Η μέση ετήσια αύξηση του κατώτατου μισθού που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός, στην πραγματικότητα δεν υπερβαίνει το 4,5% και τα χρήματα που θα πάρει στο χέρι ο αμειβόμενος με κατώτατα όρια και χωρίς προϋπηρεσία δεν θα ξεπεράσουν τα 43,3 ευρώ. Στην πράξη το ποσό των 569,70 (663 μικτά), που είναι σήμερα (μετά την αύξηση του 2% την 1.1.2022) ο καθαρός κατώτατος μισθός, θα αυξηθεί στα 613 (713 μικτά). Συνεπώς ούτε το ποσό ούτε το ποσοστό κάνουν την «έκπληξη» για την οποία μας είχε προϊδεάσει ο κ. Μητσοτάκης, αφού δεν μπορεί να καλυφθεί ούτε καν η αύξηση του πληθωρισμού (8,9% τον Μάρτιο).
Τώρα, το πώς αθροιστικά κατέληξε ο πρωθυπουργός στο ποσοστό 9,7% που ανακοίνωσε ως σωρευτική αύξηση, σηκώνει πολλή συζήτηση. Απλώς επανυπολόγισε το 2% που αφορούσε την αύξηση του πρώτου πενταμήνου του 2022 και παρέκαμψε το γεγονός ότι ούτε το 2020 ούτε το 2021 η κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε μία, έστω και χαμηλή, αύξηση του κατώτατου μισθού. Ταυτοχρόνως επιβεβαιώνεται για πολλοστή φορά ότι τα επιδόματα για τις τριετίες παραμένουν «παγωμένα» για όλους όσοι δεν τα έχουν κατοχυρώσει μέχρι το 2012.
Η ονομαστική αύξηση του 7,5% στον κατώτατο μισθό που θα «τρέξει» από την 1η Μαΐου μπορεί όντως να βελτιώνει τη στατιστική εικόνα της Ελλάδας και να την ανεβάζει, σύμφωνα με πίνακες που απέστειλε χθες το υπουργείο Εργασίας, στην 9η από την 11η θέση μεταξύ των 21 χωρών της Ε.Ε. με νομοθετημένο κατώτατο μισθό, αλλά δεν μπορεί κανείς να ξεχνά ότι η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε. (46%) μισθωτών που ζουν σε συνθήκες υλικής υστέρησης επειδή αμείβονται με τον κατώτατο μισθό. Ακολουθεί με 10 μονάδες απόσταση η Ρουμανία, ενώ η Πορτογαλία είναι 35 μονάδες μακριά. Και σε αυτό το ποσοστό δεν είναι μόνο νέοι, ή κυρίως νέοι, αλλά και ώριμοι σε ηλικία εργαζόμενοι που συντηρούν νοικοκυριά. Κι αυτό το ειδικό βάρος του κατώτατου μισθού για την επιβίωση μεγάλου ποσοστού νοικοκυριών αιτιολογεί πλήρως το αίτημα της ΓΣΕΕ και των συνδικάτων για αύξηση στα 751-800 ευρώ.
Για εκείνους δε που είχαν συμπληρώσει μέχρι το 2012 τριετία κι έχουν την «τύχη» να τους αναγνωρίζεται από τις εταιρείες στις οποίες εργάζονται, θα προσμετρηθεί όντως ένα 10% για κάθε μία τριετία με ανώτατο όριο τις τρεις όπως φαίνεται και στον πίνακα. Επίσης, η αύξηση του κατώτατου μισθού θα συμπαρασύρει ελάχιστα προς τα πάνω και το επίδομα ανεργίας (από 16,29 ευρώ το ημερήσιο στα 17,51 ευρώ και το μηνιαίο από 407,25 σε 438 ευρώ μικτά).
Το υπουργείο Εργασίας με ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι «οι κοινωνικοί εταίροι διατηρούν τη δυνατότητα να συμφωνήσουν υψηλότερες αποδοχές με τις συλλογικές τους διαπραγματεύσεις», εννοώντας προφανώς τη διαδικασία κλαδικών συμβάσεων, που στην ουσία παραμένουν στο μεγάλο τους μέρος παγωμένες, αλλά και τις επιχειρησιακές που κι αυτές βρίσκονται σε τέλμα. Αλλωστε στις συνεχείς κρούσεις της ΓΣΕΕ για την ανάληψη πρωτοβουλίας από τις εργοδοτικές οργανώσεις και την ίδια προκειμένου να ζητήσουν από κοινού την επαναφορά των εθνικών συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού από τους κοινωνικούς εταίρους, η απάντηση από τους μεγάλους εργοδοτικούς φορείς παραμένει αρνητική έως ότου ψηφιστεί η Οδηγία για ένα αξιοπρεπές πλαίσιο κατώτατου μισθού στην Ε.Ε..
Χριστίνα Κοψίνη
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου