Οι αυξήσεις έως 40% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια «καίνε» τα σχέδια διακοπών για χιλιάδες νοικοκυριά ● Τρίτο κύμα ανατιμήσεων ετοιμάζουν οι εταιρείες του κλάδου, επικαλούμενες τις υπέρογκες αυξήσεις των ναυτιλιακών καυσίμων ● Το υπουργείο Ναυτιλίας απλά παρακολουθεί το φαινόμενο ● Από 400 έως 634 ευρώ το κόστος μεταφοράς με αυτοκίνητο για ένα ζευγάρι σε οικονομική θέση σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα ● Σπύρος Πασχάλης, πρόεδρος ακτοπλόων: «Το κόστος των καυσίμων από 30-40% των δαπανών των πλοίων, σήμερα έχει φτάσει ακόμα και το 80%». Στη Βουλή το θέμα από Ν. Σαντορινιό (ΣΥΡΙΖΑ) και Β. Μπιάγκη (ΠΑΣΟΚ).
Τα όνειρα που έκαναν οι Ελληνες για διακοπές φέτος το καλοκαίρι σε κάποιο νησί, μάλλον βαδίζουν προς ακύρωση, τουλάχιστον γι’ αυτούς που δεν είναι διατεθειμένοι να βάλουν βαθιά το χέρι στη τσέπη τους, ξεκινώντας από τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Ισως τα καταφέρουν εάν ταξιδέψουν χωρίς το αυτοκίνητό τους και χωρίς καμπίνα, δηλαδή να βολευτούν στην οικονομική θέση ή στο κατάστρωμα.
Και όλα αυτά γιατί οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων συνεχώς τραβούν την ανηφόρα, οι εταιρείες προχωρούν σε νέες αυξήσεις, επικαλούμενες το πολύ αυξημένο κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων και το υπουργείο Ναυτιλίας απλώς παρακολουθεί ως θεατής το φαινόμενο. Θολό είναι το τοπίο για το πόσες ακριβώς αυξήσεις έχουν γίνει από τον Μάρτιο του 2022 μέχρι και σήμερα στα ακτοπλοϊκά ναύλα, ενώ οι πληροφορίες λένε ότι κάποιες εταιρείες θα προχωρήσουν από την 1η Ιουλίου σε νέες αυξήσεις.
Πληροφορία που επιβεβαιώνεται και από τα ταξιδιωτικά γραφεία γιατί εάν θελήσεις να κλείσεις εισιτήρια σε ενημερώνουν ότι οι τιμές αυτές ισχύουν μόνο μέχρι 30 Ιουνίου. Τα στοιχεία δείχνουν πάντως ότι αθροιστικά οι αυξήσεις μέχρι στιγμής στα ακτοπλοϊκά ναύλα αγγίζουν το 25% με 30% συγκριτικά με πέρυσι και χωρίς να υπολογίζονται αυτές που θα έρθουν από 1η Ιουλίου.
Τα φορτηγά
Ωστόσο το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τους επιβάτες-τουρίστες αλλά πολύ περισσότερο τους μόνιμους κατοίκους των νησιών και τις μετακινήσεις τους στην ηπειρωτική χώρα, αλλά και όλη την παραγωγική αλυσίδα, καθώς τα ναύλα των φορτηγών αυτοκινήτων που μεταφέρουν προϊόντα έχουν εκτοξευτεί.
Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα που παραθέτουμε: Για να ταξιδέψει ένα ζευγάρι με το αυτοκίνητο του για τα Χανιά με επιστροφή, χωρίς καμπίνα, με την ΑΝΕΚ κοστίζει 325 ευρώ και με τις «Μινωικές» 291 ευρώ, για το Ηράκλειο με την ΑΝΕΚ 267 ευρώ και με τις «Μινωικές» 290 ευρώ. Κόστος που ανεβαίνει αρκετά εάν θελήσει να πάρει και καμπίνα. Και τα πράγματα χειροτερεύουν για όσους θέλουν να πάνε στις Κυκλάδες.
Για την Πάρο το εισιτήριο οικονομικής θέσης από 38,50 ευρώ το 2021, φέτος κοστίζει 46,50 ευρώ, ενώ το αυτοκίνητο κοστίζει 108,50 ευρώ. Δηλαδή για να πάει στην Πάρο ένα ζευγάρι με το αυτοκίνητό του με επιστροφή στην οικονομική θέση θα δώσει περίπου 402 ευρώ, για τη Νάξο 438 ευρώ και πιθανότατα θα πρέπει να ξεχάσει τα Δωδεκάνησα, αφού για τη Ρόδο χωρίς καμπίνα θα πρέπει να δώσει 634 ευρώ. Για τη Σύρο από 35 ευρώ πέρυσι φέτος το εισιτήριο κοστίζει 42,50 ευρώ, ενώ η τιμή του αυτοκινήτου ανέβηκε στα 95,50 ευρώ από 75 που είχε πέρυσι.
Οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φαίνεται πάντως πως έχουν επηρεάσει το μεταφορικό έργο των εταιρειών, και όπως έλεγαν στελέχη του κλάδου στην «Εφ.Συν.» η επιβατική κίνηση εμφανίζεται αρκετά μειωμένη σε σύγκριση με άλλες χρονιές τέτοια εποχή πριν από την πανδημία. Ωστόσο συνολική εικόνα θα έχουν στο τέλος της σεζόν.
Αγονες γραμμές
«Η κάθε εταιρεία ακολουθεί τη δικιά της πολιτική» είπε στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και διευθύνων σύμβουλος της Attica Group Σπύρος Πασχάλης, υποστήριξε ότι οι αυξήσεις συγκριτικά με πέρυσι στα εισιτήρια κυμαίνονται από 25-30%, ωστόσο τις χαρακτήρισε «μονόδρομο» για τις εταιρείες λόγω της υπέρογκης αύξησης των ναυτιλιακών καυσίμων.
Ανέφερε ότι πέρυσι τέτοια εποχή ένας τόνος ναυτιλιακού πετρελαίου κόστιζε 530 ευρώ και φέτος κοστίζει 1.350 ευρώ, εξηγώντας ότι το κόστος των καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε το 30-40% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων, σήμερα έχει φτάσει να αποτελεί το 70 ακόμα και το 80% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ αναφέρθηκε και στα σχεδόν 50 εκατ. ευρώ που χρωστάει στις εταιρείες το υπουργείο Ναυτιλίας, τα οποία είναι χρήματα για δρομολόγια άγονων γραμμών που έχουν εκτελεστεί από τα τέλη του 2020, αλλά μέχρι και σήμερα δεν τους έχουν αποδοθεί.
Το θέμα των αυξήσεων των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων έφτασε και στη Bουλή από την αντιπολίτευση. Ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός, μιλώντας στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής, τόνισε ότι ενώ αναμένεται νέα αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 7% από 1η Ιουλίου, και ενώ, συνολικά, οι αυξήσεις σε σχέση με πέρυσι φτάνουν το 40%, η κυβέρνηση το μόνο που κάνει είναι παραινέσεις προς τους ακτοπλόους να μην αυξήσουν τα εισιτήρια, χωρίς να διαβουλεύεται μαζί τους.
Αναφερόμενος στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου επισήμανε ότι η σημερινή κυβέρνηση το απαξιώνει συνεχώς και το υπουργείο Ναυτιλίας έχει καθυστερήσει να βάλει τα χρήματα στους λογαριασμούς των νησιωτών τουλάχιστον για 6 μήνες. Επίσης κάλεσε τον υπουργό Ναυτιλίας να προσπαθήσει να κλείσει εισιτήρια για Κάρπαθο, τον Ιούλιο, και τότε θα καταλάβει πως δεν θα μπορέσει, γιατί δεν υπάρχει πλοίο.
Ο βουλευτής Κέρκυρας του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, Δημήτρης Μπιάγκης, τόνισε ότι οι τιμές των εισιτηρίων αυξάνονται διαρκώς και ανεξέλεγκτα, λέγοντας ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε ήδη να έχει λάβει μέτρα για την μείωση του κόστους των ναύλων.
Χριστίνα Παπασταθοπούλου
Πηγή: efsyn.gr
Και όλα αυτά γιατί οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων συνεχώς τραβούν την ανηφόρα, οι εταιρείες προχωρούν σε νέες αυξήσεις, επικαλούμενες το πολύ αυξημένο κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων και το υπουργείο Ναυτιλίας απλώς παρακολουθεί ως θεατής το φαινόμενο. Θολό είναι το τοπίο για το πόσες ακριβώς αυξήσεις έχουν γίνει από τον Μάρτιο του 2022 μέχρι και σήμερα στα ακτοπλοϊκά ναύλα, ενώ οι πληροφορίες λένε ότι κάποιες εταιρείες θα προχωρήσουν από την 1η Ιουλίου σε νέες αυξήσεις.
Πληροφορία που επιβεβαιώνεται και από τα ταξιδιωτικά γραφεία γιατί εάν θελήσεις να κλείσεις εισιτήρια σε ενημερώνουν ότι οι τιμές αυτές ισχύουν μόνο μέχρι 30 Ιουνίου. Τα στοιχεία δείχνουν πάντως ότι αθροιστικά οι αυξήσεις μέχρι στιγμής στα ακτοπλοϊκά ναύλα αγγίζουν το 25% με 30% συγκριτικά με πέρυσι και χωρίς να υπολογίζονται αυτές που θα έρθουν από 1η Ιουλίου.
Τα φορτηγά
Ωστόσο το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τους επιβάτες-τουρίστες αλλά πολύ περισσότερο τους μόνιμους κατοίκους των νησιών και τις μετακινήσεις τους στην ηπειρωτική χώρα, αλλά και όλη την παραγωγική αλυσίδα, καθώς τα ναύλα των φορτηγών αυτοκινήτων που μεταφέρουν προϊόντα έχουν εκτοξευτεί.
Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα που παραθέτουμε: Για να ταξιδέψει ένα ζευγάρι με το αυτοκίνητο του για τα Χανιά με επιστροφή, χωρίς καμπίνα, με την ΑΝΕΚ κοστίζει 325 ευρώ και με τις «Μινωικές» 291 ευρώ, για το Ηράκλειο με την ΑΝΕΚ 267 ευρώ και με τις «Μινωικές» 290 ευρώ. Κόστος που ανεβαίνει αρκετά εάν θελήσει να πάρει και καμπίνα. Και τα πράγματα χειροτερεύουν για όσους θέλουν να πάνε στις Κυκλάδες.
Για την Πάρο το εισιτήριο οικονομικής θέσης από 38,50 ευρώ το 2021, φέτος κοστίζει 46,50 ευρώ, ενώ το αυτοκίνητο κοστίζει 108,50 ευρώ. Δηλαδή για να πάει στην Πάρο ένα ζευγάρι με το αυτοκίνητό του με επιστροφή στην οικονομική θέση θα δώσει περίπου 402 ευρώ, για τη Νάξο 438 ευρώ και πιθανότατα θα πρέπει να ξεχάσει τα Δωδεκάνησα, αφού για τη Ρόδο χωρίς καμπίνα θα πρέπει να δώσει 634 ευρώ. Για τη Σύρο από 35 ευρώ πέρυσι φέτος το εισιτήριο κοστίζει 42,50 ευρώ, ενώ η τιμή του αυτοκινήτου ανέβηκε στα 95,50 ευρώ από 75 που είχε πέρυσι.
Οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φαίνεται πάντως πως έχουν επηρεάσει το μεταφορικό έργο των εταιρειών, και όπως έλεγαν στελέχη του κλάδου στην «Εφ.Συν.» η επιβατική κίνηση εμφανίζεται αρκετά μειωμένη σε σύγκριση με άλλες χρονιές τέτοια εποχή πριν από την πανδημία. Ωστόσο συνολική εικόνα θα έχουν στο τέλος της σεζόν.
Αγονες γραμμές
«Η κάθε εταιρεία ακολουθεί τη δικιά της πολιτική» είπε στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και διευθύνων σύμβουλος της Attica Group Σπύρος Πασχάλης, υποστήριξε ότι οι αυξήσεις συγκριτικά με πέρυσι στα εισιτήρια κυμαίνονται από 25-30%, ωστόσο τις χαρακτήρισε «μονόδρομο» για τις εταιρείες λόγω της υπέρογκης αύξησης των ναυτιλιακών καυσίμων.
Ανέφερε ότι πέρυσι τέτοια εποχή ένας τόνος ναυτιλιακού πετρελαίου κόστιζε 530 ευρώ και φέτος κοστίζει 1.350 ευρώ, εξηγώντας ότι το κόστος των καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε το 30-40% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων, σήμερα έχει φτάσει να αποτελεί το 70 ακόμα και το 80% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ αναφέρθηκε και στα σχεδόν 50 εκατ. ευρώ που χρωστάει στις εταιρείες το υπουργείο Ναυτιλίας, τα οποία είναι χρήματα για δρομολόγια άγονων γραμμών που έχουν εκτελεστεί από τα τέλη του 2020, αλλά μέχρι και σήμερα δεν τους έχουν αποδοθεί.
Το θέμα των αυξήσεων των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων έφτασε και στη Bουλή από την αντιπολίτευση. Ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός, μιλώντας στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής, τόνισε ότι ενώ αναμένεται νέα αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 7% από 1η Ιουλίου, και ενώ, συνολικά, οι αυξήσεις σε σχέση με πέρυσι φτάνουν το 40%, η κυβέρνηση το μόνο που κάνει είναι παραινέσεις προς τους ακτοπλόους να μην αυξήσουν τα εισιτήρια, χωρίς να διαβουλεύεται μαζί τους.
Αναφερόμενος στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου επισήμανε ότι η σημερινή κυβέρνηση το απαξιώνει συνεχώς και το υπουργείο Ναυτιλίας έχει καθυστερήσει να βάλει τα χρήματα στους λογαριασμούς των νησιωτών τουλάχιστον για 6 μήνες. Επίσης κάλεσε τον υπουργό Ναυτιλίας να προσπαθήσει να κλείσει εισιτήρια για Κάρπαθο, τον Ιούλιο, και τότε θα καταλάβει πως δεν θα μπορέσει, γιατί δεν υπάρχει πλοίο.
Ο βουλευτής Κέρκυρας του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, Δημήτρης Μπιάγκης, τόνισε ότι οι τιμές των εισιτηρίων αυξάνονται διαρκώς και ανεξέλεγκτα, λέγοντας ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε ήδη να έχει λάβει μέτρα για την μείωση του κόστους των ναύλων.
Χριστίνα Παπασταθοπούλου
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου