Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2020

Γιατί δεν συμφέρει η… εργασία: Επιδόματα στο επίπεδο των αμοιβών

Απίστευτο και όμως... ελληνικό. Όταν τα μικρά
επιδόματα αντιμετώπισης της απόλυτης φτώχειας έρχονται και συναγωνίζονται την ίδια την εργασία.
Η απασχόληση είναι ζητούμενο μέσα στην οικονομική κρίση και την πανδημία, αλλά οι χαμηλοί μισθοί, η γενικευμένη μερική απασχόληση και η απουσία οικονομικής εξέλιξης στην εργασία δημιουργούν τεράστια αντικίνητρα στην εργασία.
Δηλαδή είναι τόσο χαμηλά αμειβόμενες οι προσφερόμενες θέσεις εργασίας που τα μικρά επιδόματα αντιμετώπισης της απόλυτης φτώχειας έρχονται και συναγωνίζονται την ίδια την εργασία.
Ιδού μερικά παραδείγματα:
1. Το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα φτάνει τα 400 ευρώ το μήνα για 4μελή οικογένεια. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι το 56% των νέων θέσεων εργασίας κάθε χρόνο είναι μερικής απασχόλησης ή διαλείπουσας εργασίας (2-3 ημέρες τον μήνα) καταλαβαίνει κανείς ότι τα 650 ευρώ μεικτά βασικός μισθός (από 1/2/2019) γίνονται εύκολα 325 (το ήμισυ) ή, έστω, 400 αλλά μεικτά. Και αυτή η εργατική αμοιβή (400 ευρώ) αφορά σε πάνω από 650.000 εργαζόμενους σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΦΚΑ. Κατά συνέπεια, μια άνεργη (και φτωχή) οικογένεια που λαμβάνει Εγγυημένο Εισόδημα δεν την ενδιαφέρει, οικονομικά, η εργασία. Πόσο μάλιστα που ελάχιστες θέσεις εργασίας έχουν προοπτική οικονομικής εξέλιξης ή ανέλιξης στην διοικητική πυραμίδα.
2. Και ολόκληρη να είναι η αμοιβή (650 ευρώ βασικός) με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν 3ετίες μετά το 2012, αυτό σημαίνει ότι όποιος έπιασε δουλειά μετά το 2009, είναι δηλαδή μεταξύ 30 και 40 ετών, σε μια άκρως παραγωγική ηλικία προκειμένου να δημιουργήσει και να κάνει οικογένεια, δεν έχει πρόσθετη (επιπλέον) αμοιβή. Μάλιστα το επίδομα γάμου 10% δεν δίνεται σε κάθε περίπτωση καθώς δεν έχει κηρυχτεί υποχρεωτική, από το υπουργείο Εργασίας, η σχετική Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας μεταξύ ΓΣΕΕ και εργοδοτικών ενώσεων που το προβλέπει. Κατά συνέπεια ο εν λόγω μισθωτός λαμβάνει καθαρά 540 ευρώ το μήνα. Λίγο πάνω από το όριο του ΚΕΑ για 4μελή οικογένεια.
3. Αν δε ο μισθωτός πληρώνει και ενοίκιο, σίγουρα πρέπει να… παραιτηθεί από την εργασία του. Έστω και εάν είναι ένα πλήρες 8ωρο στη βιομηχανία ή σε ένα Σούπερ Μάρκετ. Και αυτό καθώς ο δικαιούχος του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος λαμβάνει επιπλέον έως και 175 ευρώ το μήνα επίδομα στέγασης.
4. Οι πρώην εργαζόμενοι του ευρύτερου δημοσίου τομέα ή οι ασφαλισμένοι των ειδικών ταμείων (ΔΕΚΟ, Τραπεζών, Τύπου κ.λπ.) που έφυγαν με εθελούσια (ΟΤΕ, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ, Τράπεζες) ή παραιτήθηκαν από την εργασία τους (δημόσιο) προκειμένου να ασκήσουν κάποιο άλλο επάγγελμα (συνήθως στον τουρισμό ή τις υπηρεσίες), δεν… πρέπει να ασφαλιστούν στο ΙΚΑ ή τον ΟΑΕΕ (νυν ΕΦΚΑ). Και αυτό γιατί θα θεωρηθούν ασφαλισμένοι του ιδιωτικού τομέα και θα πρέπει να πάνε στο 67ο έτος της ηλικίας προκειμένου να λάβουν (πλήρη) σύνταξη με λιγότερα από 40 έτη ασφάλισης. Αντιθέτως ως οιονεί υπάλληλοι του ευρύτερου δημοσίου τομέα μπορούν να βγουν ακόμη και με 25ετία πριν το 62ο έτος της ηλικίας (αναλόγως την ηλικία ή τα έτη ασφάλισης που είχαν στις 18 Αυγούστου 2015, ημερομηνία κατά την οποία τέθηκαν σε εφαρμογή οι νέες ασφαλιστικές διατάξεις σε υλοποίηση του γ’ μνημονίου). Πρόσθετα, το πρόβλημα είναι με τις αναδιαρθρώσεις, απολύσεις και τα «λουκέτα» στον Τύπο. Όπου δημοσιογράφοι, Τεχνικοί και υπάλληλοι, που ήταν ασφαλισμένοι στα ΕΤΑΠ/ΜΜΕ (ήταν ειδικό ταμείο) εάν πάνε να εργαστούν στον λοιπό ιδιωτικό τομέα (ως υπάλληλοι γραφείου, τεχνικοί ή λοιπές ειδικότητες) θα υπαχθούν μεν στην ασφάλιση του ΕΦΚΑ αλλά, στο νέο καθεστώς (που παραπέμπει στις παροχές και προβλέψεις της ασφάλισης στο ΙΚΑ)…
5. Όποιος εργάζεται με μικρή αμοιβή ή εμφανίζει εισόδημα κάτω από ένα όριο σήμερα δεν πληρώνει ακόμη φόρους (αφορολόγητο 8.636 ευρώ το χρόνο), πηγαίνει δωρεάν τα παιδιά του στον Παιδικό Σταθμό (και ιδιωτικό) μέσω ΕΣΠΑ, πληρώνει μειωμένο τιμολόγιο ρεύματος, η ΕΥΔΑΠ του «σβήνει» τυχόν καθυστερούμενους λογαριασμούς κ.α. Σε αντίθετη περίπτωση θα ήθελε ένα ακόμη (δυσεύρετο) μισθό για να καλύψει την απουσία του κοινωνικού κράτους. Αν ο απασχολούμενος του παραδείγματός μας επιδιώξει να βελτιώσει τις αποδοχές του, ναι με θα εισπράττει περισσότερο χρήματα αλλά, από την άλλη, θα τα πληρώνει για μιας σειρά παροχές τις οποίες τάρα έχει δωρεάν (για τις οποίες εισφέρει ο οικονομικά ενεργός που δουλεύει και φορολογείται, δηλαδή πληρώνει τέλη για το κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ, φορολογείται επιπλέον για να κάλυψη τα ελλείμματα των ΕΛΤΑ, της ΔΕΗ κ.α.)…
6. Για να λάβει ένας πολίτης επίδομα τέκνων, (ακόμη και τρίτεκνος ή πολύτεκνος να είναι) πρέπει να έχει εισόδημα κάτω ενός ορίου (πλήρες επίδομα λαμβάνεις για ετήσιο οικογενειακό εισόδημα για κάτω των 10.500 όταν έχεις ένα παιδί, 12.000 για δύο , 13.500 για τρία και μόλις 15.000 ευρώ όταν πρόκειται για πολύτεκνη οικογένεια). Δηλαδή, δεν συμφέρει η εργασία και δεύτερου ατόμου στην οικογένεια ή δεν συμφέρει η πρόσθετη εργασία (υπερωρίες, σαββατοκύριακα κ.λπ).
Κατά συνέπεια, εάν δεν πρόκειται για πλήρη (σ.σ. άρα… καλοπληρωμένη) απασχόληση ή για εργασία και των δύο ενηλίκων (οπότε ανακύπτει ζήτημα φύλαξης των παιδιών…) δεν συμφέρει η (νόμιμη) εργασία στην Ελλάδα. Καθώς το κοινωνικό-παραγωγικό μοντέλο προβλέπει υπερφορολόγηση όσων εργάζονται και επιδόματα σε όσους φτωχοποιούνται, παράλληλα με ένα σωρό αντικίνητρα εισόδου στην αγορά εργασίας…
 
Χρήστος Μέγας
Πηγή: ieidiseis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: