Σημαντική μείωση των αριστούχων φέτος, αλλά καταγράφεται και μείωση των υποψηφίων που κινήθηκαν στη βαθμολογική κλίμακα 0-10 ● Σε Μαθηματικά, Ιστορία, Λατινικά και Φυσική οι χειρότερες επιδόσεις ● Πτώση μικρότερη ή μεγαλύτερη αναμένεται στις περιζήτητες και υψηλόβαθμες σχολές και των τεσσάρων Πεδίων.
Η χθεσινή ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων είχε δυο πλευρές. Η μια πλευρά, το υπουργείο Παιδείας, θεώρησε ότι το κύριο ζήτημα ήταν να διαφημίσει ότι φέτος «σχεδόν 3 στους 4 υποψηφίους (ποσοστό 73,4%) των Πανελλαδικών Εξετάσεων από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ έλαβαν τη βαθμολογία τους με μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο», δηλαδή «έκαναν χρήση της δυνατότητας ενημέρωσης μέσω γραπτού μηνύματος SMS που για δεύτερη χρονιά εφάρμοσαν τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Η χθεσινή ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων είχε δυο πλευρές. Η μια πλευρά, το υπουργείο Παιδείας, θεώρησε ότι το κύριο ζήτημα ήταν να διαφημίσει ότι φέτος «σχεδόν 3 στους 4 υποψηφίους (ποσοστό 73,4%) των Πανελλαδικών Εξετάσεων από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ έλαβαν τη βαθμολογία τους με μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο», δηλαδή «έκαναν χρήση της δυνατότητας ενημέρωσης μέσω γραπτού μηνύματος SMS που για δεύτερη χρονιά εφάρμοσαν τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Στην άλλη πλευρά, τα πράγματα ήταν διαφορετικά, καθώς:
- Είχαμε σημαντική μείωση αριστούχων (βαθμολογική κλίμακα 18-20). Στα μαθήματα των Αρχαίων, της Πληροφορικής, της Φυσικής, των Μαθηματικών, της Βιολογίας, της Οικονομίας κ.λπ. έχουμε αποψίλωση των αριστούχων.
- Στον αντίποδα, έχουμε φέτος μια μείωση, ποσοστιαία και αριθμητική, των υποψηφίων που κινήθηκαν στη βαθμολογική κλίμακα 0-10.
- Περίπου οι 3 στους 4 υποψήφιους της Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής βρέθηκαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά και στην ίδια κατάσταση βρέθηκαν περίπου οι μισοί υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών στα μαθήματα Ιστορία και Λατινικά και οι υποψήφιοι των Θετικών Σπουδών και των Σπουδών Υγείας στη Φυσική.
- Η μείωση των υποψηφίων των ΓΕΛ που πήραν μέρος στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις σε σχέση με πέρυσι (-3.261 υποψήφιοι) δεν μπορεί να καλύψει την πρωτοφανή μείωση των θέσεων που έφτασε φέτος τις 9.021.
Η γενική εκτίμηση της κίνησης των βάσεων ανά Πεδίο
Σε κάθε περίπτωση, συγκεκριμένες συγκρίσεις σε σχέση με την περυσινή διαδικασία δεν είναι εύκολο να γίνουν, καθώς φέτος η βαθμολογική εικόνα για την είσοδο στα ΑΕΙ είναι τελείως διαφορετική, με νέους συντελεστές στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, αλλά και καινούργιους συντελεστές στα μαθήματα βαρύτητας ανά τμήμα. Η πρώτη απόπειρα μιας γενικής εκτίμησης της κίνησης των βάσεων εισαγωγής με κριτήρια βασικά τις επιδόσεις των φετινών υποψηφίων (σε σχέση πάντα με πέρσι) και τη σχέση του αριθμού των υποψηφίων και του αριθμού των θέσεων εισακτέων (σε σχέση πάντα με πέρσι) μας οδηγεί στα παρακάτω πρώτα γενικά συμπεράσματα.
● Στο πρώτο Επιστημονικό Πεδίο θα έχουμε άνοδο των βάσεων στις περισσότερες σχολές και ιδιαίτερα εκείνες των δύο μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνας - Θεσσαλονίκης) και της επαρχίας, στις οποίες έγιναν σημαντικές περικοπές των θέσεων εισακτέων. Η άνοδος αυτή εκτιμάται ότι θα είναι μεταξύ 100 - 300 μορίων κατά μέσο όρο. Για παράδειγμα, το χαμηλόβαθμο σχετικά Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που φέτος έχει 120 θέσεις εισακτέων λιγότερες από πέρσι αλλά και καλύτερες επιδόσεις των υποψηφίων στις χαμηλές βαθμολογίες, αναμένεται να γίνει απαιτητικότερο στη βάση εισαγωγής του.
Αντίθετα, δεν περιμένουμε άνοδο των βάσεων στις περιζήτητες σχολές του Πεδίου, όπως είναι οι τρεις Νομικές και οι σχολές Ψυχολογίας Αθήνας και Θεσσαλονίκης, οι οποίες αναμένεται να συγκρατηθούν στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρσι. Επίσης, είναι πιθανόν, ιδιαίτερα τα Παιδαγωγικά Τμήματα, Δασκάλων, Νηπιαγωγών και Ειδικής Αγωγής, να κινηθούν ανοδικά και λόγω της επιστροφής σε αυτά πολλών υποψηφίων.
● Στο δεύτερο Πεδίο των Θετικών Επιστημών, το κύριο στοιχείο της κίνησης των βάσεων εισαγωγής αναμένεται να είναι η συγκράτηση στα ίδια περσινά επίπεδα, με μικρές κάμψεις που θα ξεκινούν από -50 μόρια (για τις σχολές που έχουν μείωση θέσεων εισακτέων) έως -200 μόρια για τις σχολές που έχουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εισακτέων με πέρσι. Πτώση των βάσεων εισαγωγής θα έχουμε στις υψηλόβαθμες και περιζήτητες σχολές του Πεδίου, κυρίως τις Πολυτεχνικές των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.
● Στο τρίτο Πεδίο των Επιστημών Υγείας αναμένεται συγκρατημένη πτώση των Ιατρικών, Οδοντιατρικών και Φαρμακευτικών Σχολών της τάξης των 30-80 μορίων κατά μέσο όρο, καθώς, εκτός από τη Χημεία, στα υπόλοιπα μαθήματα του Πεδίου έχουμε μείωση αριστούχων. Οι χαμηλόβαθμες σχολές του Πεδίου αναμένεται να κινηθούν με μικρές αυξομειώσεις στα περσινά επίπεδα.
● Στο τέταρτο Πεδίο των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής, αναμένεται μικρή πτώση των βάσεων κατά 50-150 μόρια στις σχολές που δεν έχουν περικοπές θέσεων εισακτέων σε σχέση με πέρσι, αντίθετα στις σχολές που υπάρχουν περικοπές αναμένεται συγκράτηση βάσεων στα περσινά επίπεδα. Οι υψηλόβαθμες σχολές του Πεδίου θα υποχωρήσουν και θα ανοίξουν τις εισόδους τους, απαιτώντας χαμηλότερες βάσεις από πέρσι.
Ο αριθμός των εισακτέων στα ΑΕΙ, ΑΣΠΑΙΤΕ και Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες φέτος είναι 68.394, κατά 10% λιγότεροι από πέρυσι (60.070 το 2021). Στο παραπάνω νούμερο δεν περιλαμβάνονται οι θέσεις επιτυχόντων στις στρατιωτικές, πυροσβεστικές, αστυνομικές, λιμενικές σχολές και στο Εμπορικό Ναυτικό.
Συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων
Υπενθυμίζεται ότι, για να εισαχθεί ένας υποψήφιος, πρέπει να έχει ίση ή μεγαλύτερη βαθμολογία από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στη Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση που επιθυμεί. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι από φέτος ισχύουν συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων Γενικού Λυκείου, Επαγγελματικού Λυκείου, των ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών, όπως αυτοί ορίστηκαν από κάθε Πανεπιστημιακό Ιδρυμα για κάθε Τμήμα/Σχολή/Εισαγωγική Κατεύθυνσή του. Σύμφωνα με τον Νόμο 4777/2021 (Α΄25) ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα εκφράζεται σε ποσοστό επί τοις εκατό (%) και δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%. Το άθροισμα των συντελεστών αποδίδει το 100%.
Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες (αγωνίσματα), ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται στο ειδικό μάθημα ή τις πρακτικές δοκιμασίες είναι είτε 10% είτε 20%. Οι Σχολές, Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ένα ή δύο ειδικά μαθήματα, με επιλογή των υποψηφίων μεταξύ περισσοτέρων, αποδίδουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας σε όλα τα ειδικά μαθήματα επιλογής, ο οποίος είναι είτε 10% είτε 20%. Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων στις οποίες εξετάζονται δύο ειδικά μαθήματα, το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας που τους αποδίδονται είναι το 20% και το ποσοστό που αποδίδεται σε καθένα από τα ειδικά μαθήματα δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 8%. Τα ποσοστά που αποδίδουν τα ειδικά μαθήματα προστίθενται στο 100% που αποδίδουν τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.
Σε κάθε περίπτωση, συγκεκριμένες συγκρίσεις σε σχέση με την περυσινή διαδικασία δεν είναι εύκολο να γίνουν, καθώς φέτος η βαθμολογική εικόνα για την είσοδο στα ΑΕΙ είναι τελείως διαφορετική, με νέους συντελεστές στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, αλλά και καινούργιους συντελεστές στα μαθήματα βαρύτητας ανά τμήμα. Η πρώτη απόπειρα μιας γενικής εκτίμησης της κίνησης των βάσεων εισαγωγής με κριτήρια βασικά τις επιδόσεις των φετινών υποψηφίων (σε σχέση πάντα με πέρσι) και τη σχέση του αριθμού των υποψηφίων και του αριθμού των θέσεων εισακτέων (σε σχέση πάντα με πέρσι) μας οδηγεί στα παρακάτω πρώτα γενικά συμπεράσματα.
● Στο πρώτο Επιστημονικό Πεδίο θα έχουμε άνοδο των βάσεων στις περισσότερες σχολές και ιδιαίτερα εκείνες των δύο μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνας - Θεσσαλονίκης) και της επαρχίας, στις οποίες έγιναν σημαντικές περικοπές των θέσεων εισακτέων. Η άνοδος αυτή εκτιμάται ότι θα είναι μεταξύ 100 - 300 μορίων κατά μέσο όρο. Για παράδειγμα, το χαμηλόβαθμο σχετικά Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που φέτος έχει 120 θέσεις εισακτέων λιγότερες από πέρσι αλλά και καλύτερες επιδόσεις των υποψηφίων στις χαμηλές βαθμολογίες, αναμένεται να γίνει απαιτητικότερο στη βάση εισαγωγής του.
Αντίθετα, δεν περιμένουμε άνοδο των βάσεων στις περιζήτητες σχολές του Πεδίου, όπως είναι οι τρεις Νομικές και οι σχολές Ψυχολογίας Αθήνας και Θεσσαλονίκης, οι οποίες αναμένεται να συγκρατηθούν στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρσι. Επίσης, είναι πιθανόν, ιδιαίτερα τα Παιδαγωγικά Τμήματα, Δασκάλων, Νηπιαγωγών και Ειδικής Αγωγής, να κινηθούν ανοδικά και λόγω της επιστροφής σε αυτά πολλών υποψηφίων.
● Στο δεύτερο Πεδίο των Θετικών Επιστημών, το κύριο στοιχείο της κίνησης των βάσεων εισαγωγής αναμένεται να είναι η συγκράτηση στα ίδια περσινά επίπεδα, με μικρές κάμψεις που θα ξεκινούν από -50 μόρια (για τις σχολές που έχουν μείωση θέσεων εισακτέων) έως -200 μόρια για τις σχολές που έχουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εισακτέων με πέρσι. Πτώση των βάσεων εισαγωγής θα έχουμε στις υψηλόβαθμες και περιζήτητες σχολές του Πεδίου, κυρίως τις Πολυτεχνικές των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.
● Στο τρίτο Πεδίο των Επιστημών Υγείας αναμένεται συγκρατημένη πτώση των Ιατρικών, Οδοντιατρικών και Φαρμακευτικών Σχολών της τάξης των 30-80 μορίων κατά μέσο όρο, καθώς, εκτός από τη Χημεία, στα υπόλοιπα μαθήματα του Πεδίου έχουμε μείωση αριστούχων. Οι χαμηλόβαθμες σχολές του Πεδίου αναμένεται να κινηθούν με μικρές αυξομειώσεις στα περσινά επίπεδα.
● Στο τέταρτο Πεδίο των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής, αναμένεται μικρή πτώση των βάσεων κατά 50-150 μόρια στις σχολές που δεν έχουν περικοπές θέσεων εισακτέων σε σχέση με πέρσι, αντίθετα στις σχολές που υπάρχουν περικοπές αναμένεται συγκράτηση βάσεων στα περσινά επίπεδα. Οι υψηλόβαθμες σχολές του Πεδίου θα υποχωρήσουν και θα ανοίξουν τις εισόδους τους, απαιτώντας χαμηλότερες βάσεις από πέρσι.
Ο αριθμός των εισακτέων στα ΑΕΙ, ΑΣΠΑΙΤΕ και Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες φέτος είναι 68.394, κατά 10% λιγότεροι από πέρυσι (60.070 το 2021). Στο παραπάνω νούμερο δεν περιλαμβάνονται οι θέσεις επιτυχόντων στις στρατιωτικές, πυροσβεστικές, αστυνομικές, λιμενικές σχολές και στο Εμπορικό Ναυτικό.
Συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων
Υπενθυμίζεται ότι, για να εισαχθεί ένας υποψήφιος, πρέπει να έχει ίση ή μεγαλύτερη βαθμολογία από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στη Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση που επιθυμεί. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι από φέτος ισχύουν συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων Γενικού Λυκείου, Επαγγελματικού Λυκείου, των ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών, όπως αυτοί ορίστηκαν από κάθε Πανεπιστημιακό Ιδρυμα για κάθε Τμήμα/Σχολή/Εισαγωγική Κατεύθυνσή του. Σύμφωνα με τον Νόμο 4777/2021 (Α΄25) ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα εκφράζεται σε ποσοστό επί τοις εκατό (%) και δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%. Το άθροισμα των συντελεστών αποδίδει το 100%.
Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες (αγωνίσματα), ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται στο ειδικό μάθημα ή τις πρακτικές δοκιμασίες είναι είτε 10% είτε 20%. Οι Σχολές, Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ένα ή δύο ειδικά μαθήματα, με επιλογή των υποψηφίων μεταξύ περισσοτέρων, αποδίδουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας σε όλα τα ειδικά μαθήματα επιλογής, ο οποίος είναι είτε 10% είτε 20%. Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων στις οποίες εξετάζονται δύο ειδικά μαθήματα, το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας που τους αποδίδονται είναι το 20% και το ποσοστό που αποδίδεται σε καθένα από τα ειδικά μαθήματα δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 8%. Τα ποσοστά που αποδίδουν τα ειδικά μαθήματα προστίθενται στο 100% που αποδίδουν τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.
Αρα, σύμφωνα με τα παραπάνω, κάθε υποψήφιος που συμμετείχε στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ, για κάθε Τμήμα που θα δηλώσει στο μηχανογραφικό του δελτίο, θα πρέπει να υπολογίσει τα μόριά του πολλαπλασιάζοντας τους βαθμούς στα 4 πανελλαδικά μαθήματα (και σε τυχόν ειδικά μαθήματα και αγωνίσματα) επί τους αντίστοιχους συντελεστές για κάθε μάθημα. Ετσι, κάθε υποψήφιος φέτος θα έχει πιθανόν διαφορετικό αριθμό μορίων για κάθε Τμήμα/Σχολή και όχι έναν ενιαίο αριθμό μορίων για ολόκληρο το Επιστημονικό Πεδίο (για τα ΓΕΛ) ή τον Τομέα (για τα ΕΠΑΛ) όπου είναι υποψήφιος.
Ενδεικτικά, δίνεται ένα παράδειγμα υποψηφίου ΓΕΛ για το 1ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία: στη Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία 17, στα Αρχαία Ελληνικά 18,6, στην Ιστορία 20 και στα Λατινικά 20. Αυτός ο υποψήφιος συγκεντρώνει για τη Νομική Θεσ/νίκης (ΑΠΘ) 18.680 μόρια, ενώ για τη Νομική Κομοτηνής (ΔΠΘ) 18.900 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών.
Χρήστος Κάτσικας
Πηγή: efsyn.gr
Ενδεικτικά, δίνεται ένα παράδειγμα υποψηφίου ΓΕΛ για το 1ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία: στη Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία 17, στα Αρχαία Ελληνικά 18,6, στην Ιστορία 20 και στα Λατινικά 20. Αυτός ο υποψήφιος συγκεντρώνει για τη Νομική Θεσ/νίκης (ΑΠΘ) 18.680 μόρια, ενώ για τη Νομική Κομοτηνής (ΔΠΘ) 18.900 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών.
Χρήστος Κάτσικας
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου