Αυτό υποστηρίζει ανοιχτά ο καθηγητής του Διοικητικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Πάνος Λαζαράτος, σε πρόσφατο άρθρο του (dikastiko.gr). Χαρακτηρίζει μεγάλη αδικία την υπουργική απόφαση Σταϊκούρα («Αιφνίδιος αποκλεισμός επιτυχόντων με υπογραφή Σταϊκούρα», 27.7.2020, «Εφ.Συν.») με την οποία 55 νέοι άνθρωποι, επιτυχόντες στον διαγωνισμό, παραμένουν αδιόριστοι.
Διαβήματα των αδικηθέντων στον υπουργό Οικονομικών και στα κόμματα δεν είχαν τύχη. «Η γυναίκα του Καίσαρα, ακόμα και αν είναι, δεν φαίνεται πλέον τίμια», αναφέρει ο καθηγητής.
Ολόκληρο το άρθρο του καθηγητή Λαζαράτου
«Και η γυναίκα του Καίσαρος πρέπει όχι μόνο να είναι αλλά και να φαίνεται απολύτως τίμια, σε συνθήκες διαφάνειας σχεδόν καλβινικές»
Όταν με ρωτούν ως παιδαγωγό να εντοπίσω τις πιο αδιάβλητες εξετάσεις στην Ελλάδα δεν διστάζω να απαντήσω ότι αυτές είναι οι Πανελλήνιες εξετάσεις και οι εξετάσεις εισαγωγής στην ΕΣΔΙ και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ). Παρά τις φήμες που συνόδευαν, παλαιότερα ιδίως, τις τελευταίες αυτές εξετάσεις για σποραδική ευνοιοκρατία υπέρ παιδιών δικαστών ή νομικών συμβούλων, κάτι τέτοιο ουδέποτε υπέπεσε στην άμεση αντίληψή μου.
Εντούτοις εξακολουθώ να πιστεύω ότι η άψογη τήρηση των αρχών της ασφάλειας δικαίου, διαφάνειας, ισότητας και αξιοκρατίας στο ευαίσθητο αυτό πεδίο συνιστά θεμέλιο λίθο καλής λειτουργίας του ελληνικού κράτους δικαίου. Η εμπέδωση της εμπιστοσύνης των πολιτών στην Δικαιοσύνη ξεκινάει ήδη από τις εισαγωγικές αυτές εξετάσεις. Και η γυναίκα του Καίσαρος πρέπει όχι μόνο να είναι αλλά και να φαίνεται απολύτως τίμια, σε συνθήκες διαφάνειας σχεδόν καλβινικές.
Στην βάση του αναγκαίου αυτού προλόγου μια μεγάλη αδικία, που θα επιφέρει πολλαπλά προβλήματα και θα τρώσει το κύρος των διαγωνισμών του ΝΣΚ συντελείται με το άρθρο 66 § 10 ν. 4714/2020 που δημοσιεύτηκε το φετινό καλοκαίρι στις 31.07.2020.
Η διάταξη αυτή σύντμησε αναδρομικά την χρονική διάρκεια ισχύος του πίνακα επιτυχόντων του διαγωνισμού για το ΝΣΚ του 2019 (πίνακας 08.04.2019). Ο πίνακας αυτός θα ίσχυε μετά από μια παράτασή τ ης ρητώς μέχρι την 12.04.2021. Οι άμεσα διορισθέντες ήταν 56, οι επιτυχόντες 111. Οι 55 αυτοί επιτυχόντες βρίσκονται σε έναν πίνακα που σύμφωνα με την ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομικών, Υγείας και Δικαιοσύνης 124/20.03.2020 (που κάθε Έλληνας μπορεί να βρει στο ΦΕΚ 1080/28.03.2020) ίσχυε μέχρι 12.04.2021.
Σε αυτή την ΚΥΑ 55 νέοι άνθρωποι, επιτυχόντες στον διαγωνισμό, επένδυσαν όλες τις ελπίδες της ζωής τους, καρπό επίμοχθων αγώνων, εξόδων, πόθου και πάθους. Σε μια ημερομηνία: Την 12.04.2021. Είχαν ήδη κατοχυρώσει με την επιτυχία τους στο διαγωνισμό μια ιδιαίτερη νομική θέση, ιδιαίτερης σημασίας. Σύμφωνα με το άρθρο 31§1 εδ. β΄ του εκτελεστικού διατάγματος περί ΝΣΚ αλλά και την προκήρυξη του επίμαχου διαγωνισμού θέσεις που κενώνονται ή συνιστώνται κατά τη διάρκεια ισχύος του πίνακα επιτυχόντων καλύπτονται υποχρεωτικώς από τον πίνακα και με τη σειρά εγγραφής σε αυτόν.
Έτσι επί τη βάσει αυτής της πάγιας, γνωστής σε όλους, διατάξεως 10 από αυτούς τους επιτυχόντες – επιλαχόντες διορίστηκαν στις 06.07.2020. Στη συνέχεια ήρθε η ώρα του Υπουργού Οικονομικών. Ήδη, την επόμενη ημέρα, στις 7 Ιουλίου 2020 ξεκίνησε διαβούλευση φορολογικού νομοσχεδίου του Υπουργείου του, που επαναλάμβανε αυτονόητα τον κατοχυρωμένο με την ΚΥΑ Χρόνο ισχύος του πίνακα. Μέχρι την 12.04.2021!
Επρόκειτο ήδη για κεκτημένο δικαίωμα των επιτυχόντων, οι θέσεις που θα ανοίξουν στο ΝΣΚ μέχρι εκείνη την ημερομηνία να καλυφθούν αμελλητί από αυτούς. Στις 14.07.2020 ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση, χωρίς οποιοδήποτε σχόλιο και φυσικά κατά νομική υποχρέωση (εκ της ΚΥΑ) η ημερομηνία ήταν εκεί, στο άρθρο 57§ 11 του Σχεδίου: 12.04.2021. Μάλιστα ο φορολογικός αυτός νόμος προέβλεπε 9 νέες οργανικές θέσεις λειτουργών του ΝΣΚ. Δεν πρόκειται περί απλής εμπιστοσύνης, αλλά περί κατοχυρωμένου από την ΚΥΑ δικαιώματος που θα ενεργοποιείτο άμεσα και υποχρεωτικά με τον νέο νόμο.
Ξαφνικά όμως στην Ολομέλεια της Βουλής, στο τελικώς κατατεθέν σχέδιο νόμου, εν μια νυκτί, με πρωτοβουλία του Υπουργού Οικονομικών η ημερομηνία άλλαξε και κινήθηκε πίσω από 12.04.2021 στην 30.09.2020 χωρίς καμία απολύτως ratio, χωρίς κανέναν απολύτως λόγο δημόσιου συμφέροντος ο χρόνος ισχύος του πίνακα συντμήθηκε καταλυτικά. Η καταληκτική ημερομηνία ισχύος του μετακινήθηκε ανεπίτρεπτα από την 12.04.2021 στην 30.09.2020. Χωρίς κανέναν απολύτως επίσημα εκφρασμένο λόγο!
Ο Υπουργός κατά την ψήφιση της διατάξεως στην συνεδρίαση της 29. Ιουλίου 2020 ανέφερε προφορικά, ότι ο COVID επέβαλε την παράταση του ΠΙΝΑΚΑ. Ελλειπούσης κατά τον μήνα Ιούλιο τέτοιας υγειονομικής ανάγκης θεώρησε επιβεβλημένη την εκ νέου σύντμησή του. Πέραν του ότι μια τέτοια «δικαιολογία» και πάλι δεν θα μπορούσε να στηρίξει πειστικά τέτοια μπρος – πίσω, η πανδημία ξαναφούντωσε μέσα στον Αύγουστο επιτεινόμενη τον Σεπτέμβριο. Εντούτοις παρά τις δίκαιες διαμαρτυρίες των αδικηθέντων επιτυχόντων τίποτα δεν άλλαξε.
Πρότυπο μη καλής νομοθέτησης
Δεν χρειάζεται να είσαι νομικός για να καταλάβεις πόσες αρχές του δικαίου προσβάλλει τούτη η κίνηση – πρότυπο μη καλής νομοθετήσεως. Είναι η ασφάλεια δικαίου, η χρήστη διοίκηση, η ισότητα, η αξιοκρατία, αλλά και όλα τα άρθρα του Συντάγματος και της ΕΣΔΑ που κατοχυρώνουν την επαγγελματική ελευθερία των υποψηφίων που βάσισαν την ζωή τους στα κατοχυρωμένα δικαιώματα που σημάδευε η ημερομηνία της 12.04.2021. Τέσσερις ακόμη θέσεις καλύφθηκαν την 11.09.2020. Μετά την λήξη ισχύος του συντετμημένου χρονικώς νέου πίνακα, ήτοι μετά την 30.09.2020, όσες θέσεις και αν ανοίξουν το κράτος δεν πρόκειται να τις καλύψει, ως όφειλε με βάση τον αρχικό, νόμιμο πίνακα.
Διαβήματα των αδικηθέντων στον Υπουργό Οικονομικών και στα κόμματα δεν είχαν τύχη. Ο νόμος ψηφίστηκε και κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος ως τώρα να πράξει το αυτονόητο: να επαναφέρει με νέα διάταξη την αρχική νόμιμη ημερομηνία της 12.04.2021. Με το ζήτημα έχουν ασχοληθεί ουκ ολίγοι διαδικτυακοί ιστότοποι. Οι δημοσιογράφοι γνωρίζουν το θέμα, αλλά παρά την ανάδειξή του, τίποτα δεν φαίνεται να αλλάζει. Τι σημαίνουν όλα αυτά;
Σημαίνουν, πρώτον, ότι μια σειρά δικών ανοίγουν τους επόμενους μήνες ενώπιον του ΣτΕ για το ίδιο θέμα. Κάθε ένας από τους επιτυχόντες που έχασε με τον αναδρομικό νόμο συντμήσεως του πίνακα δικαίωμα ζητάει, μόλις ανοίγει αντίστοιχη θέση στο ΝΣΚ, να καλυφθεί κατά σειρά από αυτόν. Την άρνηση την προσβάλλει. Σειρά πολλών επίπονων δικών.
Σημαίνει, δεύτερον, ότι η επόμενη προκήρυξη για νέο διαγωνισμό στο ΝΣΚ είναι ήδη υποθηκευμένη με αίτηση ακυρώσεως και αναστολής από τους νέους αυτούς ανθρώπους που τα όνειρά τους καταρρακώθηκαν εν μια νυκτί, για άγνωστο λόγο, με προδήλως παράνομο τρόπο. Αυτό δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα και για τους «αθώους» νέους υποψηφίους του ΝΣΚ. Το πρόβλημα γίνεται ευρύτερο.
Σημαίνει όμως κυρίως πως η γυναίκα του Καίσαρος, ακόμα και αν είναι, δεν «φαίνεται πλέον τιμία». Δημιουργείται, ως μη έδει, η εντύπωση, ότι ο ανομολόγητος λόγος συντμήσεως του πίνακα και των δικαιωμάτων των υποψηφίων ήταν μια νέα προκήρυξη που θα ανοίξει περισσότερες δυνατότητες σε «δικά» μας παιδιά. Εγώ δεν πιστεύω ότι είναι έτσι. Δεν πρέπει να είναι έτσι.
Δίδεται όμως και θα δίδεται για χρόνια, μέχρι να βγουν όλες οι αποφάσεις στο ΣτΕ, μια τέτοια εντύπωση. Και αυτό είναι πράγματι το χειρότερο!
Κώστας Ζαφειρόπουλος
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου