Με κόφτες που αφήνουν ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού εκτός “περιμέτρου στήριξης” ανακοινώθηκαν τα μέτρα για την ανάσχεση του κύματος ακρίβειας. Ουσιαστικά, ειδικά, σε ότι έχει να κάνει με τα καύσιμα κίνησης η παραδοχή, ότι η μέση κατανάλωση πανελλαδικά ανά φορολογούμενο (που διαθέτει ένα αυτοκίνητο) είναι στα 54 λίτρα το μήνα, μόνο μειδιάματα προκαλεί.
Είναι ενδεικτικό ότι ένας εργαζόμενος με μικρό αυτοκίνητο κατανάλωσης 5-7 Lt/100 χλμ, που έχει ρεζερβουάρ 40-45 λίτρων, θέλει, εφόσον διανύει αποστάσεις για τη δουλειά του (πχ 10 -15 χλμ για να πάει και άλλα τόσα να γυρίσει), τρία με τέσσερα γεμίσματα το μήνα. Δηλαδή 135 - 190 λίτρα το μήνα, όσο ουσιαστικά η επιδότηση που δίνεται για το τρίμηνο.
Βέβαια η ενίσχυση αφορά μόλις 3 εκατ. φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν έστω ένα αυτοκίνητο και δηλώνεται οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ, δηλαδή φορολογητέο εισόδημα 15.000€ έκαστος από τους συζύγους (περίπου φορολογητέο 1250 το μήνα).
Ουσιαστικά, έστω κι αυτό το πολύ μικρό ποσό, λειτουργεί ως “αντίδωρο” μόνο σε χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, αν και η κυβέρνηση θεωρεί ότι ευεργετεί και τη μεσαία τάξη. Μόνο που στην περίπτωση των καυσίμων κατέβασε τον πήχη στα 30.000 ευρώ, ενώ στην περίπτωση των γονικών παροχών ο πήχης προφανώς μπήκε πολύ ψηλότερα με το αφορολόγητο της “μεσαίας τάξης” να έχει από πέρυσι μπει σε περιουσίες μέχρι 800.000 ευρώ.
Ποιος άραγε με εισόδημα ετήσιο 30.000 ευρώ έχει περιουσία προς μεταβίβαση σε συγγενείς πρώτου βαθμού στα 800.000;
Το ντίζελ και η διπλή επιδότηση
Να σημειωθεί ότι ειδικά στο ντίζελ μένει να φανεί εάν η κίνηση για επιδότηση 15 λεπτών στην πηγή λειτουργήσει θετικά,. Ουσιαστικά με τα μέτρα της κυβέρνησης εκτιμάται ότι οι ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρα ντίζελ θα πάρουν τον Απρίλιο διπλή ενίσχυση, κατά κάποιον τρόπο.
Θα δουν, εφόσον λειτουργήσει το σχήμα, τις τιμές μειωμένες κατά 15 λεπτά το λίτρο, καθώς το ποσό αυτό θα το πληρώνει ο κρατικός προϋπολογισμός στην πηγή παραγωγής του διυλισμένου ντίζελ, ενώ εφόσον πληρούν το κριτήριο του οικογενειακού εισοδήματος των 30.000 ευρώ θα μπορούν να κάνουν χρήση και της ψηφιακής επιταγής των 30-50 ευρώ ανάλογα με το εάν είναι κάτοχοι μοτοσυκλέτας ή αυτοκινήτου και εάν ζουν στην ηπειρωτική Ελλάδα ή τη νησιωτική.
Και βέβαια η ψηφιακή «επιταγή» των 30-50 ευρώ για την επιδότηση αγοράς καυσίμων μπορεί να αξιοποιηθεί “μια κι έξω” από τις αρχές Απριλίου έως και τον Ιούνιο.
Το επίδομα παιδιού
Ανάλογα βέβαια “κόφτης” υπάρχει και για το επίδομα παιδιού όπου υπενθυμίζεται μια οικογένεια με 2 γονείς και 2 παιδιά, με ετήσιο εισόδημα 28.000€ λαμβάνει 56€ επίδομα το μήνα…. Έτι χαμηλότερα δηλαδή από το όριο των 30.000 για τα καύσιμα.
Επιχειρήσεις
Στο μέτωπο των επιχειρήσεων η ενίσχυση ναι μεν αυξάνεται αλλά δεν καλύπτει επαρκώς την εκτίναξη του κόστους που αντιμετωπίζουν.
Με βάση τα όσα είπε ο Υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κώστας Σκρέκας για τους επαγγελματικούς καταναλωτές, η μοναδιαία τιμή της επιδότησης διπλασιάζεται από τα 65 ευρώ/MWh τον Μάρτιο στα 130 ευρώ/ΜWh τον Απρίλιο. Επιπλέον για τις πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με παροχή ισχύος μέχρι 25kVA και για όλα τα αρτοποιεία ανεξαρτήτως ισχύος παροχής προβλέπεται πρόσθετη επιδότηση 100 ευρώ/MWhτο σύνολο της κατανάλωσης.
Άρα η συνολική μοναδιαία επιδότηση ανέρχεται στα 230 ευρώ/MWh.
Το μέτρο αυτό αφορά 1.160.000 επαγγελματικές παροχές επιχειρήσεων όπως εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, περίπτερα, ψιλικά, κομμωτήρια, γραφεία, αρτοποιία και υπολογίζεται στα 35 εκατ. ευρώ για τον Απρίλιο. Μόνο που βέβαια τα χρήματα αυτά είναι πολύ λίγα σε σχέση με τα κόστη που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επαγγελματίες αυτοί.
Επιπροσθέτως για όλες αυτές τις επιχειρήσεις με παροχή ισχύος μέχρι 25 kva διατίθενται επιπλέον 75 εκατ.ευρώ για την αναδρομική επιδότησή του συνόλου της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο με στόχο να “κοπεί” αναδρομικά το 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής. Η αναδρομική επιδότηση θα δοθεί σε τρεις μηνιαίες δόσεις ξεκινώντας από τον Απρίλιο.
Συνολικά, με βάση τον κ. Σκρέκα, για το μήνα Απρίλιο το σύνολο της επιδότησης για τα επαγγελματικά τιμολόγια ανέρχεται στα 313 εκατ. ευρώ από 132 εκατ. τον Μάρτιο (αύξηση 137%.).
Σε σχέση με τους λογαριασμούς Φυσικού Αερίου και τον Μάρτιο και σε όλους τους εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές ανεξαρτήτως μεγέθους, τζίρου και αριθμού εργαζομένων η επιδότηση θα ανέλθει σε 20 ευρώ ανά θερμική MWh για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης.
Το συνολικό ύψος της επιδότησης από την Κυβέρνηση για τους μη οικιακούς καταναλωτές φυσικού αερίου θα ανέλθει σε 20 εκατ. ευρώ για τον Μάρτιο. Για τους δύο αυτούς μήνες, λαμβάνουμε συνολικά μέτρα που προσεγγίζουν τα 900 εκατ. ευρώ και αφορούν και την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο τόνισε ο κ. Σκρέκας.
Αναμφίβολα είναι μια σημαντική αύξηση όμως πχ στο ρεύμα ο διπλασιασμός της επιδότησης για τις επιχειρήσεις καλύπτει εν μέρει την εκτίναξη του κόστους. Ουσιαστικά η επιδότηση ανα κιλοβατώρα πάει στα 0,13 ευρώ όταν όμως ένας μικροεπαγγελματίας καλείται να αντιμετωπίσει τιμές που λόγω της εκτίναξης της χονδρικής άνω των 0,312 ευρώ ανά κιλοβατώρα το Μάρτιο, είναι τριπλασιες και τετραπλάσιες σε σχέση με πέρυσι.
Η αγορά
Εύλογα και ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά αν και χαρακτήρισε τα μέτρα “λελογισμένα” τόνισε ότι πρέπει να ληφθούν άλλα “αιμοδυναμικά” για τις επιχειρήσεις και ειδικά τις ΜμΕ
“Δικαίως συνεχίζεται η προσπάθεια να ενισχυθούν στοχευμένα όσο το δυνατόν περισσότεροι ευάλωτοι πολίτες, αλλά και όσοι βρίσκονται αντιμέτωποι με υπέρμετρες δυσκολίες στο να καλύψουν τις ακραίες αυξήσεις σε ρεύμα, καύσιμα και τρόφιμα, που είναι δυσανάλογες με το διαθέσιμο εισόδημα και εκτιμάται πως έχουν επιβαρύνει 33-52% τον οικογενειακό μας προϋπολογισμό. Η διασφάλιση της αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας μας, είναι απαραίτητη για την επιχειρηματικότητα του τόπου μέχρι να ολοκληρωθεί και η τελευταία μεταμνημονιακή αξιολόγηση, ώστε να περάσουμε σε επενδυτική βαθμίδα” τόνισε ο κ. Κορκίδης τονίζοντας ότι “οι μικρομεσαίοι της αγοράς έχουμε πλήρη συνείδηση ότι η κατάσταση είναι δύσκολη και το επόμενο διάστημα, όσο διαρκεί ο πόλεμος, θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο."
Όμως, η παραγωγική και εφοδιαστική αλυσίδα δεν πρέπει να διαρραγεί και αυτό απαιτεί “αιμοδυναμικά” μέτρα στην πραγματική οικονομία. Κατανοούμε ότι δεν πρέπει να θέσουμε σε κίνδυνο την δημοσιονομική σταθερότητα και την εμπιστοσύνη των αγορών, ούτε να αρχίσουμε από την αρχή. Δεν θέλουμε να υπονομεύσουμε το αύριο, αλλά να μην “λυγίσουμε” σήμερα, από το ενεργειακό κόστος.
Είναι πράγματι εξαιρετικά αμφίβολο, ακόμα και αν υπήρχε μεγαλύτερος δημοσιονομικός χώρος, πως δεν θα μπορούσε να καλύψει το συνολικό κόστος των νέων και προγενέστερων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η αγορά.
Η “λελογισμένη” πρόσθετη οικονομική ενίσχυση ύψους 1,1 δις ευρώ στηρίζει, σε εθνικό επίπεδο, τόσο οριζόντια νοικοκυριά και επιχειρήσεις, όσο και στοχευμένα 3,2 εκατ. πολίτες, αλλά μόνο εν μέρει και όχι επαρκώς. Ως εκ τούτου, πρέπει, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να αξιοποιηθεί κάθε θεσμικό εργαλείο που έχει η ΕΕ στη διάθεσή της και κάθε διαθέσιμο ποσό σε διαρθρωτικά ταμεία για να αντιμετωπιστεί η παγκόσμια κερδοσκοπική ακρίβεια. Η κυβέρνηση οφείλει να επιμείνει στις τεκμηριωμένες προτάσεις που έχει καταθέσει για μια αποτελεσματική και άμεση κεντρική ευρωπαϊκή παρέμβαση, ώστε να αντιμετωπιστούν οι οικονομικές συνέπειες του πολέμου με γενναίες επιδοτήσεις, που όμως δεν θα γραφτούν στα ελλείμματα των χωρών μελών της ΕΕ.”
Ο δημοσιονομικός φόβος
Βέβαια η αναφορά και του Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα και του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών ήταν σαφής για τα δημοσιονομικά περιθώρια που έδωσαν και τον τόνο των ενισχύσεων λόγω και της “ντιρεκτίβας” των Βρυξελλών για “δημοσιονομική σύνεση”.
"Θέλω να είμαι ειλικρινής. Τα μέτρα που υλοποιούνται, θα ανακουφίσουν τους συμπατριώτες μας, κυρίως αυτούς που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη, προσφέροντας σημαντικές «ανάσες» σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Αλλά δεν θα μπορέσουν να καλύψουν το σύνολο του αυξημένου κόστους της καθημερινότητάς τους. Βάζουμε ένα «φρένο» στις αυξήσεις, αλλά δεν τις καλύπτουμε πλήρως.
Συγκλίνουμε με τις ανάγκες της κοινωνίας, αλλά δεν αποκλίνουμε από τις αντοχές της οικονομίας. Και αυτό γιατί οι διαθέσιμοι πόροι που έχουμε, είναι συγκεκριμένοι. Οι κίνδυνοι αυξημένοι. Και οι αβεβαιότητες υψηλές. Κανένα ευρωπαϊκό κράτος-μέλος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μόνο του αυτές τις προκλήσεις, ούτε να καλύψει όλο το κόστος. Γι’ αυτό απαιτείται συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση και αντίδραση” ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας ανοίγοντας παράλληλα το θέμα της ευρωπαϊκής συνεισφοράς.
Από την πλευρά του ο κ. Σκυλακάκης πιο οξύς τόνισε: “Δεν πρέπει, ενα ξεχνάμε ότι και φέτος, ο προϋπολογισμός μας θα έχει έλλειμμα -πολύ μικρότερο, βέβαια, από το 2020 και το 2021- αλλά έλλειμμα. Συνεπώς, έχουμε δανεισμό και τα δανεικά κάποτε στο μέλλον θα πρέπει να πληρωθούν. Οπότε, οφείλουμε να είμαστε, πάντα, πολύ προσεκτικοί. Εκ των πραγμάτων, τα μέτρα που λαμβάνουμε καλύπτουν, κατά προτεραιότητα, αυτούς που έχουν περισσότερο ανάγκη. Ακόμη κι όταν τα ποσά, κατ’ άτομο, είναι μικρά.
Ένα παλικάρι με ένα μηχανάκι, που δουλεύει με τον κατώτατο μισθό, παίρνει -με το μέτρο της επιδότησης των καυσίμων- 30 ευρώ. Είναι λίγα, αλλά είναι ένα καθαρό, επιπλέον μεροκάματο και καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του καυσίμου, με το οποίο θα επιβαρυνθεί για το επόμενο τρίμηνο.
Οι παρεμβάσεις που κάνουμε είναι μετρημένες και στοχευμένες. Επειδή αυτή η κρίση πλήττει την πλειονότητα, προσπαθούμε με περιορισμένους πόρους και στοχευμένα να ανοίξουμε, έστω και με μια μικρή βοήθεια, την περίμετρο των δικαιούχων. Είναι μία δύσκολη εποχή, που ελπίζουμε να περάσει σύντομα και να προχωρήσουμε, επιτέλους, μπροστά, χωρίς άλλες εξωγενείς κρίσεις και περισπασμούς."
Δομικές αδυναμίες
Πάντως ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι στη “φαρέτρα” προς ώρας δεν έχουν ενταχθεί δομικές παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν κύρια με τα αίτια οδήγησαν στις αρνητικές πρωτιές της Ελλάδας στο ρυθμό ανόδου του πληθωρισμού αλλά και των τιμών χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας για πολλούς μήνες στην Ευρώπη.
Ουσιαστικά η επόμενη μέρα θα πρέπει να έχει εργαλεία για τον έλεγχο της αγοράς ενέργειας κι όχι μόνο αλλά και βέβαια όπλα αποτροπής για την αισχροκέρδεια, την χειραγώγηση τιμών, αλλά και την πραγματική στήριξη των επιχειρήσεων μια και τώρα είναι σε εξέλιξη η ψήφιση του νομοσχεδίου για το ΕΣΠΑ 2021 – 2027.
Απλά να σημειωθεί ότι το 80% αυτών των επιχειρήσεων που αποτελούν διαχρονικά την ραχοκοκαλιά της εθνικής μας οικονομίας, είναι αποκλεισμένες από οποιαδήποτε μορφή χρηματοδότησης λόγω των αυστηρών χρηματοπιστωτικών όρων που θέτει η Κυβέρνηση σε όσα εργαλεία χρησιμοποιεί αλλά και τη μη πλήρη ενεργοποίηση της Αναπτυξιακής Τράπεζας και ενός μηχανισμού εγγυήσεων για όσους δεν μπορούν να περάσουν το κατώφλι των τραπεζών.
Γιώργος Αλεξάκης
Πηγή: news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου