Κυριακή 23 Μαΐου 2021

Το παρασκήνιο για την επικοινωνιακή «αυστηρότητα» κατά των τραπεζών

Ενώ σε δέκα μέρες τελειώνει κάθε προστασία της πρώτης κατοικίας, η κυβέρνηση σκέφτεται να καλύψει με «επίδομα» το κενό μέχρι τη λειτουργία του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων.
Οι «αυστηρές συστάσεις» της επιτελικής κυβέρνησης προς τις τράπεζες πότε για γενναίες ρυθμίσεις δανείων και πότε για χορήγηση δανείων σε νοικοκυριά και κυρίως σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορεί να μοιάζουν με «χάδι» στα αυτιά των πολιτών, ωστόσο όποιος θέλει να δει τη μεγαλύτερη εικόνα δεν θα δυσκολευτεί να διακρίνει την προσπάθεια της κυβέρνηση να χτίσει, με επικοινωνιακούς όρους, ένα φιλολαϊκό προφίλ.
«Πατώντας» στις διαχρονικές ευθύνες του τραπεζικού συστήματος και αξιοποιώντας την κακή γνώμη των πολιτών για τις τράπεζες -όχι αδίκως- η κυβέρνηση επιχειρεί να κερδίσει πολιτικό χρόνο και να χτίσει «αμνησία της αγέλης» μήπως και ξεχάσουν οι πολίτες τις «σχέσεις στοργής» για δεκαετίες μεταξύ κυβερνήσεων - τραπεζών - μεγαλοεπιχειρηματιών ή τη ζημιά του Ελληνικού Δημοσίου από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Πειραιώς.
Και κυρίως ότι ένας νέος Πτωχευτικός Κώδικας-2η ευκαιρία, που ψηφίστηκε εν μέσω πανδημίας, μπαίνει σε εφαρμογή σε δέκα μέρες (1η Ιουνίου) και ενώ ο δρόμος προς την κανονικότητα είναι πολύ μακρύς για επιχειρήσεις και εργαζομένους. Και την ίδια στιγμή το προωθούμενο εργασιακό νομοσχέδιο… μάλλον δεν κινείται στην κατεύθυνση περισσότερων και καλύτερα αμειβομένων θέσεων εργασίας που θα επιτρέψει σε χιλιάδες δανειολήπτες να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, δανειακές και μη.
Η «αυστηρότητα» φαίνεται να εντάσσεται στην προσπάθεια της κυβέρνησης να κρύψει κάτω από το χαλί τις δικές της ευθύνες και παραλείψεις (εντός και εκτός εισαγωγικών) και οι τράπεζες με το υψηλότερο στοκ προβληματικών δανείων στην Ε.Ε. μπορούν να…νερώσουν το κρασί τους στον βαθμό που τους το επιτρέπει το εποπτικό πλαίσιο, δηλαδή η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Οπως για παράδειγμα η μετάθεση για τις αρχές του 2022 -σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο- της ίδρυσης και λειτουργίας του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων στο πλαίσιο του Πτωχευτικού Κώδικα, που δημιουργεί κενό στην προστασία πρώτης κατοικίας (στέγασης) των ευάλωτων δανειοληπτών. Σε αυτή την κατηγορία εμπίπτουν δάνεια ύψους περίπου 6 δισ. ευρώ.
Η κυβέρνηση αναζητά λύση για το μεταβατικό διάστημα μεταξύ 1ης Ιουνίου και λειτουργίας του φορέα και προσανατολίζεται σε αυτή της χορήγησης επιδόματος στους αδύναμους δανειολήπτες, καθώς οι θεσμοί -κατά κύριο λόγο- αλλά και οι τράπεζες αποκλείουν εκ νέου «πάγωμα» των πλειστηριασμών. Στις αρχές της εβδομάδας αναμένεται η πρώτη ευρεία σύσκεψη μεταξύ οικονομικού επιτελείου, τραπεζών και servicers, ώστε να καθοριστεί το μεταβατικό πλαίσιο.
Σε κάθε περίπτωση οι τράπεζες αποφεύγουν τις δημόσιες αντιπαραθέσεις και όταν αποφασίζουν να το κάνουν, το κάνουν... διακριτικά ώστε να μη διαταράξουν πολύτιμες ισορροπίες. Ετσι αθόρυβα λύθηκε και η… παρεξήγηση που προέκυψε από τον αιφνιδιασμό του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, να προαναγγείλει επισήμως αλλαγές στο πρόγραμμα «Γέφυρα 2» μέσω του οποίου επιδοτούνται για 8 μήνες οι δόσεις δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αυτοαπασχολούμενων που έχουν πληγεί από την πανδημία. Και οι ενστάσεις των τραπεζών εισακούστηκαν, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Οικονομικών προανήγγειλε την περασμένη Δευτέρα πως σε ό,τι αφορά τα ενήμερα δάνεια θα υποχρεώσει τις τράπεζες: α) να μην τροποποιήσουν τους όρους του δανείου (π.χ. κεφάλαιο, επιτόκιο, διάρκεια αποπληρωμής) σε σχέση με τους όρους που υπήρχαν πριν από τη χορήγηση της κρατικής επιδότησης και β) να μην αυξήσουν τη δόση του δανείου μετά τη λήξη της επιδότησης και μέχρι την οριστική αποπληρωμή του δανείου.
Τραπεζικά στελέχη υποστηρίζουν ότι δεν είναι δυνατόν για 8 μήνες επιδότησης να δεσμευτούν για τους όρους ενός δανείου διάρκειας 10-15 ετών, τη στιγμή μάλιστα που οι όροι ενός δανείου, όπως το επιτόκιο, διαμορφώνονται και από εξωγενείς παράγοντες αλλά και βάσει του προφίλ κάθε δανειολήπτη.
«Αν σε δύο χρόνια ένας δανειολήπτης αρχίζει να αντιμετωπίζει δυσκολίες και ζητήσει επιμήκυνση της διάρκειας του δανείου, θα πρέπει να απορρίψουμε το αίτημά του;» είναι η ρητορικού χαρακτήρα ερώτηση που θέτουν τραπεζικά στελέχη.
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές στο «Γέφυρα 2» που αφορούν τα «κόκκινα» δάνεια και το πλαίσιο ρύθμισής τους (κούρεμα ή/και μείωση επιτοκίου κ.λπ.), τράπεζες και servicers υποστηρίζουν ότι ούτως ή άλλως οι ρυθμίσεις που ήδη κάνουν κινούνται στο ίδιο πλαίσιο. Συνεπώς μια νομοθετική παρέμβαση για το συγκεκριμένο ζήτημα δεν εγείρει αντιρρήσεις από πλευράς τραπεζών.
Γεγονός πάντως είναι ότι στο «Γέφυρα 2» μέχρι τις 16/5 οριστική υποβολή αίτησης είχαν κάνει 33.792 επιχειρήσεις από τις 150.000 επιχειρήσεις που αναμένονταν να καταθέσουν αίτηση, Το πρόγραμμα, που πήρε παράταση μέχρι το τέλος του μήνα, προβλέπει ότι εάν το επιχειρηματικό δάνειο είναι μη εξυπηρετούμενο, τότε ο οφειλέτης θα πρέπει πρώτα να ρυθμίσει το δάνειό του το αργότερο έως τις 15 Ιουλίου.
Οι τράπεζες φαίνεται να είναι απρόθυμες να ρυθμίσουν μαζικά «κόκκινα» δάνεια, τη στιγμή μάλιστα που το πρόγραμμα πριμοδοτεί με μεγαλύτερα ποσοστά επιδότησης τα ενήμερα. Κι αυτό γιατί εξ αρχής το «Γέφυρα» σχεδιάστηκε ώστε να «φρενάρει» τη δημιουργία νέων «κόκκινων» δανείων και όχι για να αντιμετωπίσει -με όρους κοινωνικής συνοχής- το πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους που λόγω πανδημίας επιδεινώθηκε περαιτέρω και στο τέλος του 2020 ξεπέρασε τα 242 δισ. ευρώ.
 
Άρτεμις Σπηλιώτη
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: