προκαλεί το σκάνδαλο που ξέσπασε από τις αποκαλύψεις του Guardian για τις σχέσεις της πολυεθνικής Uber με πολιτικούς και ιδίως με την γαλλική κυβέρνηση του Εμμανουέλ Μακρόν. Η υπόθεση – θυμίζουμε- αφορά το δίκτυο lobbying που αναπτύχθηκε από το 2014 ανάμεσα στην εταιρία και την πλατφόρμα της για Ι.Χ ταξί και πολιτικά στελέχη του φιλελεύθερου χώρου ανά τον κόσμο. Μια υπόθεση που φαίνεται να «κουμπώνει» με την πολιτική συμπεριφορά των στελεχών της Νέας Δημοκρατίας την περίοδο 2015-2018. Έως ότου δηλαδή η Uber αποφασίσει να εγκαταλείψει τις δραστηριότητές της στην Ελλάδα, εκτιμώντας ότι η λειτουργία της δεν διευκολύνεται από το νομοθετικό πλαίσιο που διαμόρφωσε τότε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Θυμίζουμε ότι η δράση της πολυεθνικής Uber είχε προκαλέσει έντονη πολιτική αντιπαράθεση σε παγκόσμιο επίπεδο. Με τους υποστηρικτές της να θεωρούν ότι η πλατφόρμα με την οποία ιδιοκτήτες Ι.Χ μπορούσαν να λειτουργούν ώς taxi συνιστά το ...μέλλον των εταιρικών μορφών και των νέων εργασιακών σχέσεων. Τους επικριτές της να τονίζουν ότι πρόκειται για μία έκφραση ακραίας νεοφιλελεύθερης αντίληψης με μανδύα την καινοτομία.
Τα ερωτήματα του Χρήστου Σπιρτζη
Αρμόδιος υπουργός Μεταφορών την περίοδο 2015-2018 ήταν ο Χρήστος Σπίρτζης. Ο νυν τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα με ανακοίνωσή του επανέφερε το θέμα θέτοντας συγκεκριμένα ερωτήματα προς την σημερινή κυβέρνηση. Μεταξύ άλλων ο Χρ.Σπίρτζης διερωτάται:
Θυμίζουμε ότι η δράση της πολυεθνικής Uber είχε προκαλέσει έντονη πολιτική αντιπαράθεση σε παγκόσμιο επίπεδο. Με τους υποστηρικτές της να θεωρούν ότι η πλατφόρμα με την οποία ιδιοκτήτες Ι.Χ μπορούσαν να λειτουργούν ώς taxi συνιστά το ...μέλλον των εταιρικών μορφών και των νέων εργασιακών σχέσεων. Τους επικριτές της να τονίζουν ότι πρόκειται για μία έκφραση ακραίας νεοφιλελεύθερης αντίληψης με μανδύα την καινοτομία.
Τα ερωτήματα του Χρήστου Σπιρτζη
Αρμόδιος υπουργός Μεταφορών την περίοδο 2015-2018 ήταν ο Χρήστος Σπίρτζης. Ο νυν τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα με ανακοίνωσή του επανέφερε το θέμα θέτοντας συγκεκριμένα ερωτήματα προς την σημερινή κυβέρνηση. Μεταξύ άλλων ο Χρ.Σπίρτζης διερωτάται:
- Ποια στελέχη της ΝΔ είχαν συναντηθεί με την Uber και γιατί την υποστήριζαν με τόσο πάθος;
- Ποια στελέχη της ΝΔ είχαν συναντηθεί με άλλες εταιρείες διαμεσολάβησης, ιδιαίτερα μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου για την Uber και γιατί τις υποστηρίζατε με τόσο πάθος;
- Γιατί τρία χρόνια (σ.σ επι Ν.Δ) ακυρώσατε στην πράξη τον Ν.4530/18 για τις εταιρείες διαμεσολάβησης;
Οι δηλώσεις του Κ. Μητσοτάκη και των στελεχών της Ν.Δ, τότε
Ένας από τους βασικούς λόγους που γίνεται ο πολιτικός συνειρμός αφορά την ένθερμη υποστήριξη που παρείχαν στην προοπτική της ανάπτυξης της εταιρίας Uber στην Ελλάδα, την επίμαχη περίοδο, ο σημερινός πρωθυπουργός αλλά και κορυφαίοι υπουργοί της κυβέρνησης.
Η αξιωματική αντιπολίτευση μνημονεύει την δήλωση του τότε αρχηγού της Ν.Δ, Κυριάκου Μητσοτάκη που είχε ασκήσει κριτική στην κυβέρνηση για την Uber λέγοντας: «Ο κ.Τσιπρας που παριστάνει ότι στηρίζει την υγιή επιχειρηματικότητα και την καινοτομία θα πρέπει αν έχει ίχνος αξιοπιστίας να σταματήσει κάθε σχέδιο που ακυρώνει στην πράξη αυτή την καινοτόμο πλατφόρμα. Η Ν.Δ στηρίζει το δικαίωμα των πολιτών να επιλέγουν και να αξιολογούν τις παρεχόμενες προς αυτούς υπηρεσίες. Οτιδήποτε άλλο σημαίνει επιστροφή στο παρελθόν».
Στην ίδια λογική είχε κινηθεί και η Ντόρα Μπακογιάννη. Μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή είχε παρουσιάσει την εταιρία ως στοιχείο καινοτομίας λέγοντας πως «στο Λονδίνο υπάρχουν αυτά τα ταξί τα Uber, που τα ξέρει όλος ο κόσμος που είναι ένας άνθρωπος που παίρνει ένα μικρό αυτοκινητάκι και μπαίνει στο διαδίκτυο και του τηλεφωνάς». Είχε αναφερθεί στις αντιδράσεις των αυτοκινητιστών επισημαίνοντας όμως πως «η πραγματικότητα δεν πολεμιέται».
Ακόμη πιο επιθετικός υπήρξε σε δηλώσεις του ο σημερινός υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. Όπως είπε τονίσει: «Είναι δυνατόν το 2017 να έρθει στην Ελλάδα ένα νομοσχέδιο που θα απαγορεύει στους Έλληνες να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να χρησιμοποιούν υπηρεσίες ταξί; Δηλαδή τρελαίνομαι». Συμπλήρωσε μάλιστα ότι « κατηγορούμε τον Σόιμπλε το μνημόνιο, τον Τόμσεν και δεν ξέρω ποιόν άλλο;».
Αντίστοιχη τοποθέτηση υπήρξε και από τον έτερο αντιπρόεδρο της Ν.Δ και νύν υπουργό Εργασίας, Κωστή Χατζηδακη: «Η πλατφορμα λέει ότι μπορεί να έχεις ένα καλύτερο ταξί; Εμείς λέμε όχι δεν το θέλουμε. Είναι σουρεαλιστικό» είχε πει εμφατικά. Ο σημερινός υπουργός Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας είχε σχολιάσει ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ οπισθοδρομεί την Ελλάδα» ενώ ο βουλευτής της Ν.Δ Κώστας Κυρανάκης δεν είχε κρύψει ότι είχε συναντηθεί με τον εκπρόσωπο της Uber στην Ελλάδα.
Οι ισχυρισμοί του Θύμιου Λυμπερόπουλου
Για το ζήτημα της Uber πραγματοποίησε δημόσια παρέμβαση όμως και ο Θύμιος Λυμπερόπουλος, σημερινός πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών, ο οποίος την περίοδο 2015-2018 είχε ασκήσει έντονη κριτική στην δράση της Uber. Υποστήριζε ότι ασκούσε αθέμιτο ανταγωνισμό στα ταξί. Δίχως μάλιστα να αποδίδει φόρους στο ελληνικό κράτος ή να λειτουργεί με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
«Ο Μακρόν τα ‘παιρνε. Στην Ελλάδα τόσο ηλίθιοι ήταν και δεν πήραν τίποτε;» ήταν το ερώτημα που έθεσε σε ραδιοφωνικού συνέντευξη στον Ρ/Σ «Στο Κόκκινο» ο Θύμιος Λυμπερόπουλος για τους υποστηρικτές της Uber. Αναφερόμενος στην Ν.Δ υποστήριξε ότι «το πρώτο που έκανε ήταν να φάει εμένα από την Ομοσπονδία και από τον ΣΑΤΑ». Επίσης σχολίασε την σημερινή διακυβέρνηση λέγοντας ότι «ο νόμος που έκανε η κ.Παπανάτσιου με την σύμφωνη γνώμη του κ.Πιτσιλή δεν εφαρμόζεται» και έτσι «τα Ι.Χ κάνουν πάρτυ με αφορολόγητες μεταφορές» ενώ «δεν τα ελέγχει κανένας. Κλέβουν την δουλειά των ανθρώπων που με δυσκολία βγάζουν το μεροκάματο».
Εξιστορώντας την υπόθεση της έλευσης της Uber στην Ελλάδα, ο Θύμιος Λυμπερόπουλος υπαινίχθηκε σχέσεις με την Ν.Δ που ξεκινούν από την περίοδο της κυβέρνησης Σαμαρά. Όπως είπε «στη χώρα μας ήρθαν το 2014, προσπάθησαν να μπουν στην αγορά, έκαναν παρεμβάσεις, έπιασαν ανθρώπους, ήθελαν να χρηματίσουν για να βάλουν μέσα την εφαρμογή». Υποστήριξε ότι «τους εξυπηρέτησε η "εργαλειοθήκη" του Χατζηδάκη σε τέτοιο βαθμό, που άφησε μη εφαρμοστικούς νόμους, για τα ΙΧ να δουλεύουν υπό συγκεκριμένους όρους και να κάνουν μεταφορές. Η πηγή του κακού, με προσχεδιασμένη εισαγωγή της Uber στη χώρα μας, ήταν από τον Κωστή τον Χατζηδάκη».
Συμπλήρωσε ότι «από κει και ύστερα, έχουμε Κυρανάκη, Μητσοτάκη και Ντόρα να κάνουν επαφές με το γενικό διευθυντή της Uber, να βγαίνουν και να λένε δημόσια "γιατί να μην δουλέψει και το ΙΧ να βγάλει ένα μεροκαματάκι' και την αποκορύφωση από πλευράς ΠΑΣΟΚ, να πηγαίνει η Καΐλή στην ΕΕ και να απαιτεί από το Ευρωκοινοβούλιο να βγάλει Οδηγία να αφήσουν ελεύθερη την Uber με τα ΙΧ, την παράνομη εταιρεία της διαπλοκής, που κλέβει τους πόρους από κάθε χώρα, να δουλέψει».
Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Πηγή: news247.gr
Ένας από τους βασικούς λόγους που γίνεται ο πολιτικός συνειρμός αφορά την ένθερμη υποστήριξη που παρείχαν στην προοπτική της ανάπτυξης της εταιρίας Uber στην Ελλάδα, την επίμαχη περίοδο, ο σημερινός πρωθυπουργός αλλά και κορυφαίοι υπουργοί της κυβέρνησης.
Η αξιωματική αντιπολίτευση μνημονεύει την δήλωση του τότε αρχηγού της Ν.Δ, Κυριάκου Μητσοτάκη που είχε ασκήσει κριτική στην κυβέρνηση για την Uber λέγοντας: «Ο κ.Τσιπρας που παριστάνει ότι στηρίζει την υγιή επιχειρηματικότητα και την καινοτομία θα πρέπει αν έχει ίχνος αξιοπιστίας να σταματήσει κάθε σχέδιο που ακυρώνει στην πράξη αυτή την καινοτόμο πλατφόρμα. Η Ν.Δ στηρίζει το δικαίωμα των πολιτών να επιλέγουν και να αξιολογούν τις παρεχόμενες προς αυτούς υπηρεσίες. Οτιδήποτε άλλο σημαίνει επιστροφή στο παρελθόν».
Στην ίδια λογική είχε κινηθεί και η Ντόρα Μπακογιάννη. Μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή είχε παρουσιάσει την εταιρία ως στοιχείο καινοτομίας λέγοντας πως «στο Λονδίνο υπάρχουν αυτά τα ταξί τα Uber, που τα ξέρει όλος ο κόσμος που είναι ένας άνθρωπος που παίρνει ένα μικρό αυτοκινητάκι και μπαίνει στο διαδίκτυο και του τηλεφωνάς». Είχε αναφερθεί στις αντιδράσεις των αυτοκινητιστών επισημαίνοντας όμως πως «η πραγματικότητα δεν πολεμιέται».
Ακόμη πιο επιθετικός υπήρξε σε δηλώσεις του ο σημερινός υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. Όπως είπε τονίσει: «Είναι δυνατόν το 2017 να έρθει στην Ελλάδα ένα νομοσχέδιο που θα απαγορεύει στους Έλληνες να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να χρησιμοποιούν υπηρεσίες ταξί; Δηλαδή τρελαίνομαι». Συμπλήρωσε μάλιστα ότι « κατηγορούμε τον Σόιμπλε το μνημόνιο, τον Τόμσεν και δεν ξέρω ποιόν άλλο;».
Αντίστοιχη τοποθέτηση υπήρξε και από τον έτερο αντιπρόεδρο της Ν.Δ και νύν υπουργό Εργασίας, Κωστή Χατζηδακη: «Η πλατφορμα λέει ότι μπορεί να έχεις ένα καλύτερο ταξί; Εμείς λέμε όχι δεν το θέλουμε. Είναι σουρεαλιστικό» είχε πει εμφατικά. Ο σημερινός υπουργός Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας είχε σχολιάσει ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ οπισθοδρομεί την Ελλάδα» ενώ ο βουλευτής της Ν.Δ Κώστας Κυρανάκης δεν είχε κρύψει ότι είχε συναντηθεί με τον εκπρόσωπο της Uber στην Ελλάδα.
Οι ισχυρισμοί του Θύμιου Λυμπερόπουλου
Για το ζήτημα της Uber πραγματοποίησε δημόσια παρέμβαση όμως και ο Θύμιος Λυμπερόπουλος, σημερινός πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών, ο οποίος την περίοδο 2015-2018 είχε ασκήσει έντονη κριτική στην δράση της Uber. Υποστήριζε ότι ασκούσε αθέμιτο ανταγωνισμό στα ταξί. Δίχως μάλιστα να αποδίδει φόρους στο ελληνικό κράτος ή να λειτουργεί με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
«Ο Μακρόν τα ‘παιρνε. Στην Ελλάδα τόσο ηλίθιοι ήταν και δεν πήραν τίποτε;» ήταν το ερώτημα που έθεσε σε ραδιοφωνικού συνέντευξη στον Ρ/Σ «Στο Κόκκινο» ο Θύμιος Λυμπερόπουλος για τους υποστηρικτές της Uber. Αναφερόμενος στην Ν.Δ υποστήριξε ότι «το πρώτο που έκανε ήταν να φάει εμένα από την Ομοσπονδία και από τον ΣΑΤΑ». Επίσης σχολίασε την σημερινή διακυβέρνηση λέγοντας ότι «ο νόμος που έκανε η κ.Παπανάτσιου με την σύμφωνη γνώμη του κ.Πιτσιλή δεν εφαρμόζεται» και έτσι «τα Ι.Χ κάνουν πάρτυ με αφορολόγητες μεταφορές» ενώ «δεν τα ελέγχει κανένας. Κλέβουν την δουλειά των ανθρώπων που με δυσκολία βγάζουν το μεροκάματο».
Εξιστορώντας την υπόθεση της έλευσης της Uber στην Ελλάδα, ο Θύμιος Λυμπερόπουλος υπαινίχθηκε σχέσεις με την Ν.Δ που ξεκινούν από την περίοδο της κυβέρνησης Σαμαρά. Όπως είπε «στη χώρα μας ήρθαν το 2014, προσπάθησαν να μπουν στην αγορά, έκαναν παρεμβάσεις, έπιασαν ανθρώπους, ήθελαν να χρηματίσουν για να βάλουν μέσα την εφαρμογή». Υποστήριξε ότι «τους εξυπηρέτησε η "εργαλειοθήκη" του Χατζηδάκη σε τέτοιο βαθμό, που άφησε μη εφαρμοστικούς νόμους, για τα ΙΧ να δουλεύουν υπό συγκεκριμένους όρους και να κάνουν μεταφορές. Η πηγή του κακού, με προσχεδιασμένη εισαγωγή της Uber στη χώρα μας, ήταν από τον Κωστή τον Χατζηδάκη».
Συμπλήρωσε ότι «από κει και ύστερα, έχουμε Κυρανάκη, Μητσοτάκη και Ντόρα να κάνουν επαφές με το γενικό διευθυντή της Uber, να βγαίνουν και να λένε δημόσια "γιατί να μην δουλέψει και το ΙΧ να βγάλει ένα μεροκαματάκι' και την αποκορύφωση από πλευράς ΠΑΣΟΚ, να πηγαίνει η Καΐλή στην ΕΕ και να απαιτεί από το Ευρωκοινοβούλιο να βγάλει Οδηγία να αφήσουν ελεύθερη την Uber με τα ΙΧ, την παράνομη εταιρεία της διαπλοκής, που κλέβει τους πόρους από κάθε χώρα, να δουλέψει».
Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Πηγή: news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου