Επικαλούμενες ανωτέρα βία λόγω πανδημίας, οι εταιρείες ισχυρίζονται ότι δεν περίμεναν τόσο μεγάλη αύξηση της ζήτησης και του όγκου των μεταφορών, που αγγίζει ή ξεπερνάει το 60%. Ουσιαστικά προεξοφλούν ότι ο πελάτης θα υποστεί ταλαιπωρία περιμένοντας την παραγγελία του για άγνωστο χρονικό διάστημα, αφού οι ημερομηνίες παράδοσης δεν είναι καθορισμένες, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ακυρώνονται ολόκληρες κατηγορίες υπηρεσιών.
"Στελέχη των εταιρειών ταχυμεταφορών σημειώνουν ότι ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ενδέχεται να ξεπεράσει τις έξι εργάσιμες ημέρες"
Οσο για το ποιος ευθύνεται για όλο αυτό το κομφούζιο, οι επιχειρήσεις του κλάδου τα ρίχνουν κυριολεκτικά στον... κακό μας τον καιρό, αποποιούμενες πρακτικά κάθε δική τους ευθύνη. «Ο συνδυασμός του τρέχοντος lockdown, της Black Friday και της προ-εορταστικής περιόδου έχει ωθήσει τον όγκο των αποστολών που μας εμπιστεύονται οι πελάτες μας σε πρωτοφανή επίπεδα, πολύ υψηλότερα από το προηγούμενο lockdown, αλλά και οποτεδήποτε στο παρελθόν», είναι η εξήγηση που δίνει η ΑCS, η μεγαλύτερη ταχυμεταφορική στην Ελλάδα, ενημερώνοντας ότι ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ενδέχεται να ξεπεράσει τις έξι εργάσιμες ημέρες.
Σε εξωτερικούς παράγοντες όπως «η απρόβλεπτα παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων λιανικής πώλησης και η εντελώς αστάθμητη πρόβλεψη ως προς τον χρόνο επαναλειτουργίας τους» αποδίδει την προβληματική κατάσταση στις υπηρεσίες της η Γενική Ταχυδρομική.
Παραδέχεται ότι προκαλούνται «δυσλειτουργικά φαινόμενα, καθυστερήσεις, λάθη, ζημιές, παράπονα», ενώ, αντί να ζητήσει συγνώμη, ζητάει τα ρέστα από τους αποστολείς και παραλήπτες, επιπλήττοντάς τους για «αδυναμία κατανόησης που σχετίζεται με την εντελώς λανθασμένη [και σαφώς υποτιμημένη] άποψη για την συγκεκριμένη υπηρεσία που αποτελεί το βασικό επιχειρηματικό αντικείμενο της Γενικής Ταχυδρομικής».
Επιπλέον η εταιρεία δηλώνει ότι αναστέλλει όλες τις πρόσθετες υπηρεσίες της ‒ π.χ. αποστολή ευπαθών προϊόντων ή παράδοση σε δυσπρόσιτα σημεία και χρεώνει επιπλέον κόστος για «VIP αποστολή», μόνο για «επείγουσες περιπτώσεις και σε συγκεκριμένη περιοχή». Η Γενική Ταχυδρομική υποστηρίζει ότι οι χρεώσεις πολυτελείας, ακόμα και για είδη πρώτης ανάγκης όπως τα φάρμακα, γίνονται «για να δουλεύουν οι εργαζόμενοι ανθρώπινα».
Με το επιχείρημα αυτό διαφωνεί το Συνδικάτο Εργαζομένων στα Ταχυδρομεία και τις Ταχυμεταφορές του Νομού Αττικής, που κατηγορεί την εργοδοσία της εταιρείας ότι «έχει μπουχτίσει από κέρδη και, αντί να προσλάβει προσωπικό, αναστέλλει υπηρεσίες». Το ΣΕΤΤΑ τονίζει ότι οι εταιρείες προτιμούν να μισθώνουν κάθε είδους εξωτερικές υπηρεσίες, ακόμα και ταξί και τουριστικά βανάκια, αυξάνοντας τα κέρδη τους, όσο «οι εργαζόμενοι στον κλάδο των ταχυμεταφορών βιώνουμε καθημερινά κόλαση, δουλεύοντας ασταμάτητα, σαββατοκύριακα, 10ωρα, εκτεθειμένοι στον ιό, με μισθούς πείνας».
Τη λύπη της εκφράζει η εταιρεία Speedex για «την όποια αναστάτωση ενδεχομένως προκληθεί από τις τροποποιήσεις των χρόνων διαχείρισης των αποστολών». Σε παρόμοιο ύφος η ΕΛΤΑ courier ζητά από τους πελάτες να δείξουν κατανόηση, διαβεβαιώνοντάς τους ότι υπάρχει επιχειρησιακό σχέδιο «για την αναδιαμόρφωση των υπηρεσιών, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ιδιαίτερες συνθήκες».
Ποια ακριβώς είναι η στρατηγική που εφαρμόζουν οι εταιρείες για την «επέκταση των υποδομών και ενίσχυση των διαθέσιμων υλικοτεχνικών και ανθρώπινων πόρων» φαίνεται με γυμνό μάτι, στους κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας. Καθημερινά, όσο πλησιάζουμε στα Χριστούγεννα, έξω από μεγάλα καταστήματα που παραμένουν κλειστά αλλά το προσωπικό μέσα εργάζεται εντατικά, παρκάρουν οχήματα κάθε είδους, συνήθως χωρίς διακριτικά εταιρείας, που φορτώνουν εμπορεύματα με αμείωτους ρυθμούς, εκτελώντας αποστολές μέσω υπεργολαβιών και εξωτερικών συνεργατών.
Η πρόεδρος του ΣΕΤΤΑ, Φιλιώ Μιχαλοπούλου, περιγράφει ένα άναρχο τοπίο, όπου ό,τι κινείται ενοικιάζεται από ταχυμεταφορικές εταιρείες, προκειμένου να μην προσλάβουν μόνιμο προσωπικό με ασφάλιση και εργασιακά δικαιώματα. Αντίστοιχα, οι προσλήψεις που υποστηρίζουν ότι έκαναν πολλές εταιρείες είναι με δίμηνες συμβάσεις ή με ανάθεση έργου σε ανάδοχες εταιρείες ενοικίασης προσωπικού. Παρόμοια εικόνα μεταφέρουν εργαζόμενοι από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, που βιώνουν τον δικό τους εργασιακό εφιάλτη, πριν από τα Χριστούγεννα.
Αφροδίτη Τζιαντζή
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου