Αμφίβολης αξίας ο εντοπισμός από την ΑΑΔΕ διεθνούς κυκλώματος - Ασύλληπτοι οι εγκέφαλοι και οι επιτήδειοι πρατηριούχοι
Άλλο ένα πλήγμα, αμφίβολης όμως αξίας, κατάφεραν οι αρχές στα κυκλώματα νοθείας καυσίμων, που έχουν φθάσει σε τέτοιο βαθμό επιστημονικής τελειοποίησης, ώστε να νοθεύουν τη βενζίνη με μια «έξυπνη» φόρμουλα υψηλών οκτανίων, η επιτρέπει στη μαφία της αγοράς καυσίμων να κερδίζει ακόμη και μισό ευρώ το λίτρο σε κάθε γέμισμα, εις βάρος του κράτους και των καταναλωτών.
Τις πρακτικές που ακολουθεί η μαφία των καυσίμων, η οποία συνδέεται στενά με άλλες μορφές οργανωμένου εγκλήματος και νονούς της νύχτας γνωστούς στις αρχές από άλλες εγκληματικές δραστηριότητες, είχε αποκαλύψει το Σin στις 12 Δεκεμβρίου, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «πρωτοφανείς διαστάσεις προσλαμβάνουν οι παραβατικές δραστηριότητες στην αγορά καυσίμων, καθώς έχει πάρει μεγάλη έκταση η νόθευση της βενζίνης με χημικούς διαλύτες βουλγαρικής προέλευσης».
Οι έρευνες της ΑΑΔΕ για τη δράση των συμμοριών που διακινούν την «έξυπνα» νοθευμένη βενζίνη (Designer Fuel Oil, σύμφωνα με τη διεθνή ορολογία των διωκτικών αρχών) απέδωσαν κάποιους καρπούς, όπως ανακοινώθηκε την Παρασκευή, με τον εντοπισμό διεθνούς κυκλώματος νοθείας βενζίνης.
Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, η έρευνα της ΑΑΔΕ δεν έφθασε στην κεφαλή της πυραμίδας της εγκληματικής οργάνωσης, καθώς και σε αυτή την περίπτωση οι επιτήδειοι είχαν φροντίσει να κρύψουν τα ίχνη τους πίσω από νεοσύστατες εταιρείες - φαντάσματα, διασφαλίζοντας ότι οι πραγματικοί υπεύθυνοι, τα δίκτυά τους που φθάνουν και στην εμπορία καύσιμων, όπως και οι βασικές τους υποδομές δεν θα έπεφταν στην... τσιμπίδα των διωκτικών αρχών.
Πρόκειται ουσιαστικά, όπως λένε στην αγορά καυσίμων, για επανάληψη του ίδιου... έργου που είχε παιχθεί και στα τέλη του 2019, όταν είχε εντοπισθεί από τις αρχές εγκληματική οργάνωση που εφοδίαζε πρατήρια με την «έξυπνα» νοθευμένη βενζίνη. Ούτε σε εκείνη την περίπτωση οι αρχές είχαν καταφέρει να φθάσουν στην ηγετική πυραμίδα της οργάνωσης που διακινούσε τη νοθευμένη βενζίνη, η οποία ελέγχει, όπως είναι κοινό μυστικό στην αγορά, ποικίλες εγκληματικές δραστηριότητες εκτός από τη διακίνηση νοθευμένων καυσίμων και φαίνεται ότι έκανε την επανεμφάνιση της πολύ γρήγορα, επαναλαμβάνοντας τις εισαγωγές διαλυτών από τη Βουλγαρία.
Η ΑΑΔΕ παραδέχεται στην ανακοίνωσή, εμμέσως πλην σαφώς, ότι δεν έχει καταφέρει σοβαρό πλήγμα στο διεθνές κύκλωμα νοθείας της βενζίνης. Δεν αναφέρονται συλλήψεις, ή άλλα σοβαρά πλήγματα στο κύκλωμα, εκτός από την κατάσχεση ενός βυτιοφόρου με πινακίδες Βόρειας Μακεδονίας που εντοπίσθηκε να μεταφέρει τη «βενζίνη της μαφίας».
Όπως αναφέρει η ΑΑΔΕ, όταν έγινε επιτόπιος έλεγχος σε έδρα εταιρείας που εισήγαγε τους διαλύτες από τη Βουλγαρία, «διαπιστώθηκε ότι τα γραφεία ήταν κενά». Το σημαντικότερο που μένει από αυτή την έρευνα, όπως λένε γνώστες της αγοράς καυσίμων, είναι ότι το κύκλωμα διακίνησης της «βενζίνης του σχεδιαστή» αντιλαμβάνεται πλέον ότι οι αρχές βρίσκονται σε μεγαλύτερη εγρήγορση για τον εντοπισμό της διακίνησης φορτίων διαλυτών από τη Βουλγαρία, που αποτελούν τη βασική πρώτη ύλη για τη «βενζίνη της μαφίας».
Όμως, για μία ακόμη φορά, οι αρχές δεν έχουν καταφέρει ένα σοβαρό «χτύπημα» στα ουκ ολίγα πρατήρια καυσίμων που εφοδιάζονται με νοθευμένη βενζίνη και την πωλούν σε ανυποψίαστους καταναλωτές. Χωρίς αυτά τα πρατήρια, που ολοκληρώνουν την απάτη, οι επιτηδευμένες πρακτικές νόθευσης της βενζίνης δεν θα είχαν νόημα, όμως οι ελεγκτικές αρχές δεν έχουν καταφέρει ως τώρα να εντοπίσουν αυτά τα πρατήρια και να επιβάλουν τις προβλεπόμενες εκ του νόμου αυστηρότητες κυρώσεις, που φθάνουν ως την αφαίρεση άδειας.
Κοινό μυστικό είναι ότι αυτή η αδυναμία των αρχών είναι συνέπειτα της διάβρωσης των ελεγκτικών αρχών από τα κυκλώματα, που διαχειρίζονται τεράστια ποσά και έχουν τη δύναμη να διαφθείρουν δημόσιους λειτουργούς. Επιπλέον, οι επιτήδειοι πρατηριούχοι που διακινούν τη νοθευμένη βενζίνη έχουν φθάσει σε υψηλό βαθμό τελειοποίησης της εγκληματικής τους δραστηριότητας: όπως αναφέρουν πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν, υπάρχουν πρατήρια που συνδέουν αδήλωτες δεξαμενές με τις αντλίες, οι οποίες λειτουργούν παράλληλα με τις νόμιμες δεξαμενές με καθαρό προϊόν. Έτσι, έχοντας τις κατάλληλες διασυνδέσεις για να ενημερώνονται για επικείμενους ελέγχους, αυτοί οι πρατηριούχοι φροντίζουν να έχουν συνδεμένη τη νόμιμη δεξαμενή όταν γίνεται ο έλεγχος, ώστε να μη διαπιστώνεται η πώληση νοθευμένου προϊόντος.
Πάντως, η κυβέρνηση αλλάζει τη στρατηγική της για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, με το νόμο που υιοθετήθηκε πρόσφατα και προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι ιδρύεται ειδικό συντονιστικό όργανο όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών κάτω από την «ομπρέλα» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και με το διοικητή της, Γιώργο Πιτσιλή, σε θέση «τσάρου» των διωκτικών αρχών. Παράλληλα, θεσπίζονται αμοιβές για πληροφοριοδότες, αλλά και ειδικά μπόνους για τους υπαλλήλους που θα συνεισφέρουν στη δίωξη του λαθρεμπορίου.
Σημειώνεται ότι η νοθεία της βενζίνης απασχολεί έντονα τα τελευταία χρόνια τις ευρωπαϊκές διωκτικές αρχές και έχουν γίνει αλλεπάλληλες επιχειρήσεις με το συντονισμό της Europol, που απέδωσαν καρπούς σε δύο περιπτώσεις. Τον Μάρτιο του 2020, οι αρχές 23 κρατών μελών με το συντονισμό της Europol εξάρθρωσαν διεθνές κύκλωμα και προχώρησαν σε 59 συλλήψεις, ενώ το 2018 εξαρθρώθηκε άλλο κύκλωμα και έγιναν 25 συλλήψεις, ενώ κατασχέθηκαν 2,2 εκατ. κιλά νοθευμένου καυσίμου.
Τι είναι η «έξυπνη φόρμουλα»
Η νοθευμένη βενζίνη νέου τύπου, Designer Fuel Oil, δεν είναι κάτι περισσότερο από την εξέλιξη μεθόδων που είναι γνωστές εδώ και χρόνια στην ελληνική αγορά, η οποία είναι από τις πλέον... ανεπτυγμένες στην Ευρώπη σε τέτοιες πρακτικές. Πολλές φορές στο παρελθόν έχει διαπιστωθεί νοθεία της βενζίνης με διαλύτες, όπως η αιθανόλη και η μεθανόλη, που εισάγονταν στο παρελθόν από την Ιταλία και, τα τελευταία χρόνια, από τη Βουλγαρία.
Αυτοί οι διαλύτες, όταν αναμειχθούν σε κατάλληλο ποσοστό (30% έως 40%, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, αλλά ακόμη 50%, σύμφωνα με πληροφορίες του Σin) με τη βενζίνη δημιουργούν ένα καύσιμο με οκτάνια που ανταποκρίνονται στις νόμιμες προδιαγραφές της βενζίνης (95 - 97 οκτάνια) και είναι δύσκολο να ανιχθεί ότι πρόκειται για νοθευμένο προϊόν. Το κόστος των διαλυτών, όμως, είναι μόλις 10 - 20 λεπτά του ευρώ το λίτρο, κάτι που σημαίνει ότι για ένα λίτρο νοθευμένης κατά 40% βενζίνης ο πρατηριούχος έχει πρόσθετο κέρδος 40 - 50 λεπτά.
Η «έξυπνη φόρμουλα» δεν προκαλεί σοβαρές φθορές στους κινητήρες των αυτοκινήτων, όπως συμβαίνει σε περιπτώσεις νοθείας βενζίνης με πετρέλαιο θέρμανσης ή ναυτιλιακό ντίζελ. Όμως, κάνει ζημιά στην τσέπη του καταναλωτή, γιατί με την «έξυπνη φόρμουλα» κάνει λιγότερα χιλιόμετρα με κάθε γέμισμα.
Πηγή: sofokleousin.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου