Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 σχεδιάστηκε επί υπουργίας ΠΕΧΩΔΕ Γιώργου Σουφλιά και παραχωρήθηκε στην Κεντρική Οδό (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ) το 2007 για να τον κατασκευάσει και να τον εκμεταλλευτεί επί 30 χρόνια, συνδέοντας με ασφάλεια τον ΠΑΘΕ στο ύψος της Λαμίας με την Εγνατία Οδό. Εσπασε όμως σε τρία τμήματα, εκ των οποίων, 13 χρόνια αργότερα, έχει ολοκληρωθεί μόνο το μεσαίο στον θεσσαλικό κάμπο, ενώ τώρα κατασκευάζεται το νότιο (Λαμία-Ξυνιάδα). Το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα-Εγνατία) παρέμενε σε εκκρεμότητα που λύνεται με τη χθεσινή ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, βάσει της οποίας εγκρίθηκαν:
- Χρηματοδότηση 442 εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο ως σύμφωνη με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις.
- Στήριξη εκτιμώμενου ύψους 38 εκατομμυρίων ευρώ για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης, σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια δεν επαρκούν.
Με βάση παλαιότερες αναφορές ότι το κόστος για το βόρειο τμήμα του Ε65 κυμαίνεται γύρω στα 400 εκατομμύρια ευρώ, η ευρωπαϊκή απόφαση σημαίνει ότι καλύπτεται το σύνολό του από δημόσιους πόρους. Παρά ταύτα, η παραχωρησιούχος Κεντρική Οδός θα εισπράττει και διόδια, ενώ επιπρόσθετα θα μπορεί να εισπράξει και λειτουργική επιδότηση έως 38 εκατομμύρια εφόσον τα έσοδα των διοδίων δεν αρκούν.
Υπενθυμίζεται ότι όταν δρομολογήθηκε η κατασκευή του νότιου τμήματος στα τέλη του 2015, η τότε κυβέρνηση εξασφάλισε γραπτή συμφωνία με τον όμιλο ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ ώστε να παραιτηθεί εκείνη από τις επιδοτήσεις διοδίων που προέβλεπε η αρχική σύμβαση. Φαίνεται, όμως, πως η παρούσα κυβέρνηση δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει αντίστοιχη συμφωνία, με αποτέλεσμα η επιδότηση λειτουργίας να γίνει δεκτή από την Κομισιόν. Από εδώ και μπρος:
■ Στόχος είναι να ξεκινήσουν το συντομότερο από τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ τα έργα στο βόρειο τμήμα μήκους 70,5 χιλιομέτρων που θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία, με δύο λωρίδες και ΛΕΑ σε κάθε κατεύθυνση και χρονικό ορίζοντα υλοποίησης τα 3 έτη.
■ Τα έργα στο νότιο τμήμα, μήκους 32,5 χιλιομέτρων, βρίσκονται σε εξέλιξη ώστε να ολοκληρωθούν ώς το τέλος του 2021.
■ Το μεσαίο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα, μήκους 78,5 χιλιομέτρων, λειτουργεί «τυφλό» από το 2017 και περιμένει τις επεκτάσεις προς Νότο και Βορρά ώστε να αποφορτίσει την κίνηση στον ΠΑΘΕ από τα οχήματα που κινούνται προς τη Δυτική Μακεδονία, την Ηπειρο, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και τα Δυτικά Βαλκάνια.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, πρόκειται για μια πολύ σημαντική εξέλιξη και αποτέλεσμα των αλλεπάλληλων επαφών που είχε εκείνος με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή: «Ενα ακόμα μεγάλο έργο που το παραλάβαμε να καθυστερεί επί χρόνια, είναι έτοιμο να ξεκινήσει», δήλωσε ο κ. Καραμανλής, προσθέτοντας: «Συνεχίζουμε τη δουλειά χωρίς μεγάλα λόγια. Για έργα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη, επιλύουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν ολόκληρες περιοχές της χώρας και αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών».
Εκτός από «μεγάλα λόγια», στην ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών δεν υπάρχει καμία αναφορά στη λειτουργική επιδότηση των 38 εκατομμυρίων η οποία περιλαμβάνεται μόνο στην ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Υπενθυμίζεται ότι ανάλογες επιδοτήσεις εφαρμόζονται σε πολλούς από τους αυτοκινητόδρομους που δημιουργήθηκαν με συμβάσεις παραχώρησης όπου επίσης το μεγαλύτερο μέρος του κόστους κατασκευής καλύφθηκε από δημόσιους πόρους και κεφάλαια ΕΣΠΑ.
Επί του θέματος, η «Εφ.Συν.» ζήτησε σχόλιο από τον πρώην γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Γιώργο Δέδε, που είχε ασχοληθεί εντατικά με την προετοιμασία του φακέλου προς την Κομισιόν ώς τον Μάιο του 2019: «Αισθανόμαστε δικαιωμένοι διότι καρποφόρησε μια δουλειά που ξεκίνησε με την καθοδήγηση του τότε υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη και την έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής Μεγάλων Εργων το 2016», λέει ο κ. Δέδες: «Ωστόσο, όφειλε η σημερινή κυβέρνηση, γνωρίζοντας ότι έχει υποβληθεί ο σχετικός φάκελος από τον Μάιο του 2019, να διαπραγματευθεί και να πιέσει ώστε ο παραχωρησιούχος να παραιτηθεί από την επιδότηση λειτουργίας του βόρειου τμήματος του Ε65.
Αλλωστε, αυτό είναι ήδη θετικό κεκτημένο προς όφελος του ελληνικού Δημοσίου, που αποτυπώθηκε στη σύμβαση την οποία εμείς υπογράψαμε για το νότιο τμήμα, όπου ο ίδιος παραχωρησιούχος έχει παραιτηθεί από την επιδότηση λειτουργίας», καταλήγει ο πρώην γενικός γραμματέας.
Άρης Χατζηστεφάνου
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου