Δευτέρα 9 Αυγούστου 2021

Ακριβό λίφτινγκ στα 49 σαπάκια από τη Λειψία

Η διοίκηση του ΟΑΣΘ επέλεξε να επενδύσει άλλα 1,7 εκατ. ευρώ για να «αναστήσει» μελλοντικά τα 49 λεωφορεία από τη Λειψία, αν και με τα ίδια χρήματα θα μπορούσε να επισκευάσει τουλάχιστον 100 από τα ακινητοποιημένα λεωφορεία άλλων τύπων που έχει παρκαρισμένα σήμερα στα αμαξοστάσιά του ● Αν και η αρχική αγορά των 49 λεωφορείων από τον Δήμο Λειψίας έγινε σε λογική τιμή (11.500 ευρώ κάθε λεωφορείο, συν ΦΠΑ), το συνολικό τους κόστος αναμένεται να εκτοξευτεί στα... 60.000 ευρώ, για αλλαγή καταλύτη, επισκευές, αναβάθμιση ισχύος του κινητήρα και προσθήκη κλιματιστικού.
Μόνον ουρανομήκεις ιαχές δεν ακούστηκαν στη Θεσσαλονίκη στην αναγγελία της είδησης ότι ο ΟΑΣΘ αποφάσισε και προχωρά τον διαγωνισμό ύψους 1,7 εκατ. ευρώ προκειμένου να «αναστηθούν» -κατά τον Οκτώβριο (;), Νοέμβριο (;), αργότερα (πότε;) αν όλα πάνε καλά- τα 49 λεωφορεία Λειψίας που αγόρασε ο Δήμος Θεσσαλονίκης και τα έχει παραχωρήσει με χρησιδάνειο στον Οργανισμό.
Από όσα έχει δηλώσει ο πρόεδρος του Οργανισμού στην αρχή της εβδομάδας, τα χρήματα αυτά θα δοθούν για εργασίες συντήρησης των οχημάτων, αντικατάσταση του καταλύτη και τοποθέτηση κλιματιστικών! Με τέτοιες ελλείψεις βέβαια αρχική απορία είναι πώς επιλέχθηκαν και αγοράστηκαν. Οσο για τις σημερινές επιλογές, αξίζει άραγε όλο αυτό το έξοδο για τα συγκεκριμένα λεωφορεία; Και τι άλλο θα μπορούσε ο Οργανισμός να κάνει με αυτά τα χρήματα; Η υπόθεση, που βρίσκεται πια στα χέρια εισαγγελέα, αξίζει σε κάθε περίπτωση μια συνοπτική ιστορική ανασκόπηση για να γίνει αντιληπτό τι σημαίνουν όλα αυτά.
Ο ΟΑΣΘ ήταν στις προτεραιότητες του νέου δημάρχου, έτσι δήλωνε αμέσως μετά την εκλογή του, γι’ αυτό και στις 11.12.2019, ως νεοορκισμένος σε μια θυελλώδη συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο δηλώνει «είναι ντροπή η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας να μην έχει ούτε ένα μέσο μαζικής μεταφοράς. Αμεσες λύσεις τώρα». Ωστόσο στα επίσημα δελτία του δήμου τα λεωφορεία Λιψίας εμφανίζονται… τον Μάιο του 2020, αφού είχαν προηγηθεί κάποιες επαφές με Γερμανούς αξιωματούχους στη διάρκεια των οποίων μπορεί κανείς να εντοπίσει μόνο αφηρημένες αναφορές στα συγκοινωνιακά.
Τον Ιούλιο του 2020 πραγματοποιείται το ταξίδι συμβούλου του δημάρχου στη Λιψία με ομάδα τεχνικών του ΟΑΣΘ, οι οποίοι κατά τα λεγόμενα δίνουν την έγκρισή τους για την αγορά. Τα πρώτα φτάνουν στη Θεσσαλονίκη τον Σεπτέμβριο, αλλά η διαδικασία παραλαβής των 49 λεωφορείων ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο. Ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής φωτογραφήθηκαν με περηφάνια μπροστά στα οχήματα, αλλά τα πρώτα οχήματα δεν πρόλαβαν να βγουν καλά καλά στον δρόμο και στις αρχές Νοεμβρίου, σε ένα από αυτά που κατευθυνόταν στον Χορτιάτη –χωρίς επιβάτες– παίρνει φωτιά ο καταλύτης. Τότε ξεσπά κόντρα ανάμεσα στη διοίκηση του ΟΑΣΘ και στον δήμο καθώς ο δεύτερος διαμαρτύρεται γιατί το όχημα χρησιμοποιήθηκε… σε δρομολόγιο εκτός των διοικητικών του ορίων. Ο ΟΑΣΘ παραδέχεται το «λάθος» του. Εκτοτε τα οχήματα ταυτοποιούνται στην κοινή συνείδηση ως «λεωφορεία μόνο για… κατηφόρα». Τον Ιανουάριο του 2021 πάντως δεν κυκλοφορούσε ούτε το 1/3 των λεωφορείων Λειψίας στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, ενώ δειλά δειλά είχαν αρχίσει οι αρνητικές αποτιμήσεις και ο σκεπτικισμός.
Στο αρχικό κόστος των 11.500 ευρώ ανά όχημα (συνολικά 563.500 ευρώ) προστέθηκαν από τις πρώτες μέρες: 372.000 ευρώ για μεταφορά, 111.600 για φύλαξη και 115.000 για εγκατάσταση τηλεματικής (σύνολο 1.162.100 ευρώ). Αρχές Φεβρουαρίου 2021 υπολογίζεται ότι κυκλοφορούσαν στη Θεσσαλονίκη περίπου 10 με 15 από αυτά, ποτέ δεν έγινε καθαρό πότε έφτασαν στην πόλη όλα όσα αγοράστηκαν, ενώ άγνωστο είναι αν κυκλοφόρησαν ποτέ και έστω για μία μέρα όλα αυτά τα λεωφορεία - σίγουρα πάντως κυκλοφόρησαν περίπου για 5 μήνες (!) αφού τον περασμένο μήνα τέθηκαν εκτός λειτουργίας τα μόλις 17 που κυκλοφορούσαν λόγω έλλειψης κλιματισμού. Δηλαδή, κυκλοφόρησαν, όσα κυκλοφόρησαν, για τους μήνες της καραντίνας στη Θεσσαλονίκη, όταν υπήρξαν μέρες, σύμφωνα με τον ίδιο τον ΟΑΣΘ, που δεν κυκλοφορούσε στην πόλη ψυχή ζώσα…
Για την υπόθεση αγοράς αυτών των λεωφορείων κατέθεσε πριν από δύο εβδομάδες μηνυτήρια αναφορά η βουλευτίνα του ΣΥΡΙΖΑ και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί» Κατερίνα Νοτοπούλου, μπας και καταφέρουμε να μάθουμε τι και πώς αποφασίστηκε να αγοραστούν.
Τώρα λοιπόν καταλήξαμε ότι απαιτείται άλλο 1,7 εκατομμύριο για να μπορούν να κινηθούν τα λεωφορεία αυτά και έτσι φτάνουμε στο δυσθεώρητο ύψος των 2.862.100 ευρώ (από τα οποία τα 2.298.000 δόθηκαν από τον ΟΑΣΘ)... για να μην έχουμε καταμεσής του θέρους 49 λεωφορεία!
Τα διαλαμβανόμενα είναι ακόμη πιο ενδιαφέροντα αν σκεφτεί κανείς ότι στα αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ υπάρχουν τουλάχιστον 200 λεωφορεία του στόλου του ΟΑΣΘ που είναι αδιόρθωτα και ασυντήρητα εδώ και δύο χρόνια, καθώς δεν έχουν διατεθεί χρήματα για ανταλλακτικά. Εργαζόμενοι στα συνεργεία του Οργανισμού λένε στην «Εφ.Συν.» πως «με δεδομένο ότι οι βαρύτερες βλάβες που τα ακινητοποιημένα λεωφορεία έχουν είναι τα ραγισμένα σασί, ότι κάθε σασί κοστίζει κατά μέσο όρο 15.000 ευρώ, αλλά και αναλογιζόμενοι ότι υπάρχουν ακίνητα λεωφορεία για ανταλλακτικά 1.000 ευρώ, υπολογίζουμε πως αν ο Οργανισμός διέθετε το ποσό (1,7 εκατ.) για αγορά ανταλλακτικών, τότε θα μπορούσαν να δοθούν στην κυκλοφορία κατ’ ελάχιστο 100 λεωφορεία»! Κάποιος κάποτε πρέπει να εξηγήσει γιατί επελέγησαν να «αναστηθούν» τα 48+ της Λειψίας και όχι τα 100 του Οργανισμού.
Ευθύνες
«Πριν από την αλλαγή κυβέρνησης είχαμε εντοπίσει και θέλαμε να αγοράσουμε 30 αρθρωτά λεωφορεία με κλιματισμό από τον δήμο του Γκρατς, που είχαν μάλιστα τον μισό χρόνο κυκλοφορίας από αυτά της Λειψίας, και άλλα 40 λεωφορεία ανάλογων προδιαγραφών από την Πολωνία. Η σημερινή διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν προχώρησε τις διαδικασίες», μας λέει ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Σάββας Παναγιωτίδης. Οπως σημειώνει, «τρία εκατομμύρια για τα οχήματα Λειψίας, με τέτοια προβλήματα, είναι τεράστιο ποσό, θα μπορούσαν να έχουν αγοράσει 100 αρθρωτά λεωφορεία, μισής ηλικίας, και φυσικά με κλιματισμό και παράθυρα», τονίζοντας ότι εγείρονται ζητήματα για ευθύνες «όχι μόνο πολιτικές, αλλά και ποινικές».
 
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: