Ενώ η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί την «ουσιαστική κατάργησή» της με τον νέο μηχανισμό διαμόρφωσης της χονδρικής τιμής ρεύματος, τα νέα τιμολόγια που ετοιμάζονται απλώς την κρύβουν σε μια τελική χρέωση που υπόσχεται να μην είναι μεγαλύτερη από εκείνην με ρήτρα!
Αν δεν ήταν τόσο επώδυνο, θα ήταν εξαιρετικά αστείο: η κυβέρνηση ετοιμάζει νέα τιμολόγια ρεύματος για να «εξαφανίσει» τη ρήτρα αναπροσαρμογής, αλλά ουσιαστικά την ενσωματώνει με άλλον τρόπο, και το μόνο που υπόσχεται είναι να προκύπτει τελική χρέωση που δεν θα είναι μεγαλύτερη από εκείνη με ρήτρα!
Αν δεν ήταν τόσο επώδυνο, θα ήταν εξαιρετικά αστείο: η κυβέρνηση ετοιμάζει νέα τιμολόγια ρεύματος για να «εξαφανίσει» τη ρήτρα αναπροσαρμογής, αλλά ουσιαστικά την ενσωματώνει με άλλον τρόπο, και το μόνο που υπόσχεται είναι να προκύπτει τελική χρέωση που δεν θα είναι μεγαλύτερη από εκείνη με ρήτρα!
Το φοβερό αυτό... επίτευγμα προκύπτει, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, από απόφαση που έλαβε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) την περασμένη εβδομάδα (9/6/2022) με σκοπό να γνωμοδοτήσει προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Η απόφαση ελήφθη στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τους νέους τρόπους τιμολόγησης σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής αγοράς ηλεκτρισμού από 1η Ιουλίου 2022.
Οι νέοι αυτοί τρόποι εξαγγέλθηκαν αορίστως από την κυβέρνηση στις αρχές Μαΐου. Αλλεπάλληλα δημοσιεύματα και διαρροές από κυβερνητικής πλευράς επικεντρώνονται στον νέο μηχανισμό της χονδρικής αγοράς με την επιβολή ενός πλαφόν στην Τιμή Επόμενης Μέρας (ΤΕΑ) που διαμορφώνεται μέσω του Χρηματιστηρίου Ενέργειας.
Στην τιμή αυτή (η Ελλάδα ανακηρύσσεται πολλάκις πρωταθλήτρια Ευρώπης εδώ και μήνες) πωλούν όσοι παράγουν ρεύμα στους προμηθευτές ηλεκτρισμού. Από τους προμηθευτές αγοράζουν οι τελικοί καταναλωτές. Επειδή όμως η ΤΕΑ αλλάζει συνεχώς, οι προμηθευτές αποτύπωναν ώς τώρα τη διακύμανση μέσω της διαβόητης Ρήτρας Αναπροσαρμογής. Αυτή η ρήτρα υποτίθεται πως στηρίζεται σε έναν πολύπλοκο μαθηματικό τύπο ο οποίος δεν είναι καν ίδιος για όλες τις εταιρείες προμήθειας. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό. Για ίδια κατανάλωση, εκατομμύρια καταναλωτές αναγκάστηκαν να πληρώσουν πολλαπλάσια ποσά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπάθησε να ρίξει όλη την ευθύνη στην ουκρανική κρίση και απέτυχε, παρά τις υποσχέσεις της, να καλύψει την επιβάρυνση με τις συνεχείς επιδοτήσεις.
Ετσι, υποσχέθηκε στις αρχές Μαΐου να διαμορφώσει έναν νέο μηχανισμό διαμόρφωσης της ΤΕΑ με επιβολή πλαφόν ανά τεχνολογία παραγωγής, δηλαδή άλλο για παραγωγή από φυσικό αέριο, άλλο για Ανανεώσιμες Πηγές κ.ο.κ. Αυτός ο νέος μηχανισμός πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση και να ψηφιστεί στη Βουλή για να ισχύσει από 1ης Ιουλίου, δηλαδή σε δυο εβδομάδες. Ο τρόπος λειτουργίας του δεν έχει διευκρινιστεί και το μόνο που δημοσιεύεται πανηγυρικώς είναι ότι «με τα μέτρα που θα τεθούν σε εφαρμογή θα απορροφηθεί το 70%-80% της αύξησης στην τιμή της κιλοβατώρας για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τους αγρότες».
Στις αρχές Μαΐου, ο υπουργός ΠΕΝ, Κ. Σκρέκας, μίλησε και για ουσιαστική κατάργηση της ρήτρας, χωρίς να εξηγήσει τι θα συμβεί. Λίγο αργότερα, μίλησε σχετικά στη Βουλή ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Αθ. Δαγούμας, και όπως δημοσίευσε τότε η «Εφ.Συν.» («Πληρωτέα, αλλά... αόρατη η ρήτρα αναπροσαρμογής» - 13/5/22) είπε ότι η ρήτρα θα ενσωματωθεί σε μια κυμαινόμενη χρέωση. Αυτό ήρθε να αποτυπωθεί στη γνωμοδότηση που αποφάσισε η ΡΑΕ στις 9/6 για να τη στείλει στο υπουργείο και να αλλάξει «εκτάκτως και προσωρινώς» ο Κώδικας Προμήθειας, ώστε το αργότερο την 1η Σεπτεμβρίου:
■ Οι λογαριασμοί να μην περιλαμβάνουν Ρήτρα Αναπροσαρμογής.
■ Τα τιμολόγια να είναι τριών ειδών: Σταθερά, Κυμαινόμενα χωρίς όριο διακύμανσης, Κυμαινόμενα με όριο διακύμανσης.
■ Στα Κυμαινόμενα, η χρέωση θα διαμορφώνεται από δυο στοιχεία: πρώτον, το κόστος αγοράς χονδρικής, δεύτερον, ένα κόστος διαχείρισης που θα προσθέτει ο προμηθευτής μαζί με ένα «εύλογο κέρδος». Αγνωστο παραμένει πώς θα προκύπτει το δεύτερο αυτό στοιχείο, αν θα είναι μέσω κάποιου ποσοστού ή θα προκύψει πάλι δυσνόητος αλγόριθμος.
■ Τα τιμολόγια αυτά θα έχουν ελάχιστη ισχύ 12 μήνες. Οσοι δεν δηλώσουν προτίμηση, θα βρεθούν με κυμαινόμενο χωρίς όριο διακύμανσης.
■ Η τελική χρέωση προμήθειας που θα προκύπτει από την εφαρμογή των νέων Τιμολογίων Κυμαινόμενης Χρέωσης Χωρίς Οριο Αυξομείωσης δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει την τιμή της Χρέωσης Προμήθειας, όπως αυτή θα διαμορφωνόταν βάσει των αναστελλόμενων Τιμολογίων με Ρήτρα Αναπροσαρμογής.
Άρης Χατζηγεωργίου
Πηγή: efsyn.gr
Οι νέοι αυτοί τρόποι εξαγγέλθηκαν αορίστως από την κυβέρνηση στις αρχές Μαΐου. Αλλεπάλληλα δημοσιεύματα και διαρροές από κυβερνητικής πλευράς επικεντρώνονται στον νέο μηχανισμό της χονδρικής αγοράς με την επιβολή ενός πλαφόν στην Τιμή Επόμενης Μέρας (ΤΕΑ) που διαμορφώνεται μέσω του Χρηματιστηρίου Ενέργειας.
Στην τιμή αυτή (η Ελλάδα ανακηρύσσεται πολλάκις πρωταθλήτρια Ευρώπης εδώ και μήνες) πωλούν όσοι παράγουν ρεύμα στους προμηθευτές ηλεκτρισμού. Από τους προμηθευτές αγοράζουν οι τελικοί καταναλωτές. Επειδή όμως η ΤΕΑ αλλάζει συνεχώς, οι προμηθευτές αποτύπωναν ώς τώρα τη διακύμανση μέσω της διαβόητης Ρήτρας Αναπροσαρμογής. Αυτή η ρήτρα υποτίθεται πως στηρίζεται σε έναν πολύπλοκο μαθηματικό τύπο ο οποίος δεν είναι καν ίδιος για όλες τις εταιρείες προμήθειας. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό. Για ίδια κατανάλωση, εκατομμύρια καταναλωτές αναγκάστηκαν να πληρώσουν πολλαπλάσια ποσά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπάθησε να ρίξει όλη την ευθύνη στην ουκρανική κρίση και απέτυχε, παρά τις υποσχέσεις της, να καλύψει την επιβάρυνση με τις συνεχείς επιδοτήσεις.
Ετσι, υποσχέθηκε στις αρχές Μαΐου να διαμορφώσει έναν νέο μηχανισμό διαμόρφωσης της ΤΕΑ με επιβολή πλαφόν ανά τεχνολογία παραγωγής, δηλαδή άλλο για παραγωγή από φυσικό αέριο, άλλο για Ανανεώσιμες Πηγές κ.ο.κ. Αυτός ο νέος μηχανισμός πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση και να ψηφιστεί στη Βουλή για να ισχύσει από 1ης Ιουλίου, δηλαδή σε δυο εβδομάδες. Ο τρόπος λειτουργίας του δεν έχει διευκρινιστεί και το μόνο που δημοσιεύεται πανηγυρικώς είναι ότι «με τα μέτρα που θα τεθούν σε εφαρμογή θα απορροφηθεί το 70%-80% της αύξησης στην τιμή της κιλοβατώρας για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τους αγρότες».
Στις αρχές Μαΐου, ο υπουργός ΠΕΝ, Κ. Σκρέκας, μίλησε και για ουσιαστική κατάργηση της ρήτρας, χωρίς να εξηγήσει τι θα συμβεί. Λίγο αργότερα, μίλησε σχετικά στη Βουλή ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Αθ. Δαγούμας, και όπως δημοσίευσε τότε η «Εφ.Συν.» («Πληρωτέα, αλλά... αόρατη η ρήτρα αναπροσαρμογής» - 13/5/22) είπε ότι η ρήτρα θα ενσωματωθεί σε μια κυμαινόμενη χρέωση. Αυτό ήρθε να αποτυπωθεί στη γνωμοδότηση που αποφάσισε η ΡΑΕ στις 9/6 για να τη στείλει στο υπουργείο και να αλλάξει «εκτάκτως και προσωρινώς» ο Κώδικας Προμήθειας, ώστε το αργότερο την 1η Σεπτεμβρίου:
■ Οι λογαριασμοί να μην περιλαμβάνουν Ρήτρα Αναπροσαρμογής.
■ Τα τιμολόγια να είναι τριών ειδών: Σταθερά, Κυμαινόμενα χωρίς όριο διακύμανσης, Κυμαινόμενα με όριο διακύμανσης.
■ Στα Κυμαινόμενα, η χρέωση θα διαμορφώνεται από δυο στοιχεία: πρώτον, το κόστος αγοράς χονδρικής, δεύτερον, ένα κόστος διαχείρισης που θα προσθέτει ο προμηθευτής μαζί με ένα «εύλογο κέρδος». Αγνωστο παραμένει πώς θα προκύπτει το δεύτερο αυτό στοιχείο, αν θα είναι μέσω κάποιου ποσοστού ή θα προκύψει πάλι δυσνόητος αλγόριθμος.
■ Τα τιμολόγια αυτά θα έχουν ελάχιστη ισχύ 12 μήνες. Οσοι δεν δηλώσουν προτίμηση, θα βρεθούν με κυμαινόμενο χωρίς όριο διακύμανσης.
■ Η τελική χρέωση προμήθειας που θα προκύπτει από την εφαρμογή των νέων Τιμολογίων Κυμαινόμενης Χρέωσης Χωρίς Οριο Αυξομείωσης δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει την τιμή της Χρέωσης Προμήθειας, όπως αυτή θα διαμορφωνόταν βάσει των αναστελλόμενων Τιμολογίων με Ρήτρα Αναπροσαρμογής.
Άρης Χατζηγεωργίου
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου