Δευτέρα 23 Μαΐου 2022

Gen Z: Η γενιά της αυτοφροντίδας και οι skinfluencers

Οι
skinfluencers ήδη έχουν το προβάδισμα σε μια πλατφόρμα με 1 δισεκατομμύριο μηνιαίους χρήστες, οι περισσότεροι ηλικίας 10-29 χρόνων, που παρακολουθούν βίντεο τα οποία διαρκούν 15 δευτερόλεπτα έως 3 λεπτά.
Μια νέα γυναίκα απλώνει στα χείλη της κάποια άγνωστη ουσία, χαμογελώντας. Δευτερόλεπτα αργότερα μια άλλη νέα γυναίκα που φοράει γάντια πατάει στα χείλη της πρώτης ένα υαλουρονικό στυλό. Στο επόμενο πλάνο, η πρώτη γυναίκα χαρούμενη δηλώνει: «Πρώτη μου φορά και ήδη νιώθω 1.000 φορές πιο σίγουρη».
Είναι ένα από τα χιλιάδες βίντεο που δείχνουν στο TikTok τη χρήση υαλουρονικού στυλό. Tα στυλό πωλούνται στο διαδίκτυο χωρίς να έχουν εγκριθεί από τον κορυφαίο Οργανισμό Φαρμάκων (FDA) των ΗΠΑ, ο οποίος τον περασμένο Οκτώβριο προειδοποιούσε ότι η χρήση τους μπορεί να προκαλέσει αιμορραγία, μόλυνση, αλλεργικές αντιδράσεις, απόφραξη αιμοφόρων αγγείων που μπορεί να οδηγήσει σε τύφλωση, εγκεφαλικό επεισόδιο και άλλα.
Η προειδοποίηση, ωστόσο, δεν σταμάτησε πολλούς χρήστες τού TikTok, οι οποίοι προωθούν κάθε είδους προϊόντα φροντίδας του δέρματος (skincare), ένας μεγάλος αριθμός από τα οποία δεν είναι εγκεκριμένα, δεν έχει αποδειχτεί ότι λειτουργούν ή και δεν παρουσιάζονται σωστά.
Καθώς το TikTok έχει γίνει μία από τις πιο διαδεδομένες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, εκατομμύρια άνθρωποι –κυρίως έφηβοι– συνδέονται τακτικά για συμβουλές φροντίδας του δέρματος, οι οποίες, τις περισσότερες φορές, προέρχονται από «skinfluencers», δηλαδή ανθρώπους που ασκούν επιρροή (influencer) για τη φροντίδα του δέρματος (skincare) αλλά δεν είναι δερματολόγοι.
Tα προτεινόμενα «τεχνάσματα» (hacks) μπορεί να είναι ακίνδυνα ή αναποτελεσματικά, αλλά μπορεί επίσης να είναι παραπλανητικά, απατηλά ή ακόμη και επικίνδυνα.
Το ενδεχόμενο βλάβης οδήγησε τον γενικό εισαγγελέα της Καλιφόρνιας, Rob Bonta, έχοντας στο πλευρό του τους γενικούς εισαγγελείς άλλων πολιτειών, να ξεκινήσει μια πανεθνική έρευνα για την πλατφόρμα. Πολλά παιδιά «αισθάνονται ότι πρέπει να ανταποκριθούν στις φιλτραρισμένες εκδοχές της πραγματικότητας που βλέπουν στις οθόνες τους», δήλωσε ο Bonta στις αρχές Μαρτίου, όταν ανακοίνωσε την έναρξη της έρευνας.
Οι skinfluencers, όμως, ήδη έχουν το προβάδισμα σε μια πλατφόρμα με 1 δισεκατομμύριο μηνιαίους χρήστες, οι περισσότεροι ηλικίας 10-29 χρόνων, που παρακολουθούν βίντεο τα οποία διαρκούν 15 δευτερόλεπτα έως 3 λεπτά. Ορισμένοι από τους μεγαλύτερους skinfluencers έχουν εκατομμύρια οπαδούς: ο Hyram Yarbro, (@hyram), για παράδειγμα, έχει 6,4 εκατομμύρια ακόλουθους (followers) και τη δική του σειρά προϊόντων περιποίησης δέρματος στη Sephora, ενώ ο @Yayayayayoung, ένας νεαρός Ασιάτης, 1,6 εκατ. followers.
Η δημοφιλία των ανθρώπων που δεν είναι δερματολόγοι και διαδίδουν πρακτικές για τη φροντίδα του δέρματος είναι μεγάλη. Γιατί; Πολλοί άνθρωποι δεν μπορούν να δουν δερματολόγους, δεν έχουν ασφάλιση υγείας που να καλύπτει την επίσκεψη, τα χρήματα, τον χρόνο. Ακόμα είναι η εύκολη λύση, μια γρήγορη πηγή απαντήσεων, λέει η Sandra Lee, MD, γνωστή και ως «Dr. Pimple Popper», που έχει τηλεοπτική εκπομπή αλλά και λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μεταξύ άλλων στο TikTok, με 15,4 εκατ. followers.
«Ολοι ψάχνουμε για αυτή τη μαγική λύση που δεν απαιτεί χρόνο, χρήματα, για ένα “για πάντα” νεανικό αποτέλεσμα, χωρίς γραμμές, ρυτίδες», λέει.
Οι μη ειδικοί είναι οι κυρίαρχοι παραγωγοί του δερματολογικού περιεχομένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και έχουν τις περισσότερες προβολές, όπως δείχνουν οι έρευνες. Ερευνητές της Ιατρικής Σχολής Feinberg του Πανεπιστημίου Northwestern εξέτασαν τα hashtags για τις 10 κορυφαίες δερματολογικές διαγνώσεις και διαδικασίες και ανέλυσαν το περιεχόμενο των πρώτων 40 βίντεο στο TikTok, σε κάθε κατηγορία. Περίπου τα μισά βίντεο είχαν παραχθεί από ιδιώτη και το 39% από γιατρό, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο στο International Journal of Women’s Dermatology.
Η τηλεθέαση ήταν υψηλότερη για τα βίντεο από μη ειδικούς, ακολουθούμενη από εκείνα που προέρχονταν από λογαριασμούς επιχειρήσεων ή βιομηχανιών. Τα βίντεο από επαγγελματίες υγείας έλαβαν μόνο το 18% των προβολών. Οι ερευνητές σημείωσαν ότι οι αναρτήσεις με τα περισσότερα likes και τις περισσότερες προβολές αφορούσαν τη #φροντίδα του δέρματος, αλλά οι δερματολόγοι παρήγαγαν μόνο το 2,5% των βίντεο #φροντίδας του δέρματος.
Η πανδημία συνέβαλε καθώς εκτόξευσε στα ύψη την προσοχή της Gen Z (γενιάς Z) στην περιποίηση του δέρματος. Οι νέοι δεν μπορούσαν να βγουν έξω και επικεντρώθηκαν στη βελτίωση του δέρματός τους.
Ετσι, ενώ οι πωλήσεις μακιγιάζ υπέστησαν ζημιές το 2020, η πανδημία ενίσχυσε τις πωλήσεις των προϊόντων περιποίησης του δέρματος, των μαλλιών και του μπάνιου. Η περιποίηση του δέρματος έγινε «in» επειδή αντιπροσώπευε την αυτοφροντίδα, κάτι στο οποίο όλοι βασίζονταν περισσότερο κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Αλλά ακόμη και μετά την άρση των περιορισμών, το ενδιαφέρον της Gen Z για την περιποίηση του δέρματος παρέμεινε υψηλό.
Γιατί; Η γενιά Z, που οδηγεί το trend, είναι πολύ πιο μπροστά από εμάς τους υπόλοιπους. Είναι η «γενιά της αυτοφροντίδας». Δίνει προτεραιότητα στην ψυχική της υγεία και κατευθύνεται στην αγαπημένη της εφαρμογή, το TikTok, για να ενισχύσει τα επίπεδα ευτυχίας της. Και η #φροντίδα του δέρματος είναι το «πρόσωπό» της. Απλώς χρειάζεται προσοχή όσον αφορά το ποιες πηγές εμπιστεύεται κανείς.
H Gen Z και η άνοδος των skinfluencers
▶ 66,9 δισεκατομμύρια προβολές έχει το
#skincare
▶ 13,8 δισεκατομμύρια έχει το #skincareroutine
Μικρότερες ετικέτες, όπως το #oilyskin και το #koreanskincare, έχουν 350+ εκατομμύρια και 476+ εκατομμύρια προβολές αντίστοιχα
Tα δύο τρίτα της τεράστιας βάσης του 1 δισεκατομμυρίου ενεργών χρηστών τού TikTok είναι η Gen Z, και αυτή η ομάδα αγαπάει την περιποίηση του δέρματος
▶ 90% θα προτιμούσε να ξοδέψει για την περιποίηση της επιδερμίδας έναντι του μακιγιάζ.
Είναι πιο «ενημερωμένοι» για την περιποίηση της επιδερμίδας από τις προηγούμενες γενιές: ερευνούν τα συστατικά των προϊόντων, ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα και έχουν κάνει ακόμη και μόδα το να φορούν «βαρετά» προϊόντα, όπως τα αντηλιακά
Η αγορά προϊόντων περιποίησης της επιδερμίδας αυξάνεται σταθερά από το 2012 και αναμένεται να ανέλθει σε 189,3 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως έως το 2025

Ντάνι Βέργου
Πηγές: FDA, Journal of the American Academy of Dermatology, International Journal of Women’s Dermatology, Northwestern University, TikTok, WebMD

Δεν υπάρχουν σχόλια: