Τα εργοτάξια «βράζουν» και η κυβέρνηση ιδιωτικοποιεί τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης που, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα λειτουργήσει το… 2025! Παρουσίασε μάλιστα με διθυράμβους χθες την έγκριση -όχι την έναρξη- διαγωνισμού για τον φορέα του έργου, προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ! Σήμερα συμπτωματικά οι εργαζόμενοι στο μετρό κατεβαίνουν για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα σε κινητοποιήσεις, ζητώντας αυξήσεις μισθών, βελτίωση των συνθηκών εργασίας και μέτρα προστασίας.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφέρεται σε έναρξη του διαγωνισμού για το έργο «Λειτουργία και Συντήρηση του Μετρό της Θεσσαλονίκης», μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, μετά την έγκριση από τη Διυπουργική Επιτροπή Εργων ΣΔΙΤ.
Οπως αναφέρεται, «η σύμπραξη θα αφορά στη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου και των σταθμών του μετρό Θεσσαλονίκης, τόσο για τη βασική γραμμή όσο και για την επέκταση προς Καλαμαριά, καθώς και του τροχαίου υλικού που θα χρησιμοποιηθεί». Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι συνολικά 12 χρόνια και θα «εξασφαλίζει την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης, ενώ ο κίνδυνος διαθεσιμότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταφέρεται στον ΙΦΣ, χωρίς καμία ευθύνη και πρόσθετο κόστος να βαρύνει το Δημόσιο».
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, «επιλέγουμε να προχωρήσουμε με αυτόν τον τρόπο ο οποίος μας προσφέρει αυστηρό χρονικό ορίζοντα και κλίμακα κόστους σε όλη τη διάρκεια της σύμβασης, ενώ η αμοιβή του αναδόχου θα συνδέεται με την ποιότητα των υπηρεσιών». Επιμένει ότι το μετρό θα παραδοθεί «σε πλήρη λειτουργία στο τέλος του 2023» όταν και «θα διαψεύσουμε στην πράξη τις δυνάμεις της ακινησίας». Κατηγόρησε δε άλλη μια φορά την προηγούμενη κυβέρνηση ότι «δεν είχε κάνει απολύτως τίποτε, ούτε σ’ αυτόν τον τομέα: στον φορέα λειτουργίας του…».
Αυτό βεβαίως που δεν λένε ο υπουργός και η κυβέρνηση είναι τι σημαίνει η ιδιωτικοποίηση αυτή για το κόστος των μετακινήσεων των πολιτών. Διότι το μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι το πρώτο μετρό στην Ευρώπη (στην Αθήνα το λειτουργεί η ΣΤΑΣΥ) που θα το λειτουργεί ουσιαστικά ιδιώτης, ενώ στα ευρωπαϊκά υπόγεια μεταφορικά μέσα το Δημόσιο έχει κρατήσει τον καθορισμό του εισιτηρίου και την επίβλεψη.
Αυτό που προκύπτει από την κυβερνητική πρεμούρα για τον φορέα είναι ότι κυρίως θέλει να προλάβει και να δεσμεύσει την επόμενη κυβέρνηση, αφήνοντας ταυτοχρόνως να αιωρείται η ασάφεια ότι «η αμοιβή του αναδόχου θα συνδέεται με την ποιότητα των υπηρεσιών». Δεδομένου ότι έρευνες έχουν δείξει μέχρι στιγμής πως για να είναι βιώσιμο το μετρό Θεσσαλονίκης θα έπρεπε η τιμή του εισιτηρίου να είναι 8 ευρώ(!), το ερώτημα ποιος και πόσο θα πληρώνει τον… ιδιώτη για 12 χρόνια μάλιστα είναι το πρωτεύον. Και πώς γίνεται να γεννιέται εκ νέου στη Θεσσαλονίκη μια αποτυχημένη και πολυέξοδη για το Δημόσιο πατιτούρα του αμαρτωλού ΟΑΣΘ, με το Δημόσιο να επιδοτεί το εισιτήριο και, φυσικά, τα κέρδη του ιδιώτη…
Σήμερα εν τω μεταξύ οι εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό τομέα του μετρό κατεβαίνουν σε νέα 4ωρη στάση εργασίας (12 μεσημέρι-4 μ.μ.) ζητώντας αύξηση μισθών, βελτίωση των συνθηκών εργασίας και… καλύτερη συμπεριφορά από τους υπευθύνους της εταιρείας. Την κινητοποίηση αποφάσισε η γενική συνέλευση των εργαζομένων την περασμένη εβδομάδα σε συντονισμό με τους συναδέλφους τους που εργάζονται στα αρχαιολογικά έργα (κυρίως στον σταθμό Βενιζέλου όπου και θα γίνει η συγκέντρωσή τους). Ενδέχεται να γίνει και πορεία στους κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης και τίποτα δεν αποκλείει την κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους ανάλογα με τη στάση της αναδόχου εταιρείας ΑΚΤΩΡ και την τοποθέτηση της Αττικό Μετρό.
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου