Είναι η τελευταία πράξη της κυβερνητικής πολιτικής που σκοπό έχει τον ασφυκτικό έλεγχο και την πλήρη χειραγώγηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Απαξιώνεται η ψήφος των πολιτών, ενισχύεται ο συγκεντρωτισμός και αλλοιώνεται η βούληση του εκλογικού σώματος.
Από την ανάληψη των καθηκόντων της, η Κυβέρνηση έδειξε τις προθέσεις της καθώς έχει προηγηθεί η επί της ουσίας κατάργηση των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων, με την αφαίρεση όλων των κύριων αρμοδιότητων, οι οποίες ανατέθηκαν στον Δήμαρχο ή τον Περιφερειάρχη αντίστοιχα, και την – ελεγχόμενη από αυτούς – Οικονομική Επιτροπή.
Δυστυχώς, όμως, ο κατήφορος δεν είχε τέλος. Με αντιθεσμικό – αντισυνταγματικό τρόπο άλλαξε άρδην τις ρυθμίσεις για την ενδοδημοτική αποκέντρωση που προέβλεπε ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι, με την αφαίρεση των αρμοδιοτήτων από τις τοπικές κοινότητες και τον τρόπο εκλογής των Προέδρων τους.
Η Κοινότητα, ως θεσμός, αποτελεί την εγγύτερη οντότητα διοίκησης του κράτους στον πολίτη, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της καθημερινότητας, της πολιτικής προστασίας, της αλληλεγγύης, των συνεργασιών, της μέριμνας για τον τόπο. Αποτελεί τον πυρήνα της ελληνικής κοινωνίας και είναι αυτός που μπορεί να επιτρέψει στους κατοίκους να σχεδιάσουν την αξιοποίηση των πόρων σε επίπεδο περιοχής.
Στην συνέχεια, με τον νέο νόμο επέφερε αλλαγές που αποτελειώνουν τις τοπικές Κοινότητες. Καταργείται η ξεχωριστή κάλπη για την εκλογή των Κοινοτήτων, και με αυτό τον τρόπο αλλοιώνεται η λαϊκή βούληση, αφού επιλέγει ο Δήμαρχος και όχι ο πολίτης ποιος θα εκπροσωπήσει την Κοινότητα.
Εξαφανίζεται ουσιαστικά η αυτοτελής λειτουργία των τοπικών κοινοτήτων αφού καθίσταται υποχρεωτική η ένταξη των υποψηφίων Κοινοτικών Συμβούλων και Προέδρων σε παραταξιακούς – και ενίοτε κομματικούς – δημοτικούς συνδυασμούς με συνέπεια να εξαρτώνται από το κεντρικό αποτέλεσμα των δήμων.
Παράλληλα, με το πλαφόν του 80% αποκλείονται οι μικρότερες παρατάξεις και οι μεμονωμένοι υποψήφιοι. Προβλέπεται ότι στις δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο ή ίσο των τριακοσίων ενός κατοίκων, ο συνδυασμός του επιτυχόντος δημάρχου λαμβάνει τα 3/5 του συνόλου των εδρών των συμβούλων σε κάθε δημοτική κοινότητα και οι επιλαχόντες συνδυασμοί λαμβάνουν τα δύο πέμπτα 2/5 ενώ οι υποψηφιότητες εκτός συνδυασμών αποκλείονται. Επίσης, στις δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό έως και τριακόσιους κατοίκους, πρόεδρος της δημοτικής κοινότητας εκλέγεται ο πρώτος σε σταυρούς προτίμησης του πλειοψηφούντος συνδυασμού στον α΄ γύρο και οι υποψήφιοι πρόεδροι των άλλων συνδυασμών ανακηρύσσονται ως αναπληρωματικοί, και αυτό συνέβη επειδή η Κυβέρνηση υποχώρησε μετά από τις πιέσεις της Αντιπολίτευσης και των θεσμικών φορέων.
Οι ρυθμίσεις αυτές θα έχουν ως αποτέλεσμα την εγκατάλειψη των χωριών, την περαιτέρω υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων στην περιοχή μας, ενώ θα αποτρέψουν τους νέους – κυρίως – από την ενασχόλησή τους με τα κοινά, που θέλουν να προσφέρουν στα χωριά τους και στις κωμοπόλεις τους, χωρίς να ταυτιστούν με τις παραταξιακές ή προσωπικές επιδιώξεις των υποψηφίων δημάρχων.
Είναι ενάντια σε κάθε δημοκρατική έκφραση να ορίζεται και να ελέγχεται ο εκπρόσωπος των τοπικών κοινωνιών από τον Δήμαρχο και να μην αναδεικνύεται μακριά από παραταξιακές σκοπιμότητες. Δεν είναι αποδεκτό, στο πλαίσιο της δημοκρατικής εκλογής αντιπροσώπων, να μετατρέπονται οι κοινοτικοί σύμβουλοι και τα συμβούλια κοινοτήτων συνολικά σε παρακολουθήματα του εκάστοτε δημάρχου.
Καταργώντας την τρίτη κάλπη σε συνδυασμό με τον περιορισμό του αριθμού των τοπικών συμβούλων, που επέτρεψε σε χιλιάδες πολίτες να συμμετάσχουν ενεργά στις τοπικές υποθέσεις, καταργείται η αυτονομία των τοπικών κοινοτήτων και αποδυναμώνεται ο ρόλος τους.
Έπρεπε η εκλογή των συμβούλων των κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό άνω των τριακοσίων κατοίκων να εξακολουθήσει να γίνεται με χωριστή κάλπη και κατά συνδυασμούς, όπως συνέβαινε με τον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι.
Για τις κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό έως τριακοσίων κατοίκων, η εκλογή προέδρων των κοινοτήτων να γίνεται με χωριστή κάλπη – όπως και των συμβούλων – και με ενιαίο ψηφοδέλτιο των μεμονωμένων υποψηφίων
Η Κυβέρνηση οδηγεί τα χωριά, ιδίως τα ορεινά και απομακρυσμένα σε περαιτέρω ερήμωση. Μόλις απομακρυνθούμε λίγο από τα στενά όρια των πόλεων στις οποίες ζούμε και εργαζόμαστε, ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια σκληρή πραγματικότητα. Ερειπωμένα χωριά, εγκαταλειμμένο οδικό δίκτυο, ανύπαρκτες υπηρεσίες. Όσοι έθεσαν υποψηφιότητα για τα τοπικά συμβούλια, το έκαναν από αγάπη για τον τόπο τους, για το χωριό τους.
Σε αυτούς τώρα η Κυβέρνηση λέει «δεν σας χρειαζόμαστε, είστε περιττοί». Στην αυτοδιοίκηση, όμως, δεν περισσεύει κανείς. Η κυβερνητική στόχευση είναι να ασχολούνται με τα κοινά όσο το δυνατό λιγότεροι.
Έχουν αλλεργία σε κάθε ανένταχτη και ανεξάρτητη φωνή ή άποψη. Και το αποδεικνύουν με κάθε ευκαιρία. Ο βασικός στόχος είναι ο αποκλεισμός κάθε προοδευτικής φωνής από την πλειοψηφία των Ο.Τ.Α..
Η πανδημία κατέδειξε ότι τα προβλήματα αντιμετωπίζονται με την συμμετοχή των πολλών. Όχι με τον αποκλεισμό τους.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι ισχυρές και αυτόνομες κοινότητες, η απλή αναλογική, η αυθεντική έκφραση της βούλησης των πολιτών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι η ουσία της ίδιας της δημοκρατίας.
Είναι χρέος της επόμενης Κυβέρνησης που θα είναι προοδευτική, να επαναφέρει τις Κοινότητες στην θέση που τους αξίζει. Να συγκροτήσει ένα σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς και ανισότητες. Να δώσει στα μικρά χωριά νέα πνοή, να τα δούμε πάλι ζωντανά γεμάτα νέους ανθρώπους με όρεξη για προσφορά!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΜΑΝΤΑΝΗΣ - Μηχανικός – Μέλος Κ.Ε.Α. ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτική Συμμαχία – Αναπληρωτής, Συντονιστής Ν.Ε. ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτική Συμμαχία Φωκίδας
ΛΟΥΚΙΑ ΜΑΣΤΡΟΠΕΡΡΟΥ - Δικηγόρος – Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια – Ο.Μ. ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτεική Συμμαχία Δικηγόρων Αθηνών
Πηγή: orafok.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου