Το πιο τρανό παράδειγμα είναι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Ευρώπης, τις οποίες έβαλε στο μικροσκόπιό της μια νέα μελέτη που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η γνωστή ΜΚΟ Οxfam. Η μελέτη της Oxfam αποκαλύπτει μεταξύ άλλων ότι:
■ Οι εισηγμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Ευρώπης κατέγραψαν μεταξύ β’ και δ’ τριμήνου 2020 αύξηση 11,1% στις πωλήσεις τροφίμων και άλλων αγαθών πλην καυσίμων, έναντι αύξησης μόλις 1,6% την ίδια περίοδο το 2019.
■ Μη εισηγμένες εταιρείες σούπερ μάρκετ, όπως οι Aldi North, Aldi South και Lidl αύξησαν αντίστοιχα τις πωλήσεις τους κατά 8,5% πέρυσι, ενώ κάποιες άλλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου, όπως η Jumbo, κατά 11%.
■ Μεταξύ Μαρτίου και Δεκεμβρίου 2020 η xρηματιστηριακή αξία των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 101 δισ. δολάρια έναντι αύξησης κατά 75 δισ. δολάρια το 2019.
■ Ιδιοκτήτες μη εισηγμένων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όπως οι Αλμπρεχτς των Aldi North και Αldi South και ο Ντίτερ Σβαρζτζ του ομίλου Schwarz (που αποτελείται από τα Lidl και Kaufland), είδαν τον πλούτο τους να αυξάνεται σε λιγότερο από έναν χρόνο κατά 37% και 30% αντίστοιχα.
Παρά τα κέρδη αυτά, όμως, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στήριξαν ελάχιστα αυτούς που τις κράτησαν όρθιες, δηλαδή τους εργαζόμενους της πρώτης γραμμής που δούλευαν στα καταστήματά τους με κίνδυνο της υγείας τους, αλλά και τους εργάτες της γης και τομέα των τροφίμων σε όλον τον πλανήτη, που μόχθησαν προκειμένου να παραμείνουν ενεργές οι αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Αντίθετα, οι εισηγμένες εταιρείες σούπερ μάρκετ επέλεξαν να διανείμουν το 98% των καθαρών τους κερδών κατά τη διάρκεια της πανδημίας στους μετόχους τους -μέσω επαναγοράς μετοχών και παροχής μερισμάτων.
Τα συνολικά μερίσματα που διένειμαν στους μετόχους τους αυξήθηκαν κατά 123% -από 10 δισ. δολάρια το 2019 σε 22,3 δισ. δολάρια το 2020.
Από την άλλη πλευρά, σχεδόν καμία από τις αλυσίδες δεν προχώρησε σε κάποια σημαντική επένδυση για τη βελτίωση των αλυσίδων εφοδιασμών και τη στήριξη των εργαζομένων στην παραγωγή των τροφίμων και την αγροτική παραγωγή, που βιώνουν ακραίες δυσκολίες λόγω της πανδημίας. Τα σούπερ μάρκετ και οι ιδιοκτήτες τους έκλεισαν εντελώς τα μάτια στην εκτεταμένη εκμετάλλευση, την ανισότητα και τις διακρίσεις φύλου που επικρατούν σήμερα στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού τροφίμων.
Οι εργαζόμενοι και αγρότες που συμμετείχαν στην έρευνα της Oxfam και αποτελούν μέρος της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων των σούπερ μάρκετ δεν κέρδιζαν αρκετά για την επιβίωσή τους.
Κάποιοι δεν κέρδιζαν καν τον κατώτατο μισθό, ενώ αρκετοί εργάζονταν σε συνθήκες που θύμιζαν περισσότερο δουλεία παρά εργασία. Ενας εξ αυτών, ο Φελίπε από τη Βραζιλία, ήταν αναγκασμένος να μαζεύει μαζί με έναν άλλο εργάτη 2,5 τόνους καφέ καθημερινά στη διάρκεια της πανδημίας. Κέρδιζε στην καλύτερη περίπτωση 36 δολάρια για δουλειά δυο εβδομάδων, καθώς το αφεντικό του του αφαιρούσε από το μεροκάματο το ενοίκιο, την τροφή και τον εξοπλισμό για την εργασία του.
Ο καφές που μαζεύουν εργάτες όπως ο Φελίπε καταλήγει στα ράφια των ευρωπαϊκών σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τη μελέτη, λιγότερο από το 1% των αμοιβών που απόλαυσαν οι μέτοχοι των ευρωπαϊκών σούπερ μάρκετ πέρυσι θα μπορούσε να καλύψει το χάσμα μεταξύ των σημερινών μισθών και ενός μισθού διαβίωσης για τους εργαζόμενους στη μεγαλύτερη πολιτεία παραγωγής καφέ, της Βραζιλίας.
Μπάμπης Μιχάλης
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου