Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2020

ΑΣΕΠ: Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την τροποποίηση το νόμου - Τι αλλάζει, πού καινοτομεί και πού χωλαίνει

ΑΣΕΠ: Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την τροποποίηση το νόμου ● Οι επιδόσεις των υποψηφίων σε γραπτές πανελλαδικές εξετάσεις γίνονται το βασικό κριτήριο πρόσληψης στο Δημόσιο, εφόσον παραμερίζεται η αξία των τυπικών προσόντων και εκμηδενίζεται η εργασιακή εμπειρία ● Ολες οι προωθούμενες αλλαγές, οι συζητήσεις και οι ενστάσεις για την προστασία των ίσων όρων συμμετοχής.
Πανελλαδικό γραπτό διαγωνισμό που θα περιλαμβάνει τεστ πολλαπλών ερωτήσεων (multiple choice) φέρνει το νέο καθεστώς προσλήψεων στο Δημόσιο. Οι γραπτές εξετάσεις θα διεξάγονται μία ή δύο φορές τον χρόνο, ανάλογα με τις ανάγκες στελέχωσης της Δημόσιας Διοίκησης, αρχής γενομένης από το 2022. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την τροποποίηση του νόμου του ΑΣΕΠ παρέμενε μέχρι τις τελευταίες ημέρες σε επεξεργασία και φέρεται να διατηρείται ανοιχτό σε τροποποιήσεις, με το υπουργείο να προτάσσει την ανάγκη της ευρύτερης δυνατής συναίνεσης μεταξύ των κοινοβουλευτικών κομμάτων.
Ψύχραιμοι παρατηρητές θεωρούν το προωθούμενο νομοσχέδιο ριζοσπαστικό, υπό την έννοια ότι αλλάζει ριζικά ο τρόπος επιλογής των υποψηφίων, όχι όμως καινοτόμο, καθώς αξιοποιεί προβλέψεις που ήδη έχουν νομοθετηθεί, όπως για τους γραπτούς διαγωνισμούς, αλλά τώρα μπαίνουν σε ουσιαστική εφαρμογή. Περαιτέρω, εκφράζουν επιφυλάξεις για συγκεκριμένες πτυχές της προωθούμενης ρύθμισης.
Το νομοσχέδιο που θα αναρτηθεί προς διαβούλευση στο opengov.gr εντός των επόμενων 24ώρων φέρεται να είναι προϊόν μια ισορροπίας ανάμεσα σε δύο προσεγγίσεις: μιας πιο φιλελεύθερης, που φέρεται να απηχεί απόψεις στελεχών του Μαξίμου, και μιας πιο μετριοπαθούς, που φέρεται να εκφράζει ο υπουργός Εσωτερικών, Τ. Θεοδωρικάκος.
Σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή του νομοσχεδίου:
■ Ο γραπτός διαγωνισμός θα περιλαμβάνει δύο τεστ: ένα γενικών γνώσεων και ένα τεστ δεξιοτήτων. Αρχική σκέψη ήταν να περιλαμβάνεται και ένα ψυχοτεχνικό τεστ για προσλήψεις κάθε ειδικότητας. Εν τέλει θα διατηρηθεί μόνο σε όσες ειδικότητες προβλέπεται και σήμερα (π.χ. αστυνομικούς, σωφρονιστικούς υπαλλήλους κ.λπ.).
■ Στις γραπτές εξετάσεις οι υποψήφιοι θα καλούνται να απαντούν σε ένα «πακέτο» ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής. Πολλοί εντοπίζουν κινδύνους τυχαίων απαντήσεων. Υπουργικές πηγές διαβεβαιώνουν ότι θα ληφθεί μέριμνα ώστε να αποκλειστεί ο παράγοντας της τύχης. Εχει συζητηθεί η δυνατότητα εφαρμογής της μεθόδου της «αρνητικής βαθμολογίας».
■ Η εξεταστέα ύλη θα καθορίζεται από το ΑΣΕΠ. Εχει συζητηθεί και η δυνατότητα να τηρούνται τράπεζες θεμάτων. Ενα τέτοιο ενδεχόμενο δέχεται κριτική για τον κίνδυνο να εμφανιστούν φαινόμενα διαρροής των θεμάτων.
■ Βασικό κριτήριο επιλογής θα είναι η επίδοση των υποψηφίων στις γραπτές εξετάσεις. Παραμερίζονται τα τυπικά προσόντα. Διδακτορικά και μεταπτυχιακά θα συνυπολογίζονται στα τελικά μόρια εφόσον είναι συναφή με τη θέση που διεκδικεί ο υποψήφιος. Πολιτική απόφαση αποτελεί η κατάργηση του συνυπολογισμού του βαθμού του πτυχίου, με το σκεπτικό ότι δεν μπορεί να έχει την ίδια βαρύτητα ένα πτυχίο από ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο με ένα ιδιωτικό κολέγιο, π.χ., μιας βαλκανικής χώρας.
■ Εκμηδενίζεται προηγούμενη εργασιακή εμπειρία. Στην περίπτωση αυτή φαίνεται να επικράτησε η σκληρή άποψη που υποστηρίζει ότι είναι αρκούντως δύσκολη υπόθεση να διαπιστωθεί η επαγγελματική εμπειρία ενός υποψηφίου χωρίς αμφισβητήσεις (και επακόλουθες ενστάσεις). Επομένως επικράτησε η λογική «πονάει χέρι, κόψει χέρι», για χάρη των ταχύτερων διαδικασιών.
■ Γίνονται ηλεκτρονικές όλες οι διαδικασίες και αναπτύσσεται η διαλειτουργικότητα μεταξύ ΑΣΕΠ και εμπλεκόμενων φορέων, προκειμένου τα δικαιολογητικά των υποψηφίων να αντλούνται απευθείας, χωρίς να απαιτείται προσκόμιση εγγράφων.
■ Με εξαίρεση τους ΑμεΑ, έχουν καταγραφεί προθέσεις για περιορισμό ή κατάργηση των προνομίων που έως σήμερα απολαμβάνουν συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Υπουργικές πηγές, πάντως, διαβεβαιώνουν ότι οι τελικές διατάξεις που θα προωθήσει ο υπουργός Εσωτερικών θα έχουν τη σύμφωνη γνώμη των εν λόγω κοινωνικών ομάδων (π.χ. πολύτεκνοι, τρίτεκνοι).
■ Πρόθεση υπάρχει και για την είσοδο ιδιωτών σε επιτροπές εξέτασης! Εχει συζητηθεί η συμμετοχή ιδιωτικών υπαλλήλων «με κατάλληλη επιστημονική εξειδίκευση» σε τυχόν επιπλέον δοκιμασίες του διαγωνισμού.
Η παραπαιδεία
Η θέσπιση γραπτού διαγωνισμού θεωρητικά συμβαδίζει με την αρχή της αξιοκρατίας, ωστόσο η εμπειρία έχει δείξει ότι η εν λόγω εξέταση ευνοεί την ανάπτυξη μορφών «παραπαιδείας» και την άνθηση φροντιστηριακών μεθόδων. Το αποτέλεσμα είναι να συμμετέχουν από μειονεκτική θέση στον διαγωνισμό υποψήφιοι των κατώτερων οικονομικών στρωμάτων, που αδυνατούν να δαπανήσουν ένα σεβαστό ποσό μηνιαίως για τη φροντιστηριακή προετοιμασία τους. Ως εκ τούτου, πολλοί τονίζουν την ανάγκη λήψης μέτρων που θα διασφαλίζουν πλήρως την επί ίσοις όροις συμμετοχή των υποψηφίων.
Με τις προωθούμενες αλλαγές ουσιαστικά «ανοίγουν» οι προσλήψεις στον δημόσιο τομέα για τους νεότερους σε ηλικία υποψήφιους. Με βάση συγκεκριμένες ρυθμίσεις (π.χ. εκμηδένιση εργασιακής εμπειρίας), κάποιοι εντοπίζουν προσπάθεια της κυβέρνησης να αποκαταστήσει τη σχέση της με τις νέες ηλικίες.
ΣΥΡΙΖΑ: Συναίνεση υπό αυστηρές προϋποθέσεις
«Συναίνεση στον ευρύτερο δυνατό βαθμό». Το δόγμα που υιοθέτησε ο υπουργός Εσωτερικών στο νομοσχέδιο για τους Ελληνες του εξωτερικού προτίθεται να ακολουθήσει και στην περίπτωση του νομοσχεδίου για το ΑΣΕΠ προκειμένου, όπως τονίζουν υπουργικές πηγές, η νομοθετική πρωτοβουλία να αντέξει στον χρόνο. Επομένως η ανάρτηση του νομοσχεδίου στη δημόσια διαβούλευση δεν αποκλείει περαιτέρω τροποποιήσεις. Επιφυλάξεις έχει ήδη εκφράσει η αξιωματική αντιπολίτευση με βάση «τα πεπραγμένα της κυβέρνησης με τη διαρκή προσπάθεια επαναφοράς των χειρότερων κομματικών και πελατειακών πρακτικών του παρελθόντος» (μεγάλος αριθμός μετακλητών, προσλήψεις στο Δημόσιο κατά παρέκκλιση διαδικασιών ΑΣΕΠ).
«Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί, δεν πρόκειται και δεν θα συναινέσει -και μάλιστα θα πολεμήσει σκληρά- οποιαδήποτε λογική θα είναι απέναντι στην αξιοκρατία και τη δυνατότητα κοινωνικής κινητικότητας μέσα από οποιαδήποτε εξεταστική διαδικασία στο Δημόσιο», έχει δηλώσει ενώπιον του κ. Θεοδωρικάκου ο τομεάρχης Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Ζαχαριάδης, που έχει θέσει συγκεκριμένες κόκκινες γραμμές: α) να συνεχιστεί η εφαρμογή των αρχών της αξιοκρατίας, της αντικειμενικότητας και της ισότητας που διέπουν τη λειτουργία του ΑΣΕΠ, β) να ληφθούν υπόψη οι βέλτιστες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές, γ) ο διάλογος για το νομοσχέδιο να είναι ευρύς και ειλικρινής, με τη συμμετοχή όλων των αρμόδιων θεσμικών και κοινωνικών φορέων. «Σε καμία περίπτωση δεν θα γίνει ανεκτή βιαστική και εν κρυπτώ νομοθέτηση, εν μέσω του lockdown», έχει δηλώσει.

Στέργιος Ζιαμπάκας
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: