Ο Μάκης Βορίδης υπόσχεται ότι η ψηφιακή πλατφόρμα που πρόκειται να υποδεχθεί τις σχετικές αιτήσεις θα είναι πλήρως λειτουργική εντός δεκαπενθημέρου ● Τα κόμματα της αντιπολίτευσης υποψιάζονται ότι οι επιτελείς της Ν.Δ. αντιμετωπίζουν τους αποδήμους ως «γαλάζια» δεξαμενή και προτίθενται να ελέγξουν εξονυχιστικά τις εγγραφές.
Με το πρώτο νομοσχέδιο που εισηγήθηκε μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στο υπουργείο Εσωτερικών -τον εκλογικό νόμο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση- ο Μάκης Βορίδης έδειξε τις προθέσεις του: η αντιπολίτευση περιορίζεται σε ρόλο... παρατηρητή. Θα προσεγγίσει, άραγε, με τον ίδιο τρόπο και το μείζον ζήτημα της ψήφου των αποδήμων; Ο νόμος για τη διευκόλυνση της ψήφου των εκτός ελληνικής επικράτειας εκλογέων συγκέντρωσε μεν ιστορική συναίνεση (288 ψήφοι) στη Βουλή, αλλά εν όψει της πρώτης εφαρμογής του επανεμφανίζονται οι υποψίες για «κρυφά χαρτιά» και οι προειδοποιήσεις για «ανοιχτά παράθυρα».
Σύμφωνα με τον υπουργό, η ειδική ψηφιακή πλατφόρμα (apodimoi.gov.gr) θα είναι πλήρως λειτουργική εντός των επόμενων 15 ημερών, κάτι που σημαίνει ότι ο κρατικός μηχανισμός ετοιμάζεται να δεχθεί τα αιτήματα των εκλογέων για εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού. Η αντιπολίτευση επανέρχεται στην ανάγκη πλήρους διαφάνειας, ώστε να διαφυλαχθούν η ακεραιότητα της διαδικασίας αλλά και τα δικαιώματα των ψηφοφόρων. Και αυτό προϋποθέτει τον ενεργό ρόλο της διακομματικής επιτροπής που έχει συσταθεί για τον έλεγχο των αιτήσεων.
Ενα πρωτοσέλιδο, χίλιες λέξεις
Το περασμένο Σάββατο η εφημερίδα «Τα Νέα» έσπευσε να προαναγγείλει με μεγάλο ενθουσιασμό τη μελλοντική εκλογική επιτυχία του Κ. Μητσοτάκη που θα αποτελέσει «το κρυφό χαρτί για τις κάλπες» από την «έτοιμη δεξαμενή 800.000 ψηφοφόρων», δηλαδή των «ομογενών» (όρος που χρησιμοποίησε η εφημερίδα στο πρωτοσέλιδό της) που θα γραφτούν στους νέους εκλογικούς καταλόγους. Εκτιμώντας ότι οι ομογενείς αποτελούν μια συμπαγή «γαλάζια» δεξαμενή ψήφων, το ρεπορτάζ υποδείκνυε το πώς πρέπει τώρα να κινηθεί η κυβέρνηση προκειμένου να εξασφαλιστεί η πολυπόθητη στρατιά των ομογενών.
Ο μεγάλος «καημός» της Δεξιάς για τους αποδήμους απογυμνώνεται για πολλοστή φορά μπροστά στην προφανή πολιτική σκοπιμότητα. Βέβαια οι ευσεβείς πόθοι του πρωτοσέλιδου ήδη στο ρεπορτάζ συρρικνώνονται στις 150.000 με 200.000 ψήφους ομογενών, ενώ οι 500.000 νέοι μετανάστες που έφυγαν την περίοδο της χρεοκοπίας και των μνημονίων και αποτελούν το «target group» της κυβέρνησης δύσκολα προσμετρώνται στη «γαλάζια» παράταξη.
«Η κυβέρνηση έχει μπροστά της ένα περίπλοκο πρότζεκτ αφού θυσίασε την επιστολική ψήφο» (!), αναφέρει το δημοσίευμα. «Και αν υπάρχει ένας βασικός στόχος, όπως προς το παρόν διατυπώνεται στους «γαλάζιους» διαδρόμους, είναι η προσέλκυση 150.000 ψηφοφόρων, ένας αριθμός που κατά τον σχολιασμό με νόημα έμπειρων στελεχών αλλάζει τα δεδομένα, κρίνει αυτοδυναμίες. Για τον κομματικό μηχανισμό είναι ίσως η μεγαλύτερη οργανωτική προτεραιότητα. Εντείνονται οι κινήσεις στο παρασκήνιο κυβέρνησης και κόμματος.
Η κυβέρνηση επιδιώκει πριν από τις εκλογές την αριθμητική αποτύπωση και το προφίλ εκείνων που θα ψηφίσουν. Ξεχωριστή καμπάνια αναμένεται προσεχώς και από τη «γαλάζια» έδρα στην Πειραιώς αλλά και έντονες δράσεις εκτός ελλαδικού χώρου. Ενίσχυση και χτίσιμο από το μηδέν των κομματικών δικτύων», συνεχίζει το... αποκαλυπτικό ρεπορτάζ. Αυτό λοιπόν είναι το επόμενο «πρότζεκτ» του Μάκη Βορίδη: ένας κομματικός μηχανισμός που χέρι χέρι με την κυβέρνηση θα κάνουν ό,τι είναι δυνατόν προκειμένου να γεμίσει η δεξαμενή με «γαλάζια» κουκιά εξωτερικού.
Αυτό φυσικά δεν αφορά τις πρώτες εκλογές, μια και αυτές θα γίνουν με απλή αναλογική και το μόνο που ενδιαφέρει την κυβέρνηση σε αυτές είναι η πρωτιά. Στη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση θα παίξει ρόλο η ψήφος των ομογενών/μεταναστών, μια και αυτή είναι η ουσιαστική αλλαγή που επέβαλε η Ν.Δ. στον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ. Το ότι δηλαδή θα προσμετρώνται οι ψήφοι αυτές στο μπόνους των 50 εδρών για το πρώτο κόμμα.
Η άποψη του Η. Νικολακόπουλου
Ζητήσαμε την άποψη του καθηγητή Ηλία Νικολακόπουλου για τον τρόπο ελέγχου αλλά και τα παράθυρα που αφήνει ο νόμος, κατά πόσο είναι διαβλητό το σύστημα εγγραφών των εκλογέων που ζουν στο εξωτερικό και τις δικές του εκτιμήσεις για τον αριθμό ψηφοφόρων που αναμένεται να εγγραφούν.
Ηλίας ΝικολακόπουλοςΑν δεν κάνουν καλή δουλειά τα κόμματα, υπάρχει παράθυρο για παράνομες εγγραφές
● Η δυσκολία για την ψήφο των εκτός επικρατείας εκλογέων ήταν στο να προσδιοριστεί το ποιος από αυτούς έχει δικαίωμα να επωφεληθεί από τις διευκολύνσεις του εκλογικού νόμου και να ψηφίσει στον τόπο διαμονής του. Με τον νόμο που ψηφίστηκε από την παρούσα κυβέρνηση έχουν καθιερωθεί κάποιες προϋποθέσεις και δικλίδες που αποκλείουν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των εκτός επικρατείας από ανθρώπους που δεν έχουν καμιά πρόσφατη βιοτική σχέση με την Ελλάδα.
Αρα στην παρούσα συγκυρία το πιο κρίσιμο είναι να ελεγχθούν εξονυχιστικά οι ειδικοί κατάλογοι των εκτός επικρατείας και οφείλουν τα πολιτικά κόμματα που θα μετέχουν στη διακομματική επιτροπή που θα τους εγκρίνει να τους ελέγξουν σχεδόν στο σύνολό τους. Θα πρέπει να ενεργοποιηθούν συλλογικότητες όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλες τις χώρες που θα ελέγξουν αν δικαιούται ή όχι κάποιος να εγγραφεί.
Το υπουργείο Εσωτερικών οφείλει να παραδίδει σταδιακά στα κόμματα τους καταλόγους, όμως τα κόμματα θα έχουν στη διάθεσή τους μόνο τα ονόματα χωρίς πρόσβαση στα δικαιολογητικά. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να συγκροτήσουν ειδικά συνεργεία ώστε να ελέγξουν αυτές τις εγγραφές. Το κάθε κόμμα από τη στιγμή που θα έχει στα χέρια του τον κατάλογο μπορεί να ελέγξει ό,τι θέλει και όπου έχει αμφιβολία να καταθέτει ένσταση.
Είναι δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο, απλά χρειάζεται διπλός έλεγχος στον τόπο διαμονής και στον τόπο όπου είναι εγγεγραμμένος ο καθένας, δηλαδή στους εκλογικούς καταλόγους της κάθε περιφέρειας. Στα στοιχεία και τα δικαιολογητικά θα έχουν πρόσβαση μόνο εφόσον κάνουν ένσταση. Αρα, αν δεν κάνουν καλή δουλειά τα κόμματα, υπάρχει παράθυρο για να γίνουν πολλές παράνομες εγγραφές. Ο σημερινός υπουργός Εσωτερικών έχει πει ήδη ότι η ψήφος των εκτός επικρατείας θα είναι το θεσμικό ανάχωμα εναντίον της Αριστεράς. Δύσκολα λοιπόν κανείς έχει πλήρη εμπιστοσύνη.
● Φαντασιώνονται ένα εκλογικό σώμα το οποίο στην πραγματικότητα δεν υπάρχει. Ο αριθμός των 800.000 είναι ευσεβής πόθος. Η εμπειρία που έχουμε από τις ευρωεκλογές τουλάχιστον ως προς τους κατοίκους των χωρών της Ε.Ε. που μπορούν να ψηφίσουν από τον τόπο διαμονής δείχνει ότι η ανταπόκριση είναι πάρα πολύ μικρή. Στα μέσα της δεκαετίας του ‘80 είχε φτάσει τις 60.000, αλλά στις δύο τελευταίες ευρωεκλογές πιάνει μετά βίας τις 15.000. Προφανώς αναμένονται μεγαλύτεροι αριθμοί από τις 15.000, αλλά όχι συντριπτικοί.
Η μεγάλη προσμονή και η φαντασίωση περιέχουν ασφαλώς τις ΗΠΑ, τον Καναδά και εν μέρει την Αυστραλία. Οι ρυθμίσεις του νόμου δεν αφορούν όλους εκείνους που έχουν ελληνική υπηκοότητα, αλλά εκείνους που έχουν εγκατασταθεί στο εξωτερικό τα τελευταία 35 χρόνια. Κι εδώ υπάρχουν κίνδυνοι να παραποιηθούν στοιχεία, αν π.χ. κάποιος επικαλεστεί πλαστό χρόνο εγκατάστασης. Ο αριθμός υπολογίζεται συνολικά γύρω στις 150.000 με 200.000, αλλά το κρίσιμο είναι η κινητοποίηση των μηχανισμών της Ν.Δ. προκειμένου να εγγράψει στους καταλόγους ανθρώπους που δεν θα έχουν δικαίωμα να εγγραφούν.
Από τον Θεοδωρικάκο στον Βορίδη
«Οσο πιο πολλοί κάνουν αίτηση για να συμπεριληφθούν στους εκλογικούς καταλόγους και να συμμετάσχουν στις εκλογές τόσο περισσότερο θα αυξηθεί και η πίεση για να αρθούν όλοι οι περιορισμοί». Με αυτόν τον τρόπο απάντησε ο τέως υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής (9/12/2019) στις ενστάσεις των εκπροσώπων της ομογένειας για τους περιορισμούς που έθετε το νομοσχέδιο.
Λίγες ημέρες νωρίτερα είχε παραδεχθεί ότι το νομοσχέδιο που κατέθετε «σαφώς δεν είναι αυτό που επιδιώκαμε», αλλά αποτελεί «μια συνθήκη συμβιβασμού, η οποία όμως επιτρέπει να κάνουμε ένα σημαντικότατο πρώτο βήμα». Η κατεύθυνση αποτυπώνεται στην «αναλλοίωτη» -κατά τον τότε υπουργό- θέση της Ν.Δ. για παροχή δυνατότητας ψήφου από το εξωτερικό όχι μόνο στους ήδη εγγεγραμμένους στους εκλογικούς καταλόγους, αλλά και σε όσους «θα μπορούσαν να εγγραφούν».
Από την αρχή της κυβερνητικής θητείας του ο πρωθυπουργός, Κυρ. Μητσοτάκης, είχε ξεκαθαρίσει ότι στοχεύει σε ένα ευρύ εκλογικό ακροατήριο. Η επανειλημμένη χρήση του ασαφούς όρου της «ομογένειας» όταν αναφερόταν στην ψήφο των αποδήμων, αποσαφήνιζε ξεκάθαρα τις προθέσεις του. Ομως η συνταγματική απαίτηση για συγκέντρωση 200 ψήφων στην Βουλή ανάγκασε το κυβερνών κόμμα σε οπισθοχωρήσεις.
Το φθινόπωρο του 2019, ο τότε υπουργός Εσωτερικών υιοθέτησε μεγάλο τμήμα των προτάσεων που κατέθεσε το ΚΚΕ και απέτρεπαν τη δημιουργία μιας «φάμπρικας» μαζικής απόκτησης ιθαγένειας και απευθείας εγγραφών στους εκλογικούς καταλόγους. Εν τέλει, ο νόμος που ψηφίστηκε δεν αποτελεί κάτι άλλο από τη διευκόλυνση των ήδη εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους πολιτών να ψηφίζουν από τον τόπο κατοικίας τους στο εξωτερικό, εφόσον πληρούν σωρευτικά δύο προϋποθέσεις:
1να έχουν διαμείνει συνολικά δύο έτη στην Ελλάδα σε χρονικό βάθος 35 ετών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης εγγραφής τους στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού [τεκμηριώνοντας τη διαμονή τους με δημόσια έγγραφα που βεβαιώνουν φοίτηση, ασφαλιστικές εισφορές (ένσημα), στρατιωτική θητεία].
2να έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση (π.χ. Ε1 ή Ε9) στην ΑΑΔΕ, κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος (κάτι που προϋποθέτει την κατοχή ελληνικού ΑΦΜ).
Προκειμένου να εγγραφεί στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού, ένας εκλογέας που κατοικεί εκτός ελληνικής επικράτειας πρέπει να καταθέσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά στην πλατφόρμα apodimoi.gov.gr. Ο έλεγχος των αιτήσεων θα γίνεται από τη Διεύθυνση Εκλογών του υπουργείου Εσωτερικών. Η ειδική διακομματική επιτροπή που προβλέπει ο σχετικός νόμος περιορίζεται στην εξέταση των ενστάσεων επί των απορριπτικών αποφάσεων της Διεύθυνσης Εκλογών και στον δειγματοληπτικό έλεγχο των αιτήσεων.
«Είμαστε αποφασισμένοι από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ να βάλουμε ένα σύνολο θεμάτων στη διακομματική επιτροπή, όταν συγκληθεί, ώστε η πρώτη εκλογική διαδικασία με τη συμμετοχή Ελλήνων από το εξωτερικό –κάτι που αποτελεί συνταγματική υποχρέωση της χώρας μας από το 1975– να έχει όλα τα στοιχεία ακεραιότητας και διαφάνειας», αναφέρουν πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
«Περιμένουμε άμεσα, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, να καλέσει ο υπουργός τα μέλη της διακομματικής σε συνάντηση. Οχι έναν μήνα πριν από τις εκλογές, όποτε κι αν αυτές γίνουν», συμπληρώνουν στην «Εφ.Συν.», εξηγώντας ότι «θέλουμε οι συναντήσεις της διακομματικής να γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να αποκτούμε σταδιακά γνώση του αριθμού των αιτήσεων και του τι αποτυπώνουν». Στο χέρι, λοιπόν, του Μάκη Βορίδη είναι να δείξει αν σέβεται τη συναίνεση 288 ψήφων που συγκέντρωσε ο σχετικός νόμος στη Βουλή, μεριμνώντας για πλήρη διαφάνεια.
Ενα μικρό ιστορικό, ενδεικτικό των προθέσεων της Ν.Δ.
Ανέκαθεν η Δεξιά πολύ πριν από την κρίση στόχευε στη δεξαμενή των ομογενών. Ο Μ. Κοττάκης, βιογράφος του Κώστα Καραμανλή, αποκάλυπτε στο βιβλίο του τον στόχο «για αθόρυβη αλλοίωση του συσχετισμού δυνάμεων καθώς οι απόδημοι είναι φιλελεύθεροι και οι Βορειοηπειρώτες συντηρητικοί» (Μ. Κοττάκης, «Καραμανλής off the record», εκδ. Λιβάνη, Αθήνα 2011).
Στο ταξίδι του στις ΗΠΑ και όχι βέβαια στις χώρες όπου πήγαν οι νέοι Ελληνες μετανάστες, ο τότε αρχηγός της αντιπολίτευσης Κ. Μητσοτάκης εξάγγειλε το σχετικό νομοσχέδιο, αδιαφορώντας για το σχέδιο νόμου που συνέταξε η νομοπαρασκευαστική επιτροπή επί ΣΥΡΙΖΑ.
Αυτό εξάλλου αποτυπώθηκε και στην αρχική εκδοχή του νομοσχεδίου Μητσοτάκη που απείχε παρασάγγας από τα ανάλογα νομοσχέδια της υπόλοιπης Ευρώπης. Μόλις ανέλαβε, διόρισε υφυπουργό Εξωτερικών Απόδημου Ελληνισμού τον Αντώνη Διαματάρη με τα πλαστά και ανύπαρκτα πτυχία, αναζητώντας ουσιαστικά έναν κομματάρχη για να εξασφαλίσει το μαγείρεμα του νέου εκλογικού σώματος. Καταλληλότερος ο στενός έμπιστος που ταυτόχρονα διαθέτει ένα μέσο ενημέρωσης (εκδότης «Εθνικού Κήρυκα» Ν. Υόρκης) που θα μπορούσε να μετατραπεί σε κομματικό προπαγανδιστικό όχημα.
Τελικά στη θριαμβευτική του πρώτη επίσκεψη στο Σίδνεϊ ο κ. Διαματάρης πήρε πόδι τουλάχιστον τυπικά («Ταξίδεψε 15.323 χλμ. για να μάθει ότι πρέπει να παραιτηθεί», «Εφ.Συν.» 6.12.2010).
Στη συνέχεια χρηματοδότησε το ιδιωτικό κολέγιο της υπερχρεωμένης Αρχιεπισκοπής Αμερικής με 2 εκατ. τον χρόνο παραβλέποντας το ιστορικό οικονομικής κακοδιαχείρισης, μια και η Αρχιεπισκοπή αποτελεί έναν αδιαμφισβήτητο δίαυλο επικοινωνίας με τους νέους ψηφοφόρους.
Αντα Ψαρρά, Στέργιος Ζιαμπάκας
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου