Τρίτη 20 Ιουλίου 2021

Αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας

Ο Απόστολος Λυκεσάς στην Εφημερίδα των Συντακτών, σε ένα κείμενο που πρόεκυψε, προφανώς, μετά από συστηματική έρευνα των εξελίξεων στο πεδίο των αρχαιολογικών ευρημάτων και των έργων του Μετρό της Θεσσαλονίκης τα τελευταία 10 χρόνια στους δυο κεντρικούς σταθμούς της βασικής γραμμής, στους σταθμούς της Αγ. Σοφίας και της Βενιζέλου, που βρίσκονται ακριβώς στον άξονα του ρωμαϊκού και μετέπειτα βυζαντινού Decumanus Maximus, αποκαθιστά πλήρως την ιστορική αλήθεια.
Αποστομώνοντας την υπουργό, όπως και όλους εκείνους που έσπευσαν να εξισώσουν όσα εγκλήματα έγιναν πριν το 2015 και τα οποία όπως γράφει ο Λυκεσάς εν πολλοίς επαναλαμβάνονται και σήμερα, με όσα συνέβησαν το διάστημα 2015 - 2019 στο έργο.
Ένα διάστημα στο οποίο η Αττικό Μετρό σχεδίασε και εκτέλεσε τα έργα σε στενή και καθημερινή συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και την ΕΦΑΠΟΘ.
Δράττομαι της ευκαιρίας να προσθέσω στο εξαιρετικό άρθρο του Λυκεσά την παρατήρηση ότι το έργο προχώρησε περισσότερο από ποτέ, ξεκινώντας από το 33% το 2015 και φτάνοντας στο 75% της ολοκλήρωσής του το 2019, ακριβώς το διάστημα κατά το οποίο υπήρξε αυτή η αγαστή συνεργασία και σύμπνοια μεταξύ των μηχανικών της Αττικό Μετρό και των αρχαιολόγων του υπουργείου Πολιτισμού.
Υπό την εμπνευσμένη ηγεσία της τότε γενικής γραμματέως του Υπ. Πο. Μαρίας Βλαζάκη και με οδηγό και συμπαραστάτη το πάθος του τότε δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη δυνατότητα ισόρροπης ανάπτυξης τεχνολογίας και πολιτισμού.
Στο πλαίσιο αυτής της περιόδου:
1. Βρέθηκε, σχεδιάστηκε, εγκρίθηκε, μελετήθηκε και άρχισε να εφαρμόζεται η τεχνική λύση στη Βενιζέλου που επέτρεπε την κατά χώρα ανάδειξη των αρχαιοτήτων. Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι σε αυτό το διάστημα, εκτός που τα έργα προχώρησαν γρήγορα, δεν υπήρξε ΚΑΜΙΑ προσφυγή, αντίρρηση ή διαφωνία με τον συγκεκριμένο σχεδιασμό από κανέναν και από πουθενά. Οι φορείς της Θεσσαλονίκης μάλιστα τότε, εκτιμώντας την πρόοδο του έργου, απέσυραν την προσφυγή που είχαν καταθέσει στο ΣτΕ.
Για να αντιληφθεί κανείς τις πολιτικές και οικονομικές σκοπιμότητες που επέβαλαν την αλλαγή σχεδιασμού στο έργο, αρκεί να θυμηθεί ότι η εκστρατεία διαστρέβλωσης, δυσφήμησης και αποδόμησης της λύσης με τα αρχαία αμετακίνητα στη Βενιζέλου ξεκίνησε αμέσως μετά τις εκλογές του 2019.
2. Αποφασίστηκε να παραμείνει κατά χώρα η μαρμαρόστρωτη ημικυκλική πλατεία που βρέθηκε στη γωνία των οδών Πλάτωνος και Εγνατία, με ταυτόχρονη αλλαγή του σχεδιασμού της Αττικό Μετρό όσον αφορά στην βόρεια πρόσβαση του σταθμού Αγ. Σοφίας, όπως το περιγράφει ο Λυκεσάς.
3. Αποφασίστηκε η απόσπαση και επανατοποθέτηση όσων μνημείων είτε έχρηζαν επισκευών, όπως η ημικυκλική πλατεία στη νότια πρόσβαση του σταθμού Αγ. Σοφίας, είτε δεν επρόκειτο περί οικοδομικών συμπλεγμάτων, αλλά αντίθετα, περί μεμονωμένων μνημείων, όπως το κρηναίο οικοδόμημα.
4. Η κατά χώρα ανάδειξη των αρχαιοτήτων του Μετρό εξυπηρετούσε μια υπέρτερη σκοπιμότητα για τη Θεσσαλονίκη. Αναφέρομαι στο όραμα του Γιάννη Μπουτάρη, στην υλοποίηση του οποίου μεγάλη συμβολή είχε ο καθηγητής Απόστολος Βέτας, για την αρχαιολογική ενοποίηση των μνημείων της πόλης και τη δημιουργία ενός αρχαιολογικού περιπάτου από το διοικητήριο και δια μέσου της Παναγίας Χαλκέων και του σταθμού Βενιζέλου, μέχρι τον σταθμό Αγ. Σοφίας και την Αχειροποίητο.
Για μια ακόμη φορά ο Απόστολος Λυκεσάς αποκαθιστά την ιστορική αλήθεια και δίνει μια δημόσια αποστομωτική απάντηση σε όσους ψεύδονται και διαστρεβλώνουν την ιστορία με κίνητρα μικροπολιτικά και εξυπηρέτησης οικονομικών συμφερόντων.
 
Γιάννης Μυλόπουλος - Καθηγητής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: