Αν ο στόχος υλοποιούνταν θα ήταν ρεκόρ δεκαετίας για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που επέβαλαν από το 2011 οι δανειστές στο όνομα της μείωσης του χρέους. Το οποίο έχει αποφέρει μέχρι στιγμής στα ταμεία του κράτους (και του χρέους) έσοδα μόλις 6,9 δισ. έναντι 9,1 δισ. που αντιστοιχούν στις μέχρι στιγμής ολοκληρωμένες ιδιωτικοποιήσεις και πωλήσεις δημόσιων περιουσιακών στοιχείων. Αυτός είναι ο απολογισμός της διαδικασίας απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας μέσω των μνημονίων που υποτίθεται ότι θα απέφερε έσοδα τουλάχιστον 50 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τους σχεδιαστές του ΤΑΙΠΕΔ και του «Υπερταμείου» (ΕΕΣΥΠ).
Τι υλοποιήθηκε τελικά φέτος από τον φιλόδοξο στόχο της κυβέρνησης της Ν.Δ. για έσοδα αποκρατικοποιήσεων 2,4 δισ.; Μόλις 58,5 εκατ. ευρώ, όπως ομολογεί η εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του 2021. Ποσοστό επιτυχίας... 3%! Πραγματικά άθλια επίδοση για μια κυβέρνηση που αυτοδιαφημίστηκε ως ο καλύτερος μεσίτης της δημόσιας περιουσίας, προσθέτοντας και νέα πολύτιμα στοιχεία στο χαρτοφυλάκιο της προς εκποίηση δημόσιας περιουσίας. Ηταν μακράν η χειρότερη επίδοση από το 2011.
Ακόμη και η πολυδιαφημισμένη επένδυση στο Ελληνικό, που υποτίθεται ότι σε δυο εβδομάδες θα την ξεμπλόκαραν οι υπογραφές του Α. Γεωργιάδη και του Χρ. Σταϊκούρα σε δυο –τρεις ΚΥΑ που εκκρεμούσαν, δεν έφερε τελικά στο δημόσιο ταμείο τα 300 εκατ. ευρώ της πρώτης δόσης από το τίμημα του 1 δισ. στο πρώτο τρίμηνο του 2020, όπως προέβλεπε η εισηγητική του προϋπολογισμού. Ο ίδιος ακριβώς στόχος, πάλι για το 1ο τρίμηνο του νέου έτους, αναδιατυπώνεται στον προϋπολογισμό του 2021, που πρόκειται να ψηφιστεί σε λίγες μέρες.
Οι στόχοι για το 2021
Ο συνολικός στόχος των αποκρατικοποιήσεων για το επόμενο έτος είναι κατά τι πιο μετρημένος σε σχέση με του 2020, αλλά και πάλι αρκετά φιλόδοξος. Η κυβέρνηση υπολογίζει να εισπράξει 1,79 δισ. ευρώ από πωλήσεις δημόσιας περιουσίας εντός του 2021. Τα 300 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ελληνικό, εάν βεβαίως δεν προκύψουν νέα προσκόμματα στη μεταβίβαση της «Ελληνικό Α.Ε.» και των ακινήτων του «μεγαλύτερου παραθαλάσσιου οικόπεδου της Ευρώπης» στη Lamda Development.
Εσοδα 1,45 δισ. αντιστοιχούν, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2021, σε πώληση υποδομών. Εδώ ενδεχομένως ο στόχος να αποδειχθεί πιο ρεαλιστικός, καθώς έχουν ήδη δρομολογηθεί οι διαγωνισμοί πώλησης των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας- για τα οποία έχει ήδη εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον από ξένα, κυρίως αμερικανικά, και εγχώρια σχήματα-, της ΛΑΡΚΟ, της ΔΕΠΑ, της υποθαλάσσιας αποθήκης αερίου Νότιας Καβάλας, ενώ δρομολογείται η πώληση ή παραχώρηση και άλλων περιφερειακών λιμανιών (Ηράκλειο), της Εγνατίας, του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και πολλών μεγάλων ακινήτων που είναι στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.
Συν τοις άλλοις, υπάρχει και το δικαίωμα της COSCO να αποκτήσει επιπλέον 16% στον ΟΛΠ (πέραν του 51% που κατέχει), το οποίο η κινεζική εταιρεία εμφανίστηκε να διεκδικεί απαιτητικά με επιστολή που έστειλε πρόσφατα στο ΤΑΙΠΕΔ, παρότι δεν έχει εκπληρώσει τη συμβατική υποχρέωση ολοκλήρωσης σειράς επενδύσεων.
Βεβαίως, πολλές από τις αποκρατικοποιήσεις αυτές προβλέπονταν και στον περσινό προϋπολογισμό. Η κυβέρνηση αιτιολογεί την εικόνα φιάσκου στην υλοποίηση των σαρωτικών στόχων ιδιωτικοποίησης που είχε προβάλει με την πανδημία. Ωστόσο, από πουθενά δεν προκύπτει ότι η πανδημία και τα λοκντάουν επηρέασαν με κάποιο τρόπο τις συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις. Το αντίθετο μάλλον ισχύει, αν δούμε τον συνωστισμό υποψηφίων για τα τρία περιφερειακά λιμάνια.
Eπικοινωνιακή φασαρία
Περισσότερο φαίνεται, λοιπόν, ότι η κυβέρνηση και οι άμεσα εμπλεκόμενοι υπουργοί της έπεσαν θύματα της αμετροέπειας και της επικοινωνιακής φασαρίας που προκάλεσαν γύρω από τις λεγόμενες «εμβληματικές ιδιωτικοποιήσεις». Στην πιο χαρακτηριστική περίπτωση, αυτή του Ελληνικού στο οποίο θα έμπαιναν μπουλντόζες «2-3 εβδομάδες μετά την εκλογική νίκη της Ν.Δ.», αποδείχτηκε ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο ήταν η ίδια η «αγορά», δηλαδή ο δικαστικός πόλεμος που ξέσπασε ανάμεσα στους δυο διεκδικητές της άδειας για το καζίνο στο Ελληνικό, τη Mohegan-ΤΕΡΝΑ και τη Hard Rock.
Το Ελληνικό και οι νομοθετικές παραγγελιές
Η σπουδή της κυβέρνησης να εξυπηρετήσει πάση θυσία τον «εθνικό επενδυτή» στο Ελληνικό, χωρίς να έχει εισπράξει ακόμη έστω και ένα ευρώ, έχει επιδειχθεί με κραυγαλέο τρόπο. Σχεδόν σε κάθε νομοθέτημα των υπουργείων Περιβάλλοντος, Ανάπτυξης και Οικονομικών, κάθε φορά επιφυλάσσει ένα μικρό ή μεγάλο «ρουσφετάκι» στη Lamda Development. Το τελευταίο «δώρο» ήταν δυο διατάξεις που παρεισέφρησαν στο χωροταξικό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα (βλέπε «Εφ.Συν.» 4/12, «Νέα ρουσφέτια στο χωροταξικό», του Α. Χατζηγεωργίου).
Η πρώτη διάταξη μετέφερε στο υπουργείο Υποδομών αντί του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης την αρμοδιότητα έγκρισης των υψομετρικών μελετών για όλες τις οικοδομικές εργασίες που θα γίνουν στη μητροπολιτική περιοχή του πρώην αεροδρομίου και του Αγίου Κοσμά, και μάλιστα σε ασφυκτική προθεσμία 30 ημερών. Η δεύτερη ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας στο Ελληνικό και λειτουργικής ενοποίησης ξενοδοχειακών καταλυμάτων, ακόμη και αν τα οικόπεδά τους τέμνονται από δημοτικό δρόμο και αίρει την απαγόρευση σύστασης διηρημένης ιδιοκτησίας που ίσχυε στις εκτός σχεδίου περιοχές.
Για να μην υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ως προς το ποιος εξυπηρετήθηκε από τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις, υπενθυμίζουμε ότι μόλις μία εβδομάδα πριν από την ψήφιση του χωροταξικού νομοσχεδίου η Lamda είχε ανακοινώσει υπερηφάνως τη στρατηγική συμφωνία με την ΤΕΜΕΣ για επένδυση 300 εκατ. ευρώ στην «από κοινού ανάπτυξη δυο σύγχρονων, πολυτελών ξενοδοχείων και των αντίστοιχων τουριστικών-οικιστικών συγκροτημάτων στο παράκτιο μέτωπο του Ελληνικού, κατά την πρώτη πενταετή φάση της υλοποίησης του έργου».
Οπως μας ενημέρωνε η ανακοίνωση της εταιρείας, «η συμφωνία προβλέπει την ανάπτυξη ενός μοναδικής αρχιτεκτονικής ξενοδοχείου πέντε αστέρων εντός του χώρου της Μαρίνας του Αγίου Κοσμά και ενός δεύτερου παραθαλάσσιου πολυτελούς ξενοδοχείου πέντε αστέρων κατά μήκος του παραλιακού μετώπου. Και τα δυο ξενοδοχεία θα πλαισιώνονται από οικιστικά συγκροτήματα», ενώ η ανάπτυξη των μονάδων θα γίνει μέσω «δυο εταιρειών ειδικού σκοπού, στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων θα συμμετέχουν οι όμιλοι της ΤΕΜΕΣ και της Lamda Development, σε ποσοστό 70% και 30%, αντίστοιχα». Η ανακοίνωση αυτή μπορεί να διαβαστεί και ως «παραγγελιά» της νομοθετικής ρύθμισης που ακολούθησε.
Γιάννης Κιμπουρόπουλος
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου