Πρακτικές εργαλειοποίησης του θεσμού του ΑΣΕΠ -όταν δεν το παρακάμπτει τελείως- «εγκαινιάζει» η κυβέρνηση. Με μια σειρά διατάξεων των αρμόδιων υπουργείων για προσλήψεις σε δημόσιες εταιρείες, η Ανεξάρτητη Αρχή καλείται να προχωρήσει σε πλασματικούς ή βιαστικούς και άρα πρόχειρους ελέγχους πινάκων προσληπτέων που έχουν καταρτιστεί από τις ελεγχόμενες από την κυβέρνηση διοικήσεις των εταιρειών. Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση προωθεί νομοσχέδιο για την τροποποίηση του «νόμου Πεπονή» ευαγγελιζόμενη την «αξιοκρατία στον δημόσιο τομέα», προχωρά σε διαδικασίες προσλήψεων όπου το ΑΣΕΠ περιορίζεται σε ρόλο απλού παρατηρητή.
Η νέα πρακτική της κυβέρνησης, που έχει εντοπιστεί από βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, έχει να κάνει με τη νομοθέτηση «προθεσμιών εργασίας» του ΑΣΕΠ, σε χρόνους κατά πώς επιθυμεί ο εκάστοτε υπουργός. Σε περίπτωση που το ΑΣΕΠ δεν ανταποκριθεί στις ασφυκτικές προθεσμίες, βάσει των κυβερνητικών ρυθμίσεων τεκμαίρεται ότι συμφωνεί!
Η τελευταία χρονικά εφαρμογή αυτής της πρακτικής εντοπίζεται στις προσλήψεις στα ΕΛΤΑ, δηλαδή τη δημόσια εταιρεία όπου 2.000 υπάλληλοί της οδηγούνται σε εθελουσία έξοδο. Με την τροπολογία που κατέθεσαν προσφάτως τα υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης προωθούνται προσλήψεις προσωπικού με συμβάσεις αορίστου χρόνου.
Οι προσλήψεις θα γίνουν κατόπιν δημόσιας προκήρυξης που θα έχει την έγκριση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας. Οι προβλέψεις της προκήρυξης θα καθορίζονται από τη διοίκηση «κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης» και ακολούθως η προκήρυξη θα στέλνεται στο ΑΣΕΠ προς έγκριση ή τροποποίηση, με προθεσμία 10 ημερών. Αν η προθεσμία παρέλθει άπρακτη «τεκμαίρεται η σύμφωνη γνώμη του ΑΣΕΠ», ορίζει η τροπολογία.
Οι αιτήσεις των υποψηφίων θα ελεγχθούν από ένα τριμελές (τουλάχιστον) όργανο, την Επιτροπή Ενστάσεων, η οποία συγκροτείται με απόφαση της διοίκησης των ΕΛΤΑ. Η εν λόγω επιτροπή θα εξετάσει και τυχόν ενστάσεις από πλευράς υποψηφίων και θα είναι η ίδια που θα καταρτίσει τον οριστικό πίνακα προσληπτέων και απορριπτέων.
Το ΑΣΕΠ ναι μεν καλείται να ελέγξει τον οριστικό πίνακα, αλλά υποχρεούται να το κάνει εντός 20 ημερών, χρόνος που κρίνεται ιδιαίτερα ασφυκτικός με δεδομένο ότι θα πρέπει να εξετάσει ένα «πακέτο» δικαιολογητικών από ένα πλήθος υποψηφίων. Αν δεν προλάβει «τεκμαίρεται η έγκριση από το ΑΣΕΠ» του πίνακα που έχει καταρτίσει η διοίκηση των ΕΛΤΑ.
Η εν λόγω πρακτική έχει εφαρμοστεί και σε άλλες περιπτώσεις. Πιο πρόσφατη είναι αυτή των 609 προσλήψεων σε άλλες δύο εταιρείες που ελέγχει η κυβέρνηση, την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ. Κι εκεί το ΑΣΕΠ καλείται να ελέγξει τον οριστικό πίνακα προσληπτέων εντός 20 ημερών, ενώ αντίστοιχες διαδικασίες ελέγχου σε προσλήψεις τεχνικών ειδικοτήτων απαιτούν τουλάχιστον δύο μήνες! Να σημειωθεί ότι οι διαδικασίες προσλήψεων στις δύο συγκοινωνιακές εταιρείες είναι σε εξέλιξη και υπολογίζεται να ολοκληρωθούν εντός Δεκεμβρίου.
Ακόμα πιο στενά χρονικά περιθώρια έχει το ΑΣΕΠ να ελέγξει τον οριστικό πίνακα για τις προσλήψεις 370 θέσεων (για 3+3 χρόνια) σε διευθύνσεις και δομές του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής. Εκεί ο αρμόδιος υπουργός θέλησε να δώσει στο ΑΣΕΠ μόλις 7 ημέρες για τον έλεγχο των πινάκων προσληπτέων. Αν δεν προλάβει το ΑΣΕΠ, τεκμαίρεται η έγκριση των πινάκων της Τριμελούς Επιτροπής Ενστάσεων, που συγκροτείται με απόφαση του Ν. Μηταράκη.
Η αρχή της νομοθέτησης «προθεσμιών εργασίας» του ΑΣΕΠ έγινε πριν από περίπου ένα έτος για τις προσλήψεις στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ Α.Ε.). Με το άρθρο 61 του νόμου 4647/2019, το υπουργείο Οικονομικών κάλεσε το ΑΣΕΠ να εγκρίνει την προκήρυξη της διοίκησης της ΕΑΒ εντός 7 ημερών και τον οριστικό πίνακα προσληπτέων εντός 12 ημερών.
Η αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση για «συνεχείς αλλαγές της νομοθεσίας προκειμένου να παρακαμφθεί το ΑΣΕΠ για την πραγματοποίηση αναξιοκρατικών προσλήψεων». Το θέμα έχει τεθεί στη Βουλή με ερώτηση 61 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ όπου καταγγέλλεται ότι η κυβέρνηση «έχει κατ’ επανάληψη παρέμβει, με ρουσφετολογικά κίνητρα, σε όλους τους τομείς πρόσληψης κι αξιολόγησης του προσωπικού της Δημόσιας Διοίκησης». Στο κείμενο της ερώτησης καταγράφεται πλήθος προσλήψεων όπου παρακάμφθηκαν οι διαδικασίες ΑΣΕΠ. Οι αντιπολιτευόμενοι βουλευτές σταχυολογούν τις εξής περιπτώσεις:
■ Με τροπολογία του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, Μ. Βορίδη, προβλέφθηκε η δυνατότητα -στο διηνεκές- πρόσληψης προσωπικού, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, ακόμη και της δυνατότητας του ΑΣΕΠ να προβαίνει σε κατ’ ένσταση έλεγχο νομιμότητας των πινάκων.
■ Στην ίδια λογική ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μ. Χρυσοχοΐδης, προχώρησε σε ρουσφετολογικές προσλήψεις 1.500 ειδικών φρουρών εκτός ΑΣΕΠ και εκτός πανελληνίων.
■ Ταυτόχρονα ο κ. Χρυσοχοΐδης προκήρυξε και 1.200 θέσεις συνοροφυλάκων, με τη σύνθεση της επιτροπής αξιολόγησης των υποψηφίων να εξαντλείται σε τρεις αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας (άρθρα 2 και 5, του ν. 3812/2009).
■ Με νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργού Εσωτερικών, Τ. Θεοδωρικάκου, προβλέφθηκε η εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ πρόσληψη δεκάδων υπαλλήλων διαφόρων ειδικοτήτων στην Τεχνική Υπηρεσία της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ) µε διετείς συμβάσεις.
Παράκαμψη του ΑΣΕΠ καταγγέλλουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και σε προσλήψεις συμβασιούχων σε όλο το εύρος του Δημοσίου.
Στέργιος Ζιαμπάκας
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου