Παρασκευή 20 Μαΐου 2022

ΜΕΤΡΟντας τις ευθύνες τους

Η Επιθεώρηση Εργασίας στο εργοτάξιο της Βενιζέλου μετά τα ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» ● Στο φως οι απαράδεκτες συνθήκες εργασίας στο εργοτάξιο της Βενιζέλου και οι κίνδυνοι πρόκλησης εργατικών ατυχημάτων, αφού σε έναν μικρό χώρο βρίσκονται 70 άτομα ανά βάρδια, κινούμενοι ανάμεσα σε μηχανήματα, με αιωρούμενους μεγασάκους και λιγοστό αέρα ● Ηδη αναγκάστηκαν σε διορθωτικές κινήσεις.
Και να που κάποιες στιγμές ο κρατικός μηχανισμός δείχνει ότι υπάρχει και μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καιρών. «Επίσκεψη» από την Επιθεώρηση Εργασίας και το τμήμα της του τεχνικού τομέα δέχθηκε στην αρχή της εβδομάδας το εργοτάξιο του σταθμού «Βενιζέλου» του μετρό Θεσσαλονίκης έπειτα από δύο ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» για τις συνθήκες εργασίας που επικρατούν στο σημείο μετά και την ενεργοποίηση τρίτης βάρδιας εργασίας.
Υπενθυμίζουμε ότι σε δύο διαδοχικά μας ρεπορτάζ (05.05.2022, «Ρισκάρουν ζωές για να προλάβουν!») και (15.05.2022, «Αποσπάσεις αρχαίων: έγκλημα που κόβει την ανάσα») είχαμε καταγράψει τις συνθήκες εργασίας που επικρατούν στο εργοτάξιο με την εντατικοποίηση εργασίας, τους κινδύνους πρόκλησης εργατικών ατυχημάτων, αφού σε έναν μικρό χώρο βρίσκονται να εκτελούν εργασίες 70 άτομα ανά βάρδια, κινούμενοι ανάμεσα σε μηχανήματα, με αιωρούμενους μεγασάκους και λιγοστό αέρα. Οι απαράδεκτες συμπεριφορές που μας είχαν καταγγελθεί και είχαμε καταγράψει, από ό,τι μάθαμε, αυτές τουλάχιστον βελτιώθηκαν.
Η εμφάνιση πάντως της Επιθεώρησης Εργασίας και εν αναμονή της κατάθεσης του τεχνικού δελτίου ελέγχου όπου θα καταγράφονται οι παρατηρήσεις φέρνει τους πάντες –και την Επιθεώρηση– ενώπιον των ευθυνών τους για την επικρατούσα κατάσταση. Η «Εφ.Συν.» πληροφορήθηκε, για παράδειγμα, ότι ήδη τη Δευτέρα είχαν αποσυρθεί από το σκάμμα δύο «διαβολάκια», όπως τα λένε οι εργαζόμενοι, γνωστά ως bobcat (σκαπτικά μηχανήματα δηλαδή) τα οποία εξέπεμπαν στον κλειστό χώρο καυσαέρια! Επιπλέον πληροφορηθήκαμε ότι μπήκε ακόμη και… παραβάν για να προστατεύονται οι εργαζόμενοι από τη σκόνη (ο μπερντές διακρίνεται στη φωτογραφία που δημοσιεύουμε σήμερα).
Ολα αυτά μπορεί για κάποιους των γραφείων να μοιάζουν λεπτομέρειες, ακόμη και… υπερβολές, καλό είναι πάντως κοντά στο γράμμα του νόμου –ο οποίος δεν έγινε, θυμίζουμε, για να ελίσσονται ανάμεσα στις γραμμές του οι επιτήδειοι, αλλά για να προστατεύονται άνθρωποι από αυθαιρεσίες και κινδύνους– να γίνονται και παρατηρήσεις σχετικά με την υφιστάμενη κατάσταση την οποία ο νομοθέτης δεν είχε υπόψη του όταν συνέταξε τον νόμο αυτό. Το κενό όμως δεν κάνει την πραγματικότητα ασφαλέστερη...
Οσον αφορά την τρίτη βάρδια εργασίας –10 το βράδυ με 6 το πρωί– επειδή το γράμμα του νόμου δεν την απαγορεύει, εναπόκειται πλέον στους ίδιους τους εργαζόμενους να βρουν τρόπο προκειμένου να πετύχουν στο αίτημά τους. Προς αυτή την κατεύθυνση εξάλλου πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Πέμπτη κινητοποίηση των εργαζομένων στην κατασκευή του μετρό, οι οποίοι κατήγγειλαν τα ελλιπή μέτρα ασφάλειας, τον ανεπαρκή εξοπλισμό σε Μέσα Ατομικής Προστασίας, τους κινδύνους εργατικών ατυχημάτων, παράλληλα με διεκδικήσεις οικονομικών αιτημάτων.
Οσον αφορά τις αρχαιολογικές εργασίες στο σημείο (ανασκαφή και απόσπαση αρχαιοτήτων), έχουν γίνει τόσα «εγκλήματα» το προηγούμενο διάστημα που όσα καταγράφονται τώρα δεν ενοχλούν κανέναν. Για παράδειγμα, στη φωτογραφία που δημοσιεύουμε σήμερα μπορούμε να παρακολουθήσουμε την… αγαστή και αγαθή συνύπαρξη των αρχαιολογικών ευρημάτων με το… κομπρεσέρ!
Χθες εμφανίστηκε με δηλώσεις του σε ιστοσελίδες της Θεσσαλονίκης ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος και στην αναφορά του ειδικά για τη Βενιζέλου αναγνώσαμε (voria.gr) ότι «οι δυνατότητες επίβλεψης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας είναι πεπερασμένες και για τον λόγο αυτό έχει περιοριστεί (η ανασκαφή) κυρίως στο κεντρικό τμήμα του σταθμού. Τώρα, όμως, ολοκληρώνεται, οπότε θα συνεχίσει κάποια εναπομείνουσα ανασκαφή που υπάρχει στη Νότια είσοδο, δίπλα στο Μπεζεστένι, και θα ξεκινήσει μια μεγάλη ανασκαφή που πρέπει να γίνει στη Βόρεια είσοδο, στο τμήμα της Βενιζέλου άνωθεν της Εγνατίας».
Πότε θα τελειώσουν όλα αυτά για να ξεκινήσει η κατασκευή του σταθμού παραμένει φυσικά άγνωστο…
 
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: