Κερδίζει τις δικαστικές μάχες, αλλά χάνει τον πόλεμο με τον χρόνο η Αττικό Μετρό (Α.Μ.), καθώς το 2025 ως χρόνος παράδοσης του έργου στους Θεσσαλονικείς είναι αυτή τη στιγμή η πιο αισιόδοξη προοπτική. Μετά την Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ, χθες και το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης απέρριψε τη νέα αίτηση των 316 πολιτών για έκδοση προσωρινής διαταγής διακοπής των εργασιών απόσπασης του μνημείου.
Στο κρίσιμο αυτό χρονικό σημείο, με την Α.Μ. και την κυβέρνηση να αρνούνται να δώσουν ένα στοιχειώδες χρονοδιάγραμμα των εργασιών και το Δημόσιο να πληρώνει παχυλές αποζημιώσεις, ο συγκοινωνιολόγος καθηγητής του ΑΠΘ Σπύρος Βούγιας επιχειρεί ύστατη παρέμβαση μέσω της «Εφ.Συν.», καλώντας «να σταματήσει τώρα η απόσπαση των αρχαίων γιατί ανακαλύπτονται ήδη κι άλλα παλαιότερα από κάτω και να καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου του μετρό».
Οπως σχολίασε χθες μετά την απόφαση του Πρωτοδικείου ο δικηγόρος των πολιτών Απόστολος Σοφιαλίδης, «βαρύ… ιικό φορτίο και πυκνή ομίχλη στο δικαστήριο. Απουσίαζε ο πάντοτε απών κύριος Κορρές». Ωστόσο, δεν πτοούνται, αφού «μέχρι τη Δευτέρα το μεσημέρι πρέπει να καταθέσουμε εγγράφως όλα τα νομικά και πραγματολογικά επιχειρήματά μας και αποδεικτικά μέσα για την υποστήριξη της “κύριας” αίτησης ασφαλιστικών μέτρων που δικάστηκε. Θυμίζω ότι περιμένουμε την εξέλιξη της δίκης για την αγωγή μας στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης.
Ο φάκελος έκλεισε στις 24.12.2021, οπότε, μεταξύ άλλων, καταθέσαμε και το υλικό που προέκυψε από τη συντηρητική απόδειξη (“τεχνικό σημείωμα” της κ. Ε. Καμπούρη και του κ. Α. Μέντζου, με όλο το συναφές φωτογραφικό και άλλο υλικό)». Ο κ. Σοφιαλίδης παραπέμπει μάλιστα σε σχόλια των συνεργατών του (Ελένη Χιόνη, Γιώννης Ηλιάδης) «τώρα, ας αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του∙ η Ιστορία είναι παρούσα και θα γραφτεί λίγο αργότερα∙ όλοι θα λογοδοτήσουν» και αναγγέλλει πως «οι οφειλές των υπευθύνων δεν θα παραγραφούν».
Την κατάσταση πάντως την περιέγραψε με μια σκληρή ανακοίνωση η πρόεδρος του ΣΕΑ Δέσποινα Κουτσούμπα: «Στους (εκ νέου) θριαμβολογούντες για την απόφαση, επισημαίνουμε ότι θριαμβολογούν για το ότι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούνται χωρίς μετρό για 4 ακόμη χρόνια, ενώ οι 12 σταθμοί της βασικής γραμμής είναι σχεδόν έτοιμοι, αλλά δεν παραδίδονται. Θριαμβολογούν για το ότι το σύνολο του έργου του Μετρό θα πάρει εκ νέου παράταση και μετά την 31/12/2023 θα πληρώνεται από εθνικούς πόρους. Θριαμβολογούν για το ότι η Ανάδοχος Κοινοπραξία εισπράττει παχυλές αποζημιώσεις με την προκλητική (και ερευνητέα) συναίνεση της Αττικό Μετρό».
Η βιώσιμη λύση
Στο σημείο αυτό έρχεται η παρέμβαση του κ. Βούγια, ο οποίος ζητούσε εξαρχής τη ματαίωση του σταθμού Βενιζέλου στο Μετρό Θεσσαλονίκης, πρόταση την οποία επαναφέρει ως διέξοδο από το αδιέξοδο: «Οπως έγινε γνωστό –κι όπως αναμενόταν– ήδη κάτω από τα στρώματα των βυζαντινών αρχαιοτήτων που έχουν αποσπαστεί βρέθηκαν ρωμαϊκοί αγωγοί και ψηφιδωτά. Με δεδομένο ότι κάτω από αυτά θα βρεθούν ελληνιστικά, αυτό σημαίνει ότι τέλος του 2023 δεν θα έχουμε τελειώσει ούτε με τα αρχαία, οπότε πολύ απλά κυβέρνηση και Αττικό Μετρό την έχουν πατήσει.
Και τη βυζαντινή Πομπηία καταστρέφουν και μετρό δεν έχουμε». Κι έτσι επαναφέρει την πρότασή του: «Εδώ που έφτασαν τα πράγματα, υπάρχει μία αναγκαστική λύση: καταργούμε τον σταθμό Βενιζέλου, οπότε θα έχουμε μετρό μέχρι το 2023, σώζουμε τη μισή τουλάχιστον βυζαντινή οδό, συνεχίζουμε τις αρχαιολογικές ανασκαφές και η Θεσσαλονίκη αποκτά μια αρχαιολογική πλατεία. Και, ξέρετε ποιο είναι το κόστος; Το… περπάτημα ανάμεσα σε δύο σταθμούς, λιγότερο από 200 μέτρα». Τον ρωτάμε «Αν τα πράγματα συνεχιστούν όπως σχεδιάζουν κυβέρνηση και Α.Μ., πότε προβλέπετε να τελειώνει το έργο και πόσο θα κοστίσει;» και απαντά: «Οπως πάνε τα πράγματα, η καλή εκδοχή είναι μετρό το 2025, όσο για το πόσο θα στοιχίσει με τις αποζημιώσεις στον ανάδοχο, ο κούκος αηδόνι!».
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου