Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2021

Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες η ιθαγένεια

Η τράπεζα των θεμάτων για τις πανελλαδικές εξετάσεις κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας περιλαμβάνει 500 ερωτήσεις, σε πολλές από τις οποίες θα τα ’βρισκαν μπαστούνια ακόμα και... υπουργοί.
«Ενότητα Πολιτικοί Θεσμοί. Θέμα 35. Συμπληρώστε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις:
α) Η Ελλάδα έχει προεδρεύσει του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης/ Κοινότητας ________ φορές.
β) Η πρώτη φορά που η Ελλάδα ανέλαβε την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης/ Κοινότητας ήταν το _______.
γ) Η Ελλάδα, όπως και κάθε άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε., ασκεί _______ την Προεδρία του Συμβουλίου της Ε.Ε. για διάστημα έξι μηνών.
δ) Η επόμενη Προεδρία της Ελλάδας στο Συμβούλιο της Ε.Ε. έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον ___________».
Είναι μία από τις ερωτήσεις από την τράπεζα θεμάτων για τις πανελλαδικές εξετάσεις κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας με πολιτογράφηση που ανάρτησε πριν από μερικές ημέρες η Γενική Γραμματεία Ιθαγένειας του υπουργείου Εσωτερικών. Στόχος, αν το επιτρέψει η πανδημία του κορονοϊού, να γίνουν οι πρώτες εξετάσεις στις 16 Μαΐου και οι δεύτερες εξετάσεις του χρόνου στις 20 Νοεμβρίου, ένα σύστημα «αδιάβλητο, καθολικό και αντικειμενικό, με κανόνες ξεκάθαρους, που θα χτυπά τη γραφειοκρατία», όπως σημειώνει ο γενικός γραμματέας Αθανάσιος Μπαλέρμπας.
Εκτιμά ότι ο χρόνος απόδοσης ιθαγένειας θα μειωθεί στο μισό από τον Ιούνιο, 2,5 χρόνια από τα πέντε που είναι σήμερα, ενώ στη συνέχεια σε έξι μήνες από την αίτηση. Ωστόσο, ερωτήσεις όπως η παραπάνω, και άλλες πολλές, που είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν είναι σε θέση να τις απαντήσει η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων, δημιουργούν την εύλογη απορία αν μέσω των εξετάσεων το υπουργείο Εσωτερικών επαναφέρει από την πίσω πόρτα έναν κόφτη για τη μεγάλη πλειονότητα των αλλοδαπών και να δώσει ξανά στη διαδικασία έντονο ταξικό και εισοδηματικό χαρακτήρα.
Τέτοιο χαρακτήρα καταγγέλθηκε ότι είχε το αρχικό νομοσχέδιο που έφερε η κυβέρνηση το φθινόπωρο στη Βουλή, αλλά μπροστά στις έντονες αντιδράσεις, όχι μόνο της αντιπολίτευσης αλλά και βουλευτών της Ν.Δ., συμπεριλαμβανομένης της εισηγήτριας, αναγκάστηκε να απαλύνει τις σχετικές διατάξεις για το απαγορευτικό ύψος του παραβόλου, για τη δυσκολία των θεμάτων και τη βάση εισαγωγής.
Τα φροντιστήρια
Ο κ. Μπαλέρμπας σημειώνει ότι η τράπεζα θεμάτων, 200 ερωτήσεις παραγωγής και κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου και 300 ερωτήσεις γνώσεων γεωγραφίας, ιστορίας, πολιτικών θεσμών και πολιτισμού, οριοθετεί την ύλη, την κάνει συγκεκριμένη.
Από τη στιγμή όμως που δεν υπάρχει στην Ελλάδα το αντίστοιχο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και προετοιμασίας, υπάρχει ο φόβος ότι πολλοί θα αναγκαστούν να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια και άλλοι, όσοι δεν μπορούν να διαθέσουν τα χρήματα, θα αποθαρρυνθούν.
Ο γενικός γραμματέας επισημαίνει ότι η εκπαίδευση δεν αποτελεί δική του αρμοδιότητα και ότι έχει ζητήσει από το υπουργείο Μετανάστευσης και την υφυπουργό με αρμοδιότητα την ένταξη να συμπεριλάβει την ύλη των εξετάσεων σε προγράμματα προετοιμασίας που θα εκπονήσει. Αλλά πολλές ερωτήσεις φαίνεται να απευθύνονται σε εξαιρετικές περιπτώσεις επιπέδου ενός καθηγητή Πανεπιστημίου ή ενός νικητή δύσκολου τηλεπαιχνιδιού, ενώ η βάση για την επιτυχία παραμένει υψηλή: 70% (και επιμέρους προϋπόθεση επιτυχίας 40% στη γλώσσα και 20% στις ερωτήσεις γνώσεως).
Οταν η κακοκαιρία «Μήδεια» ανέδειξε τη σύγχυση των κατ’ εξοχήν αρμόδιων μηχανισμών, πώς περιμένει κανείς από οποιονδήποτε να γνωρίζει την απάντηση στο θέμα 48 των Πολιτικών Θεσμών, που μοιάζει ικανή να δημιουργήσει σύγχυση και στον αρμόδιο υπουργό; Για να αποκτήσει κανείς το δικαίωμα να ψηφίζει και να ψηφίζεται στην Ελλάδα πρέπει πράγματι να γνωρίζει τον μήνα και το έτος των εκλογών που προηγήθηκαν αυτών του Ιουλίου 2019 (θέμα 29 των Πολιτικών Θεσμών) ή να αναγνωρίσει την εικόνα του Λουκά Παπαδήμου και να ξέρει ποια χρονιά έγινε πρωθυπουργός (θέμα 33 των Πολιτικών Θεσμών); Πώς περιμένει από κάποιον να γνωρίζει την αντιστοίχηση των πηληκίων των σωμάτων ασφαλείας και των ενόπλων δυνάμεων στο θέμα 23 των Πολιτικών Θεσμών (βλ. εικόνα);
Για το περιεχόμενο των θεμάτων ο κ. Μπαλέρμπας παραπέμπει στα μέλη της επιτροπής που αποφάσισε τα θέματα, καθηγητές με γνώση και εμπειρία στο αντικείμενο. Ο ίδιος επιχειρεί μια προσωπική απάντηση, ότι η γνώση των πηληκίων είναι προς όφελος των ανθρώπων που θα συναντήσουν μπροστά τους κάποιον ένστολο και θα πρέπει να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις απέναντί του.
Αλλά αν η ιθαγένεια νοείται ως δυνατότητα συμμετοχής στην κοινότητα των πολιτών ενός κράτους, ποια σκοπιμότητα εξυπηρετούν ερωτήσεις στη θεματική ενότητα Πολιτισμός, που κινούνται γύρω από θέματα αρχαιογνωσίας (θέμα 14: Ο ναός του Ηφαίστου, γνωστός ως «Θησείο» στην ομώνυμη περιοχή των Αθηνών, αποτέλεσε κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας εκκλησία του Αγίου Γεωργίου και κατά τον 19ο αιώνα κτίσθηκε μικρότερό αντίγραφό του α. στο Αμστερνταμ β. στο Βερολίνο γ. στη Βιέννη δ. στη Σόφια), ελληνορθόδοξων ηθών και εθίμων (θέμα 70: Να συμπληρώσετε Σωστό – Λάθος [...] β. Οι Καλικάντζαροι είναι τα καλά πνεύματα των Χριστουγέννων που φέρνουν καλοτυχία γ. Οταν ξεκινάει η καινούργια σχολική χρονιά τελούμε αγιασμό δ. Οταν κάποιος αρρωσταίνει φτιάχνουμε Φανουρόπιτα για να γίνει καλά) και τηλεοπτικής κουλτούρας σχετικά με το τραγούδι που νίκησε στη Eurovision, τα ζευγάρια των Ελλήνων ηθοποιών του παλιού ελληνικού κινηματογράφου ή την πρωταγωνίστρια της ταινίας «Υπολοχαγός Νατάσσα»;
Ασκηση δικαιωμάτων
Ο κ. Μπαλέρμπας σημειώνει ότι αντίστοιχες ερωτήσεις λαϊκού πολιτισμού υπάρχουν στη βρετανική πολιτογράφηση και σε άλλες χώρες. Επισημαίνει ότι η ιθαγένεια δεν αποτελεί δικαίωμα όποιου καλύπτει τις τυπικές προϋποθέσεις. «Ζητάμε να πολιτογραφήσουμε όσους το θέλουν πραγματικά και είναι σε θέση στο τέλος της διαδικασίας να εκπληρώσουν σωστά τις υποχρεώσεις τους και να ασκήσουν τα δικαιώματά τους κατά τρόπο ανεξάρτητο και αυτόνομο στην ελληνική κοινωνία, όπως όλοι μας», υπογραμμίζει.
Προσθέτει ότι η ιθαγένεια δεν είναι πανάκεια και ότι δεν απαιτείται για να μπορεί να ζήσει κάποιος αλλοδαπός στην Ελλάδα με έγκυρη άδεια διαμονής και εξασφάλιση των δικαιωμάτων του. Ωστόσο, πολλές ερωτήσεις από τις εξετάσεις δεν απευθύνονται σε όλους, αλλά μάλλον σε πολύ λίγους. Επιπλέον μάλλον απέχει από την πραγματικότητα η θεώρηση ότι γίνονται το ίδιο σεβαστά στην Ελλάδα τα δικαιώματα των μη Ελλήνων πολιτών.
ΕλΕΔΑ: Συνταγή μαζικού αποκλεισμού
Καταστροφική για την κοινωνική και πολιτειακή ένταξη και συνταγή για μαζικό αποκλεισμό αλλοδαπών από την ιθαγένεια θεωρεί την τράπεζα θεμάτων η Ελληνική Ενωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και ζητά την ανάκλησή της.
«Τον Οκτώβρη του 2020 δημοσιεύθηκε ο νόμος 4375/2020, ο οποίος επέφερε σημαντικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της απονομής ιθαγένειας και ειδικότερα στη διαδικασία πολιτογράφησης. Τη γραπτή εξέταση με θέματα από ειδική τράπεζα θεμάτων είχε εισάγει ήδη η προηγούμενη κυβέρνηση ως λύση στα περιστατικά αυθαιρεσίας της προφορικής συνέντευξης, που αποτελούσε τον αποκλειστικό τρόπο διαπίστωσης συνδρομής των ουσιαστικών κριτηρίων ένταξης για την πολιτογράφηση αλλοδαπού μέχρι σήμερα. Η καθυστέρηση στην ενεργοποίηση της καινοτομίας αυτής επέτρεψε στη σημερινή κυβέρνηση να υιοθετήσει το σύστημα αυτό με τον σκοπό, όπως αποδεικνύει η τράπεζα θεμάτων που αναρτήθηκε τη περασμένη εβδομάδα αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών, να δυσχεράνει δραστικά την κτήση της ελληνικής ιθαγένειας από τους πολλούς αλλοδαπούς που την έχουν ζητήσει.
Διαβάζοντας τις ερωτήσεις που περιλαμβάνονται σε κάθε θεματική ενότητα ο καθένας μπορεί να διαπιστώσει ότι το επίπεδο γνώσης που καλούνται να έχουν οι αιτούντες-σες είναι αφενός αδιανόητα υψηλό ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οι αιτούντες-σες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις που η γνώση τους ουδεμία σχέση έχει με το βαθμό ένταξης τους στην ελληνική κοινωνία. Η διαδικασία πολιτογράφησης δεν είναι πανελλήνιες εξετάσεις. Σκοπός της είναι να εντοπίσει την ένταξη των ανθρώπων και την εξοικείωσή τους με τη χώρα. Ο βαθμός δυσκολίας των ερωτήσεων καθιστά πρακτικά αδύνατη την επιτυχή εξέταση για την πλειοψηφία των αιτούντων που είναι αδύνατο να ανταποκριθεί επιτυχώς σε αυτό το επίπεδο εξέτασης. Θέτοντας το βαθμό δυσκολίας σε τόσο υψηλό επίπεδο ουσιαστικά καταδικάζονται οι αιτούντες σε αποτυχία και άρα σε μόνιμη αλλοδαπότητα.
Αν ο στόχος του Υπουργείου είναι να ελαχιστοποιηθούν δραματικά οι πολιτογραφήσεις τότε με βεβαιότητα μπορούμε να πούμε ότι η συγκεκριμένη Τράπεζα Θεμάτων πληροί όλες τις προϋποθέσεις για τον μαζικό αποκλεισμό των αιτούντων. Οποιονδήποτε άλλο στόχο που σχετίζεται με την ανάγκη ενσωμάτωσης των αλλοδαπών που βρίσκονται στην Ελλάδα και την εδραίωση της κοινωνικής συνοχής απλώς τον καθιστά ακόμη δυσκολότερο. Αν όμως μας ενδιαφέρει οι άνθρωποι που ζουν, κοινωνικοποιούνται, δουλεύουν και έχουν ενταχθεί στην Ελλάδα να αποκτήσουν τη δυνατότητα, με τη συνδρομή των νόμιμων προϋποθέσεων, να γίνουν μια μέρα πολίτες του κράτους, αυτή η τράπεζα θεμάτων είναι συνταγή αποτυχίας.
Η τράπεζα θεμάτων πολιτογράφησης που δημοσιοποιήθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών είναι καταστροφική για την κοινωνική και πολιτειακή ένταξη των μεταναστών στην Ελλάδα. Γι’ αυτό η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου θεωρεί ότι η παρούσα τράπεζα θεμάτων πρέπει να ανακληθεί».
Generation 2.0 Red: «Σε ποιους απευθύνονται οι ερωτήσεις;»
Η οργάνωση δεύτερης γενιάς Generation 2.0 Red σημειώνει στην «Εφ.Συν.» ότι βρίσκεται σε διαδικασία εκτίμησης των ερωτήσεων.
«Καταρχάς θα δούμε αναλυτικά την τράπεζα θεμάτων (500 ερωτήσεις γλώσσα και γνωστικές ενότητες) πριν προχωρήσουμε σε συγκεκριμένα συμπεράσματα χρήσιμα για τους άμεσα ενδιαφερόμενους. Πέρα από εντυπώσεις, θέλουμε να διαπιστώσουμε εάν οι άνθρωποι θα ολοκληρώνουν με επιτυχία τη διαδικασία.
Ως προς κάποια θέματα, και στις 4 γνωστικές ενότητες, μία πρώτη εκτίμηση είναι ότι φαίνεται σαν να έχει ξεχαστεί σε ποιους απευθύνεται και ο στόχος αυτών των πανελλήνιων πλέον εξετάσεων.
Εκεί ίσως η λέξη πανελλήνιες που εισήγαγε το υπουργείο για αυτήν την εξέταση να παρέσυρε την επιτροπή και να νόμιζε ότι η τράπεζα θεμάτων απευθύνεται σε υποψήφιους φοιτητές και όχι σε υποψήφιους πολίτες.
Ως προς τον στόχο της εξέτασης, διαβάζουμε στην ιστοσελίδα του υπουργείου ότι αυτός είναι, οι άνθρωποι να διαθέτουν «τις γνώσεις για τη χώρα μας τον πολιτισμό μας, τους θεσμούς και την ιστορία μας σε βαθμό που θα τους επιτρέπει να ασκήσουν τα δικαιώματα και να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις του Έλληνα πολίτη». Έχουμε συναντήσει ερωτήσεις σε όλες τις ενότητες που σε καμία περίπτωση δεν συνδέονται με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις ενός πολίτη. Ιδίως στην γνωστική ενότητα πολιτισμός, η οποία έχει κυρίως σχολιαστεί, αναρωτιέται κανείς πώς συνδέονται με την ιδιότητα του πολίτη οι γνώσεις για τον ορθόδοξο χριστιανισμό, για συγκεκριμένα είδη μουσικής, για παλιό ελληνικό κινηματογράφο, για το ποδόσφαιρο.
Το Υπουργείο, γνωρίζει πάρα πολύ καλά ότι στην Ελλάδα δεν έγινε ποτέ τίποτα για την ένταξη ανθρώπων μεταναστευτικής καταγωγής, καμία πολιτική ένταξης δεν εφαρμόστηκε ποτέ, κανένας δεν προετοιμάστηκε ποτέ να γίνει μέλος αυτής της κοινωνίας. Ούτε τώρα άλλωστε, στο πλαίσιο αναδιαμόρφωσης της ιθαγένειας δεν έδωσε εκ των προτέρων την ελάχιστη δυνατότητα προετοιμασίας ώστε να γίνουν οι άνθρωποι ενεργά μέλη της κοινωνίας και να αποφασίσουν ότι θέλουν να είναι και πολίτες της χώρες.
Ποιος ξέρει; Ίσως οι ερωτήσεις να είναι αντίστοιχες της διαδικασίας ένταξης που πραγματικά συνέβη στην Ελλάδα. Ακριβώς λοιπόν επειδή οι άνθρωποι δεν έχουν ενταχθεί μέσω πολιτικών (π.χ. το ελάχιστο, μαθήματα ελληνικών), αλλά αποκλειστικά και μόνο μέσα από τις κοινωνικές τους συναναστροφές, στο υπουργείο φαίνεται θεώρησαν ότι διευκολύνουν, αφού τι άλλο θα γνωρίζουν από ελληνικό πολιτισμό, αν όχι από μπάλα και κόλλυβα;»

Δημήτρης Αγγελίδης
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: