Κυριακή 21 Μαρτίου 2021

Πανεπιστήμια: 33 προτάσεις για ασφαλές άνοιγμα

Οδικό χάρτη 33 προτάσεων για το ασφαλές άνοιγμα των πανεπιστημίων εξέδωσε η Συσπείρωση Πανεπιστημιακών.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση των πανεπιστημιακών, «το παρόν κείμενο αποσκοπεί στη συνοπτική παρουσίαση μιας μεθοδολογίας για το σταδιακό άνοιγμα των Πανεπιστημίων και περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις, τον απαραίτητο βηματισμό και συγκεκριμένες προτάσεις για τη σταδιακή επαναλειτουργία τους. Η επαναλειτουργία των Πανεπιστημίων αποτελεί ευθύνη της ακαδημαϊκής κοινότητας, καθώς η ίδια έχει χρέος να διασφαλίσει την ποιότητα των σπουδών και το υψηλό κύρος των πτυχίων στη συγκεκριμένη συγκυρία. Η Πολιτεία από τη μεριά της έχει υποχρέωση να συνδράμει στη διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών, διαθέτοντας τους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους που απαιτούνται και διαμορφώνοντας το απαραίτητο πλαίσιο συνεργασίας των πανεπιστημίων με τοπικούς και κρατικούς φορείς για την επιτυχημένη έκβαση του εγχειρήματος».
Πιο αναλυτικά:
Σύνοψη
Η κατάρτιση και υλοποίηση ενός σχεδίου σταδιακού ανοίγματος των Πανεπιστημίων πρέπει να εκκινήσει άμεσα, προκειμένου να διασφαλιστεί η ποιότητα των σπουδών και η απονομή τίτλων σπουδών με ακαδημαϊκά προσόντα υψηλού κύρους. Η υγειονομική κρίση δεν θα λήξει σύντομα, παρά τη διαφαινόμενη βελτίωση των συνθηκών μέσω της προόδου του εμβολιαστικού προγράμματος. Η ολιγωρία απλώς θα συσσωρεύσει μεγαλύτερα προβλήματα που θα είναι δυσκολότερο να επιλυθούν στο μέλλον.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες στα Πανεπιστήμια είναι κατά κανόνα νέοι και νέες που θα καθυστερήσουν να ενταχθούν στο εμβολιαστικό πρόγραμμα. Η λήψη των κατάλληλων μέτρων υγειονομικής προστασίας και ενίσχυσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα οδηγήσει στην ασφαλή λειτουργία των Πανεπιστημίων. Για τον λόγο αυτόν, η Πολιτεία οφείλει να συνδράμει τα Πανεπιστήμια με τους απαραίτητους υλικούς και ανθρώπινους πόρους ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ασφαλούς επαναλειτουργίας τους (π.χ. δημιουργία και υποστήριξη μηχανισμών υγειονομικής επιτήρησης σε κάθε Πανεπιστήμιο, γενναία αύξηση της χρηματοδότησης της φοιτητικής μέριμνας και ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού και των υποδομών). Τα Πανεπιστήμια έχουν ευρεία γεωγραφική διασπορά και διαφορετικές σχέσεις με τις τοπικές κοινότητες, καθώς αυτές σχετίζονται με τις ιδιαιτερότητες που απορρέουν από την οργάνωση των ακαδημαϊκών εγκαταστάσεων και υποδομών, αλλά και το είδος των Τμημάτων και των γνωστικών αντικειμένων που θεραπεύουν. Οι οριζόντιες ρυθμίσεις θα πρέπει να αποφευχθούν και τα σχέδια επαναλειτουργίας χρειάζεται να εκπονούνται από την ακαδημαϊκή κοινότητα σε συνεργασία με τους εκάστοτε αρμόδιους φορείς της Πολιτείας (π.χ. τοπικές αρχές, δομές ΕΣΥ και ΕΟΔΥ). Ο προγραμματισμός θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα με συζητήσεις και επεξεργασία των σχεδίων από τα Τμήματα και τα πανεπιστημιακά όργανα.
Η διεκδίκηση του σταδιακού ανοίγματος των Πανεπιστημίων χρειάζεται να γίνει παράλληλα με μια συζήτηση που θα εστιάζει στο ερώτημα «σε ποιο Πανεπιστήμιο θέλουμε να επιστρέψουμε;». Εδώ η απάντηση είναι μία: «Σε ένα Πανεπιστήμιο ασφαλές και δημιουργικό, χωρίς μηχανισμούς επιτήρησης και καταστολής, αυτοδιοίκητο και δημοκρατικό, χωρίς αστυνομοκρατία και Συμβούλια Ιδρύματος».
Οι 33 προτάσεις με μια ματιά (σε κάθε άξονα τα μέτρα αριθμούνται με βάση την χρονική αμεσότητά τους κατά φθίνουσα σειρά)
Άξονας: Υγειονομική προστασία
  1. Δημιουργία αποτελεσματικού μηχανισμού επιδημιολογικής επιτήρησης σε κάθε Πανεπιστήμιο
  2. Επικαιροποίηση των πρωτοκόλλων διαχείρισης πιθανού/ύποπτου/επιβεβαιωμένου κρούσματος – εκπαίδευση των υπευθύνων μελών των επιτροπών
  3. Ορισμός μόνιμου αντιπροσώπου επικοινωνίας και συνεργασίας του ΕΟΔΥ με τα Πανεπιστήμια – τυποποίηση και συστηματική ενημέρωση του ΕΟΔΥ
  4. Ετοιμότητα για συμβολή στις διαδικασίες ιχνηλάτησης του ΕΟΔΥ με δημιουργία πιστοποιημένων (ενδεχομένως κινητών) μονάδων ελέγχου εντός κάθε Πανεπιστημίου και με κατάλληλη εκπαίδευση προσωπικού
  5. Δωρεάν άμεση πρόσβαση σε αντιγονικά τεστ για όλα τα συμπτωματικά μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας και συνταγογράφηση των μοριακών τεστ (η πρόταση ισχύει και για όλο τον πληθυσμό)
  6. Τακτικές επιστημονικά σχεδιασμένες δειγματοληψίες στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας στο πλαίσιο επιδημιολογικής επιτήρησης με χρήση σε κλίμακα αντιγονικών τεστ και κατά περίπτωση μοριακών
  7. Χρηματοδότηση πανεπιστημιακών εργαστηρίων για διενέργεια αντιγονικών και μοριακών τεστ
  8. Πρόσληψη πρόσθετου προσωπικού καθαριότητας
  9. Δημιουργία διαπανεπιστημιακής ομάδας εργασίας με σκοπό την ανταλλαγή τεχνογνωσίας ανάμεσα στα Πανεπιστήμια και τη διάχυση δοκιμασμένων καλών πρακτικών.
  10. Χρηματοδότηση για την προμήθεια μέσων ατομικής προστασίας για το σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας
  11. Κατά προτεραιότητα εμβολιασμός των ευπαθών φοιτητών και μελών του προσωπικού και των φοιτητών που ασκούνται σε δομές υγείας, πρόνοιας, ειδικής αγωγής ή σχολικές μονάδες
  12. Ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Υγείας και του ΕΣΥ με διορισμούς μόνιμου ιατρικού, νοσηλευτικού και άλλου προσωπικού καθώς και με υλικοτεχνικό εξοπλισμό
Άξονας: Εκπαιδευτική διαδικασία
  1. Ιεράρχηση και προτεραιοποίηση μαθημάτων από τα Τμήματα με βάση το Πρόγραμμα Σπουδών και τις ανάγκες της δια ζώσης παρουσίας
  2. Οργάνωση δια ζώσης εξεταστικών διαδικασιών σε μαθήματα που δεν προσφέρονται για εξ αποστάσεως εξέταση – προτεραιοποίηση ανάλογα με τις ανάγκες και τις υποδομές των ιδρυμάτων
  3. Νομοθετική ρύθμιση θεμάτων απουσιών και άλλων σχετιζόμενων με τη δυσχέρεια πρόσβασης τόσο στη δια ζώσης όσο και την από απόσταση εκπαιδευτική διαδικασία
  4. Πρόσληψη έκτακτου διδακτικού προσωπικού για τις ανάγκες της διδασκαλίας σε μικρές ομάδες
  5. Επανασχεδιασμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας - υιοθέτηση υβριδικών μεθόδων διδασκαλίας για όσο καιρό διαρκεί η πανδημία (παράλληλη δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευση)
  6. Διανομή των συγγραμμάτων του Εύδοξου στην αρχή του εξαμήνου
  7. Χρηματοδότηση για αναμόρφωση και αξιοποίηση όλων των πιθανών χώρων διδασκαλίας ώστε να πληρούν τις υγειονομικές προϋποθέσεις με έμφαση στη δημιουργία διαχωριστικών μεταξύ των φοιτητών και την εγκατάσταση κλιματιστικών συμβατών με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ
  8. Χρηματοδότηση για πρωτοβουλίες διαμόρφωσης και αξιοποίησης εξωτερικών χώρων για τη διδασκαλία
  9. Αποδέσμευση διαθέσιμων και μη χρησιμοποιούμενων κτηρίων του Δημοσίου (συμπεριλαμβανομένων κτηρίων Δήμων και Περιφερειών) για χρήση από τα ΑΕΙ.
  10. Χρηματοδότηση της αναβάθμισης των ψηφιακών υποδομών των Κέντρων Πληροφορικής και Δικτύων (ΚΠΔ). Ενίσχυση των «ομοσπονδιακών» θεσμών συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων (GUnet, ΣΕΑΒ, ΕΔΥΤΕ κ.ά.). Αξιοποίηση λύσεων Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα. Έλεγχος των ψηφιακών υποδομών από την ίδια την ακαδημαϊκή κοινότητα
  11. Πρόσληψη πρόσθετου προσωπικού για την υποστήριξη των ΚΠΔ
  12. Χρηματοδότηση δράσεων για δημιουργία αρχείων ψηφιακού περιεχομένου που θα αναρτηθούν στα μαθήματα του e-class καθώς και ανοικτών ηλεκτρονικών συγγραμμάτων και βοηθημάτων από την ίδια την ακαδημαϊκή κοινότητα
  13. Πρόσληψη διδακτικού προσωπικού (ΔΕΠ, ΕΔΙΠ κ.ά.)
Άξονας: Φοιτητική μέριμνα
  1. Επιδότηση της φοιτητικής πρόσβασης σε δίκτυα αναβαθμισμένης ταχύτητας και χωρητικότητας
  2. Οικονομική υποστήριξη των φοιτητών που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο καταγωγής τους για στέγαση, σίτιση και έξοδα μεταφοράς από την πολιτεία
  3. Βελτίωση των συνθηκών μεταφοράς στα ΜΜΜ, αύξηση δρομολογίων
  4. Αξιοποίηση των δομών υποστήριξης της ψυχικής υγείας που λειτουργούν στα Πανεπιστήμια
  5. Νομοθετικές παρεμβάσεις (ΕΡΓΑΝΗ) για τη διευκόλυνση ολοκλήρωσης της πρακτικής άσκησης
  6. Πρόσθετη ενίσχυση των δομών υποστήριξης της ψυχικής υγείας που λειτουργούν στα Πανεπιστήμια
  7. Διεύρυνση δικαιούχων φοιτητικής μέριμνας
  8. Χρηματοδότηση προγράμματος για τη δημιουργία νέων φοιτητικών εστιών σύμφωνα με εισηγήσεις των ιδρυμάτων
Πηγή: alfavita.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: