Χάνονται και τα τελευταία «σωσίβια» για τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας μέσα στη λαίλαπα των ανατιμήσεων. Τα «σταθερά» τιμολόγια χωρίς τη διαβόητη «ρήτρα αναπροσαρμογής», στα οποία κατέφυγαν αρκετοί για να γλιτώσουν, καταργούνται σταδιακά από τις εταιρείες και μάλιστα χωρίς σαφή προειδοποίηση. Οι λογαριασμοί απογειώνονται εν μιά νυκτί και οι αρχές του κράτους περιορίζονται στον ρόλο του «τροχονόμου των παραπόνων».
Η κατάσταση στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αγριεύει ολοένα και περισσότερο, ιδιαίτερα για τις πολυμελείς οικογένειες και τους πιο ηλικιωμένους που δεν μπορούν να περιορίσουν την κατανάλωση. Πριν ξεσπάσει η ουκρανική κρίση, στις αρχές Φεβρουαρίου, ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας άκουσε τα «εξ αμάξης» όταν απέναντι στις καταγγελίες για την ακρίβεια, παρότρυνε τους καταναλωτές να μην... ξεχνούν αναμμένο τον θερμοσίφωνα. Ομως, έξι μήνες νωρίτερα, όταν είχαν φανεί ξεκάθαρα τα μελλούμενα (ασχέτως αν ουδείς τότε ασχολείτο), ο ίδιος υπουργός είχε εκστομίσει άλλη προτροπή: «Κάντε έρευνα αγοράς, ψάξτε τα πακέτα που δίνουν οι εταιρείες», είχε πει στις 4 Αυγούστου 2021. Την προηγουμένη, στις 3 Αυγούστου, η «Εφ.Συν.» είχε πρωτοσέλιδο τίτλο «Αύξηση-σοκ μέχρι 70% στο ρεύμα», ενώ οι καταστροφικές πυρκαγιές που ήταν σε εξέλιξη και ο καύσωνας εκτίνασσαν την κατανάλωση και τη χονδρική τιμή ρεύματος στην Ελλάδα, πολύ πριν αρχίσει αυτό να αποτελεί διεθνές πρόβλημα.
Τι απέγιναν, όμως, όσοι άκουσαν την προτροπή του υπουργού ή απλώς άρχισαν να βλέπουν τις αυξήσεις στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, η οποία υποχρεώθηκε μέσα στον Αύγουστο να εφαρμόσει «ρήτρα αναπροσαρμογής με βάση τη χονδρική τιμή»; Οι λιγοστοί που κατάφεραν να αποκρυπτογραφήσουν τα ψιλά γράμματα των λογαριασμών και οι περισσότεροι που δέχθηκαν τηλεφωνήματα προώθησης από τις εταιρείες προμήθειας ρεύματος, στράφηκαν προς τα τιμολόγια εκείνα που διαφημίζονταν ως «σταθερά». Δεν είχαν δηλαδή τη ρήτρα αναπροσαρμογής που έχει φτάσει σήμερα να διπλασιάζει ή και να τριπλασιάζει τη χρέωση. Είχαν όμως υψηλότερη χρέωση ανά κιλοβατώρα και δέσμευση με ρήτρα πρόωρης αποχώρησης.
Ετσι, ο καταναλωτής που τους προηγούμενους μήνες άκουγε διαφημίσεις για χρεώσεις 0,045 ευρώ ανά κιλοβατώρα (στην οποία ήρθε και προστέθηκε η ρήτρα), αναλάμβανε να πληρώσει 0,11 όπως πρότεινε τότε η ΔΕΗ, η οποία ήδη την έχει ανεβάσει στα 0,18 ευρώ. Ακολούθησαν μικρές και μεγάλες εταιρείες με υψηλότερες ή πολύ υψηλότερες χρεώσεις, μερικές από τις οποίες έχουν ήδη ξεπεράσει τα 0,30 ευρώ. Με την εξέλιξη των χονδρικών τιμών όμως, μετά και το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, φαίνεται πως ακόμη και τέτοιες χρεώσεις καθίστανται πλέον ασύμφορες για τις εταιρείες, που καταργούν η μία μετά την άλλη αυτά τα «σταθερά πακέτα» αφαιρώντας και το τελευταίο σωσίβιο από τους καταναλωτές. Το πρόβλημα είναι ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, το έκαναν αυτό μονομερώς και χωρίς προειδοποίηση.
Ενδεικτική η περίπτωση του Παναγιώτη Τσακανίκα, που έστειλε στην «Εφ.Συν.» όλα τα στοιχεία της περιπέτειάς του με την εταιρεία NRG, εξουσιοδοτώντας μας να τα δημοσιοποιήσουμε:
■ Ο κ. Τσακανίκας, που τους τελευταίους μήνες λάμβανε μηνιαίο λογαριασμό περίπου 100 ευρώ, κλήθηκε να πληρώσει 1.308,66 ευρώ για τον εκκαθαριστικό του τετραμήνου Οκτωβρίου-Ιανουαρίου που εκδόθηκε στις 17/2/22.
■ Στην καταγγελία που έστειλε προς κάθε αρμόδια αρχή, αναφέρει πως στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με εκπρόσωπο της εταιρείας πριν από την έκδοση του συμβολαίου στα μέσα Ιουλίου, υπήρξε «σαφέστατος και διεξοδικός στις απαιτήσεις» για πρόγραμμα «σταθερό, χωρίς αναπροσαρμογές και χωρίς οριακή τιμή συστήματος».
■ Αυτό ίσχυσε για όλους τους μήνες και σε όλους τους λογαριασμούς πλήρωνε 10 ευρώ για να παραμένει στο «σταθερό» πρόγραμμα. Μέχρι που ήρθε ο λογαριασμός των 1.308,66 ευρώ από τον οποίο είχε αφαιρεθεί η συνδρομή των 10 ευρώ και είχε προστεθεί ρήτρα αναπροσαρμογής χωρίς να προειδοποιηθεί για την αλλαγή αυτή.
■ Στις έγγραφες καταγγελίες προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και τον Συνήγορο του Καταναλωτή, ο κ. Τσακανίκας καταγγέλλει την NRG για αθέτηση της σύμβασης, εμπαιγμό, οικονομική και ηθική βλάβη προς την οικογένειά του που φιλοξενεί και άτομο ΑμεΑ. Λίγες ημέρες αργότερα, θα διαπιστώσει και το γεγονός ότι η ΡΑΕ λειτουργεί ως «διεκπεραιωτής αλληλογραφίας» που απλώς διαβιβάζει την καταγγελία του πελάτη στην εταιρεία. «Αυτό με έκανε έξω φρενών, προχώρησα σε κοινοποίηση της καταγγελίας σε όλα τα πολιτικά κόμματα, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έως τα γραφεία του πρωθυπουργού και της Προέδρου της Δημοκρατίας. Και δεν πρόκειται να σταματήσω στο όνομα του οφειλόμενου δικαίου προς τον πολίτη».
Αποτέλεσμα όλης αυτής της προσπάθειας ως τώρα είναι ένα μήνυμα από τη ΡΑΕ ότι θα ασχοληθεί με την περίπτωση όταν βρεθεί χρόνος λόγω «πληθώρας υποθέσεων». Αλλά και μια πρώτη απάντηση της NRG (σ.σ. στην «Εφ.Συν.» η εταιρεία δεν θέλησε να τοποθετηθεί σχετικά) όπου μεταξύ άλλων νομικών διατυπώσεων αναφέρει ότι:
■ Το τιμολόγιο δεν ήταν «σταθερό» αλλά είχε ρήτρα αναπροσαρμογής που τελούσε σε αναστολή μέσω της προαιρετικής συνδρομής «nrg fixed» των 10 ευρώ μηνιαίως.
■ Οι συνθήκες στην αγορά ενέργειας «μεταβλήθηκαν άρδην και απρόοπτα», το κόστος εκτινάχθηκε και η συνδρομή «nrg fixed» καταργήθηκε.
■ Για την αλλαγή αυτή ο πελάτης ενημερώθηκε μέσω του λογαριασμού (στη φωτογραφία φαίνεται η ειδοποίηση με γράμματα «ψείρες», στον πάτο του δισέλιδου).
■ Ο πελάτης μπορεί να αποχωρήσει από το πρόγραμμα «αζημίως».
Η NRG αναφέρει επίσης ότι μετά την κατάργηση της συνδρομής «nrg fixed» τον Οκτώβριο, δημιουργήθηκαν νέα πακέτα «σταθερού τιμολογίου». Δεν αναφέρει όμως ότι και αυτά τα πακέτα καταργήθηκαν πριν από λίγες μέρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, και άλλες εταιρείες προχώρησαν ήδη στην κατάργηση των σταθερών πακέτων ή σχεδιάζουν να τα καταργήσουν ως ασύμφορα.
Άρης Χατζηγεωργίου
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου